Sociálne skupiny
Autor: anika
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 19.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 503 slov
Počet zobrazení: 32 420
Počet zobrazení: 32 420
Tlačení: 1 458
Uložení: 1 490
Uložení: 1 490
Sociálne skupiny
-určitý počet osôb, ktoré sú spojené vzájomným pôsobením, ktoré sa uskutočňuje podľa istých vzorov a pravidiel = rodina, škola, politická strana
Znaky:
1.Sociálna interakcia – vzájomné pôsobenie, pravidlá závisia od charakteru skupiny, pôsobenie členov skupiny, od činnosti, hodnôt, cieľov
2.Pocit prináležitosti, príslušnosti ku skupine – stotožňovanie sa so skupinou – jej hodnotami, normami, rozdeľuje ľudí na „ našich‘’ a „ cudzích‘’ , My / Oni
ja sa zaraďujem do danej skupiny
3.Skupinová identita (totožnosť) ku skupine – človek sa chápe ako študent istej triedy, školy, politickej strany, ostatní sa k nemu správajú podľa toho= druhí ľudia ma zaraďujú do určitej skupiny
4.Ciele 5. Vnútorná štruktúra = systém sociálnych vzťahov, súbor sociálnych interakcií/ v triede je predseda, pokladník, nástenkár/
6.Spoločné činnosti, hodnoty, normy, vzory správania
-ak nenájdeme tieto znaky, nemôžeme určitý zhluk ľudí pokladať za sociálnu skupinu, ale za = AGREGÁT
AGREGÁT = je určitý zhluk ľudí, ktorý nemajú znaky sociálnej skupiny /ľudia čakajúci na autobusovej zastávke, sledujúci film v kine/.
Druhy skupín
A.Podľa typu väzby medzi členmi
1.Primárne – osobné vzťahy, emocionálne, bezprostredná interakcia = Rodina, Susedia = rovnocenné vzťahy
Sekundárne – väčší počet členov, - neosobné vzťahy = vznikli s určitým cieľom – školská trieda, politická strana ...
2.Formálne – neosobné vzťahy, postavenie členov je vopred určené, vymedzené roly,
štruktúra, cieľ = školská trieda
Neformálne – osobné vzťahy, aj zo školskej triedy sa môže stať rodina
Priatelia – výlet
B. Podľa veľkosti
Malé – 30 – 40 počet, pravidelné interakcie = rodina, trieda
Stredné – škola, podnik – neuvádzajú sa už v najnovších literatúrach
Veľké – veľký počet členov- národy, strany etnickej skupiny
C.Podľa solidarity členov
Vnútorné – Človek sa pokladá za člena = športová kluby – FC Nitra , náboženské skupiny
Vonkajšie- človek pokladá danú skupinu za cudziu, do ktorej nepatrí
D. Podľa spätosti jednotlivca a skupiny
Členské – Človek je členom skupiny
Referenčné – človek sa orientuje na ňu, aj keď nie je členom (politická strana)
E. Podľa zamerania činnosti
Pracovné/ zamestnanie, činnosť/- trieda
Rekreačné/ dovolenka/- priatelia, skupina na výlete
F. Podľa charakteru zaradenia
Dobrovoľné – členstvo je na základe vlastného rozhodnutia
Nedobrovoľné – členstvo je na základe nedobrovoľnosti, určené inou okolnosťou
FUNKCIE:
1.Inštrumentálna = nástrojová = cieľ = školská trieda
2.Afektívna = citová = priateľská funkcia
Vodca = vo väčšej skupine môže byť:
1.Inštrumentálny = Formálny organizátor úloh
2. Expresívny =Neformálny, jeho úloha je vytvárať dobré vzťahy, má
prirodzenú autoritu
Sociálne vzťahy:
-medzi dvojicou = Diády = muž – žena, učiteľ – žiak
-trojicou = Triády = muž – žena + dieťa
Železný zákon oligarchie: sformuloval ho
Robert Michels – nemecký sociológ
=ak vo veľkej skupine nie je možné, aby všetci každodenne rozhodovali o spoločných
záležitostiach, väčšina členov sa stáva pasívnou, časť aktívna = vládne niekoľko
členov, – získava moc a rozhoduje
Vplyv skupiny na jednotlivca môže byť:
1.Formujúci- formujú charakter človeka pozitívne
2.Deformujúci = formuje charakter človeka negatívne, preto sa vytvárajú prevýchovné, protialkoholické liečenie
-určitý počet osôb, ktoré sú spojené vzájomným pôsobením, ktoré sa uskutočňuje podľa istých vzorov a pravidiel = rodina, škola, politická strana
Znaky:
1.Sociálna interakcia – vzájomné pôsobenie, pravidlá závisia od charakteru skupiny, pôsobenie členov skupiny, od činnosti, hodnôt, cieľov
2.Pocit prináležitosti, príslušnosti ku skupine – stotožňovanie sa so skupinou – jej hodnotami, normami, rozdeľuje ľudí na „ našich‘’ a „ cudzích‘’ , My / Oni
ja sa zaraďujem do danej skupiny
3.Skupinová identita (totožnosť) ku skupine – človek sa chápe ako študent istej triedy, školy, politickej strany, ostatní sa k nemu správajú podľa toho= druhí ľudia ma zaraďujú do určitej skupiny
4.Ciele 5. Vnútorná štruktúra = systém sociálnych vzťahov, súbor sociálnych interakcií/ v triede je predseda, pokladník, nástenkár/
-ak nenájdeme tieto znaky, nemôžeme určitý zhluk ľudí pokladať za sociálnu skupinu, ale za = AGREGÁT
AGREGÁT = je určitý zhluk ľudí, ktorý nemajú znaky sociálnej skupiny /ľudia čakajúci na autobusovej zastávke, sledujúci film v kine/.
Druhy skupín
A.Podľa typu väzby medzi členmi
1.Primárne – osobné vzťahy, emocionálne, bezprostredná interakcia = Rodina, Susedia = rovnocenné vzťahy
Sekundárne – väčší počet členov, - neosobné vzťahy = vznikli s určitým cieľom – školská trieda, politická strana ...
2.Formálne – neosobné vzťahy, postavenie členov je vopred určené, vymedzené roly,
štruktúra, cieľ = školská trieda
Neformálne – osobné vzťahy, aj zo školskej triedy sa môže stať rodina
Priatelia – výlet
B. Podľa veľkosti
Malé – 30 – 40 počet, pravidelné interakcie = rodina, trieda
Stredné – škola, podnik – neuvádzajú sa už v najnovších literatúrach
Veľké – veľký počet členov- národy, strany etnickej skupiny
C.Podľa solidarity členov
Vnútorné – Človek sa pokladá za člena = športová kluby – FC Nitra , náboženské skupiny
Vonkajšie- človek pokladá danú skupinu za cudziu, do ktorej nepatrí
D. Podľa spätosti jednotlivca a skupiny
Členské – Človek je členom skupiny
Referenčné – človek sa orientuje na ňu, aj keď nie je členom (politická strana)
E. Podľa zamerania činnosti
Pracovné/ zamestnanie, činnosť/- trieda
Rekreačné/ dovolenka/- priatelia, skupina na výlete
F. Podľa charakteru zaradenia
Dobrovoľné – členstvo je na základe vlastného rozhodnutia
Nedobrovoľné – členstvo je na základe nedobrovoľnosti, určené inou okolnosťou
FUNKCIE:
1.Inštrumentálna = nástrojová = cieľ = školská trieda
2.Afektívna = citová = priateľská funkcia
Vodca = vo väčšej skupine môže byť:
1.Inštrumentálny = Formálny organizátor úloh
2. Expresívny =Neformálny, jeho úloha je vytvárať dobré vzťahy, má
prirodzenú autoritu
Sociálne vzťahy:
-medzi dvojicou = Diády = muž – žena, učiteľ – žiak
-trojicou = Triády = muž – žena + dieťa
Železný zákon oligarchie: sformuloval ho
Robert Michels – nemecký sociológ
=ak vo veľkej skupine nie je možné, aby všetci každodenne rozhodovali o spoločných
záležitostiach, väčšina členov sa stáva pasívnou, časť aktívna = vládne niekoľko
členov, – získava moc a rozhoduje
Vplyv skupiny na jednotlivca môže byť:
1.Formujúci- formujú charakter človeka pozitívne
2.Deformujúci = formuje charakter človeka negatívne, preto sa vytvárajú prevýchovné, protialkoholické liečenie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Spoločnosť a sociálne skupiny | Referát | 567 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#socialne skupiny #vplyv socialnej skupiny na jednotlivca #socialne vztahy #rovesnícke skupiny #esej ze sociální psychologie #vyznam socialnej skupiny pre človeka #socialne potreby cloveka VS #formálne a neformálne správanie #Spoločenske skupiny #vnútorná štruktúra skupiny #spolocenske a socialne skupiny #socialne potreby #identita človeka #Socialne trieda #znaky spoločenskej skupiny #socialne skupini #agregát #osobné vzťahy #sociálna skupiny #spolocenske potreby a spravanieMaturitné témy zo psychológie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Výkonové vlastnosti osobnosti | 435 slov | |
Psychológia - veda o človeku a jeho psychike | 627 slov | |
Rodina – primárna, malá skupina | 374 slov | |
Biologická determinácia – nervová sústava a dedičnosť | 1 198 slov | |
Sociálna determinácia - prostredie | 1 524 slov | |
Vývin psychiky | 463 slov | |
Socializácia | 375 slov | |
Učenie | 350 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | 573 slov | |
Psychologické smery | 2 583 slov | |
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať) | 604 slov | |
Inteligencia, poruchy intelektu | 509 slov | |
Sociálne skupiny | 503 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | 634 slov | |
Emócie | 340 slov | |
Hra a teória hier | 552 slov | |
Mladší, stredný a starší školský vek | 1 617 slov | |
Psychické zdravie a stres | 396 slov | |
Praktické využitie psychologických poznatkov | 444 slov | |
Psychické procesy | 539 slov | |
Základy sociálnej psychológie | 750 slov | |
Vývinová psychológia | 362 slov | |
Správanie človeka v záťažových a konfliktových situáciách | 520 slov |
Diskusia: Sociálne skupiny
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.