Spracovávanie a uchovávanie informácii

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: miruska (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 07.04.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 520 slov
Počet zobrazení: 4 030
Tlačení: 215
Uložení: 236

8b. Spracovávanie a uchovávanie informácii

Zdroje informácií:

  • Primárne informačné pramene - informácie hľadáme v originálnych nespracovaných textoch (kniha, článok v časopise, článok na webovej stránke...)
  • Sekundárne informačné pramene - informácie vyberáme z primárnych prameňov (obsah knihy, internetový portál, abstrakt / resumé, menný a vecný register, signatúra - označenie písmenom a číslom)
  • Terciárne informačné pramene - informácie vyberáme z primárnych i sekundárnych prameňov (zoznam literatúry, bibliografia, rešerš - prehľad, súhrn napr. zoznam všetkých slovenských kníh o Jánošíkovi, výsledok vyhľadávania na internete)

Informácia - v širšom zmysle slova - správa údaj, poznatok, fakt

v užšom zmysle slova - údaj, dôležitý pre potreby používateľa

Informatika - vedný odbor, ktorý sa zaoberá získavaním, spracovávaním a využívaním informácií

Kniha

Informácie o knihe podávajú:

  • záložka na obálke - stručná informácia o obsahu
  • obsah - zoznam kapitol + číslo strany
  • menný a vecný register - abecedný zoznam mien, termínov, pojmov
  • marginálie (margo - okraj) - stručné poznámky na vonkajšom obale strany
  • resumé - stručný výťah obsahu textu, súhrn, prehľad, zhrnutie záverov, často v cudzo jazyku (v odbornej literatúre - abstrakt)
  • použitá literatúra - abecedný zoznam použitej literatúry

Kartotéka - nosič informácií vo forme sady lístkov alebo počítačových dát usporiadaných podľa vopred stanovených zásad, spracovaním kartotéky vzniká databáza

Bibliografický zápis - zápis priezviska, iniciály mena autora, názvu diela, miesta vydania, vydavateľstva, roku vydania, strany, z ktorých sme použili informáciu, ISBN; formu stanovuje Slovenská technická norma

  1. Tolmáši, L.: Vlastiveda 4. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 2005. 56s. ISBN 80-7158-609-9.

(13-miestne číslo od roku 2007, podľa neho môžeme určiť krajinu, vydavateľstvo a poradie vydania)

Rešerš - prehľad, súpis poznatkov a údajov o téme, získaných z primárnych a sekundárnych prameňov

Anotácia - stručná charakteristika obsahu knihy, článku, CD, DVD..., v súčasnosti sa približuje k reklame, lebo okrem informačných údajov propaguje, hodnotí, pôsobí na city

Spôsoby záznamu textu

Pri spracovaní cudzieho alebo pri tvorbe vlastného textu využívame:

  • konspekt, osnovu tézy
  • moderné postupy tvorivého myslenie (mapa mysle, brainstorming)

Osnova - najstručnejší a najprehľadnejší záznam obsahu textu v bodoch, heslách, menných vetách

Konspekt - záznam základných údajov, hlavných myšlienok, príkladov, citátov z počutého alebo prečítaného textu, je to zhustený obsah textu, ale zachováva jeho logickú štruktúru, je podrobnejší než osnova, zachytáva obsah textu v heslách alebo kľúčových slovách, je to výťah z obsahu textu, forma konspektu závisí od prijímateľa textu, býva prehľadná, t. j. vyzžitei farieb, podčiarkovanie, číslovanie a pod.

Téza - stručne zhrnutá myšlienka, z textu vyplývajúca zásada vyjadrená ucelenou vetou (od konspektu a osnovy sa odlišuje tým, že nemusí komplexnosťou ani poradím vystihovať stavbu textu)

Citát - doslovné zaznamenanie uceleného výroku inej osoby

Doslovná citácia - doslovne uvedený cudzí výrok, cudzí text s menom autora, názvom diela, vydavateľstvom, rokom vydania a číslom strany, graficky sa odlišuje od ostatného textu, napr. úvodzovkami

Voľná citácia - využíva sa v rečníckych a publicistických textoch, pri ktorých sa neuvádza autor či dielo, z ktorého citovaný text pochádza

Parafráza - voľné prerozprávanie cudzej predlohy

Mapa mysle - prezentuje výsledok uvažovania jednej osoby, ide o grafické spracovanie hlavných myšlienok cudzieho textu alebo tvorbu vlastného

Brainstorming - využíva sa pri skupinovej práci, skupina ľudí produkuje nápady, riešenia, námety,

Prebieha v krokoch:

  1. formulácia problému
  2. tvorba nápadov, riešení - jednotlivo všetci členovia skupiny
  3. záznam spoločného riešenia
  4. prestávka
  5. vyhodnotenie návrhov, riešení

Treba dodržiavať tieto zásady:

- počas tvorby nápadov sa ostatné nesmú hodnotiť, kritizovať

- produkovať množstvo nápadov

- uplatňovať fantáziu, slobodnú hru myšlienok, nápady sa môžu dopĺňať, kombinovať, spájať

Diár - denný zápisník, do ktorého si zapisujeme všetky osobné i pracovné povinnosti, ktoré musíme v určitý deň vykonať. Zapisovať môžeme rôznymi farbami, aby sme rozlíšili dôležité a menej dôležité informácie.

Denník - zapisujeme si doň všetky udalostí, ktoré sa stali v priebehu dňa - v časovej postupnosti. Denník sa líši od diára tým, že je intímnejší, zapisujú sa doň udalosti, ktoré sa už stali. Denník rozvíja naše slovné a písomné vyjadrovacie schopnosti.

Koncept - nečistopis

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#menný a vecný register #obsah textu #spôsoby získavania a spracovania informácií

Vypracované maturitné otázky zo slovenského jazyka a literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu