Publicistický štýl

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: kaprik
Typ práce: Referát
Dátum: 22.07.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 835 slov
Počet zobrazení: 50 639
Tlačení: 1 657
Uložení: 1 532

Publicistický štýl

-  z lat. „publicus“ = verejný
-  štýl subjektívno – objektívny a štýl verejného styku, nie je určený na súkromnú komunikáciu
-  cieľom je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských javoch. Takti spracované majú slúžiť nielen na informovanie adresáta, ale aj na jeho presviedčanie, ovplyvňovanie a poučenie
-  publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch  masového šírenia informácií, tj. v masmédiách:
  – printové (tlačené) médiá – pr. noviny, časopisy – aj názov žurnalistický štýl
  – elektronické médiá – TV, rozhlas, internet – vďaka nim veľký rozvoj PŠ 
-  základné znaky – objektívnosť, informatívnosť,zrozumiteľnosť, vecnosť, výstižnosť, aktualizovanosť
– tvorí sa pre široké vrstvy prijímateľov, preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť

® titulok (nadpis) poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť jeho záujem o daný obsah; typickým znakom je využitie elipsy, inverzie, holých oznamovacích viet alebo krátkych otázok

® vyjadrovanie v publicistickom štýl má 2 znaky:

1. automatizácia = ustálenosť, konvenčnosť vyjadrovania
  – používanie ustálených slovných spojení alebo viet
  – kompozičná štruktúra článkov

2. aktualizácia = oživovanie, nezvyčajnosť vyjadrovania

– prenášanie významu slova  – obrazné pomenovania
– používanie frazeologizmov a ich tvorivé obmieňanie; využíva tiež kontrast
- často používané aktualizmy sa menia na klišé (na automatizáciu, na ošúchanú frázu)

® podľa funkcie, ktorá prevláda  v publicistických textoch, rozlišujeme:
a/ spravodajstvo – v textoch  prevláda informačná funkcia, pretože hlavnou funkciou je vecne, faktogrficky, aktuálne informovať verejnosť; sprostredkúva fakty
b/ publicistika – v textoch prevláda funkcia presvedčovacia, získavacia, ovplyňovacia – ich hlavnou úlohou je zobraziť fakty pútavo, prestro, obrazne, aby čitateľa presvedčili, získali a ovplyvnili; cielene pôsobí na adresáta

® publicistické žánre:
  1. spravodajské  /spravodajstvo/- objektívny prístup autora; jednoduchá správa, rozšírená správa, oznámenie, komuniké, rezolúcia, riport, referát, interview, inzerát, reklama
  2. analytické / publicistika/ (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) -  prevažuje subjektívny prístup autora;  úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia, glosa, polemika
  3. beletristické  / publicistika/  (rozprávacie a opisné) – prevažuje subjektívny prístup autora; fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, besednica, causerie

1. spravodajské žánre
SPRÁVA  - informuje o aktuálnych udalostiach
– odpovedá na 5 otátok: kto?, čo?, kde?, kedy?, prečo?
– znaky: zrozumiteľnosť, vecnosť, stručnosť, pútavosť, aktuálnosť, pravdivosť
– kompozičné postupy: chronologický, logický, akcentujúci (zdôrazňujúci)
– píše sa v minulom čase, môže byť spojená  s hodnotením, alebo rozšírená  o výzvu 
– druhy: jednoduchá – obsahuje titulok, miesto, skratku tlačovej agentúry, skratku mena autora, samotný text správy
  rozšírená - obsahuje titulok – nad aj pod titulok
– 1. časť – perex – krátke zhrnutie o správe
– 2. časť – text – podrobnejšie
– okrem základných faktov obsahuje aj sprievodné okolnosti, ktoré dané fakty dopĺňajú alebo spresňujú; niekedy obsahuje aj hodnotiace prvky

REFERÁT  - súhrnná komplexná informácia o istom podujatí
-  zvyčajne má 2 časti: 1. kde a čo sa konalo, priebeh
  2. doslovné alebo zhustené prejavy, diskusné príspevky
INTERVIEW
– usmerňuje riadený rozhovor s 2 cieľmi: a) predstaviť osobnosť
  b) autentickou formou podať dôležité informácie a fakty
  – kompozícia -1.časť: stručná charakteristika
  – 2. časť: doslovný záznam otázok a odpovedí
KOMUNIKÉ = oficiálne štátnopolitické vyhlásenie; zvyčajne ho dostávajú redakcie priamo
REZOLÚClA = vyhlásenie v závere rokovania, vydáva ich zasadanie rozličných spoločností
RIPORT  = krátka spravodajská reportáž
OZNÁMENIE = informuje o pripravovanej udalosti
INZERÁT = úsporne štylizovaný útvar, krátky a výstižný; skracovanie slov,uvádza sa pod značkou
  – platená informácia (podľa počtu slov) v novinách a časopisoch, zaradený na zvláštnom liste
REKLAMA
  – cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov, so zameraním sprostredkovania informácie,  vyvolania určitej predstavy a dojmu

2. analytické žánre
ÚVODNÍK = subjektívne ladená úvaha na aktuálnu tému (kultúrny, hospodársky,politický, alebo iný aktuálny  problém ); jej ciel' – vzbudiť u čitateľa záujem o problém
KOMENTÁR
  – analyzuje spoločenský jav, hodnotí ho zo subjektívneho hľadiska, zvyčajne je monotematický; zvyčajne
reaguje na udalosť, ktorá už bola v novinách uverejnená
  – v renomovaných  denníkoch sú mienkotvorné
KRITIKA
  – hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si všíma najmä nedostatky, záporné javy, s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu
  – v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch
  – náučná (odborná) kritika:
RECENZIA – odborný posudok umeleckého alebo vedeckého diela
POSUDOK – hodnotiaci text populárno-náučného charakteru
– znaky – konštruktívnosť (naznačiť možnosť riešenia), objektívnosť
· DISKUSlA – kritický žáner, výmena názorov
GLOSA – stručný štipľavý komentár k správe alebo udalosti ; vyjadruje subjektívny postoj autora

3. beletristické žánre - využívajú prostriedky umeleckej literatúry
-  znaky -  pútavý, živý štýl, pestrosť námetov
 a) fejtónové
FEJTÓN - vtipné rozprávanie o aktuálnych problémoch alebo vtipná kritika, vzbudzuje humor, iróniu až sarkazmus; na hranici vecnej a umeleckej literatúry
BESEDNICA - priateľský príhovor – nie je taká kritická, je spontánna, má uvoľnenú atmosféru, chce upútať na niektoré  spoločenské procesy
CAUSERIE - zábavné rozprávanie, beseda; nie je priveľmi kritická ani didaktická
STĹPČEK - myšlienkovo nenáročným spôsobom vyjadruje vzťah k udalosti, veci

 b) reportážne
•  REPORTÁŽ – živo opisuje skutočnú udalosť na základe autorovho očitého svedectva ; napr.opisuje atmosféru, hostí, prírodu….Je dokumentárna, adresná, autentická.
1. statická - opisuje prostredie  2. dynamická – opisuje dej
•  ČRTA - často neskutočný, ale vymyslený typický alebo reálny prípad

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.035 s.
Zavrieť reklamu