Slovenská dráma po roku 1945 (I. Bukovčan, L+S, RND)
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 884
Uložení: 143
28a. Slovenská dráma po roku 1945 (I. Bukovčan, L+S, RND)
- Spisovatelia sa vracajú k etickým problémom, nadväzujú na medzivojnovú drámu.
Ivan Bukovčan (1921 - 1975)
V popredí je otázka ľudského svedomia a hľadania pravdy v zápase medzi dobrom a zlom.
- tragédia Kým kohút nezaspieva
Odohráva sa počas 2. svetovej vojny v malom mestečku. Nemci večer zadržali 10 náhodou vybraných rukojemníkov a zavreli ich do pivnice . Rukojemníci: horár Terezčák, gymnazistka Fanka a študent Ondrej (mladí zaľúbenci), babica Babjaková, zverolekár Dr. Šustek, neznámy cudzinec (v hre vystupuje ako Tulák), holič Uhrík, pani lekárniková, učiteľ Tomka a prostitútka Marika Mondoková. Ráno majú byť popravený na odvetu za zabitého nemeckého vojaka. Nemecký veliteľ však zmení svoje rozhodnutie - zomrie iba jeden z nich, sami sa však musia rozhodnúť kto to bude. V tejto dramatickej situácii sa odhaľujú skutočné charaktery ľudí, niektorí zostanú čestný, iný sa prejavia ako zbabelci. V pivnici, medzi ľuďmi, dochádza k hádkam a po jednej z nich Uhrík zabije Tuláka. Podľa Starca sa naplnili slová evanjelia - skôr než kohút zakikiríkal, Uhrík zaprel v sebe človeka.Všetci vyčítajú Uhríkovi, že je vrah a hrozia mu po vojne súdmi. Keď im Fischl nechá kľúč od pivnice a navrhuje im, aby sa jeden z nich obetoval, Uhrík situáciu psychický nezvládne. Po dlhom váhaní vezme kľúč a vyjde z pivnice. Z poza dverí počuť iba kroky a dávku zo samopalu. Táto tragédia, aj keď spracúva vojnovú tematiku, môže sa chápať ako podobenstvo o tom ako môže moc manipulovať s ľuďmi a ako si človek môže aj v diktatúre zachovať ľudskú tvár.
Autorské divadlá
Koncom 60 rokov začali pôsobiť v Bratislave. Dve novátorské divadlá, ktoré ovplyvnili najmä mladých ľudí boli L + S (Milan Lasica, Július Satinský) a Radošínske naivné divadlo. Uplatňovali predovšetkým malé javiskové formy, ako kabaret, scénka, pásmo. Obe divadlá predvádzajú iba vlastné texty, typická je pre ne improvizácia a súhra s textom.
Divadlo L + S
- Zakladatelia slovenského moderného kabaretu. Zakladatelia novátorského divadla - Bratislava, 60-te roky. Pomocou svojich vystúpení plných humoru a satiry poukazovali na spoločenské nedostatky, zosmiešňovali falošný pohľad na minulosť a prítomnosť. Uplatňovali malé javiskové formy - kabaret. Vo svojich prejavoch využívajú slovné hry, nárečie. Svojrázny humor „smiech cez slzy“, ktorým komentujú dianie u nás. Vlastné texty, improvizácia, súhra s obecenstvom. Začali spoločne vystupovať od konca 50. rokov, ich najlepším obdobím bolo 1968 - 1970, keď účinkovali v novozaloženom Divadle na Korze (ako Divadlo Lasicu a Satinského).
- inscenácie Soirée (TV večierok) a Radostná správa
Boli veľmi obľúbené a mali veľký vplyv najmä na opozične orientovnú časť spoločnosti. Pozostávali z radu dialógov, scénok, pesničiek o problémoch s politickou mocou. Keďže ich inscenácie boli zamerané hlavne na kritiku nedostatkov vtedajšej socialistickej spoločnosti (pomocou náznakov, ktorým však vtedy rozumel každý), normalizačná moc v roku 1970 zatvorila Divadlo na Korze a zakázala im vystupovať na Slovensku.
- o slovo sa prihlásili až v 80-tych rokoch s divadelnými hrami Nikto nie je za dverami, Deň radosti - na oboch inscenáciách sa podieľal aj Jaro Filip.
- Obaja spoločne napísali aj niekoľko paródií literárnych diel: Nečakanie na Godota, Náš priateľ René
Radošínske naivné divadlo
Zakladateľom je Stanislav Štepka. Vzniklo v roku 1963 v Radošine ako dedinský ochotnícky súbor, od roku 1970 pôsobí v Bratislave ako profesionálny divadelný súbor. Hrajú výlučne iba hry svojho zakladateľa a umeleckého šéfa. Pre RND napísal zatiaľ viac než 30 hier. Vo svojich hrách využíva dedinský dialekt, vtipné komentáre a pesničky, improvizáciu. Ukazuje pokrivený obraz ľudí a súčasnosti, kritizuje ľudské slabosti a neresti. Terčom jeho satiry sú najmä ľudské slabosti a neresti, tzv. národná mentalita, konzumný spôsob života, vytváranie falošných mýtov a idolov. Herci: Katarína Kolníková, Ján Melkovič, Monika Hilmerová, Zuzana a Soňa Norisové, Zuzana Maureli, Čondor Kašaj, M. Markovič
- z obdobia socializmu: Jááánošííík, Človečina, Alžbeta Hrozná, Slovenské tango, Kúpeľná sezóza, Svadba, Čierna ovca, Nevesta predaná Kubovi...
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Ivan Bukovčan – Kým kohút nezaspieva, dramatická tvorba v roku 45 | Ostatné | 264 slov | |
Ivan Bukovčan | Ostatné | 449 slov | |
Dráma po r. 1945 Bukovčan, RND, L+S | Ostatné | 3 336 slov | |
Dramatická tvorba ako výraz konfliktov súčasného človeka – Bukovčan, Králik, Karvaš | Maturita | 368 slov | |
Slovens. dráma po r. 1945 (Bukovčan, Karvaš, Lasica + Satinský, Štepka) | Referát | 2 076 slov | |
Slovenská dráma po roku 1945 - znaky (Karvaš, Bukovčan, Lasica a Satinský, Štepka) | Ostatné | 901 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#autorské divadlá L+S a RND #čo je autorske divadlo