Komunikácia na pracovisku
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 581
Uložení: 248
Komunikácia na pracovisku
N pracovisku plní jeden človek rolu nadriadeného (riaditeľ, vedúci), ale riadenie môže byť rozdelené medzi niekoľkých ľudí. Rola nadriadeného je veľmi dôležitá pre úspešnosť pracoviska a celého podniku.
Štýl komunikácie s nadriadeným:
- Konvenčný štýl – uplatňuje sa medzi osobami, ktoré sa dôverne nepoznajú a taktiež na pracovisku medzi osobami s rozdielnym postavením.
- Konverzačný štýl – používa sa pri vzájomnej výmene názorov a informácii, napr. na porade, obch. rokovaniach, pri diskusii a pod. Uplatňuje sa tu tzv. „aktívne počúvanie“.
- Operatívny štýl – uplatňuje sa pri výmene informácii o plnení úloh, dohôd, obsahuje aj pokyny o ďalších postupoch. Vyžaduje sa tu jasnosť, stručnosť a zrozumiteľnosť.
- Intímny štýl – nastáva vtedy, keď oficiálna komunikácia sa zmení na priateľskú.
Komunikácia s kolegami
Potrebné je vylúčiť z komunikácie najmä prikazovanie, vyhrážanie sa, vnucovanie rád, povýšenecké vystupovanie, zatajovanie informácii. Dôležité je dodržiavať zásady aktívneho počúvania a zásady asertívnej komunikácie.
Aktívne počúvanie = empatické – je, keď pozorne vnímame informácie a vieme sa vcítiť do situácie druhých ľudí. Ten, kto aktívne počúva, aktívne reaguje, dáva spätnú väzbu, kladie otázky.
Jazyk a reč
Jazyk – systém ustálených znakov a pravidiel, na základe ktorých vzniká reč. Je to spoločenský jav, osvojujeme si ho v sociálnom prostredí.
Reč – konkrétne využitie jazyka na vyjadrenie určitých myšlienok, názorov, postojov.
Rečou a rečníckym umením sa zaoberá veda = rétorika.
Základne funkcie jazyka:
- Dorozumievacia = komunikatívna (vyjadrujeme svoje názory, postoje, city)
- Poznávacia = kognitívna (jazyk slúži ako nástroj myslenia)
- Reprezentatívna – jazyk patrí k dôležitým znakom národa
- Estetická – rozvíja estetické cítenie človeka
Masová komunikácia
Je to proces, v ktorom sa používajú rôzne typy hromadných, informačných prostriedkov s cieľom informovať rýchlo na veľkú vzdialenosť, čo najväčší počet adresátov. K prenosu tohto druhu informácii sa používajú masovo-komunikačné prostriedky, teda médiá. Odosielateľ správy je aktívny, prijímateľ (adresát) je pasívny. Špecifickou črtou MK je, že komunikátor a komunikant sa nemusia poznať a je možné, že sa ani nikdy nespoznajú.
Znaky masovej komunikácie:
- príjemca informácie nie je jednotlivec, ale široká verejnosť
- odosielateľ a adresát nie sú vo vzájomnom kontakte
- v MK sa komunikant obracia na množinu príjemcov, môže byť aj prípad, keď príjemca chýba, avšak pre komunikátora komunikácia prebieha.
- Spätná väzba je obmedzená (chýba priamy kontakt s prijímateľom správy).
Prostriedky masovej komunikácie: noviny, knihy, tlačové médiá, TV, internet, rozhlas, rádio,..
Funkcie masmédií:
- sú zdrojom moci a presvedčovania
- sú zdrojom informácii
- výchovy a vzdelávania
- udalostí – môžu byť prostriedkom zvyšovania popularity
- podnikania – majitelia ich využívajú k dosiahnutiu zisku
Komunikácia prostredníctvom techniky:
Internet – je najrozsiahlejšia databáza informácii na svete. Ponúka rôzne služby (prenos textu, zvuku, obrazu, internetové telefonovanie, elektronická pošta a pod.)
Z internetu sa stalo aj „stredisko obchodu“ (môžeme nakupovať, predávať)
Marketingová komunikácia
Špecifickým typom komunikácie s vonkajším prostredím je marketingová komunikácia. Znamená na jednej strane informovať oboznamovať spotrebiteľov, zákazníkov službami, s tovarom a na druhej strane prijímať, počúvať požiadavky spotrebiteľov a reagovať na ne.
Základné pojmy mar. komunikácie sú:
- imidž (predstava, ktorú o sebe podnik sprostredkúva všetkým subjektom, napr. podnikové autá, farby, logo, uniformy, vizitky a pod.)
- reklama (cieľavedomé pôsobenie na zákazníka s cieľom informovať, urýchliť, uľahčiť nákupné rozhodovanie spotrebiteľa) – inzerát, prospekt, plagát, televízny šot, nálepky
- vzťahy s verejnosťou (public relations) – cieľavedomé aktivity v podniku, cieľom je vzbudiť, udržať a rozvíjať dôveru, podporu verejnosti, je to vlastne vytváranie dobrách vzťahov k verejnosti. (zvláštne, mimoriadne podujatia, tlač. Konferencie, interpersonálna komunikácia
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Marketingová komunikácia | Ostatné | 754 slov | |
Komunikácia, komunikačný kontext, konflikt, riešenie konfliktu | Ostatné | 1 210 slov | |
Komunikácia s podriadenými | Maturita | 378 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#komunikacia na pracovisku #posudok na žiaka vzor #reklama cestovnej kancelarie