Špecifiká slovenského baroka
Autor: babuska
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 13.03.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 624 slov
Počet zobrazení: 5 941
Počet zobrazení: 5 941
Tlačení: 495
Uložení: 524
Uložení: 524
Špecifiká slovenského baroka
- Charakterizujte barok ako literárny a umelecký smer.- nový životný, názorový, myšlienkový, citový, kultúrny a umelecký prúd
- pol. 16.stor > v španielsku a Taliansku
- 17.stor. > ostatná Európa
- barokový človek je zmietaný trvalou neistotou svojho bytia
- fantázia a viera víťazia nad rozumom
- zobrazenie utrpenia pozemského života
- hyperbolizácia negatívnych javov, duchovnosť, mysticizmus, naturalistická konkrétnosť, nedôvera v rozum,
absolutizácia viery, monumentalita, citovosť
- kontrasty (strach pred smrťou, túžba po živote) , zameranie na vlastné vnútro
- literatúra > legenda, duchovná pieseň, epos, reflex. lyrika
- stavia na alegórii a symbolike
- štýl > vysoký > ( pompézny, knižný, najmä básnický) zložité trópy, figúry, neobvyklé básnické obrazy
> nízky > ( prostý až ľudový ) využíva jednoduché básnické prostriedky
- spoločenské podmienky : NEPRIAZNIVÉ
náboženské boje katolíci ↔ protestanti (evanjelici)
reformácia + protireformácia
protihabsburgské boje jediná
mor, epidémie útecha
chudoba, ťažké podmienky nižších vrstiev BOH
protiturecké boje
o ZNAKY:
o človek hľadá únik z pozemského sveta a východisko hľadá v nadpozemskom svete
o pesimizmus, senzualizmus, patetickosť (nadnesenosť)
o pompéznosť (nádhera), dekoratívnosť (ozdobnosť)
o vyzdvihuje nadosobné a nadpozemské hodnoty
o princíp: márnosť nad márnosť → márnosť pozemských hodnôt
o ťažký štýl – metafory, alegória, symboly
o kresťanská ideológia, iracionalizmus
o barokové protiklady:
• - dobro – zlo
• - túžba po večnom (nadpozemskom) živote - strach zo smrti
• - nádej na vykúpenie -strach z večného zatratenia
• - duchovný mysticizmus - naturalistická zmyslovosť
• - pominuteľnosť - túžba po pozemskej nádhere
o česká literatúra: Ján Amos Komenský – Labyrint světa a ráj srdce , Didactica magna
Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780)
1. Poéziao a)náboženská
o – katolícka (Benedikt Sološi – Piesne katolícke)
o - protestantská (Juraj Tranovský – Citara svätých, báseň Již poslední časové konečně nastali)
b)svetská
c)didakticko – reflexívna - obsahovala mravné ponaučenia a návody, ako sa zachovať v akejkoľvek situácii
(Hugolín Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola)
2. Próza
a) vedecká a popularizačná (Matej Bel)
b) memoárová a cestopisná
- centrá evanjelikov: Blava, Prešov, Levoča→tlačiareň
- katolíci – Trnava
A) NÁBOŽENSKÝ BAROK:
JURAJ TRANOVSKÝ – CITHARA SANCTORUM (CITARA SVÄTÝCH)
- evanjelik – píše v češtine
- šíri sa mor, ľudí týra vojna, opisy chudoby
- vnútorne sa trápia, smrť je ich vykúpením, beznádej
- nespravodlivosť voči nižším spoločenským vrstvám
- až nastáva posledný deň, choroby, smrť =› koniec sveta
- jediná útecha pre ľudí je viera v Boha
- prosenie o vyslobodenie a spasenie
- Písně duchovní
- Tento spevník bol relatívne často vydávaný a doplňovaný, z pôvodných asi 400 piesní, bolo na konci 19. storočia piesní asi 1200. Do konca 20. storočia bol vydaný vyše 140 krát. Používali ho v evanjelických cirkvách v Česku a na Slovensku. Vo väčšine slovenských evanjelických zborov sa používal až do roku 1992. Z roku 1636 prvé vydanie obsahovalo text a nápev 412 piesní, z ktorých vyše 150 preložil alebo zložil sám Tranovský.
B) SVETSKÝ BAROK – didakticko/poučno/ - reflexívny/úvahový/:
HUGOLÍN GAVLOVIČ: VALASKÁ ŠKOLA MRAVÚR STODOLA
- ochorel na tuberkulózu, šiel sa liečiť na salaš pod Vršatcom k valachom
- katolík – píše slovakizovanou češtinou
- zbierka „básničiek“ s cieľom poučiť čitateľa
- má svoj nadpis (vystihuje obsah)
- má 4 veršované strofy
- aa/bb – združený rým
- rôzne témy
- cieľom bolo podať životnú múdrosť valachov, pastierov
- pokúša sa dať čitateľom mravné ponaučenie, rady o najrozličnejších stránkach života na základe nábož. a svetských rád
- obsahuje okolo 1300 básní rovnakej formy
- Básne: tématicky je kniha rôznorodá, rieši vzťahy ľudí k Bohu alebo nastoluje vzťah jedinca k spoločnosti
- Náboženský okruh: využíva ľudí, aby materiálne statky, vonkajšie krásy nevyvyšovali, lebo za pravé šťastie sa považuje božia milosť a v mnohých básňach nabáda k rešpektovaniu Boha
-,,Bohatý má mnoho peněz a chudobný detí.” -odráža obdiv k chudobným ľuďom, vyúsťuje koniec básne do pointy a ponaučení-zväčša posledné dva riadky (nápadky)
- každý báseň má rovnakú kompozíciu
- dôležitý je i nadpis, lebo je súčasťou básne a naznačuje jej obsah
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Ideál človeka v epoche baroka | Maturita | 668 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Juraj Tranovský:Cithara sanctorum. Písně duchovní #bohatý má mnoho penez a chudobný detí #hyperbolizácia #Juraj Tranovský - Citara svätých #valasska skola mravuv stodola #hugolín gavlovič valaská škola mravúv stodola rozbor #protiklady baroka #hugolín gavlovič valaská škola mravúv stodola #6.Charakterizujte barok #hugolín gavlovič #špecifiká a zvláštnosti barokovej literatúry #hugolín gavlovič valaská skola #didakticko-reflexívna lyrika #testy zo slovenského jazyka a literatúry pre 6.ročník #literatúra...nadpis #gavloič #Gavlovič #cithara sanctorum #hugolin gavlovič barok #hugolin gavlovic-valaska skola mravov stodola obsahMaturitné otázky: Literatúra
Diskusia: Špecifiká slovenského baroka
Pridať nový komentárVygenerované za 0.027 s.