Stratégia a strategické myslenie manažérov
Autor: tinuska55
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 30.10.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 718 slov
Počet zobrazení: 5 052
Počet zobrazení: 5 052
Tlačení: 265
Uložení: 282
Uložení: 282
19. Stratégia a strategické myslenie manažérov.
Stratégia a taktika v manažmente. Stratégia ako kritický faktor úspešnosti organizácie. Strategické myslenie. Stratégovia a vodcovia. Strategickí manažéri a ich postavenie v manažmente organizácií.Firma musí mať stratégiu a musí si vedieť zvoliť správnu taktiku.
Stratégia je prejavom myslenia na budúcnosť, založená na schopnosti vedieť už dnes od čoho bude závisieť úspešnosť budúcnosti. Predvída aké pozície budú v budúcom prostredí rozhodovať o úspešnosti. Je niečo, čo by nás malo doviesť k splneniu cieľov. Určuje, do akej pozície sa chceme dostať.
Stratégia je tiež jasne vymedzená a definovaná predstava o zapojení aktivít (vnútorných jednotiek), ich rozmiestnení, o koordinovanom postupe podporovanom vhodným rozvrhovaním disponibilných zdrojov tak, aby sa naplnil vymedzený strategický zámer a cieľ. Rieši strategické problémy, týkajúce sa určitého vymedzeného celku, celostne a z nadhľadu. Z hierarchického pohľadu je vždy nadradená taktike. Je doménou vrcholových manažérov.
Taktika je orientovaná skôr na parciálne oblasti a úlohy smerujúce k podpore realizácie stratégie. Teda určuje postupy, ktorými je možné efektívne a účinne zaujať strategické pozície v súlade s vymedzenou stratégiou. Je doménou stredného manažmentu. Predstavuje zvolenú cestu (procesy), ktorá nás má doviesť zo súčasnej do strategickej pozície. Vytvára priestor pre rozohrávanie hier s protivníkom.
Stratégia ako kritický faktor úspešnosti organizácie
a) stratégia – je dôležitejšia ako ďalšie dva faktory. Dnes množstvo manažérov pochybuje, či je vlastne stratégia najdôležitejší faktor. Pre stratégiu je dôležité robiť množstvo analýz. Stratégie časom zastarávajú. Ani v ročnom pláne si manažéri nevedia predstaviť ako daný ročný plán dopadne. Je dnes otázne, či stratégia áno, alebo nie, v čase globálnej hospodárskej krízy.
b) operačné systémy – to je druhý faktor, dávajú veľkú konkurenčnú výhodu.
c) ľudské zdroje – sa stále zdokonaľujú, je to špecifický zdroj. Dokážu vytvoriť projekty, ktoré zároveň aj dokážu zrealizovať.
Strategické myslenie smeruje do budúcnosti, ale informácie máme iba | o | minulosti |
a prítomnosti, vychádza zo všeobecných čŕt ľudského myslenia. Myslenie | má | tri fázy: |
vnímanie, poznávanie, uvažovanie. V prípade strategického myslenia je celý proces cyklický.
Stratégovia a vodcovia
Perikles je vzorom klasickej podoby stratéga. Tvrdil, že „Stratég by mal vidieť to čo iní nevidia“. zdôrazňoval, že stratégovia sa nemajú sústreďovať iba na tvorbu vízií a stratégií, ale úspešnosť stratégie je závislá aj na schopnosti stratégov získať si podporu pre svoje myšlienky. Teda presvedčiť iných o účinnosti stratégie. Stratégia nevyžaduje iba myslenie, ale aj KONANIE.Filip II.-Macedónsky a Alexander Veľký-Macedónsky – stratégovia vojny a diplomacie – vedeli využívať svoje silné stránky a vyhľadávali slabé miesta protivníkov.
Veľkí stratégovia Európy dvoch tisícročí – Napoleon, Matka Tereza, Masaryk, Havel, Churchill.
Čínska vojenská stratégia je rozobratá v diele „Umenie vojny“ majstra Sun Tzu - na vojnu sa treba starostlivo pripravovať, detailne každý krok plánovať. Hovorí, že najvyššou formou víťazstva je stratégia (poraziť protivníka bez boja), druhou najvyššou formou víťazstva je poraziť protivníka spojenectvom (požičaním si sily od spojencov), ďalšou formou víťazstva je poraziť nepriateľa na otvorenom poli (možnosť útočiť i odísť z boja) a najhoršou formou je práve víťazstvo obliehaním múrov mesta (príliš nákladné).
Manažérske osobnosti Európy – Henri Nestlé (firmu NESTLÉ založil v roku 1866 s myšlienkou zdravej výživy), Tomáš Baťa (dominujúca črta stratégie „sociálny rozmer“ –
Vízia: „s topánkami za 29 korún obuť pol republiky“ ho viedla k neustálemu zdokonaľovaniu uplatňovaného systému riadenia.), Friedrich Bayer (spoločnosť Bayer založil v roku 1863 – obchod s priemyselnými farbivami. Stratégia založená na mladých a nadaných ľuďoch)
Manažérske osobnosti Ameriky – Henry Ford (priekopník nových metód v manažmente – zaviedol prúdovú hromadnú výrobu osobných automobilov, 8 hodinový pracovný čas a časovú mzdu 5 USD / deň.), Bill Gates, Roy Crock (McDonald’s).
Strategickí manažéri a ich postavenie v manažmente organizácie
Strategickí manažéri - každý kto chce byť úspešným manažérom musí používať strategické myslenie a uplatňovať ho stále (= NON STOP) a nie ho len „zapnúť“ keď je nejaký problém.Je to o vzdávaní sa starých návykov. Je to proaktívny postoj manažéra, teda postoj provokujúci zmeny. Sila vplyvu manažéra závisí od osobných vlastností, manažérskych schopností a postavenia v organizácii.
Strategickí manažéri musia mať nadhľad, perspektívu, napĺňať svoje potreby cez potreby organizácie a chuť učiť sa, musia mať tiež vizionársky pohľad, celostný pohľad na organizáciu, variantnosť riešení, odvahu robiť zmeny.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Produkt a produktová stratégia, stratégia tvorby značky, manažment portfólia produktov | Referát | 1 146 slov | |
Cena a cenová stratégia, základné metódy tvorby cien | Referát | 851 slov | |
23. Stratégia a strategické myslenie manažérov | Referát | 829 slov | |
31. Implementácia stratégie a strategická kontrola | Referát | 1 220 slov | |
Proces tvorby produktovej stratégie | Referát | 510 slov | |
Konkurenčné stratégie | Učebné poznámky | 672 slov | |
Skúmanie prostredia ako východisko pre tvorbu stratégie | Učebné poznámky | 634 slov | |
Implementácia medzinárodných marketingových stratégií | Referát | 627 slov | |
Stratégie vstupu na zahraničné trhy | Referát | 1 219 slov | |
Stratégia a taktika | Referát | 827 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#stratégické myslenie #konkurencna strategia firmy nestle #Stratégovia #Osobnosť manažéra a jeho postavenie v spoločnosti #19. Stratégia a strategické myslenie manažérovManažment – teória, metódy, aplikácie
Diskusia: Stratégia a strategické myslenie manažérov
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.