Dedina v slovenskej realistickej tvorbe (maturitná téma)
Autor: ursula (22)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 04.03.2019
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 290 slov
Počet zobrazení: 2 411
Počet zobrazení: 2 411
Tlačení: 227
Uložení: 190
Uložení: 190
Dedina v slovenskej realistickej tvorbe
- rozvíja sa oneskorene – 80.-90.roky 19. storočia
- obdobie 1. svetovej vojny, medzivojnové obdobie
- 3 vlny → dedina iba 1. a 2.
- príznačná krátka epická próza
- poviedka – krátky epický žáner, postavy sa nevvíjajú, dej je priamočiary bez odbočení
- novela – stredne veľký žáner, menej postáv, postavy sú charakterovo vyhranené, autor im venuje viac pozornosti, môže mať prekvapivý obrat v deji
- vlna – opisný realizmus
- aká spoločenská vrstva má stáť na čele národa
- možnosti:
- vzdelanci spolu so zemianskou spoločenskou vrstvou → ale nedostatok vzdelancov, zemianska vrstva upadá =
- Svetozár Hurban Vajanský (syn Milolava Hurbana)
- Suchá ratolesť (román)
- obyčajný ľud → ľud nevzdelaný, pasívny =
- O. Hviezdoslav
- Ežo Vlkolínsky a Gábor Vlkolínsky
- písal lyriku aj drámu
- obchodnícka vrstva, podnikatelia (na Slovensku pomalšie ako inde v Európe)
- Martin Kukučín
- Keď Báčik z Chochoľova umrie (poviedka)
- Elene Maróty Šoltésová, Emília Vansová
- obe mali manželov kňazov, vzdelané
- snažili sa o spolky pre vzdelávanie žien – Živena (spolok), Delnica (časopis)
- Martin Kukučín
- O. Hviezdoslav
- Svetozár Hurban Vajanský (syn Milolava Hurbana)
- vzdelanci spolu so zemianskou spoločenskou vrstvou → ale nedostatok vzdelancov, zemianska vrstva upadá =
- vlna - kritický realizmus
- hodnotiaci charakter
- hodnotí život na slovenskej dedine
- rozličné, individuálne vnímanie situácie, svojsky vnímané sociálne problémy
- Martin Kukučín
- Božena Slančíková-Ťimrava
- najkritickejšia
- písala aj romány
- Jozef Gregor Tajovský
- najsociálnejší, najcitlivejšie zobrazený život chudobných
Martin Kukučín
- pre neho typický láskavý humor – kritizuje, ale zmierlivo
- charakterizuje menom
Neprebudený
- poviedka/novela
- všíma si človeka na okraji spoločnosti
- jediná, ktorá končí smrťou hlavnej postavy
- postava: Ondráš Machuľa
- machuľa – niečo, čo zavadzia
- dedinský husiar
- tučnučký, škaredý, neohrabaný
- žije s tetou, stavia si „vzdušné zámky“ – sníva
- postihnutý → jeho otec to psychicky nezvládne, rieši to alkoholom – odchádza preč
- → mama z toho ochorie a zomrie
- do jeho stereotypu vstupuje Zuzka Bežanovie, najkrajšie dievča z dediny
- prichádza za ním, flirtuje s ním, neuvedomuje si, že on ju berie vážne
- uverí jej, že si ju určite vezme → začína sa chystať na sobáš
- v jeho detskej hlave si neuvedomuje, že všetci sa mu smejú
- neuvedomuje si, že Zuzka sa tiež chystá na sobáš, ale nie s ním – s Janom, najlepším chlapom z dediny
- konflikt – deň svadby Zuzky a Jana
- tetka si uvedomuje, čo sa deje, zamyká Ondráša doma
- on ujde
- začne horieť stodola, kde boli husi, ktoré pásaval
- v stodole na neho padne horiaci trám a zomiera
- Zuzka si uvedomuje, čo mu spôsobila – uvedomuje si, že to nebolo správne
- symbolicky: zomiera s husami, v podstate ho to oslobodilo
Rysavá jalovica
- Adam Krt a Adam Trnka a ich manželky Evy
- opisuje susedské vzťahy/spory
- obaja sú pod papučou
- robia všetko pre to, aby unikli
- autor poukazuje na chuť Slováka si vypiť
- v čase jarmoku – kúpa a predaj jalovice
- Adamovia –jeden predáva, jeden kupuje
- obchod idú do krčmy zapiť – krava priviazaná pred krčmou
- ženy kravu odviazali, skryli
- keď prišli domov, dostali výprask – ani krava ani peniaze → museli sľúbiť, že sa polepšia
Keď Báčik z Chochoľova umrie
- kto má riadiť spoločnosť
- na Slovensku musí vzniknúť podnikateľská vrstva
- upadajúca zemianska vrstva ↔ nový svet, podnikateľský
- Aduš Domanický ↔ Ondrej Tráva
- Domanický – žije v tom, že má ešte veľa
- na pozemku má jasene, pod ktorými sú hroby jeho predkov – má emoc. hodnotu
- Tráva – prišiel zo sveta, chce investovať na Slovensku
- nechá sa oklamať Adušovým pozérstvom, stále hovorí ako zbohatne, keď báčik (strýko) z Chochoľova umrie
- Aduš sľúbi Ondrejovi obchod s jačmeňom, za čo dostane preddavok (peniaze dopredu)
- časom vyjde pravda najavo
- Ondrej zistí, že Aduš nič nemá, že ho oklamal
- obrat v deji – Ondrej prichádza na Adušove schátrané panstvo, nárokuje si navrátenie peňazí → chce stromy a pozemok
- vtedy si Aduš uvedomí, že tie hroby sú pre neho cenné, posvätné = akoby predal duchov
- Aduš sľúbi, že Ondrejovi dlh vyrovná prácou (= ponaučenie)
Božena Slančíková-Ťimrava
- najkritickejšia
- vnáša nové prvky
- dominantné ženské postavy – riadia rodinu, snažia sa o emancipáciu
- vnáša do literatúry psychologizáciu postavy
- vniesla do slov. poviedky vnútorný monológ (= pocity, duševné stavy postáv)
- nie je jednostranná, viaceré povahové črty
Ťapákovci
- ťapákovčina – zadubenosť, neschopnosť vymaniť sa zo stereotypov, lenivosť
- kritická novela
- Dej:
- rodina Ťapákovcov -16 ľudí v jednom dome
- 2 kľúčové postavy:
- Iľa – privydatá do rodiny
- manželka najstaršieho brata
- „kráľovná“ – rozkazovačná, panovačná, ale na druhej strane je hybná sila
- vnáša princípy hygieny, chce ich rozhýbať
- Anča – sestra, rodená Ťapáková
- rozporuplná
- je proti Ile, len z princípu
- „zmija kalika“ – zmija lebo je uštipačná, nič Ili nedaruje; mala detskú obrnu
- na druhej strane je citlivá, vnímavá → vnútorný monológ
- krásne vyšívala
- tajne zaľúbená do bratranca Jana, aj pre jeho deti šila oblečenie
- Iľa sa rozhodne odísť od rodiny, dáva Paľovi ultimátum: chce s ním žiť, ale sama, nie s jeho rodinou
- napokon sa Paľo spolu ňou odsťahuje
- všetci ostatní ostávajú
- nový svet – Iľa ↔ starý svet (+ psychologizácia) - Anča
Skon Paľa Ročku
- motívy viny a trestu, výčitiek svedomia
- východiskom je chudoba na Slovensku
- svet chudobných ↔ svet bohatých
- postava: Paľo
- psychicky trpí tým, že je chudobný
- jeho otec bol tyran a alkoholik, ale mama ho neopustila
- hľadá vinníka
- ožení sa s bohatšou dievčinou (jej rodina s tým nesúhlasí)
- do jeho života prichádza vojna
- nechce odísť – aby ho žena neopustila → usekne si prsty na ruke
- ostáva doma – chorľavie, nemôže robiť
- Zuza, jeho žena ľutuje, že si ho zobrala
- svoje starosti zosobní na matku → vykope ju z domu, týra ju
- Paľo smrteľne ochorie → neskutočné výčitky svedomia
- matka nechce, ale napokon mu odpustí
- Paľo zomiera
Jozef Gregor Tajovský
- sústreďuje sa na najbiednejších
- postavy na vysokej morálnej úrovn
- predstaviteľ kritického realizmu – kritizuje pasivitu
- snaží sa svoje postavy presvečiť, že sú cenný
- píše krátku epickú prózu – poviedky, novely
- píše monografické poviedky (chlebové poviedky – hrdinovia potrebujú len to najnutnejšie, zarobiť si na živobytie/chlieb)– 1 postava
Maco Mlieč
- porovnávacia charakteristika –každý z inej sociálnej vrstvy
- Maco Mlieč a gazda (obaja rovnako starí)
- Maco pracuje pre gazdu
- je pracovitý, celoživotný sluha oddaný gazdovi, neuvedomuje si svoje postavenie
- stará sa o kone, robí rozvoz svojmu pánovi, váži si svojho pána
- nedostáva plat, iba jedlo, miesto na spánok
- žije „od zodratia do zodratia“ – nové veci dostáva až keď sa mu opotrebujú
- autor upozorňuje na pasivitu, Maco je v podstate spokojný so svojím životom
- EKoKrPKa
- v úvode autor/rozprávač má rozhovor s Macom
- pýta sa ho ako je spokojný so svojím životom → Maco je spokojný
- snaží sa mu vysvetliť, že by mal za prácu dostávať plácu
- keď si zlomí nohu, gazda ho pošle do nemocnice, ale iba preto, aby stále mal lacnú pracovnú silu
- napokon ochorel → keď cítil, že sa blíži koniec, prišiel za gazdom a ešte sa pýtal či niečo nie je dlžný
- gazda si uvedomil, že Macovi by mal vystrojiť veľký pohreb
- záver – obrovský pohreb, dedinčania hovoria v podstate autorove názory (oni boli rovnakí), že gazda predsa má za čo ten pohreb vystrojiť
- Maco – zanedbaný, gazda – dobre živený
Apoliena
- 15-16 ročné dievča
- mama sa stará o deti, otec alkoholik
- matka ju posiela do služby k bohatému majstrovi, aby zarábala pre rodinu peniaze
- u majstra ju šikanujú, lebo je hluchá
- prezývajú ju poleno
- vysmievajú sa jej len do chvíle, kedy zistia prečo je hluchá
- opitý otec bije svoje deti, aj preto sú postihnuté
- potom sa k nej správajú inak
- matka nechce odísť, lebo nevie čo by bez muža robila, kam by šla
Horký chlieb
- príbeh mladej ženy, vdovy
- chudobná, zomrel jej muž
- nemala peniaze – bývala len v opustenej maštali
- išla raz v noci opatrovať deti, keď rodičia boli na zábave
- mala výčitky svedomia, že svoje vlastné deti necháva doma samé
- odbiehala kontrolovať svoje deti (v krutej zime) → prechladla
- dostala síce peniaze, ale bola chorá tak, že je možné, že časom zomrie
Mamka Pôstková
- príbeh 60 ročnej ženy, ktorá drie na celú svoju rodinu
- začína sa vstupom autora ako bankového úradníka, ktorý sa v banke stretáva s mamkou Pôstkovou
- pýta sa koľko má ešte splatiť
- sám jej navrhol, že dlh môže prepísať ten malý dlh na iných dlžníkov
- mamka absolútne poctivá – chce sama splácať
- prostredníctvom rozhovoru zisťuje aký ťažký život mala, nikto jej nepomáha v živote, nemá oporu
- mamka poctivá, pokorná
- v závere predala to posledné čo mala – perinu (v lete, lebo predpokladala, že zimy sa nedožije), len aby splatila dlh
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Dedina v slovenskej realistickej próze | Referát | 610 slov | |
Dedina v tvorbe Kukučína, Timravy a Tajovského | Maturita | 2 856 slov | |
Dedinská tematika | Ostatné | 1 067 slov | |
Obraz dediny v tvorbe Tajovského, Kukučína, Timravy | Referát | 5 303 slov | |
Obraz slovenskej dediny v tvorbe | Referát | 805 slov | |
Téma slovenskej dediny v slovenskom literárnom realizme | Maturita | 2 050 slov | |
Dedinské prostredie | Ostatné | 2 643 slov | |
Obraz slovenskej dediny | Učebné poznámky | 708 slov | |
Rozdiely v umeleckom stvárnení slovenskej dediny u predstaviteľov opisného a kritického realizmu | Ostatné | 981 slov | |
Obraz dediny v tvorbe Kukučína, Tajovského a Timravy | Ostatné | 1 688 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#martin kukucin laskavy humor #Krátka epická próza- vnútorný monológ #Ťapákovčina #dedina v slovenskej literature #Dedina v zime #J.G.tajovsky Ondrej obsah horky chliebVypracované témy a otázky zo slovenského jazyka a literatúry 2018
Diskusia: Dedina v slovenskej realistickej tvorbe (maturitná téma)
Pridať nový komentárVygenerované za 0.019 s.