Sústava PG vied
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.12.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 388 slov
Počet zobrazení: 5 291
Počet zobrazení: 5 291
Tlačení: 364
Uložení: 387
Uložení: 387
Sústava PG vied
O pedagogike sa hovorí od 19. storočia. Pedagogické vedy delíme na základné, aplikované a hraničné.
1. Základné
1.1 Všeobecná pedagogika má 3 časti:
Základy pedag. - charakterizujú najzákladnejšie pedag. pojmy
Didaktika - zaoberá sa najzákl. podstatou vzdelávacieho procesu = teória vyučovania (metódy, formy, zásady, prostriedky výchovy)
Teória výchovy - metodika výchovnej činnosti.
1.2 Dejiny PG – zaoberajú sa historicko-spoločenským hľadiskom výchovy a vzdelávania, školstva od najstaršej doby. Dejiny delíme na národné a svetové.
1.3 Porovnávacia PG – porovnáva zákl. školské systémy v rôznych krajinách. Výsledky možno využiť.
1.4 Metodológia PG – rieši otázky vedeckého výskumu vo výchovno-vzdelávacom procese zaob. sa metódami, prostriedkami, technikami vedecko-výskumnej praxe.
2. Aplikované
2.1 Hľadisko ontogenetické: Pg predškolského veku
PG mladšieho školského veku
PG pubertálneho veku
PG dospelosti
PG staroby
2.2 Podľa spoločenského charakteru: podniková PG: PG vojenská
PG dramatická
PG športu
PG voľného času
2.3 Podľa inštitúcií v ktorých sa uskutočňuje: PG rodinného života
PG detských a mládežníckych organizácii
PG školská – 1 stupeň, 2 stupeň, SŠ, VŠ
2.4 Špeciálna PG: zaoberá sa problémami vo výchovno-vzdelávacom procese postihnutých detí.
- polygofrenopedagogika – zaoberá sa mentálne a duševne retardovanými deťmi
- tyflopédia – zrakovo postihnuté deti
- surdopédia – sluchovo postihnuté deti
- somatopédia – telesne postihnuté deti
- logopedia – rečovo postihnuté deti
3. Hraničné - tu sa zaraďuje:
3.1 filozofia výchovy – zaoberá sa skúmaním a rozvíjaním najvšeobecnejších metodologických otázok pedagogiky. Pomocou nej vymedzujeme určitý cieľ v určitej etape vývoja.
3.2 PG psychológia – poskytuje pre pedagogiku množstvo poznatkového materiálu. Skúma zákonitosti psychickej činnosti žiakov a učiteľov v podmienkach výchovy a vyučovania.
3.3 sociálna PG- zaoberá sa podmienenosťou výchovy, vzdelávania a sebavýchovy spoločenským prostredím.
3.4 ekonomická výchova a vzdelávanie - možno ju chápať ako špeciálnu ekonomickú disciplínu zaoberajúcu sa vzťahmi vzdelania a ekonomiky.
Vzťah pedagogiky k iným vedám – pomocné vedy pedagogiky
Pedagogika sa nemôže izolovať od ostatných vied. Plne využíva poznatky iných vied a tvorivo ich začleňuje do svojho systému. Pedagogika si k iným vedným odborom utvára spätnoväzbové vzťahy. Najužší vzťah má k tým vedám, ktoré sa zaoberajú človekom istého spoločenstva. Ide o filozofiu, sociológiu, biológiu a iné, označujeme ich ako pomocné vedy pedagogiky.
O pedagogike sa hovorí od 19. storočia. Pedagogické vedy delíme na základné, aplikované a hraničné.
1. Základné
1.1 Všeobecná pedagogika má 3 časti:
Základy pedag. - charakterizujú najzákladnejšie pedag. pojmy
Didaktika - zaoberá sa najzákl. podstatou vzdelávacieho procesu = teória vyučovania (metódy, formy, zásady, prostriedky výchovy)
Teória výchovy - metodika výchovnej činnosti.
1.2 Dejiny PG – zaoberajú sa historicko-spoločenským hľadiskom výchovy a vzdelávania, školstva od najstaršej doby. Dejiny delíme na národné a svetové.
1.3 Porovnávacia PG – porovnáva zákl. školské systémy v rôznych krajinách. Výsledky možno využiť.
1.4 Metodológia PG – rieši otázky vedeckého výskumu vo výchovno-vzdelávacom procese zaob. sa metódami, prostriedkami, technikami vedecko-výskumnej praxe.
2. Aplikované
PG mladšieho školského veku
PG pubertálneho veku
PG dospelosti
PG staroby
2.2 Podľa spoločenského charakteru: podniková PG: PG vojenská
PG dramatická
PG športu
PG voľného času
2.3 Podľa inštitúcií v ktorých sa uskutočňuje: PG rodinného života
PG detských a mládežníckych organizácii
PG školská – 1 stupeň, 2 stupeň, SŠ, VŠ
2.4 Špeciálna PG: zaoberá sa problémami vo výchovno-vzdelávacom procese postihnutých detí.
- polygofrenopedagogika – zaoberá sa mentálne a duševne retardovanými deťmi
- tyflopédia – zrakovo postihnuté deti
- surdopédia – sluchovo postihnuté deti
- somatopédia – telesne postihnuté deti
- logopedia – rečovo postihnuté deti
3. Hraničné - tu sa zaraďuje:
3.1 filozofia výchovy – zaoberá sa skúmaním a rozvíjaním najvšeobecnejších metodologických otázok pedagogiky. Pomocou nej vymedzujeme určitý cieľ v určitej etape vývoja.
3.2 PG psychológia – poskytuje pre pedagogiku množstvo poznatkového materiálu. Skúma zákonitosti psychickej činnosti žiakov a učiteľov v podmienkach výchovy a vyučovania.
3.3 sociálna PG- zaoberá sa podmienenosťou výchovy, vzdelávania a sebavýchovy spoločenským prostredím.
3.4 ekonomická výchova a vzdelávanie - možno ju chápať ako špeciálnu ekonomickú disciplínu zaoberajúcu sa vzťahmi vzdelania a ekonomiky.
Vzťah pedagogiky k iným vedám – pomocné vedy pedagogiky
Pedagogika sa nemôže izolovať od ostatných vied. Plne využíva poznatky iných vied a tvorivo ich začleňuje do svojho systému. Pedagogika si k iným vedným odborom utvára spätnoväzbové vzťahy. Najužší vzťah má k tým vedám, ktoré sa zaoberajú človekom istého spoločenstva. Ide o filozofiu, sociológiu, biológiu a iné, označujeme ich ako pomocné vedy pedagogiky.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Školská sústava v SR | Referát | 2 740 slov | |
Výchovno-vzdelávacia sústava a inštitúcie | Učebné poznámky | 1 824 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania. #špeciálna didaktika v pedagogike mentálne postihnutých #surdopedia #tyflopédia #pedagogika mentálne postihnutých #základy pedagogiky #zrakovopostihnuté deti #metodologia v socialnych vedach #didaktika #pedagogika základy #školská sustavaUčebné poznámky z pedagogiky
Diskusia: Sústava PG vied
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.