Dráma
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 32 628
Uložení: 1 001
Dráma
V širšom význame - literárny druh, ktorý je rovnocenný s lyrikou a epikou.
V užšom význame - dramatický žáner ( tragédia, dráma).
VZNIK DRÁMY: v antickom Grécku
- grécky herec Thespis vyčlenil jedného herca a zbor (chór),
- Aischylos uviedol na javisko 2 herca - umožnil vznik dramatického dialógu,
- Sofokles zaviedol na javisko 3 herca, obmedzil úlohy zboru zavŕšil vývin gréckej tragédie.
CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY DRÁMY:
- neprítomnosť rozprávača,
- verš/próza,
- sujetovosť, dejovosť, prítomný čas,
- dramatický konflikt - ktorý vyvoláva dramatické napätie,
- dynamické motívy – nie každý motív a konflikt z reálneho života je prenosný do divadla.
- dialogickosť, hovorovosť,
VNÚTORNÁ KOMPOZÍCIA DRÁMY
- expozícia (úvodná časť) - uvádza diváka do čias a prostredia, oboznamuje s postavami,
- kolízia, konflikt – zápletka: udalosť s rozhodujúcim vplyvom na vývin a priebeh deja,
- kríza - zauzlenie (kulminácia, vyvrcholenie),
- peripetia - rozuzľovanie (dejový obrat) - nečakaný dejový obrat ako retardujúci prvok,
- katastrofa (rozuzlenie) - riešenie konfliktu.
VONKAJŠIA KOMPOZÍCIA DRÁMY
- Replika: prehovor jednej osoby alebo lit. postavy (zákl. jednotka dialógu).
- Dialóg (polylóg): rozhovor medzi dvoma alebo viacerými osobami. Musí mať aspoň 2 repliky.
- Symetrický dialóg, striedajú sa repliky A,B.
- Asymetrický dialóg – postavy prestanú komunikovať - vnútorný monológ.
- Monológ: neprerušovaný prehovor jednej postavy, nie je súčasťou dialógu.
- Vnútorný monológ: výpoveď osoby, kt. táto adresuje sama sebe (myslená).
- Výstup - zmena počtu osôb na scéne – príchod alebo odchod ďalšej osoby.
- Scéna (obraz) - uzavretá, dejovo rozvedená časť, širšia ako výstup, ale užšia než dejstvo - zmena dekorácií, osvetlenia i hercov na javisku.
- Dejstvo - celok, ktorý má svoju čiastkovú expozíciu, zápletku i jej čiastkové rozuzlenie - časti hry oddelené zvyčajne spustením opony.
- Scénické poznámky: v zátvorkách, osvetľujú miesto deja, konanie a pohyb postáv.
Dramatické žánre
TRAGÉDIA: je najstarší dramatický žáner.
- boj jednotlivca, prípadne skupiny s nepriateľskými silami => smrť hlavného hrdinu,
- Hrdinom tragédie je vždy výnimočný človek, ktorý nerobí kompromisy ale odvážne ide za svojim cieľom => jeho činy sú morálne hodnotné a v divákovi vyvolajú katarziu (očistenie).
- tragédia mala obyčajne päť dejstiev. Dodržiavala sa pritom jednota miesta, času a deja.
KOMÉDIA: podstatou je komickosť s cieľom vyvolať smiech u diváka. Hrdinom komédie nemôže byť človek tragický a výnimočný – iba bezvýznamný človek. Vznikla v Grécku (Aristófanes) a v Rímskej ríši (Plautus)
- situačná komika: zakladá sa na grotesknosti, smiešnosti situácie, v ktorej sa vyskytnú postavy
- charakterová komika: zakladá sa na komickosti charakterov postáv
VESELOHRA: je názov pre novodobú komédiu. Rozdiel medzi komédiou a veselohrou spočíva v tom, že vo veselohre postavy vedia o svojej smiešnosti, preto si „strieľajú“ aj zo seba. V komédii sa postavy tvária vždy vážne, sú typologicky vyhranené.
V stredoveku sa náboženské hry hrali v chrámoch (scény zo života Krista a svätých) => svetské scény z evanjelií a humorné scénky sa v chráme nemohli hrať, preto sa začali inscenovať pred kostolom - veselohra.
ZAKLADATELIA SLOVENSKEJ VESELOHRY: Ján Chalupka (Kocúrkovo, 1836), Jonáš Záborský (Najdúch, 1865) a Ján Palárik (Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch, 1860; Inkognito, 1858) => písali pre široké vrstvy obyvateľstva, preto si zvolili za žáner ľahkú, nenáročnú a úsmevnú veselohru (nie náročnú tragédiu, resp. komédiu).
DVA NAJDÔLEŽITEJŠIE KONFLIKTY SLOVENSKEJ VESELOHRY TÝCH ČIAS:
- napätý vzťah medzi aristokraciou (zemanmi) a ostatnými spoločenskými vrstvami (vzdelanci, mešťania, roľníci a remeselníci)
- snaha uvedomelých predstaviteľov všetkých vrstiev nášho národa zabrániť rodiacej sa maďarizácii Slovákov.
ČINOHRA: je dráma v užšom zmysle. Vyvíjala sa popri tragédii a komédii od 19. storočia. Zobrazuje vážne spoločenské problémy. Základom jej dramatického napätia bývajú rozpory medzi postavami.
Dramatické umenia
SYSTÉM DRAMATICKÝCH UMENÍ:
- Divadlo – audio-vizuálne umenie.
- Film – technické audio-vizuálne umenie.
- Televízia – tech. audio-vizuálne umenie.
- Rozhlas – tech. audiálnym umenie bez možnosti využitia zrakového princípu.
HEREC: je spojením medzi autorom (textom), režisérom a divákom => vytvára hereckú postavu => postave bez herca neexistuje (herec – človek, herec – bábka – bábkoherec)
Pre existenciu divadelného tvaru je nevyhnutnou podmienkou jeho existencie => všetky ostatné divadelné zložky sa prejavujú iba skrze herca, jeho konanie a významy, ktoré vytvára
REŽISÉR: hru prečíta, upraví, vyberie hercov, vytvorí koncepciu javiska, určuje atmosféru a zameranie inscenácie. dáva pozor, aby hru nenadinterpretoval=> má pozíciu druhého autora
vedie herca, scénografa, hudobného skladateľa, choreografa...
DRAMATURGIA: prípravná umelecká činnosť
DRAMATURG: je poverený výberom a zostavovaním repertoáru - repertoár býva zostavovaný s veľkým časovým predstihom (aj niekoľko rokov dopredu) => určuje smerovanie divadla, kolektívu….
- zabezpečuje literárnu prípravu diela a ideové - zameranie inscenácie preklad – literárna časť práce dramaturga
- práca s verbálno-hereckými prostriedkami a režijno-koncepčnými postupmiu + spolupráca s režisérom a ostatnými členmi tvorivého štábu
INSCENÁCIA: prenesenie dramatického textu na javisko, do televízie alebo do rozhlasu => je syntézou hereckej, dramaturgickej, režijnej a výtvarno-hudobnej zložky.
Naštudovanie divadelného diela do podoby divadelnej hry (inscenácie) sa nazýva INSCENOVANIE.
Predpremiéra: neoficiálne uvedenie divadelnej hry pre novinárov a pozvaných hostí.
Premiéra: prvé uvedenie divadelnej hry.
Repríza: druhé uvedenie divadelnej hry.
Derniéra: posledné uvedenie divadelnej hry.
INSCENAČNÉ FORMY:
- DIVADELNÁ (rozhlasová, televízna) HRA: literárna forma patriaca do literárneho druhu DRÁMA. Má podobu dramatického textu. – audiovizuálne umenie realizujúce sa na špeciálne upravenom priestore – javisku => divák je prítomný
- FILM: dramatický žáner, ktorý v sebe spája obraz, slovo, hudbu a zvuk, môže byť celovečerný, krátky, hraný, animovaný, prírodopisný, dokumentárny... => divák nieje prítomný
- ROZHLASOVÁ HRA: je literárno - dramatický žáner využívajúci iba zvukové prostriedky, je to audiálne umenie (sluchové), bez možnosti využitia zrakového princípu, hlavným prvkom je zvuk a zvukové efekty => divák nie je prítomný
- TELEVÍZNA HRA: dramatický žáner, technické audiovizuálne umenie, dôraz sa kladie na sluchové (audiálne) vnímanie textu, v porovnaní s filmom, je viac založená na slove, vyznačuje sa malým časovým a priestorovým rozpätím, menší počet postáv, tematicky spracováva domáce, rodinné príbehy, spoločen. udalosti => divák nie je prítomný.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenská dráma od klasicizmu po realizmus | Učebné poznámky | 1 009 slov | |
Absurdná dráma | Maturita | 233 slov | |
Dráma v slovenskej literatúre prehľad | Maturita | 2 152 slov | |
Dráma ako literárny druh, znaky a žánre | Referát | 1 497 slov | |
Dráma ako literárny druh | Referát | 1 268 slov | |
Slovenská medzivojnová dráma (maturitná téma) | Referát | 1 400 slov | |
Svetová dráma po r. 1945 (maturitná téma) | Referát | 1 039 slov | |
SLOVENSKÁ DRÁMA 1945 – 90. roky 20. storočia | Ostatné | 3 912 slov | |
Slovenská dráma | Maturita | 1 966 slov | |
Slovenská dráma po roku 1945 (Králik, Karvaš, Bukovčan, Záhradník, Solovič) | Ostatné | 2 401 slov | |
Dráma ako lit. druh, žánre drámy | Učebné poznámky | 1 355 slov | |
Slovenská dráma po roku 1945 | Maturita | 2 065 slov | |
Dráma ako literárny druh | Ostatné | 895 slov | |
Absurdná dráma a socialistický realizmus | Ostatné | 1 765 slov | |
Slovenská dráma po roku 1945 | Ostatné | 1 307 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#drama #čo je inscenácia #prehovor jednej osoby v dialogu #rozhovor medzi dvoma osobami #symetrický a asymetrický dialog #scénické poznámky #krátky príbeh zo života stredovekých mešťanov #čo je replika #prehovor jednej postavy #inscenacia,herec,reziser,dramaturgia #dejový prvok #audiovizuálne umenie #jednota miesta, casu deja #priklad na dialog #Ako sa nazýva prehovor jednej postavy literárneho diela #inscenačné formy drámy #INSCENáCIA #režisér, dramaturg, herec #monolog z divadelnej hry #scenicka poznamka