Náučný štýl (NŠ)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 8 076
Uložení: 320
Náučný štýl (NŠ)
Komunikačná sféra: pracovná (škola, pracovisko)
záujmová (spoločenské aktivity)
verejná (médiá, konferencie)
Komunikanti: odborník ↔ odborník
odborník ↔ verejnosť
učiteľ ↔ žiak
Funkcia: vysvetľovať, zverejňovať nové vedecké poznatky a sprostredkovať ich odbornej i neodbornej verejnosti
prezentovať názory a skúsenosti v oficiálnom styku
Znaky:
verejnosť
– štýl verejnej vedeckej komunikácie
- výrazové prostriedky zo spisovnej vrstvy jazyka
písomnosť
- prejavy majú písomnú podobu /aj hovorovej predchádza písomná)
monologickosť
- adresát nie je prítomný, bez spätnej väzby (okrem referátu a diskusného príspevku)
odbornosť, presnosť
- odborná terminológia daného odboru, presné fakty s citáciami iných odborníkov, využitie autorského plurálu 1. os. pl.
pojmovosť
- nocionálne slová (pojmové, vecné, objektívne, bez citového zafarbenia), termíny a pojmy – definície
Žánre:
- vedecko-náručné (výkladové, objektívne) – spracovať objavené, rozšíriť, vysvetliť odbornému publiku
- dizertácia, monografie, dizertačná práca (doktorát), habilitačná práca (docentúra)
- vedecká štúdia, odborný referát, vedecká prednáška, odborný článok
- žiacke a študentské odborné práce
PRE: vedcov, odborníkom
SZ: knižné, cudzie, odborná terminológia
Znaky: presnosť vyjadrovania, vedecká citácia, argumentácia
Oznamovacie vety, zložené súvetia
- populárno-náučné /popularizačné/ - (výkladové a úvahové, subjektívnejšie – vl. názor, hodnotenie autora) – rozšíriť objavené medzi neodbornú verejnosť
PRE: širšiu verejnosť (žiaci, čitatelia časopisov)
Znaky: publicistické a beletristické prvky
SZ: domáce termíny, cudzojazyčné termíny cez opis, prirovnania, príklady, synonymá
Uvoľnená syntax, opytovacie vety, hodnotiace emocionálno-expresívne prostriedky, parafrázovanie
- ESEJ – osobitný žáner, na rozhraní náučným a umeleckým štýlom, medzi výkladom a úvahou
Výrazové prostriedky náučného štýlu
NŠ
– odborný štýl, štýl verejnej odbornej a pracovnej komunikácie
- SZ: výrazové prostriedky spisovného jazyka
- verbálne (lexikológia, morfológia, syntax)
- neverbálne – údaje v číslach, tabuľky, schémy, vzorce, grafy, prílohy, odseky, kapitoly
Kompozícia a členenie textov NŠ:
- typické 3-členné rozdelenie textu – úvod, jadro, záver
- bezpríznakové vyčleňovanie odsekov
Rámcové členenie náučného textu:
Úvodná časť textu
- titul / názov – vedecko-náučné texty - označuje obsah textu – informačná funkcia
- populárno-náučné texty – upútacia funkcia
- medzititulky – uľahčujú porozumenie textu
- abstrakt
– charakteristika obsahu náučného textu
- na začiatku textu
- aj v cudzom jazyku
- predhovor
- tvorí samostatnú kapitolu
- píše autor celej práce alebo niektorá známa osobnosť príslušného vedného odboru
- úvod
- samostatný odsek / kapitola
- oboznamuje čitateľa s obsahom, témou práce, s dôvodmi spracovania témy, s metódami a postupmi práce, s literatúrou
Záverečná časť textu
- záver
- samostatný odsek/kapitola
- zhrňuje výsledky, ku ktorým autor dospel
- Resumé
- záverečný súhrn výsledkov, aj v cudzom jazyku
- súčasnosť – namiesto resumé – abstrakt v úvode
Súdržnosť textu, prostriedky súdržnosti
- v akomkoľvek texte záleží na poradí každej vety, odseku
SLOVO → VETA → TEXT
Vetosled – poradie viet v súvetnej konštrukcii
- poradie rovnocenných viet v zlučovacom priraďovacom súvetí je zameniteľná: Pozdravte ho a zaželajte mu zdravia!
Zaželajte mu zdravia a pozdravte ho!
- v podraďovacom súvetí je na začiatku hlavná veta a po nej vedľajšia:
Sľuboval odplatu, keď bol doma. - častejšie
Keď bol doma, sľuboval odplatu. – zriedkavo, vyjadrenie príznaku – vyjadrenie emócie
Konektor – prostriedok súdržnosti a nadväznosti textu
- Druhy konektorov:
- Jazykové
- zámená (ukazovacie, vzťažné): My sme sa umiestnili ako piati. Toto je výsledok.....
- synonymá, antonymá
- opakovanie konštrukcie – anafora, refrén
- gramatická zhoda: podmet a zhodný prívlastok
- väzba slovesa s podstatným menom v istom páde
- nevyjadrený podmet...
- obsahové (časové fázy rozprávania, opakovanie motívu napr. pri opise, téma – je v celom texte, postupnosť krokov, kompozícia – úvod, jadro, záver)
- mimojazykové prostriedky (mimika, gestikulácia, odkaz na predchádzajúcu situáciu: Už v mladosti pocítili....)
- retrospektívne konektory /smer dozadu – to, čo už bolo povedané/: čítal, študoval, skúmal. To ho robilo šťastným.
- perspektívne konektory (smer dopredu – avizujú, o čom sa bude hovoriť): Čosi vám poviem... Vydám sa za .....
- mimotextové nadväzovanie – nadväzovanie na iný text alebo komunikačnú situáciu: V KSSJ ste našli zdôvodnenie....
Využitie slohových postupov v náučnom štýle:
- výkladový – pri analýze a vysvetlení javu (výklad, štúdia, projekt...)
- analýza a hodnotenie javu – úvaha, recenzia, esej
- opisný – zachytenie základných znakov predmetu – odborný opis ako súčasť výkladu, recenzie, referátu
- informačný – vymenúvanie údajov, čísiel, názvov – súčasť recenzie, referátu
Výkladový slohový postup:
Výklad – objektívny slohový útvar, autor je nad textom, neosobné vyjadrovanie, autorský plurál, analýza javov, predmetov, vzťahov
Úvaha – subjektívny útvar, subjektívny názor autora, interpretácia známych faktov
Postupy a formy logického myslenia vo výkladovom slohovom postupe
Indukcia
– myšlienkový postup, pri ktorom postupujeme
→ od jednotlivosti k zovšeobecneniu
→ od známych vecí k neznámym
→ od konkrétnych javov k abstrakcii
- zakončenie môže byť formou syntézy (myšlienkový proces spájajúci jednotlivé časti do celku) alebo zovšeobecnenie
- známe slovesá: spájať, zovšeobecňovať, usporiadať, zostavovať, vytvárať reťazce, vyvodiť závery
- napr. vytvorte synonymický rad k slovu MILÝ
skúmanie viacerých vlastností istého druhu prídavných mien, autor zhrnie – vzťahové prídavné mená
Zovšeobecnenie (generalizácia)
- myšlienkový postup, pri ktorom na základe opakujúcich sa znakov a vlastností predmetov vytvárame pojmy a formulujeme výrok, ktorý platí pre celú triedu predmetov
- od tvrdenia o časti prvkov triedy k tvrdeniu o celej triede
- slovesá: zovšeobecňovať, definovať
- vysvetlite vzťah uvedených autorov k zemianstvo a zovšeobecnite realistov k tejto téme, od jednotlivých slovných druhov (od Pod. mien k citoslovciam) definujeme pojem – slovné druhy
Dedukcia
- myšlienkový postup
→ od všeobecného k jednotlivému,
→ od abstraktného ku konkrétnemu,
→ od neznámeho k známemu
- zakončenie – analýza/rozbor (rozčlenenie celku na jednotlivé časti)
- slovesá: odvodzovať, vyvodzovať, rozčleňovať, analyzovať, rozlišovať, vyvodiť závery
- Definujte slovné druhy a postupne charakterizujte jednotlivé slovné druhy, posúďte miesto opisu a charakteristiky v 3 dielach J.G. Tajovského
Komparácia (porovnávanie)
- klasifikácia jednotlivých javov, zisťujeme zhody a rozdiely, využívame analýzu a syntézu
- slovesá: porovnávať, rozlišovať, rozoznávať, skontrolovať, dať do protikladu
- privlastňovacie a vzťahové prídav. mená nemôžeme stupňovať, porovnajte spracovanie témy láskz v dielach Smreka a Dilonga
Konkretizácia (uvedenie príkladu)
- od všeobecného pojmu ku konkrétnemu príkladu, definíciu aplikujeme na konkrétny príklad
- slovesá: konkretizovať, aplikovať, uviesť príklad, demonštrovať na príklade
- akostné adjektíva sa dajú rozvíjať – úzky, uzučký, priúzky
nájdite v texte dôkaz, že jazyk Švantnera je ovplyvnený stredoslovenským nárečím
Triedenie, klasifikácia (kategorizácia)
- skupinu pojmov / javov delíme na podskupiny podľa rozlišovacích znakov, využívame tu porovnanie jednotlivých javov a uvedenie príkladov
- slovesá: rozlišovať, triediť na základe porovnávania, klasifikovať, kombinovať
- prídavné mená delíme na 1. akostné (pekný), 2. vzťahové (železný), 3. privlastňovacie (matkin), porovnajte označené výrazové prostriedky a zaraďte do jednotlivých štýlov
Analógia (obdobou, podobnosťou)
- po preskúmaní podobností 2 javov usudzujeme, že aj tretí jav toho istého charakteru bude mať tie isté vlastnosti, vyslovíme hypotézu (ešte vedecky nepotvrdený predpoklad, že je to tak)
- slovesá: usudzovať, predpokladať, vyslovovať hypotézu
- preskúmajte slovotvorné základy označených slov v ukážke Gavloviča a napíšte ich súčasnú podobu, keďže v danej písomnosti je zvyčajne pri podpise kráľa podpísaná jeho manželka, budú podpisy pri mene Svätopluka patriť jeho manželke
Objasňovanie /exemplifikácia
- pojmov alebo definícií robíme pomocou príkladov
- slovesá: objasniť, uviesť príklad
- Charakterizujte pojem polovetná konštrukcia a uveďte 2 príklady na ňu vyjadrenú prechodníkom
Interpretácia
- príjemca pochopí obsah informácie, vyvodí záver, mení svoje prvotné stanovisko, rozhodne sa reagovať, spracuje inštrukcie z textu a pridá tie, ktoré obsahuje jeho vedomie
- úzko súvisí s dedukciou, klasifikáciou a exemplifikáciou
- zahŕňa aj postoje /názorové, zážitkové/ interpretujúceho
- autor si vytvára po rozbore vlastnú mienku
- rozlišujeme interpretáciu – súhlasnú, kontrastnú, polemickú, komplexnú, čiastkovú
- je tu zreteľná prítomnosť interpretujúceho (1. os. sg. , pl.)
- typy interpretácie:
- vedecká – napr. zákonov
- popularizačná – napr. vyhlášky, príručka pre vodičov
- esejistická – napr. lyrickej básne, jazykový výklad textu
argumentácia
- druh objasňovania/exemplifikácia
- proces uvažovania, v ktorom sa uplatňuje logika
- ide tu aj o presviedčania prijímateľa, o prezentáciu a dokazovanie pravdy
- postup:
- vyslovíme tézu – tvrdenie, ktoré treba argumentmi dokázať, obhájiť, presvedčiť o správnosti
- argumentujeme (objasňujeme, odôvodňujeme) svoje tvrdenie s využitím argumentu (argument- dôvod, argument – dôkaz nášho tvrdenia)
- záver – zhrnutie povedaného, naznačenie problému
- rozlišujeme druhy:
- priame – časové, historické číselný údaj, citácia...
- nepriame – využitie hypotézy (vedecky podložený, ale doteraz nepotvrdený predpoklad), premisy (výrok, z kt. vyplýva nový výrok/záver
- dôkazy dosiahnuté logickými operáciami
Vyjadrenie príčinnosti (kauzality) - myšlienková metóda, ktorá skúma príčinné súvislosti
- na úrovni syntagmy – príslovkové určenie
- vlastná príčina – Prečo sa dej realizuje? Rozhodli sa cestovať pre riziko nákazy.
- účelu – Načo, s akým cieľom sa dej realizuje? Vycestovať na dovolenku
- podmienky – Bez/Za akých podmienok sa dej realizuje? V závislosti od stupňa imunity opakujeme liečbu.
- prípustky – Napriek čomu sa dej realizuje? Napriek osvete sa očkovanie nerozšírili.
- na úrovni vety – nepravé priraďovacie súvetie
- nenachádzajú sa tu odkazovacie výrazy – zámená, príslovky
- spojenie 2 nerovnocenných viet, medzi ktorými je podraďovací vzťah, spájacie prostriedky sú priraďovacie (nezhoda medzi obsahom a formou – priraďovacie len formou):
- príčinné /dôvodové – prečo sa to stalo v tomto prípade?/ súvetie – 2. veta vysvetľuje obsah 1. vety: veď, však, teda, a teda, a veď, totiž, totižto, a to, aj tak, a či, čiže, to jest, inak
Treba byť obozretný, (lebo)krajiny ako Chorvátsko, Bulharsko, Grécko či Egypt sú totiž v rizikovej oblasti.
- dôsledkové súvetie - 2. veta vysvetľuje dôsledok prvej vety, prvá vysvetľuje príčinu: preto, teda, nuž, tým, a preto, a tak, a teda, a tým, a zato, zrejme ani, vtedy, a tak aj...
Pozostáva z troch dávok, a tak zabezpečí zaočkovanému ochranu po celý zvyšok života.
- prípustkové – 1 veta uvádza okolnosť, napriek ktorej sa realizuje alebo nerealizuje dej
druhej vety: aj tak, a tak, ta či tak, aj to, i to, pritom, za to, a zato, a predsa, a jednako..
Pri vycestovaní do zahraničia sa turisti obávajú moru či cholery, a pritom nemyslia na vírusy žltačky.
Výkladový slohový postup
VÝKLAD
- autor – vedec, študent, novinár, spisovateľ
- písaný jazykový prejav vo vedeckých publikáciách, učebniciach, vedeckých časopisoch
- cieľ – objektívne vysvetliť vedecké poznatky a poučiť adresáta
- postup – výkladový a opisný
- SZ – pojmy, termíny, definície,
- Grafická stránka, poznámky pod čiarou
- kompozícia:
- úvod – pomenovanie problému, javu
- jadro – analýza jednotlivých stránok problému, javu, argumentácia
- záver – zhrnutie, zovšeobecnenie
- druhy:
induktívny výklad
- od ľahšieho k náročnejšiemu, od faktu k faktu, záver – zovšeobecnenie tvrdenia
(príslovia, porekadlá, príklady na ne, pojem frazeologizmus, zaradenie do SZ)
deduktívny výklad
- rozširuje, precvičuje a aplikuje definície a vedomosti na konkrétne javy (najskôr poznať pojmy a definícia – neporozumieme obsahu, napr. analýza textu – definícia frazeologizmu, hľadanie príkladov v texte, priraďovanie príkladov k rôznym druhom frazeologizmov
Výkladové žánre v náučnom štýle
| Odborný článok | Štúdia | Dizertácia /vedecká rozpráva/ |
cieľ | základné info o probléme, výsledkoch výskumu | Analyzuje čiastkový odborný problém | Čiastkový problém vedného odboru – monografia (VM) Súhrnný vedný odbor – kompendium (dejiny SR) |
dĺžka | krátky | Dlhšia ako článok | najdlhšia |
Kde? | Vedecké, odborné časopisy | V zborníkoch z vedeckých konferencií | Samostatná kniha |
kompozícia | Informuje o probléme | Úvod, jadro, záver, resumé | Úvod, jadro v kapitolách, záver |
|
| Prípadová štúdia – hybridný žáner s vysokým stupňom analýzy |
|
Projektová práca, SOČ, KOP
- cieľ – zvládnuť existujúce informácia a samostatne ich tvorivo spracovať
- subjektívny výber a spracovanie informácií
- originálny tvorivý prístup k téme, nový uhol pohľadu
- ústna prezentácia – súčasť celej práce (oblasť rétoriky)
- využitie výpočtovej techniky, grafického materiálu, obrazových príloh, grafov
- predpísaná úprava
- rozsah: SOČ 8-16 strán, referát a seminárna práca 2-5 strán
Úvaha
- vzťahy medzi javmi a vo vnútri javov
- sleduje všeobecne známe javy a subjektívne interpretuje známe fakty, vyvodzuje úsudky a závery, pôsobí na city adresáta, formuje jeho mienku, pozerá na problém z iného pohľadu
- uvádza aj životné skúsenosti, bezprostredné zážitky a názory
| Hovorový štýl | Umelecký štýl | Publicistický štýl | Náučný štýl |
Úvaha | - Jednoduché krátke zamyslenie - príslovie | - Epika – monologické časti v pásme postáv a rozprávača - Lyrika - reflexívna | - Úvodník, komentár, editoriál - Glosa, stĺpček, úvodný stĺpček | - recenzia, diskusný príspevok - odborný článok, populárno-náučné texty |
| Výklad | Úvaha |
postup | výkladový, opisný, informačný | výkladový, rozprávací (úvahový) |
kompozícia | - jednoduchý výklad: úvod, jadro, záver - dlhšie útvary: abstrakt, úvod, kapitoly, záver, resumé, použitá lit., vecný a menný register | Nezreteľné horizontálne členenie textu – prepojenosť úvodu a záveru (toľko odsekov, koľko myšlienkových celkov) |
text jadra | - štruktúrovaný – číslované odseky, tabuľky, schémy, obrazové prílohy | - neštruktúrovaný text – bez členenia pomocou písmen/čísel, jadro podľa potreby autora |
lexika | Citovo nepríznaková, lexika náučného štýlu - termíny | Citovo a štylisticky príznaková lexika – umelecký, public., hovorový štýl |
syntax | Komplikované súvetia, jednočlenná veta v nadpise, syntaktické konštrukcie – logicko-príčinné vzťahy | Príznakové syntaktické konštrukcie, menej komplikované súvetia, jednočlenné vety, modifikácia vetnej stavby, syntaktické konštrukcie – logicko-príčinné vzťahy |
Údaje a citovanie | Presnosť údajov a čísel, presná citácia | Nepotrebnosť presnosti údajov, voľná citácia, parafráza |
Školská úvaha
Kompozícia:
- úvod – nezreteľne vyčlenený – tvrdenie, o ktorom sa bude uvažovať, otázky na úvod
- jadro – vlastný zážitok, spomienka, prerozprávanie situácie, predstavy, asociácie, predpoklady, emotívne zvolania, vymenúvanie, radenie jednočlenných viet za sebou, uvádzanie príkladov
- v poslednom odseku jadra úvahové alebo rozvažovacie otázky, na ktoré si – často v závere – zodpovie sám autor alebo to ponechá na čitateľovi
- záver – veľmi subjektívna časť – osobné pocity, vyznanie, prejavenie názoru, výzva, odpoveď na formulované otázky alebo nezodpovedaná otázka na záver, zopakovanie kľúčových slov /časti z úvodu, jadra – obsahový konektor
Znaky: aktuálna téma
Prostriedky umeleckého štýlu:
- 1. os. sg. – spomínam, neviem odpovedať na tieto otázky, cítim sa dobre..
- subjektívnosť
- obraznosť
- kontrast: Krásny silný živočích spred tisícročí sa stal slabým ...
- hromadenie a vymenúvanie
Lexikálne prostriedky:
- knižné slová (prapodstatou)
- všeobecne známe cudzie slová (komunikácia)
- antonyma (neviem - viem)
Syntaktické prostriedky:
- pestrá modalita viet
- kratšie vety ako vo výklade
- elipsa
- rečnícke otázky: Sme šťastnejší než naši predkovia?
Morfologické prostriedky:
- striedanie 1. os. sg. a pl.
Esej (z lat. exagim – váženie, uvažovanie, essai – pokus, skúška)
- hybridný žáner, stojí na rozhraní vedecko-náučných, populárno-náučných žánrov a žánrov umeleckého štýlu
- neinformuje o nových vedeckých objavoch či poznatkoch, neusiluje sa o systematickú analýzu odborného problému, ale novým originálnym spôsobom interpretuje rozličné spoločenské, filozofické, vedecké či kultúrne javy
- spája znaky náučného a umeleckého štýlu, vecnosť a estetickosť (vyvážené časti)
- autori: literáti, novinári vedci so spisovateľským talentom
- tvorili už antickí autori – Seneca, 1x 16. st. – francúzsky filozof Michel de Montaigne – kniha Essays
- slávni esejisti: F. Bacon, J.W. Goethe, L.N. Tolstoj. A. Matuška, M. Rúfus, V. Mináč
- Znaky náučného štýlu
- odborná problematika
- kompozícia výkladových textov
- vecnosť, objektívnosť, faktografickosť
- pojmovosť
- vplyv rôznych slohových postupov
- Znaky umeleckého štýlu:
- subjektívnosť – 1. os. sg. – osobné zážitky autora, pocity, nálady, vl. postoj, vl. interpretácia témy, v popredí osobnosť autora a jeho individuálny štýl
- dôraz na vonkajšiu formu spracovania témy
- obraznosť, estetickosť, hravosť, variabilnosť
- výrazový prostriedky: - originálny štýl
- pestré lexikálne prostriedky – expresívne slová, frazeologizmy, zdrobneniny, metafory, exkluzívne a osobné výrazy
- rôzna modalita vety – dĺžka a členitosť vety, uvoľnená kompozícia
- úvahovosť, asociatívnosť
- metaforickosť,
- tón – vtipný, ironický, kritický, sarkastický
- Znaky publicistického štýlu:
- ohľad na čitateľa – zaujímavá téma, populárna, diskutabilná
Esej v slovenskej štylistike – hybridný útvar náučného a umeleckého štýlu
- autor: spisovateľ, publicista, vedec
Esej v anglofónnom prostredí – akákoľvek slohová práca s vyjadrením vl. názoru, s argumentáciou
- autor: žiak, študent, uchádzač o zamestnanie
Opisný slohový postup v náučnom štýle
- vo výklade
- statický odborný opis /náučný opis
- OPP
- vymenovanie znakov a vlastnosti, nevysvetľuje
- členenie – úvod, jadro, záver
- poradie sa väčšinou môže meniť, potrebné zachovať logickú postupnosť
- odborný referát (pre užší okruh záujemcov, podklad na diskusie, postup: výkladový, opisný, informačný), školský referát (cieľ – informovať, nejde o podrobnú analýzu diela, spracovanie dostupných informácií)
- prvotne písané žánre, predpokladajú ústne prednesenie pred publikom
- neskôr publikované v zborníkoch
znaky:
- jasná a prehľadná 3-členná kompozícia, úvod a jadro – stručnejšie
- jednoduchá gramatická stavba, kratšie vety
- vecný, objektívny, presný jazyk, zreteľne formulované myšlienky
Študijné čítanie náučného textu:
- pasívne – informatívne čítanie
- aktívne – študijné, analytické čítanie- porozumieť textu, hlbšie poznanie
- kritické – polemika s autorom
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Náučný (odborný) štýl, jeho žánre a jazykové prostriedky | Referát | 251 slov | |
Náučný štýl | Ostatné | 861 slov | |
Štylistika – náučný štýl | Ostatné | 339 slov | |
Náučný (odborný) štýl | Ostatné | 1 199 slov | |
Náučný jazykový štýl (maturitná téma) | Referát | 202 slov | |
Náučný štýl znaky a žánre | Maturita | 411 slov | |
Náučný štýl (znaky a žánre) | Referát | 398 slov | |
Náučný štýl prehľad | Referát | 2 559 slov | |
Náučný (odborný) štýl | Referát | 431 slov | |
Náučný štýl | Referát | 418 slov | |
Náučný štýl | Referát | 474 slov | |
Náučný štýl | Učebné poznámky | 151 slov | |
Náučný štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 323 slov | |
Náučný štýl | Referát | 616 slov | |
Náučný (odborný) štýl | Učebné poznámky | 1 892 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#priame a nepriame pomenovanie a frazeologizmy #esej ukážky #verbalne a neverbalne vyrazove prostriedky #náučný štýl #názorová esej #nocionálne slová #Súdržnosť textu #študijné čítanie #zápisnica definícia #lexikologia priame a nepriame pomenovania #polemický príspevok #lexikalne a syntakticke prostriedky #popularno-naucny vyklad #Výkladový slohový postup:Úvaha, citát, parafráza #vetosled v slovenčine #citat parafraza #prostriedky súdržnosti textu #Ohľad na pocity a city ostatných #konektor #nepriame pomenovania