Próza naturizmu znaky

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Dátum: 19.07.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 235 slov
Počet zobrazení: 11 479
Tlačení: 613
Uložení: 604

Próza naturizmu

1. Objasnite vznik prózy naturizmu v slovenskej literatúre vzhľadom na spoločenské podmienky v danom období.

  • V medzivojnovom období nastáva vrchol sociálno-kritického realizmu (vychádzal z expresionizmu)
  • Došlo ku koncu vojny, sklamanie a zmierenie sa s výsledkami bolo ťažkým úderom spoločnosti
  • Vznikla Česko-slovenská republika a slovenský jazyk sa začal používať aj v úradnom styku
  • o jeho kráse sa presvedčilo mnoho spisovateľov a snažili sa ho využiť (lyrizovať prozaické diela)
  • Sklamanie z 1. vojny nútilo autorov odkloniť sa z reality a hľadať čistotu v horskom prostredí a na dedine
  • Okrem neho vzniká aj lyrizovaná próza (próza naturizmu)
    • Margita Figuli: Tri gaštanové kone
    • František Švantner: Nevesta hôr
    • Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
    • Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)

Lyrizovaná próza (próza naturizmu)

  • vystupuje ako vlastný prúd v rokoch 20. Storočia
  • prejavuje sa silná lyrizácia (opisy prírody a úvahy postáv prevažujú)
  • vznik je podmienený mnohými faktormi (hlavne únikom z reality do čistého horského prostredia)
  • hnacím motorom je chýbajúca sila rozumu a protest voči nej (rozum zlyhal pri svetovej vojne)
  • snaží sa vniesť pocitové vnímanie do literatúry
  • lyrizované sú všetky zložky literárneho diela, aj postavy
  • príroda sa personifikuje (vstupuje do deja ako jedna z postáv, prejavuje sa v osudovosti = fatality)
  • jadrom je próza naturizmu, v ktorej vznikajú rozprávkové príbehy

o 20. roky

  • Rozoberá širšiu tematiku
  • Príbeh sa odohráva v prostredí mesta, smeruje k dedinskému a vrchárskemu prostrediu (aj exotické miesta)

o 30. roky

  • diela opisujú dedinské a vrchárske prostredie

o 40. roky (lyrizovaná próza vrcholí)

  • len dedinská tematika

Lyrizačné tendencie:

  • Ornamentálna próza
    • Je vzburou proti konvenciám (inšpiruje sa expresionizmom)
    • Prevláda pesimizmu a dôraz sa kladie na vnútro človeka, ktorý sa stavia proti krutej realite
    • Typickým znakom je voľné radenie myšlienok
    • Postavy majú nešťastné osudy
    • Využíva množstvo ozdobných prostriedkov (ornamentov)
      • Tido Jozef Gašpar
      • Gejza Vámoš
      • Ján Hrušovský
      • Ivan Horváth

o Lyricky tvarovaná próza

  • prechodné obdobie medzi ornamentálnou prózou a naturizmu
  • Inšpiruje sa expresionizmom a naturalizmom
  • Hlavná postava žije pasívne, prijíma skutočnosť ako prichádza (dôraz sa kladie na zmyslové poznanie)

· Ján Bodenek

  • Jozef Horák
  • Jozef Cíger-Hronský
  • Próza naturizmu
    • Rozvíja sa v 40. rokoch 20. Storočia
    • Predstavuje svojráznu formu expresionizmu
    • Bola ovplyvnená folkórom, ornamentálnou prózou aj tvorbou Jozef Cígera- Hronského
  • Rozoberajú sa témy lásky, priateľstva, cti, úcty, prírody, domova, detstva
  • Príbehy sú mýtické, pôsobia až rozprávkovo (žánre):

§ Baladická rozprávka

  • Novela
  • Poviedka
  • Ojedinele sa písali romány
  • čas diel je prírodno-biologický (vyskytuje sa striedanie ročných období, dní)
  • Príbehy sa odohrávajú v dedinskom prostredí alebo prostredí hôr, na samotách, lazoch
  • Do protikladu sa dostávajú dva svety:
    • Dedina a jej intrigy, ohovárania
    • Vrchy, hory, samota a kopce, čisté, nedotknuté

1. Uveďte výrazných predstaviteľov slovenskej prózy naturizmu.

o Predstavitelia:

  • Margita Figuli: Tri gaštanové kone
  • František Švantner: Nevesta hôr
  • Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
  • Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)

Ľudo Ondrejov

  • bol profesionálnym spisovateľom
  • debutuje zbierkou Martin Mociar Jakubovie – lyrický denník o hľadaní lásky, šťastia a zlobe
  • trilógia Slnko vystúpilo nad hory
    • Zbojnícka mladosť (dielo patrí k lyrizovanej próze)
    • Jerguš Lapin
    • Na zemi sú tvoje hviezdy
  • autor je známy svojimi cestopismi:
    • Africký zápisník
    • Horami Sumatry
    • Príhody v divočine

Dobroslav Chrobák

  • autor bol ovplyvnený expresionizmom, sociálno-psychologickým realizmom
  • novely:
    • Kamarát Jašek
      • Spája reálne a mystické prvky
      • Zobrazuje hlboký ponor do ľudskej duše
    • Drak sa vracia
      • Rozprávka o hľadaní stratenej cti, lásky a dôvery ľudí
      • Hrdinská rozprávka

František Švantner

  • je autorom zbierky noviel pod názvom Malka
    • 8 noviel vzájomne prepojených motívom zločinu a trestu
    • Stručný dej, horské prostredie
    • v novele Malka ide o lásku dievčiny a valacha
  • Konflikt je založený na tragickom nedorozumení (hľadanie údajného soka v láske a jeho odstránenie)
  • Postavy:
    • malovravná Malkam útla, ryšavá, slúžka v krčme
    • Šajban
      • Malkin brat, zabije človeka pre peniaze, predstavuje negatívnu postavu, ale Malka sa naňho vo všetko obracia
    • Valach
      • žiarli na Šajbana, ktorý chodí za Malkou
      • nevie, že je to jej brat
      • valach ho udá, ale po zistení, že ide o Malkinho brata odchádza, aby ho varoval (idú si poňho zbrojnoši)
      • po stretnutí so Šajbanom sa valach snaží Majku ochrániť, dochádza k prestrelke
      • valach koná pudovo, snaží sa Šajbanovi pomôcť
      • zblúdená guľka zasiahne Málku, umiera

o Nevesta hôľ

  • Je vrcholným dielom lyrizovanej prózy, dokazuje majstrovstvo autora
  • Hlavnou postavou je rozprávač príbehu – hájnik Libor
  • Zuna – predstavuje vílu (fantastická postava)
  • „On“ – mýtická, nadprirodzená postava
  • Dej:
    • Hájnik sa vracia domov, spomína na dievča, s ktorým sa kedysi kamarátil
    • Je ňou Zuna, dcéra slepého mlynára, je obľúbená, chceli ju viacerí muži (uhliar, bývalý námorník)
    • Libor je žiarlivý a nechce ju stratiť
    • Na scéne sa objaví „On“ (poločlovek, polovlk), pre Zunu je jediný dôležitý, pretože ju dokáže opantať
    • Najskôr mu pomôže, no keď v snahe vymaniť sa z jeho omámenia mu prehryzne krk
    • Od tej doby je nadobro stratená – hory ju vychovali, hory si ju vzali (odtiaľ názov diela – Nevesta hôľ)

Margita Figuli

  • pestrá tvorba
  • Pre jej diela je typický naturizmus ale aj historická tematika
  • Novely:
    • Pokušenie
      • Uvádza do prózy ženské hrdinky
      • Víťazí oslobodzujúca láska
      • Autorkina prvotina

§ Babylon (dilógia)

  • Dvojdielny historický román
  • Novela opisuje posledné roky pred dobytím Chaldézkej ríše Peržanmi
  • Dielo je nadčasové, kladie dôraz na ľudské hodnoty
  • Je odbojom voči fašizmu (skrytý boj proti získaniu moci a územia)

o Romány

  • Mladosť – autorkina autobiografia
  • Víchor v nás – rozoberá tematiku pracujúcich žien

o Naturizmus

  • Tri gaštanové kone
  • Rozbor diela Tri gaštanové kone
    • témou je sociálny pohľad na život človeka v oravskej dedine
    • obdobie 30. rokov storočia (samoty – lazy a horské oblasti)
    • postavy členíme na jemné a na tie záporné (takmer nič medzi nimi)
    • Hlavnou myšlienkou je láska človeka v dedinskom prostredí, ktorá všetko zlé prekoná
    • Ústredným motívom je aj kritika bohatstva a moci
    • Postavy členíme na:
      • Jemné
        • Peter – tulák
        • Magdaléna – krčmárova žena (otec ok, mama xantipa)
        • Maliarik – Magdalénin otec
  • Zlé
  • Ján Zápotočný
  • Maliariková – Magdalénina matka

2. Definujte základné znaky prózy naturizmu so zameraním na vplyv ústnej ľudovej slovesnosti, prostredie a konflikty v diele Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia.

Znaky prózy naturizmu:

  • Príroda je personifikovaná (vstupuje do deja)
  • kôň, ktorý zabije Zápoľského v diele Tri gaštanové kone
  • kríž sformovaný z konárov, v novele Drak sa vracia, rovnako aj pes (ktorý sa Draka nebál) a voly (ktoré so Šimonom sprevádzali)
  • hlavnou postavou je vždy nemajetný muž (tulák, sirota, vyvrheľ, človek žijúci mimo spoločnosti)
  • postava bojuje aj proti prírode a živlom
  • aj keď hrdina vyniká svojimi schopnosťami, uťahuje sa do vlastných myšlienok
  • v dielach sa často vyskytujú metafory a množstvo personifikácii
  • autori sa odkláňajú od sociálnej problematiky (unikajú z reálneho sveta)
  • do popredia sa dostáva záhadnosť, tajuplnosť, tichosť, všetko neznáme
  • Diela je novelou (stredný rozsah, dynamické opisy situácií, ale aj statické opisy prírody, postavy sa charakterovo nemenia, neočakávaný záver)

ü Hlavnou myšlienkou sú:

  • láska, česť, spravodlivosť, hodnota ľudského života
  • česť je ľahké stratiť, ale ťažké ju získať
  • Postavy v diele sú lyrizované, sú viac utiahnuté vo vlastných myšlienkach, konajú (alebo sú pasívne), menej hovoria (Drak nerozpráva skoro vôbec, len jednoslovné vety)
  • Hlavnými postavami sú:

o Šimon Jariabek

  • Ťažko znáš Evin chlad
  • Bojí sa, že ho opustí
  • Pretože je Eva ako počarovaná, Šimon v duchu nenávidel Draka
  • Dedina si ho vybrala za pomstiteľa, preto musí ísť po čriedu volov s Drakom
  • Aj keď mal možnosť zabiť Draka, neurobil to
  • Šimon zistí, že Drak je dobrý človek, len je málovravný a iný

o Eva Jariabková (Hajnáková)

  • Je bývalou Drakovou láskou
  • Čaká s ním dieťa
  • Správa sa ako pomätená, takmer s nikým sa nerozpráva, so Šimonom si nerozumie
  • dedinčania vravia, že jej Drak počaroval
  • expresionistická postava
  • vydá sa za Šimona
  • až na záver zistí, že ju Šimon ľúbi, rozplače sa, počarovanie Draka prestáva pôsobiť (keď ho vidí s inou)

o Drak (Lepiš Madlušovie, Čierny Macek)

  • Tmavý, čierny Macek obklopený tajomstvom
  • Hrdý individualista a v dedine vyvrheľ (opovrhujú ním)
  • Považuje sa za kontrastnú postavu pôsobí drsne a necitlivo, no vo vnútri je pravý opak, snaží sa pomáhať iným (zachránil lastovičie mláďa)
  • Snaží sa nájsť stratenú česť, lásku a dôveru ľudí
  • Tajomnosť súvisí s tým, že sa o ňom rozpráva, ale nik ho v skutočnosti nepozná
  • Ľudia sú k nemu nepriateľský, pripisujú mu vinu za nešťastie
  • Autor ho označuje ako iného
  • Použitý jazyk je autentický s jazykom prostredia slovenskej dediny medzivojnového obdobia
  • Využíva sa množstvo umeleckých jazykových prostriedkov, prirovnania a metafory pri každom opise prírody
  • Dej sa odohráva na začiatku na hornom Liptove, v lete, keď sú teploty najväčšie a tráva je najsuchšia
  • čas nie je presne vymedzený
  • Autor používa rámcový kompozičný postup = dej rámcuje postava Evy Jariabkovej (na začiatku je mladou matkou, na konci babkou, ktoré rozpovedá celý príbeh vnúčaťu)
  • Základným princípom je spätosť človeka s prírodou alebo deja s prírodou
  • Dejovú líniu (tzv. sujet) tvoria konflikty:
    • Draka so Šimonom (Šimon ľúbi Evu, ale ona neustále vyčkáva Draka)
    • Draka s dedinou (dedina sa Draka bojí a neverí mu)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu