Vývinová psychológia
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 7 812
Uložení: 576
Vývinová psychológia
Duševný vývin = je proces psychologických zmien, ktoré sa uskutočňujú v čase a v dôsledku, ktorých sa psychika mení a dostáva na kvalitatívne vyššiu úroveň = Progres
Regresívne zmeny= znamenajú návrat k starým kvalitám
Podstata vývinu= proces Socializácie a proces Individualizácie
Kvalitatívne zmeny= 1 vlastnosti zanikajú, iné vznikajú, pretrvávajúce sa menia
Kvantitatívne zmeny= mení sa veľkosť a proporcie vlastností rozširuje sa slov. zásoba, zväčšuje sa rozsah pamäti, myslenie
Psychický vývin sa uskutočňuje na pozadí telesného vývinu.
Duševný vývin= podmieňuje A. Biologické činitele
B. Vlastná aktivita jednotlivca
C. Činitele prostredia
D. Činitele výchova
A. Bio. č.
-patria sem vrodené vlohy, vlastnosti nervovej sústavy, hormonálna sústava, žlazy s vnútornou sekréciou. Biologický rast organizmu= výška, hmotnosť, dĺžka končatín, od rastu závisia aj niektoré psych. funkcie, stavy
Zretie= vnútorná pohotovosť, pripravenosť pre istú činnosť
B. = Učenie, sebavzdelávanie, sebavýchova
C.= životné p., prírodné, bytové, sociálne- medziľ. vzť., masmédia,= reagovať, prispôsobovať sa im = rodina, kamaráti
D.= cieľaved. usmerňovanie, zdokonaľovanie,
Príčina psych. vývinu sú vonkajšie a vnútorné rozpory, boj protikladov
Zákony vývinu:
1. Ustavičnosť vývinu- stále sa meníme, vyvíjame
2. Nerovnomernosť výv. tempa- v raných obdobiach je tempo rýchle, dospelosť- spomaľuje, starší vek- klesajú učenie, pamäť
Akcelerácia psych. vývinu - niektoré výv. látky (dospievanie) u dnešnej generácii sa dosahujú o 1-2 roky skôr ako v minulosti
3. Štadiálnosť v. –prechod z 1 fázy do 2 – postupne
4.Harmonickosť – súčasne sa rovnomerne rozvíjajú všetky zložky psychiky
Periodizácia
1.Detstvo – 0/22- členenie do spoločnosti, príprava na povolanie2.Dospelosť – 22/65 – produktívnosť, tvorba hodnôt
3.Staroba – 60/65 – koniec života
Detstvo:
1. Novorodenecký- narodenie – 2 mesiace
2. Dojčenský vek – od 2 mesiacov –do 1 roka
3. Mladší predškolský vek – 1r.-3r.
4. Starší predškolský vek – 3- 6 rokov
5. Mladší školský vek – 6r.-12 r. (1-5.roč ZŠ)- predpuberta
6. Stredný šk. vek - 12/15 rokov
7. Starší šk . vek adolescencie – 14/15r. - 21 rokov
Vek po 16 rokoch = vek mládenca a devy
Fázy- približ. Hranice, dievčatá predbiehajú vo vývine chlapcov o 1-2 roky
Dospelosť:
1.fáza – do 30 rokov = rodina + spoloč. zodpovednosť2.fáza – 30 – 50 rokov – najproduktívnejšie činnosti, najlepšie výkony
2.fáza – 60 – 65 – rokov – život. múdrosť, skúsenosti
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vývinova psychologia #dospelosť #mladší školský vek #vývinová psychológia ťaháky #predškolský vek #Vyvinova psycholigia #predškolsý vek #vyvinova psychologia dojčenencký vek #vývojová psychologia zsv #vyvojova psychologia #periodizacia dusevneho vyvinu #psychológia témy #6 rokov #predškolský vek - psychologia #novorodenecka faza #psychológia referáty #staroba #Starší školský vek #dojčenský vek #psychológia referáty vývinováMaturitné témy zo psychológie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Výkonové vlastnosti osobnosti | 435 slov | |
Psychológia - veda o človeku a jeho psychike | 627 slov | |
Rodina – primárna, malá skupina | 374 slov | |
Biologická determinácia – nervová sústava a dedičnosť | 1 198 slov | |
Sociálna determinácia - prostredie | 1 524 slov | |
Vývin psychiky | 463 slov | |
Socializácia | 375 slov | |
Učenie | 350 slov | |
Osobnosť, psychika a psychológia | 573 slov | |
Psychologické smery | 2 583 slov | |
Fyziologické potreby (jesť, piť, spať, sex, vyprázdňovať) | 604 slov | |
Inteligencia, poruchy intelektu | 509 slov | |
Sociálne skupiny | 503 slov | |
Osobnosť a jeho vlastnosti | 634 slov | |
Emócie | 340 slov | |
Hra a teória hier | 552 slov | |
Mladší, stredný a starší školský vek | 1 617 slov | |
Psychické zdravie a stres | 396 slov | |
Praktické využitie psychologických poznatkov | 444 slov | |
Psychické procesy | 539 slov | |
Základy sociálnej psychológie | 750 slov | |
Vývinová psychológia | 362 slov | |
Správanie človeka v záťažových a konfliktových situáciách | 520 slov |