Sociálno-psychologický román

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Chlapec sp-prace (10)
Typ práce: Referát
Dátum: 19.07.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 404 slov
Počet zobrazení: 64
Tlačení: 5
Uložení: 6

Sociálno-psychologický román

1. Zaraďte sociálno-psychologický realizmus do vývinového kontextu slovenskej literatúry.

V slovenskej literatúre sa sociálno-psychologický román objavil v období medzivojnovej literatúry (1918 – 1945).

Obdobie je charakteristické mnohými významnými medzníkmi:

  • vznik ČSR – 10.1918
  • slovenčina sa stala štátnym aj úradným jazykom
  • viac slobody a demokracie – obdobie bohaté na literárnu tvorbu (po realizme)
  • vytvára sa široký priestor pre tradičnú aj modernú tvorbu = pluralitný systém v literatúre
  • umenie sa otvára svetu a Európe
  • témy:
    • vojnová tematika – zážitky, spomienky
    • povojnová sociálna tematika
    • mladosť
    • historická tematika – návrat ku koreňom
    • spoločenská, politická, kultúrna situácia
  • Prozaikov možno zaradiť do viacerých generácií
  • Generačný prehľad autorov:

o Staršia generácia

  • pokračovanie realistickej metódy
  • autori píšuci už pred WW1, po vojne ich tvorba doznieva
  • próza založená na dejovosti a príbehovosti – typická postava v typických okolnostiach v typickom prostredí
  • vlna realizmu:

· Martin Kukučín

  • Svetozár Hurban Vajanský
  • Terézia Vansová
  • Elena Maróthy Šoltésová
  • vlna realizmu

· Jozef Gregor Tajovský

  • Božena Slančíková Timrava
  • Ľudmila Podjavorinská
  • vlna realizmu

· Ladislav Nádaši-Jége

  • Janko Jesenský
  • Hana Gregorová
  • má tri fázy z hľadiska zobrazenia témy:
  1. priame rozvíjanie realistickej tradície
    • Ladislav Nádaši-Jége
    • Janko Jesenský (Demokrati)
  1. sociálno-psychologický realizmus
    • Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak)
    • Milo Urban (Živý bič)
  1. socialistický realizmus
    • Fraňo Kráľ
    • Peter Jilemnický

o Stredná generácia

  • autori začínajú sa pokúšajú sa o experimentovanie v próze
  • odmietajú príbehovosť (nijaká fabula)

· Martin Rázus

  • Štefan Krčméry
  • Jozef Cíger-Hronský
  • Ján Hrušovský
  • Mladá generácia
    • skupiny, ktoré sa združovali okolo časopisov (DAV, ..)
    • líši sa od realistickej tvorby, využívali hlavne avantgardu (expresionizmus, naturizmus, psychologický realizmus)

· Ivan Horváth

  • Gejza Vámoš
  • Milo Urban
  • Peter Jilemnický
  • Fraňo Kráľ
  • Pre celé obdobie je typická tematická rôznorodosť
    • historická próza
  • socialistický realizmus
  • sociálno-psychologický realizmus
  • ornamentálna próza
  • lyrizovaná próza (= próza naturizmu):
    • Ľudo Ondrejov (Zbojnícka mladosť)
    • Margita Figuli (Tri gaštanové kone)
    • Dobroslav Chrobák (Drak sa vracia)
    • František Švantner (Nevesta hôr)
  • Rozvíjajú sa rôzne druhy románov:

o Sociálny román

  • Epické dielo veľkého rozsahu, ktoré sa zaoberá sociálnymi problémami
  • zobrazuje sociálne podmienky, príslušnosť k sociálnej skupine
  • v postave sa zovšeobecňuje skupina
  • postavy nadobúdajú vlastnosti typické pre celú sociálnu skupinu, reprezentujú ju = sociálny typ
  • Reprezentanti:
    • Martin Kukučín – Dom v stráni (realizmus)
    • Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak (medzivojnová literatúra)
    • Milo Urban – Živý bič (medzivojnová )
    • Lev Nikolajevič Tolstoj – Vojna a mier (realizmus)

o Psychologický román

  • Jeho zakladateľom je Fjodor Michalejovič Dostojekvskij s dielom Zločin a trest
  • Hlavnou témou je vnútorný svet postáv
  • Postavy sú ako bytosti veľmi komplikované
  • V priebehu románu sa autor dostáva medzi príčiny konania postáv
  • Na záver nastáva odhalenie alebo oslobodenie postavy od trýzne
  • Ak prevažuje psychika postavy nad dejom, je román psychologický
  • Predstavitelia:
    • Martin Kukučín – Dom v stráni (realizmus)
    • Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak
    • Erich Maria von Remarque – Na západe nič nové

ü Sociálno-psychologický realizmus

  • cieľom je prekonať tradičné postupy
  • čerpá z domáceho i svetového realizmu
  • vyvíja sa najmä pod vplyvom európskeho expresionizmu
  • dôraz kladie na sociálnu tematiku, dôležité je kritika z pohľadu ľudu zatláčaného na okraj spoločnosti
  • v centre záujmu stoja obyčajní ľudia, ktorí sú v mravnej prevahe proti mocným a bohatým
  • autor sa sústreďuje na ponor do ich vnútorného sveta a psychiky, tzn. charakteristika postavy je dôležitejšia ako dej
  • Prostredie: väčšinou dedinské
  • Postava je väčšinou pasívna
  • Ak koná, tak živelne, pudovo, je ovládaná citmi
  • touto živelnosťou chce prekonať zlo a nespravodlivosť

Jozef Cíger-Hronský

  • píše novely a poviedky, neskôr romány
  • novely:

· Tomčíkovci

  • Podpolianske rozprávky
  • Sedem sŕdc
  • naznačuje hlbší ponor do vnútorného sveta postáv v slovenskej dedine, ale sú podložené zaujímavým príbehom

ü Jozef Mak

  • sociálno-psychologický román
  • 75 kapitol
  • vychádza z dedinského prostredia
  • dielo je ponorom do psychiky pasívneho, ničím výnimočného človeka, Jozefa Maka

o čas a miesto:

  • horehronská dedina Hudákovo, asi 1870 – 1930

o hlavná postava:

  • Jozef Mak = človek-milión (lebo aj zrniečok maku je veľmi veľa – drobnosť, bez jedinečnosti a výnimočnosti)
  • je voči svojmu osudu pasívny, znáša všetko utrpenie, ktoré mu život prináša (zradu brata, svojej milej, smrť matky, manželky) → jeho údelom je trpieť → je s tým vyrovnaný
  • osud mu už pri narodení udelil ukrižované ruky – symbol (stvorené len na prácu) a nemé ústa (aby nemohol povedať, čo si myslí)
  • bol nemanželským synom
  • vďaka bratovi prichádza o majetok
  • proti osudu je schopný vzbúriť sa len veľmi málo
  • do jeho života zasahuje odchod na vojnu
  • keď sa vráti, stavia nový dom
  • symbolizuje obyčajný ľud – bežný človek (no nie s bežným osudom)
  • v závere sa mu autor prihovára slovami: „Trp, Jozef Mak, človek si, milión, nuž vydržíš všetko.“
  • V celom diele je veľmi silná myšlienka osudovosti (fatality) – ukrižované ruky, osud sa nedá zmeniť
  • Okrem symbolu ukrižovaných rúk je významným symbolom aj inovať spätá s Jožovou ženou Julou (Petriskovou)
  • pri Jožovej svadbe biely závoj ako inovať
  • Keď Jula nakoniec zomrela, je bledá, tuhá a studená ako inovať
  • Významným dejateľom je aj príroda, v románe nájdeme množstvo lyrizovaných pasáží

Chlieb

  • sociálny román
  • vzniká v čase hospodárskej krízy, vysťahovalectva, chudoby
  • autor naznačuje prostredie dediny ako kolektívneho hrdinu, ktorý bojuje ako jeden človek o svoj každodenný chlieb (=unanimistický román, una anima = jedna duša)

Pisár gráč

  • pokus o experimentovanie
  • zachytáva autorovo podvedomie (vplyv európskych smerov – expresionizmus, existencializmus)
  • v postave pisára Gráča podáva autor svoje osobné skúsenosti z svetovej vojny
  • blížiacu sa sv. vojnu označuje ako cirkus
  • hrdinstvo a vlastenectvo označuje ako falošné hodnoty
  • Romány, ktoré napísal v emigrácii:

Svet na trasovisku

  • Andreas búr majster
  • Milo Urban
    • začína novelami, vrcholí v románe
    • rozoberal hlavne sociálnu tematiku
    • v centre pozornosti: vykreslenie individuálnych ľudských osudov pod vplyvom fatality (= osudovosti)
    • hlavnými postavami sú jednoduchí ľudia s problémami vyjadrovania (nič nepovedia navonok, len prežívajú), dochádza k ponoru do psychiky
    • Prostredie: slovenská dedina
    • Základný konflikt v dielach autorazločin a trest (otázky viny, svedomia)
    • novely so sociálnou tematikou, ponor do vnútorného sveta postavy:
      • Výkriky bez ozveny
      • Z tichého frontu
      • Jašek Kutliak spod Bučinky
        • konflikt v súvislosti s prvou láskou, do deja vstupuje príroda
      • Za vyšným mlynom
        • podklad k vytvoreniu opery Eugene Suchoňa, Krútňava

 

  • významnejšia je románová tvorba:
  • napísal päťdielny cyklus – Pentalúgiu
  • najvýznamnejším dielom je román Živý bič
  • celý románový cyklus sa odohráva na hornooravskej dedine Ráztoky od začiatku
  1. až do konca 2. sv. vojny

Živý bič

  • unanimistický román (z lat. una anima = jedna duša) skupina ľudí (v tomto prípade dedina Ráztoky) vystupujú a konajú ako jeden
  • najviac prekladané dielo do cudzích jazykov
  • téma:
    • brutálne zasahovanie 1. vojny do osudov človeka
  • v celom diele je síce zobrazená nepriamo (len na pozadí), ale jej prítomnosť a následky badať na hlavných postavách
  • ľudí ovplyvňuje trojakým spôsobom:
    • majetkové dôsledky – rekvirácie = habanie majetkov (jedlo, zvieratá)
    • fyzické dôsledky – smrť, mrzačenie (Ondrej Koreň, Števko Ilčík)
    • psychické dôsledky – strata otcov, mužov, synov, rozchody, znásilňovanie, strata životného cieľa
  • román je zložený z 2 časti:
    • Stratené ruky
      • Niekoľko dedinských príbehov, ktoré vyjadrujú utrpenie ľudu počas vojny (stratené ruky)
      • Mladého Števka Ilčíka odvádzajú na vojnu, kde sa postaví dôstojníkovi, ktorý prinútil jeho priateľa k samovražde
      • Zabije dôstojníka a umiera zastrelením
      • Eva Hlavajové v snahe vyreklamovať (=aby nemusel slúžiť na vojne) svojho muža z vojny ide za notárom Okolickým, ktorý situáciu využije a Eva otehotnie
      • Nikomu nechce povedať s kým čaká dieťa, všetci jej odmietajú pomôcť
      • Výnimku tvorí farár, ktorý jej podá pomocnú ruku
      • Domov sa vracia Ondrej Koreň, celý zmrzačený (nemá ruku) a nemý
      • Konfiškujú majetok a ľuďom berú aj to málo, čo im zostalo
      • Smutný nádych, príbehy končia tragicky
      • Eva sa nakoniec po narodení syna utopí v rieke
  • Adam Hlavaj
    • Revolučná časť, hlavná dejová línia predstavuje príbeh Adama Hlavaja
    • Zobrazuje ako sa skrýva a snaží sa dozvedieť pravdu o Evinej smrti
    • Zistí, že za všetkým je notár Okolický
    • Z štátneho úradníka sa stáva biely prízrak, desí sa čo len vyjsť von na ulicu
    • Nakoniec ho dedinčania chytia, priviažu na klát a ten sa zlomí práve na tom mieste, kde sa Eva utopila, notár Okolický umiera
    • Židovi v dedine podpália krčmu (žil si v bohatstve a požičiaval peniaze za obrovské úroky)
  • hlavnou postavou okrem Adama Hlavaja je celá dedina, kolektívny hrdina, vystupuje ako jednoliaty celok proti panskej vrstve
  • charaktery dedinčanov sa počas plynutia deja výrazne menia – vplyv vojny aj situácie v dedine
  • Rozbor charakteru postáv:
    • Adam Hlavaj
      • hlavná postava
      • odvedený na ruský front
      • dozvedá sa o osude svojej manželky Evy, túži ju znova vidieť, preto dezertuje
      • útek sa mu podarí, no keď sa vráti domov, dozvedá sa od Ilčíčky o smrti svojej ženy
      • všetky údery, ktoré ho postihnú, chápe ako dôsledok vojny
      • berie osud do svojich rúk a na čele rozvášneného dedinského davu sa chce pomstiť pánom, ktorí túto vojnu spôsobili a sú jej prisluhovačmi
  • Eva Hlavajová
    • mladá, jednoduchá žena
    • chce vyárendovať svojho muža z frontu
      • žiada o to notára Okolického
      • zneuctí ju
    • čaká dieťa, dedina ju odsúdi, pretože nepoznajú okolnosti
    • po narodení syna, stále opustená a odsúdená, sa utopí v rieke
  • Ilčíčka
    • tragická postava
    • vo vojne stratila jediného syna – nezniesol šikanu svojho nadriadeného a zabil ho
    • bol popravený
    • nevie sa zmieriť s jeho smrťou
    • ostro vystupuje proti nespravodlivosti a zlu
    • spolu s Adamom stojí na čele dedinského davu
  • notár Okolický
    • nečestný, vypočítavý, reprezentant štátnej moci
    • rozhoduje o ich odvodoch → oberá rodiny o živiteľov
    • celá dedina ho chce potrestať – aj za to, čo spôsobil Eve
    • pokúša sa ujsť na voze so slamou, ale dedinčania ho nájdu a ponoria do potoka, aby si vytrpel nejaký trest → klát sa uvoľní a on zomiera

2. Uveďte typické znaky daného umeleckého smeru na základe diela Jozefa Cígera Hronského Jozef Mak. (odpoveď na stranách 9 - 10)

Charakterizujte hlavnú postavu románu vo vzťahu k ostatným postavám v 
  • Jozef Mak je veľmi pasívna postava
  • Nie je schopný nadviazať rozhovor s inými (Väčšinou odpovedá len slovíčkom uhm, alebo neverbálne)
  • Nedokáže vyjadriť city k svojej žene, až na samom konci diela
  • Ťažko nadväzuje kontakty, ani sa neobhajuje
  • Ťažko sa stavia proti a hovorí nie, radšej znesie viac, ako by sa mal ozvať
  • Nedokáže sa ozvať a vyhodiť svojho brata
  • Dobrák, nechce nikomu zle, ani uškodiť
  • Občas veciam nerozumie, ale berie, že takto majú byť (osudovosť = fatalita)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.021