Sociálno-psychologický román
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 19.07.2018
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 404 slov
Počet zobrazení: 19 827
Počet zobrazení: 19 827
Tlačení: 579
Uložení: 538
Uložení: 538
Sociálno-psychologický román
1. Zaraďte sociálno-psychologický realizmus do vývinového kontextu slovenskej literatúry.
V slovenskej literatúre sa sociálno-psychologický román objavil v období medzivojnovej literatúry (1918 – 1945).
Obdobie je charakteristické mnohými významnými medzníkmi:
- vznik ČSR – 10.1918
- slovenčina sa stala štátnym aj úradným jazykom
- viac slobody a demokracie – obdobie bohaté na literárnu tvorbu (po realizme)
- vytvára sa široký priestor pre tradičnú aj modernú tvorbu = pluralitný systém v literatúre
- umenie sa otvára svetu a Európe
- témy:
- vojnová tematika – zážitky, spomienky
- povojnová sociálna tematika
- mladosť
- historická tematika – návrat ku koreňom
- spoločenská, politická, kultúrna situácia
- Prozaikov možno zaradiť do viacerých generácií
- Generačný prehľad autorov:
o Staršia generácia
- pokračovanie realistickej metódy
- autori píšuci už pred WW1, po vojne ich tvorba doznieva
- próza založená na dejovosti a príbehovosti – typická postava v typických okolnostiach v typickom prostredí
- vlna realizmu:
· Martin Kukučín
- Svetozár Hurban Vajanský
- Terézia Vansová
- Elena Maróthy Šoltésová
- vlna realizmu
· Jozef Gregor Tajovský
- Božena Slančíková Timrava
- Ľudmila Podjavorinská
- vlna realizmu
· Ladislav Nádaši-Jége
- Janko Jesenský
- Hana Gregorová
- má tri fázy z hľadiska zobrazenia témy:
- priame rozvíjanie realistickej tradície
- Ladislav Nádaši-Jége
- Janko Jesenský (Demokrati)
- sociálno-psychologický realizmus
- Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak)
- Milo Urban (Živý bič)
- socialistický realizmus
- Fraňo Kráľ
- Peter Jilemnický
o Stredná generácia
- autori začínajú sa pokúšajú sa o experimentovanie v próze
- odmietajú príbehovosť (nijaká fabula)
· Martin Rázus
- Štefan Krčméry
- Jozef Cíger-Hronský
- Ján Hrušovský
- Mladá generácia
- skupiny, ktoré sa združovali okolo časopisov (DAV, ..)
- líši sa od realistickej tvorby, využívali hlavne avantgardu (expresionizmus, naturizmus, psychologický realizmus)
· Ivan Horváth
- Gejza Vámoš
- Milo Urban
- Peter Jilemnický
- Fraňo Kráľ
- Pre celé obdobie je typická tematická rôznorodosť
- historická próza
- socialistický realizmus
- sociálno-psychologický realizmus
- ornamentálna próza
- lyrizovaná próza (= próza naturizmu):
- Ľudo Ondrejov (Zbojnícka mladosť)
- Margita Figuli (Tri gaštanové kone)
- Dobroslav Chrobák (Drak sa vracia)
- František Švantner (Nevesta hôr)
- Rozvíjajú sa rôzne druhy románov:
o Sociálny román
- Epické dielo veľkého rozsahu, ktoré sa zaoberá sociálnymi problémami
- zobrazuje sociálne podmienky, príslušnosť k sociálnej skupine
- v postave sa zovšeobecňuje skupina
- postavy nadobúdajú vlastnosti typické pre celú sociálnu skupinu, reprezentujú ju = sociálny typ
- Reprezentanti:
- Martin Kukučín – Dom v stráni (realizmus)
- Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak (medzivojnová literatúra)
- Milo Urban – Živý bič (medzivojnová )
- Lev Nikolajevič Tolstoj – Vojna a mier (realizmus)
o Psychologický román
- Jeho zakladateľom je Fjodor Michalejovič Dostojekvskij s dielom Zločin a trest
- Hlavnou témou je vnútorný svet postáv
- Postavy sú ako bytosti veľmi komplikované
- V priebehu románu sa autor dostáva medzi príčiny konania postáv
- Na záver nastáva odhalenie alebo oslobodenie postavy od trýzne
- Ak prevažuje psychika postavy nad dejom, je román psychologický
- Predstavitelia:
- Martin Kukučín – Dom v stráni (realizmus)
- Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak
- Erich Maria von Remarque – Na západe nič nové
ü Sociálno-psychologický realizmus
- cieľom je prekonať tradičné postupy
- čerpá z domáceho i svetového realizmu
- vyvíja sa najmä pod vplyvom európskeho expresionizmu
- dôraz kladie na sociálnu tematiku, dôležité je kritika z pohľadu ľudu zatláčaného na okraj spoločnosti
- v centre záujmu stoja obyčajní ľudia, ktorí sú v mravnej prevahe proti mocným a bohatým
- autor sa sústreďuje na ponor do ich vnútorného sveta a psychiky, tzn. charakteristika postavy je dôležitejšia ako dej
- Prostredie: väčšinou dedinské
- Postava je väčšinou pasívna
- Ak koná, tak živelne, pudovo, je ovládaná citmi
- touto živelnosťou chce prekonať zlo a nespravodlivosť
Jozef Cíger-Hronský
- píše novely a poviedky, neskôr romány
- novely:
· Tomčíkovci
- Podpolianske rozprávky
- Sedem sŕdc
- naznačuje hlbší ponor do vnútorného sveta postáv v slovenskej dedine, ale sú podložené zaujímavým príbehom
ü Jozef Mak
- sociálno-psychologický román
- 75 kapitol
- vychádza z dedinského prostredia
- dielo je ponorom do psychiky pasívneho, ničím výnimočného človeka, Jozefa Maka
o čas a miesto:
- horehronská dedina Hudákovo, asi 1870 – 1930
o hlavná postava:
- Jozef Mak = človek-milión (lebo aj zrniečok maku je veľmi veľa – drobnosť, bez jedinečnosti a výnimočnosti)
- je voči svojmu osudu pasívny, znáša všetko utrpenie, ktoré mu život prináša (zradu brata, svojej milej, smrť matky, manželky) → jeho údelom je trpieť → je s tým vyrovnaný
- osud mu už pri narodení udelil ukrižované ruky – symbol (stvorené len na prácu) a nemé ústa (aby nemohol povedať, čo si myslí)
- bol nemanželským synom
- vďaka bratovi prichádza o majetok
- proti osudu je schopný vzbúriť sa len veľmi málo
- do jeho života zasahuje odchod na vojnu
- keď sa vráti, stavia nový dom
- symbolizuje obyčajný ľud – bežný človek (no nie s bežným osudom)
- v závere sa mu autor prihovára slovami: „Trp, Jozef Mak, človek si, milión, nuž vydržíš všetko.“
- V celom diele je veľmi silná myšlienka osudovosti (fatality) – ukrižované ruky, osud sa nedá zmeniť
- Okrem symbolu ukrižovaných rúk je významným symbolom aj inovať spätá s Jožovou ženou Julou (Petriskovou)
- pri Jožovej svadbe biely závoj ako inovať
- Keď Jula nakoniec zomrela, je bledá, tuhá a studená ako inovať
- Významným dejateľom je aj príroda, v románe nájdeme množstvo lyrizovaných pasáží
Chlieb
- sociálny román
- vzniká v čase hospodárskej krízy, vysťahovalectva, chudoby
- autor naznačuje prostredie dediny ako kolektívneho hrdinu, ktorý bojuje ako jeden človek o svoj každodenný chlieb (=unanimistický román, una anima = jedna duša)
Pisár gráč
- pokus o experimentovanie
- zachytáva autorovo podvedomie (vplyv európskych smerov – expresionizmus, existencializmus)
- v postave pisára Gráča podáva autor svoje osobné skúsenosti z svetovej vojny
- blížiacu sa sv. vojnu označuje ako cirkus
- hrdinstvo a vlastenectvo označuje ako falošné hodnoty
- Romány, ktoré napísal v emigrácii:
Svet na trasovisku
- Andreas búr majster
- Milo Urban
- začína novelami, vrcholí v románe
- rozoberal hlavne sociálnu tematiku
- v centre pozornosti: vykreslenie individuálnych ľudských osudov pod vplyvom fatality (= osudovosti)
- hlavnými postavami sú jednoduchí ľudia s problémami vyjadrovania (nič nepovedia navonok, len prežívajú), dochádza k ponoru do psychiky
- Prostredie: slovenská dedina
- Základný konflikt v dielach autora: zločin a trest (otázky viny, svedomia)
- novely so sociálnou tematikou, ponor do vnútorného sveta postavy:
- Výkriky bez ozveny
- Z tichého frontu
- Jašek Kutliak spod Bučinky
- konflikt v súvislosti s prvou láskou, do deja vstupuje príroda
- Za vyšným mlynom
- podklad k vytvoreniu opery Eugene Suchoňa, Krútňava
- významnejšia je románová tvorba:
- napísal päťdielny cyklus – Pentalúgiu
- najvýznamnejším dielom je román Živý bič
- celý románový cyklus sa odohráva na hornooravskej dedine Ráztoky od začiatku
- až do konca 2. sv. vojny
Živý bič
- unanimistický román (z lat. una anima = jedna duša) skupina ľudí (v tomto prípade dedina Ráztoky) vystupujú a konajú ako jeden
- najviac prekladané dielo do cudzích jazykov
- téma:
- brutálne zasahovanie 1. vojny do osudov človeka
- v celom diele je síce zobrazená nepriamo (len na pozadí), ale jej prítomnosť a následky badať na hlavných postavách
- ľudí ovplyvňuje trojakým spôsobom:
- majetkové dôsledky – rekvirácie = habanie majetkov (jedlo, zvieratá)
- fyzické dôsledky – smrť, mrzačenie (Ondrej Koreň, Števko Ilčík)
- psychické dôsledky – strata otcov, mužov, synov, rozchody, znásilňovanie, strata životného cieľa
- román je zložený z 2 časti:
- Stratené ruky
- Niekoľko dedinských príbehov, ktoré vyjadrujú utrpenie ľudu počas vojny (stratené ruky)
- Mladého Števka Ilčíka odvádzajú na vojnu, kde sa postaví dôstojníkovi, ktorý prinútil jeho priateľa k samovražde
- Zabije dôstojníka a umiera zastrelením
- Eva Hlavajové v snahe vyreklamovať (=aby nemusel slúžiť na vojne) svojho muža z vojny ide za notárom Okolickým, ktorý situáciu využije a Eva otehotnie
- Nikomu nechce povedať s kým čaká dieťa, všetci jej odmietajú pomôcť
- Výnimku tvorí farár, ktorý jej podá pomocnú ruku
- Domov sa vracia Ondrej Koreň, celý zmrzačený (nemá ruku) a nemý
- Konfiškujú majetok a ľuďom berú aj to málo, čo im zostalo
- Smutný nádych, príbehy končia tragicky
- Eva sa nakoniec po narodení syna utopí v rieke
- Stratené ruky
- Adam Hlavaj
- Revolučná časť, hlavná dejová línia predstavuje príbeh Adama Hlavaja
- Zobrazuje ako sa skrýva a snaží sa dozvedieť pravdu o Evinej smrti
- Zistí, že za všetkým je notár Okolický
- Z štátneho úradníka sa stáva biely prízrak, desí sa čo len vyjsť von na ulicu
- Nakoniec ho dedinčania chytia, priviažu na klát a ten sa zlomí práve na tom mieste, kde sa Eva utopila, notár Okolický umiera
- Židovi v dedine podpália krčmu (žil si v bohatstve a požičiaval peniaze za obrovské úroky)
- hlavnou postavou okrem Adama Hlavaja je celá dedina, kolektívny hrdina, vystupuje ako jednoliaty celok proti panskej vrstve
- charaktery dedinčanov sa počas plynutia deja výrazne menia – vplyv vojny aj situácie v dedine
- Rozbor charakteru postáv:
- Adam Hlavaj
- hlavná postava
- odvedený na ruský front
- dozvedá sa o osude svojej manželky Evy, túži ju znova vidieť, preto dezertuje
- útek sa mu podarí, no keď sa vráti domov, dozvedá sa od Ilčíčky o smrti svojej ženy
- všetky údery, ktoré ho postihnú, chápe ako dôsledok vojny
- berie osud do svojich rúk a na čele rozvášneného dedinského davu sa chce pomstiť pánom, ktorí túto vojnu spôsobili a sú jej prisluhovačmi
- Adam Hlavaj
- Eva Hlavajová
- mladá, jednoduchá žena
- chce vyárendovať svojho muža z frontu
- žiada o to notára Okolického
- zneuctí ju
- čaká dieťa, dedina ju odsúdi, pretože nepoznajú okolnosti
- po narodení syna, stále opustená a odsúdená, sa utopí v rieke
- Ilčíčka
- tragická postava
- vo vojne stratila jediného syna – nezniesol šikanu svojho nadriadeného a zabil ho
- bol popravený
- nevie sa zmieriť s jeho smrťou
- ostro vystupuje proti nespravodlivosti a zlu
- spolu s Adamom stojí na čele dedinského davu
- notár Okolický
- nečestný, vypočítavý, reprezentant štátnej moci
- rozhoduje o ich odvodoch → oberá rodiny o živiteľov
- celá dedina ho chce potrestať – aj za to, čo spôsobil Eve
- pokúša sa ujsť na voze so slamou, ale dedinčania ho nájdu a ponoria do potoka, aby si vytrpel nejaký trest → klát sa uvoľní a on zomiera
2. Uveďte typické znaky daného umeleckého smeru na základe diela Jozefa Cígera Hronského Jozef Mak. (odpoveď na stranách 9 - 10)
Charakterizujte hlavnú postavu románu vo vzťahu k ostatným postavám v- Jozef Mak je veľmi pasívna postava
- Nie je schopný nadviazať rozhovor s inými (Väčšinou odpovedá len slovíčkom uhm, alebo neverbálne)
- Nedokáže vyjadriť city k svojej žene, až na samom konci diela
- Ťažko nadväzuje kontakty, ani sa neobhajuje
- Ťažko sa stavia proti a hovorí nie, radšej znesie viac, ako by sa mal ozvať
- Nedokáže sa ozvať a vyhodiť svojho brata
- Dobrák, nechce nikomu zle, ani uškodiť
- Občas veciam nerozumie, ale berie, že takto majú byť (osudovosť = fatalita)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Román a jeho historický vývin | Referát | 933 slov | |
Sociálno – psychologický realizmus v slovenskej medzivojnovej próze | Referát | 735 slov | |
Sociálno-psychologický realizmus | Referát | 1 579 slov | |
Sociálno – psychologický realizmus | Maturita | 1 839 slov | |
Sociálný a psychologický román (dielo Jozef Mak) | Referát | 521 slov | |
Vývin jazyka + Sociálno-psychický realizmus | Maturita | 1 000 slov | |
Sociálno-psychologický román M: Urbana a J. C. Hronského | Referát | 1 405 slov | |
Román | Ostatné | 1 056 slov | |
Román | Maturita | 911 slov | |
Sociálny román, Sociálny a charakterový typ postavy, Analýza diel Dom v strání a Otec Gorlot | Ostatné | 1 343 slov | |
Román – charakteristika, druhy experimentovanie v románe (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Ostatné | 834 slov | |
Román ako literárny útvar | Ostatné | 1 419 slov | |
Román a jeho žánrové varianty | Ostatné | 2 620 slov | |
Svetový realistický román | Ostatné | 1 327 slov | |
Slovenský román v priebehu storočí | Učebné poznámky | 1 422 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#jašek kutliak spod bučinky obsah diela #socialny roman #psychologický román #sociálny a psychologický román #milo urban jašek kutliak spod bučinky #Milo Urban Výkriky bez ozveny #porovnanie diela jozef mak a dom v strani #jašek kutliak spod bučinky obsah #jozef ciger hronsky svet na trasovisku #Roman #sociálno-psychologický román #znaky sociálneho a psychologického románu #ľudo ondrejov zbojnícka mladosť #Sociálno – psychologický román #unanimistický román #generačný román - vysvetlenie #rozdiel medzi literárnou modernou a avantgardou #jašek kutliak #Socialno-psychologicky #psychologicky a socialny románVypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019
Diskusia: Sociálno-psychologický román
Pridať nový komentárVygenerované za 0.036 s.