2. svetová vojna v slovenskej literatúre
Autor: babuska
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 15.03.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 606 slov
Počet zobrazení: 14 722
Počet zobrazení: 14 722
Tlačení: 595
Uložení: 561
Uložení: 561
2. svetová vojna v slovenskej literatúre
· Načrtnite zhody a odlišnosti v zobrazení 2. svetovej vojny v tvorbe Rudolfa Jašíka, Alfonza Bednára, Ladislava Mňačka.Tvorba Alfonza Bednára:
- jeho tvorba o vojne bola bez schematizmu (SCHEMATIZMUS- diela písané akoby podľa jednej schémy , postavy boli typické - kladné alebo záporné = partizáni vždy dobrí
Nemci vždy zlí nebola to vždy pravda, ale boli tak vykreslovaní
- Postavy sú individuálne (nie kolektívny hrdina typický pre diela o 2. sv. vojne)
- Využíva hlbokú psychologizáciu, dôraz na citový život – najmä ponor do hláv ženských postáv
- Využíva retrospektívny postup – vojnu zobrazoval cez spomienky
- Jeho pohľad na skutočnosť bol kritickejší, nevšímal si len pozitívne stránky
Tvorba Rudolfa Jašíka:
- Tvoril krátko: 1956-1960
- Nadväzoval na lyrizovanú prózu – typické pre jeho romány a novely je lyrickosť a baladickosť
Používal metafory, personifikáciu, prirovnania...
- Dôraz na psychlogizáciu postáv
- Spracovával dve témy: a) život ľudí na Kysuciach
b) obdobie 2. sv. vojny
- Písal umelecké reportáže a najmä romány
- Jeho krédom bolo vždy písať pravdu
- Tvorba bez schematizmu – zobrazuje reálny, pravdivý obraz povstania a jeho účastníkov
- Využíval retrospektívu!
- V čom spočíva osobitosť Bednárovho pohľadu na tému SNP?
- Vysvetlite retrospektívny postup v literárnom diele. V čom sa prejavuje viacnásobná retrospektíva v diele, pripomeňte si ďalšie spôsoby dejovej výstavby diela. Aké iné kompozičné postupy využíva epika?
- Pokúste sa vysvetliť motív kolísky a jeho úlohu v diele.
· ALFONZ BEDNÁR – KOLÍSKA
1. AB neopisuje Slovenské Národné povstanie ale reakciu ľudí na vojnu ako na krízovú situáciu
2. Retrospektívny postup v diele Kolíska:
Viacnásobná retrospektíva: dielo začína súčasnosťou
Súčasnosť: odohráva sa v r. 1952, keď hlavná postava Zita 4erneková počúva v rádiu prenos zo súdneho procesu. Jedným z odsúdených je aj Jozef Majerský (obvinený zo zrady svojej partizánskej jednotky). Svedkom v procese je aj Zitin manžel M. Černek ( veliteľ partiz. jednotky)
-rozhlas vyvoláva v Zite spomienky!!
Minulosť SNP: Zita s dieťaťom, ktoré kolíše, je sama doma, v dedine obsadenej Nemcami. Úkryt u nej hľadá chorý partizán, ktorý odišiel od partizánskej jednotky, ktorej velil Zitin muž. Hoci je za pomoc partizánom trest smrti ,Zita mu pomôže a ukryje ho. Až vtedy v ňom spoznáva muža, s ktorým sa už stretla.
(vyvolá v nej spomienky na )
Minulosť ČSR:
Zita s matkou pracovali pred vojnou na majeri v Čechách. Zita sa tam zoznámila s nečestným správcom – Majerským, ktorému sa zapáčila. Až keď otehotnela, vyšlo najavo, že je ženatý. Aby sa jej zbavil, dal ju na základe klamstva vyhodiť (tvrdil že kradla). Zita následne potratila a vydala sa za zlého človeka, povaľača Ragalu, ktorého zastrelili policajti. Neskôr sa vydala druhýkrát za Černeka.
Minulosť SNP:
Zvuk Zitinej kolísky upúta nemeckých vojakov, ktorí vtrhnú do chalupy. Začnú ohrozovať najskôr ju a potom aj jej dieťa. Vo vypätej situácii Zita zakričí na Majerského aby jej pomohol. Ten sa zachová zbabelo a pokúsi sa ujsť. (nevieme však či ušiel aby zachránil ju alebo seba). Vonku vystrelí, Nemci vybehnú zo Zitinej chatrče a chytia ho.
Súčasnosť:
Proces v rádiu medzitým pokračuje. Majerský je odsúdený na 12 rokov, hoci sa cíti byť nevinný. Zita cíti, že jeho vina je len morálna a hnevá sa na svojho muža, ktorý krivo svedčil o Majerského zrade partizánskeho oddielu (chcel sa mu pomstiť za čin voči Zite v minulosti).
viacnásobná retrospektíva
Iné kompozičné postupy v epike:
· CHRONOLOGICKÝ – dej sa vyvíja plynulo, udalosti zachytené v časovej postupnosti
· RETROSPEKTíVNY – dej sa odohráva pospiatky, čitateľ vie ako sa príbeh skončil ale nevie čo sa odohrávalo predtým = spomienky do milulosti napr. Sofiina voľba
· PARALELNÝ – sledujeme dva alebo viacej dejov (dejové línie sa môžu rozvíjať samostatne ale sa stretnú) napr. Pán prsteňov
· RÁMCOVÝ – do rozprávania jedného príbehu sa postupne vkladajú ďalšie príbehy napr. 1000 a 1 noc
· RETARDAČNÝ – tento postup spomaľuje rozprávanie, základná dejová línia je prerušovaná napr. úvahami, opismi, príchodom novej postavy.. napr. Chrám matky Božej v Paríži
· REŤAZOVÝ – na jednu udalosť nadväzujú iné, väzby medzi nimi sú voľné = nenadväzujú na seba
Motív kolísky v diele: zvuk kolísky pripomínal veliteľovi skupiny ss domov!
- Stručne priblížte osudy nosných postáv.
- Čo je hlavným motívom románu?
- Vysvetlite symboliku názvu románu.
- Zdôvodnite časté používanie troch bodiek (nedokončených výpovedí).
· LADISLAV MŇAČKO – SMRŤ SA VOLÁ ENGELCHEN
Román - vojnový
- retrospektívny
- s autobiografickými prvkami
Téma: protifašistický odboj
Obdobie: posledné 2 mesiace 2. sv. vojny
Rozprávač: hlavná postava Voloďa – 1.os.sg
Osudy nosných postáv priblížené cez dej:
- Dej sa odohráva v posledných dňoch vojny a tesne po
- Hlavný hrdina Voloďa je zranený pri posledných pouličných bojoch 2. Sv. vojny, dostáva sa do nemocnice a lieči sa z ťažkého zranenia. Pri zotavovaní mu pomáha sestrička Eliška a vzniká medzi nimi ľúbostný vzťah
- Táto hlavná dejová línia je prerušovaná retrospektívnym pohľadom Voloďu na obdobie ktoré prežil v partizánskej skupine našla útočisko v kopaničiarskej dedine Ploštine, jej obyvatelia im pomáhali aj keď im za to hrozila smrť
- Na základe varovania partizáni opúšťajú Ploštinu aby dedinu zachránili ale netušia, že nemecký oddiel SS, ktorému velí Engelchen, chystá pomstu
- Nemci vypália dedinu, mužov upália zaživa Partizáni sa to dozvedajú a cítia výčitky svedomia
- Ústredný motív románu: VINA – hlavného hrdinu Voloďu prenasledujú vidiny horiacej Ploštiny – uvedomuje si svoju zodpovednosť za tragédiu!
- Dokáže sa zbaviť bezsenných nocí až keď dostane odpustenie – do nemocnice za ním prichádza stará kopaničiarka – Mama Rašková
Názov románu – Smrť sa volá Engelchen je paradox – autor použil zdrobneninu pre postavu, ktorá
anjelik bola zodpovedná za smrť polovice dediny!
Časté používanie 3 bodiek – 3 bodky na konci – nedokončená výpoveď
3 bodky v strede textu – prerušovaná výpoveď – apoziopéza
Vyjadrujú ťažké myšlienky, rozrušenie postavy, citový
problém = expresivita textu!
Niekedy je ťažké vyjadriť sa, vyjadriť myšlienky: Voloďa čaká
na odpustenie ale nevie či ho dostane
- Zhoduje sa téma románu, z ktorého je ukážka, s predchádzajúcimi? Zdôvodnite svoje tvrdenie.
- Porovnajte postavu funkcionára počas vojny a po nej. Dajte do súvislosti s názvom románu.
· LADISLAV MŇAČKO – AKO CHUTÍ MOC
Román – (podľa autora) – politický pamflet (hanopis) –kratšie lit. Dielo s kritizukúcim obsahom, najčastejšie namierené proti spoločnosti, zámerne zdôrazňuje alebo zveličuje záporné stránky kritizovaného, preto sa často využíva v politickom boji
Téma: deštruktívna povaha akejkoľvek totalitnej moci
Využíva prvky reportáže – zobrazuje skutočnosť na základe konkrétnych faktov, väčšinou
získaných priamou účasťou
a prvky grotesky – žáner, ktorý spája skutočné a fantastické aby zveličil človeka alebo
situáciu, s cieľom pobaviť
-autor využíva stajomňovanie – nepoznáme meno mŕtveho ani názov mesta kde sa to odohráva
+ vnútorný monológ
DEJ: odohráva sa v priebehu 3 dní počas štátneho pohrebu
- Rozprávač je Frank, fotoreportér, ktorý rozpráva príbeh svojho bývalého priateľa, z ktorého sa postupne stal prvý muž v krajine (funkcionár)
- Kniha sa začína pohrebom funkcionára – Frank o tom robí fotoreportáž
- Na pohrebe stretáva známych (politický rival Galovič, bývalé manželky mŕtveho) a začína spomínať – sleduje pritom ako sa navonok tvária že im je ľúto zosnulého ale v skutočnosti sa pretvarujú (odhaľuje ich pretvárku)
- F. poznal svojho priateľa od malička tak vedel posúdiť ako sa zmenil:
- Spomína: boli priatelia zo školy. Mŕtvy bol rebel, vždy musel byť prvý, najlepší. Frankovi prebral Margitu, oženil sa s ňou ale keď sa stal funkcionárom rozviedol sa a zobral si atraktívnu sekretárku, ktorá lepšie zodpovedala jeho vysokému postaveniu
- F. si ho pamätá ako pokojného, odvážneho človeka no postupne sa pod vplyvom moci zmenil na tvrdohlavého a zbabelého človeka, ktorý robil všetko preto aby si udržal moc!
- V posledných rokoch svojho života nedôveroval nikomu, všetky svoje chyby váľal na iných
- Vtedy Frankovi prestalo na ňom záležať a už len sledoval ako prišla jeho spoločenská smrť (vymenil ho súper Galovič) a potom aj tá ozajstná!
Názov románu: ako moc dokáže zmeniť charakter človeka! -povedať cez dej!!!!!!!
- V čom je Jašíkov pohľad na tému 2. svetovej vojny špecifický?
- Parafrázujte motto románu a vysvetlite ho.
- Priblížte osudy dvoch hlavných postáv románu.
- Na základe ukážky vysvetlite, aký vplyv malo na Igorov vzťah k Eve poznanie, že Eva je židovka.
· RUDOLF JAŠÍK – NÁMESTIE SVäTEJ ALŽBETY
Román – protivojnový – kritizuje nacizmus (bola vyzdvihovaná jedna rasa- germánska)
- psychologický – ako postavy reagujú na prenasledovanie Židov
- baladický – smutný, nenaplnená láska a jej tragický koniec
- lyrizovaný – silná metaforizácia textu!
Motto - „Láska je nesmrteľná. Neumiera. Ide do hrobu. Len ide do hrobu. Neumiera. To iba myšlienky tlejú a ide z nich popol.“
Téma – tragická láska Igora a Evy z obdobia prenasledovania Židov v kléronacistickom Slovenskom
štáte
Hlavné postavy – Igor Hamar – kvôli biede je donútený pracovať
-nemá otca, sám sa stará o chorú mamu
-jediné potešenie v jeho živote je Eva – miluje ju, poznajú sa od malička,
každý večer sa s ňou tajne stretáva v kostole vo veži uprostred
námestia sv. Alžbety, kde býva
-nechápe nosenie židovských hviezd, bojí sa o Evu a chce ju dať pokrstiť
ako katolíčku, čo však farár odmieta
-aktívna postava, ktorá sa snaží pomôcť Eve aby sa to neskončilo zle
-na život sa pozerá pesimisticky, zobrali mu mladosť a ilúzie!
-búri sa proti koncu, ktorý je ale neodvratný
-v závere: vykonávateľ spravodlivosti, ktorý pomstí smrť Evy, bez
výčitiek svedomia, bez pocitu viny zabije Flórika!!
Eva Weimannová – mladé židovské dievča, ktoré žije v usporiadanej rodine
-býva na námestí tak ako Igor, ktorého miluje
- od príchodu Nemcov, nešťastná a utrápená vedela, že židov čaká smrť
-pasívna postava – podraďuje sa Igorovým plánom na záchranu, ktorá sa
nepodarí
-v závere románu ju zavraždená podľa pogromu!
Žltý Dodo – medzník medzi svetom fašistov a obyvateľmi námestia
-pod vidinou peňazí sa stáva fašistickým prisluhovačom
-má spisovať židov ,ktorí nenosia židovské hviezdy – na tom zozname je aj Eva
Ján Flórik – vrah, holič z námestia, ktorý sa pod vidinou bohatstva rozhodne nenávidieť židov
-stáva sa z neho posol smrti – chodí s fašistami po domoch a berie do transportu
ľudí zo zoznamu
-v závere zomiera rukou Igora, ktorý takto pomstí smrť Evy
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
1. svetová vojna vo svetovej literatúre | Maturita | 36 slov | |
Téma vojny (stratená generácia, Remarque, Rolland) | Maturita | 2 086 slov | |
Prvá svetová vojna v dráme a próze | Ostatné | 1 050 slov | |
1. svetová vojna v dielach P.O. Hviezdoslava, B.S. Timravy, M. Urbana | Referát | 868 slov | |
28. 1. svetová vojna v slovenskej literatúre | Maturita | 2 360 slov | |
15. Prvá svetová vojna vo svetovej literatúre | Maturita | 1 472 slov | |
1. svetová vojna v slovenskej a českej literatúre | Maturita | 40 slov | |
2. svetová vojna v próze | Referát | 1 811 slov | |
Prvá svetová vojna v slovenskej literatúre | Referát | 686 slov | |
Prvá svetová vojna v slovenskej literatúre | Referát | 700 slov | |
Obraz 1. sv. vojny v slovenskej literatúre | Referát | 1 250 slov | |
Obraz 1. sv. vojny v svetovej literatúre | Referát | 776 slov | |
Vojna, totalita a násilie v svetovej literatúre | Maturita | 4 832 slov | |
Vojna, totalita a náslile v slovenskej literatúre | Maturita | 3 309 slov | |
Téma vojny a SNP v slovenskej a českej próze po roku 1945 | Referát | 1 214 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#dejova osnova rivali #2.svetova vojna v slovenskej literature #chronologický a retrospektívny kompozičný postup #kompozičné postupy v epike #paralelny kompozičný postup #2 svetova vojna v literature #retrospektívny príbeh #individuálny a kolektívny hrdina #2 svetová vojna a SNP v slovenskej literature #2 svetova vojna #tipicke znaky schematizmus #retrospektivny kompozicny postup #2 svetová vojna literatúra #TEMA 2. SV. VOJNY V SLOVENSKEJ LITERATURE #druhá svetová vojna v literatúre #2 sv vojna v slovenskej literature #DRUHA SVETOVá VOJNA V SLOVENSKEJ LITERATURE #2.svetová vojna v dielach svetovej a slovenskej literatúre #2.svetova vojna #umenie dokáže zmenit človekaMaturitné otázky: Literatúra
Diskusia: 2. svetová vojna v slovenskej literatúre
Pridať nový komentárVygenerované za 0.028 s.