Dedina v slovenskej realistickej tvorbe (maturitná téma)

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Dievča ursula (17)
Typ práce: Referát
Dátum: 04.03.2019
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 290 slov
Počet zobrazení: 127
Tlačení: 10
Uložení: 10

Dedina v slovenskej realistickej tvorbe

  • rozvíja sa oneskorene – 80.-90.roky 19. storočia
  • obdobie 1. svetovej vojny, medzivojnové obdobie
  • 3 vlny → dedina iba 1. a 2.
  • príznačná krátka epická próza
    • poviedka – krátky epický žáner, postavy sa nevvíjajú, dej je priamočiary bez odbočení
    • novela – stredne veľký žáner, menej postáv, postavy sú charakterovo vyhranené, autor im venuje viac pozornosti, môže mať prekvapivý obrat v deji
  1. vlna – opisný realizmus
    • aká spoločenská vrstva má stáť na čele národa
    • možnosti:
      • vzdelanci spolu so zemianskou spoločenskou vrstvou → ale nedostatok vzdelancov, zemianska vrstva upadá =
        • Svetozár Hurban Vajanský (syn Milolava Hurbana)
          • Suchá ratolesť (román)
        • obyčajný ľud → ľud nevzdelaný, pasívny =
          • O. Hviezdoslav
            • Ežo Vlkolínsky a Gábor Vlkolínsky
            • písal lyriku aj drámu
          • obchodnícka vrstva, podnikatelia (na Slovensku pomalšie ako inde v Európe)
            • Martin Kukučín
              • Keď Báčik z Chochoľova umrie (poviedka)
            • Elene Maróty Šoltésová, Emília Vansová
              • obe mali manželov kňazov, vzdelané
              • snažili sa o spolky pre vzdelávanie žien – Živena (spolok), Delnica (časopis)
  1. vlna - kritický realizmus
    • hodnotiaci charakter
    • hodnotí život na slovenskej dedine
    • rozličné, individuálne vnímanie situácie, svojsky vnímané sociálne problémy
    • Martin Kukučín
    • Božena Slančíková-Ťimrava
      • najkritickejšia
      • písala aj romány
    • Jozef Gregor Tajovský
      • najsociálnejší, najcitlivejšie zobrazený život chudobných

Martin Kukučín

  • pre neho typický láskavý humor – kritizuje, ale zmierlivo
  • charakterizuje menom

Neprebudený

  • poviedka/novela
  • všíma si človeka na okraji spoločnosti
  • jediná, ktorá končí smrťou hlavnej postavy
  • postava: Ondráš Machuľa
    • machuľa – niečo, čo zavadzia
    • dedinský husiar
    • tučnučký, škaredý, neohrabaný
    • žije s tetou, stavia si „vzdušné zámky“ – sníva
    • postihnutý → jeho otec to psychicky nezvládne, rieši to alkoholom – odchádza preč
    • → mama z toho ochorie a zomrie
    • do jeho stereotypu vstupuje Zuzka Bežanovie, najkrajšie dievča z dediny
    • prichádza za ním, flirtuje s ním, neuvedomuje si, že on ju berie vážne
    • uverí jej, že si ju určite vezme → začína sa chystať na sobáš
    • v jeho detskej hlave si neuvedomuje, že všetci sa mu smejú
    • neuvedomuje si, že Zuzka sa tiež chystá na sobáš, ale nie s ním – s Janom, najlepším chlapom z dediny
    • konflikt – deň svadby Zuzky a Jana
      • tetka si uvedomuje, čo sa deje, zamyká Ondráša doma
      • on ujde
      • začne horieť stodola, kde boli husi, ktoré pásaval
      • v stodole na neho padne horiaci trám a zomiera
      • Zuzka si uvedomuje, čo mu spôsobila – uvedomuje si, že to nebolo správne
    • symbolicky: zomiera s husami, v podstate ho to oslobodilo

Rysavá jalovica

  • Adam Krt a Adam Trnka a ich manželky Evy
  • opisuje susedské vzťahy/spory
  • obaja sú pod papučou
  • robia všetko pre to, aby unikli
  • autor poukazuje na chuť Slováka si vypiť
  • v čase jarmoku – kúpa a predaj jalovice
  • Adamovia –jeden predáva, jeden kupuje
  • obchod idú do krčmy zapiť – krava priviazaná pred krčmou
  • ženy kravu odviazali, skryli
  • keď prišli domov, dostali výprask – ani krava ani peniaze → museli sľúbiť, že sa polepšia

Keď Báčik z Chochoľova umrie

  • kto má riadiť spoločnosť
  • na Slovensku musí vzniknúť podnikateľská vrstva
  • upadajúca zemianska vrstva ↔ nový svet, podnikateľský
  • Aduš Domanický ↔ Ondrej Tráva
  • Domanický – žije v tom, že má ešte veľa
    • na pozemku má jasene, pod ktorými sú hroby jeho predkov – má emoc. hodnotu
  • Tráva – prišiel zo sveta, chce investovať na Slovensku
    • nechá sa oklamať Adušovým pozérstvom, stále hovorí ako zbohatne, keď báčik (strýko) z Chochoľova umrie
  • Aduš sľúbi Ondrejovi obchod s jačmeňom, za čo dostane preddavok (peniaze dopredu)
  • časom vyjde pravda najavo
  • Ondrej zistí, že Aduš nič nemá, že ho oklamal
  • obrat v deji – Ondrej prichádza na Adušove schátrané panstvo, nárokuje si navrátenie peňazí → chce stromy a pozemok
  • vtedy si Aduš uvedomí, že tie hroby sú pre neho cenné, posvätné = akoby predal duchov
  • Aduš sľúbi, že Ondrejovi dlh vyrovná prácou (= ponaučenie)

Božena Slančíková-Ťimrava

  • najkritickejšia
  • vnáša nové prvky
  • dominantné ženské postavy – riadia rodinu, snažia sa o emancipáciu
  • vnáša do literatúry psychologizáciu postavy
  • vniesla do slov. poviedky vnútorný monológ (= pocity, duševné stavy postáv)
  • nie je jednostranná, viaceré povahové črty

Ťapákovci

  • ťapákovčina – zadubenosť, neschopnosť vymaniť sa zo stereotypov, lenivosť
  • kritická novela
  • Dej:
    • rodina Ťapákovcov -16 ľudí v jednom dome
    • 2 kľúčové postavy:
    • Iľa – privydatá do rodiny
      • manželka najstaršieho brata
      • „kráľovná“ – rozkazovačná, panovačná, ale na druhej strane je hybná sila
      • vnáša princípy hygieny, chce ich rozhýbať
    • Anča – sestra, rodená Ťapáková
      • rozporuplná
      • je proti Ile, len z princípu
      • „zmija kalika“ – zmija lebo je uštipačná, nič Ili nedaruje; mala detskú obrnu
      • na druhej strane je citlivá, vnímavá → vnútorný monológ
      • krásne vyšívala
      • tajne zaľúbená do bratranca Jana, aj pre jeho deti šila oblečenie
    • Iľa sa rozhodne odísť od rodiny, dáva Paľovi ultimátum: chce s ním žiť, ale sama, nie s jeho rodinou
    • napokon sa Paľo spolu ňou odsťahuje
    • všetci ostatní ostávajú
    • nový svet – Iľa ↔ starý svet (+ psychologizácia) - Anča

Skon Paľa Ročku

  • motívy viny a trestu, výčitiek svedomia
  • východiskom je chudoba na Slovensku
  • svet chudobných ↔ svet bohatých
  • postava: Paľo
    • psychicky trpí tým, že je chudobný
    • jeho otec bol tyran a alkoholik, ale mama ho neopustila
    • hľadá vinníka
    • ožení sa s bohatšou dievčinou (jej rodina s tým nesúhlasí)
    • do jeho života prichádza vojna
    • nechce odísť – aby ho žena neopustila → usekne si prsty na ruke
    • ostáva doma – chorľavie, nemôže robiť
    • Zuza, jeho žena ľutuje, že si ho zobrala
    • svoje starosti zosobní na matku → vykope ju z domu, týra ju
    • Paľo smrteľne ochorie → neskutočné výčitky svedomia
    • matka nechce, ale napokon mu odpustí
    • Paľo zomiera

Jozef Gregor Tajovský

  • sústreďuje sa na najbiednejších
  • postavy na vysokej morálnej úrovn
  • predstaviteľ kritického realizmu – kritizuje pasivitu
  • snaží sa svoje postavy presvečiť, že sú cenný
  • píše krátku epickú prózu – poviedky, novely
  • píše monografické poviedky (chlebové poviedky – hrdinovia potrebujú len to najnutnejšie, zarobiť si na živobytie/chlieb)– 1 postava

Maco Mlieč

  • porovnávacia charakteristika –každý z inej sociálnej vrstvy
  • Maco Mlieč a gazda (obaja rovnako starí)
  • Maco pracuje pre gazdu
  • je pracovitý, celoživotný sluha oddaný gazdovi, neuvedomuje si svoje postavenie
  • stará sa o kone, robí rozvoz svojmu pánovi, váži si svojho pána
  • nedostáva plat, iba jedlo, miesto na spánok
  • žije „od zodratia do zodratia“ – nové veci dostáva až keď sa mu opotrebujú
  • autor upozorňuje na pasivitu, Maco je v podstate spokojný so svojím životom
  • EKoKrPKa
    • v úvode autor/rozprávač má rozhovor s Macom
    • pýta sa ho ako je spokojný so svojím životom → Maco je spokojný
    • snaží sa mu vysvetliť, že by mal za prácu dostávať plácu
  • keď si zlomí nohu, gazda ho pošle do nemocnice, ale iba preto, aby stále mal lacnú pracovnú silu
  • napokon ochorel → keď cítil, že sa blíži koniec, prišiel za gazdom a ešte sa pýtal či niečo nie je dlžný
  • gazda si uvedomil, že Macovi by mal vystrojiť veľký pohreb
  • záver – obrovský pohreb, dedinčania hovoria v podstate autorove názory (oni boli rovnakí), že gazda predsa má za čo ten pohreb vystrojiť
  • Maco – zanedbaný, gazda – dobre živený

Apoliena

  • 15-16 ročné dievča
  • mama sa stará o deti, otec alkoholik
  • matka ju posiela do služby k bohatému majstrovi, aby zarábala pre rodinu peniaze
  • u majstra ju šikanujú, lebo je hluchá
  • prezývajú ju poleno
  • vysmievajú sa jej len do chvíle, kedy zistia prečo je hluchá
  • opitý otec bije svoje deti, aj preto sú postihnuté
  • potom sa k nej správajú inak
  • matka nechce odísť, lebo nevie čo by bez muža robila, kam by šla

Horký chlieb

  • príbeh mladej ženy, vdovy
  • chudobná, zomrel jej muž
  • nemala peniaze – bývala len v opustenej maštali
  • išla raz v noci opatrovať deti, keď rodičia boli na zábave
  • mala výčitky svedomia, že svoje vlastné deti necháva doma samé
  • odbiehala kontrolovať svoje deti (v krutej zime) → prechladla
  • dostala síce peniaze, ale bola chorá tak, že je možné, že časom zomrie

Mamka Pôstková

  • príbeh 60 ročnej ženy, ktorá drie na celú svoju rodinu
  • začína sa vstupom autora ako bankového úradníka, ktorý sa v banke stretáva s mamkou Pôstkovou
  • pýta sa koľko má ešte splatiť
  • sám jej navrhol, že dlh môže prepísať ten malý dlh na iných dlžníkov
  • mamka absolútne poctivá – chce sama splácať
  • prostredníctvom rozhovoru zisťuje aký ťažký život mala, nikto jej nepomáha v živote, nemá oporu
  • mamka poctivá, pokorná
  • v závere predala to posledné čo mala – perinu (v lete, lebo predpokladala, že zimy sa nedožije), len aby splatila dlh
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#dedina v slovenskej literature #Krátka epická próza- vnútorný monológ

Vypracované témy a otázky zo slovenského jazyka a literatúry 2018

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.021