Dramatická literatúra – absurdná dráma

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: katyp (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 04.08.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 651 slov
Počet zobrazení: 2 428
Tlačení: 164
Uložení: 156

Dramatická literatúra – absurdná dráma

Z histórie absurdnej drámy:

-začala sa šíriť po 2. svetovej vojne

-zrod vo Francúzsku

-zakladatelia – Samuel Beckett, Eugene Ionesco

-filozofické východisko:

-existencializmus (ako sa správať v hraničných situáciach)

-nihilizmus (odmieta všetko minulé)

-životný postoj – bezvýchodiskovosť, nezmyselnosť existencie

-experiment

1. Princípy absurdného divadla

-absencia jasnej (základnej) dramatickej zápletky

-dráma stojí na absurdných dialógoch (žiadna pointa, nezmysel, humor, opakovanie, smiešne hlúpe repliky)

-postavy sú nezakotvené v čase aj priestore (nič o nich nevieme)

-slovná komika (v rozhovore)

-očakávame logické pokračovanie, no príde hlúposť (moment sklamaného očakávania)

-využite gagov, situačná komika

-priestor na vyjadrenie kritiky a absurdity režimu (totalita), niektoré hry zosmiešňovali režim

2. Čakanie na Godota

3. L + S

Z histórie:

-1959 – 1. verejné vystúpenie – Tatra revue

-1960 – 1970 à pôsobili v Divadle na Korze (volali sa Divadlo Lasicu a Satinského, L + S)

-1970 – zákaz vystupovania (10 rokov pauza)

-80te roky – návrat s programom Ktosi je za dverami (kontrolované cenzúrou)

- objavili sa aj vo filmoch (S tebou ma baví svet)

-90te roky – návrat Divadla L + S (až dodnes)

-diela: Nečakanie na Godota, Soireé, Hamlet, Nikto nie je za dverami, Náš priateľ René (využíva motív z prvého slovenského románu od J.I.Bajzu)

 

Znaky tvorby:

-vypustené dramatické postavy

-Lasica je intelektuál, Satinský je naivný, jednoduchý človek

-kontrast postáv, nerozumejú si – vzniká jazykový humor

-slovný humor, paródia (hlavne veľkých diel)

-improvizácia (priamo na javisku)

-irónia, sebairónia, nonsens (nezmysel)

-napätie medzi jazykmi (cudzie slová, slovenčina), postavy používajú nárečové slová, slovné hračky..

Soireé:

-rozdelené do dvoch častí. Prvá časť je dialóg o rôznych životných situáciách Medzi Satinským a Lasicom. Je rozdelená, na dve dejstvá. Pred začatím každého dejstva, no aj počas rozhovoru vyjde na scénu Zora Kolinská a zarecituje Báseň od Tomáša Janovica. Prvé dejstvo má tri výstupy, druhé dejstvo má dva výstupy. Druhá časť tohto diela Opisuje Hamleta v prevedení Lasicu a Satinského. Dôležité je pochopiť tú iróniu u autorov, vďaka ktorej je to dielo humorné.

-Dielo sa zakladá na dialógoch medzi postavami, je použitý bežný, každodenný, hovoroví jazyk. Preto repliky postáv obsahujú bežné, hovorové slová. Keďže toto dielo je písane ako rozhovor, v ktorom herci rozprávajú o všetkom možnom tak autori nechávajú na čitateľovi aby si spravil vlastný názor na všetko. Rozhovory sú písane tučným písmom. Nepodstatne veci alebo opísanie diania na pódiu sú písane normálnym písmom. V diele sa nachádza Zopár Básní od Tomáša Janovica, ktoré recitovala Zora Kolinská.

4. Radošínske naivné divadlo

História:

-vzniklo ako ochotnícke divadlo

-vznik 1963 v Radošíne

-1970 presťahovanie do Bratislavy

-autorské divadlo (hrá iba jedného autora, Stanislav Štepka - cca 40hier)

-divadelné hry: Jááánošííík, Človečina, Pavilón B, Ženské oddelenie

Znaky:

-slovná komika (napätie medzi nárečím a spisovnou slovenčinou)

-humor, satira

-využívajú často známe text (paródia) – kombinujú so súčasnou slovenčinou, angličtinou, nárečím

-montáž vtipných dialógoch, scény, komentáre, pesničky

Jááánošííík:

-správa o hrdinovi, Hra na hrdinu

-poukazuje na to či naozaj potrebujeme hrdinu (kult osobnosti)

-aktualizačné prvky:

-občiansky preukaz (socializmus) si pýtajú počas colnej prehliadky

-Kozina (český zbojník)

-zbojnícky motív – Bohu dušu a nám dukáty!

-žijete v srdciach ľudu (hrdinovia)

-pozdrav – Hájniková žena (Hviezdoslav)

-idem do doliny mlynskej (STV)

-v Liptovskom Mikuláši sedí na syroch (Jánošík je zobrazený na syroch)

-záver: celé to hrajú blázni

-kompozícia:

-úvod (prológ), 8 scénok, epilóg

-názvy jednotlivých scénok sú názvy veršov, úryvky z ľudovej slovesnosti

-polemika o Jánošikovskej tradícii a jej využívanie

5. Václav Havel

O autorovi:

-pochádzal z podnikateľskej rodiny (vlastnili Lucernu)

-problémy so štúdiom

-popri zamestnaní dokončil s problémami školu

-problémy so zamestnaním (pomocný robotník)

-až v pražskej jari sa stáva asistentom divadelnej réžie

-štátna moc mu znemožnila študovať to čo vyštudoval

-predstaviteľ disidentov, Charty 77

-3 krát bol odsúdený (strávil 5 rokov vo väzení)

-Pracoval aj v pivovare Trutnov

-po roku 1989 - politik

-prvý československý prezident

Tvorba:

-Záhradní slavnost (1964)

-Audience

-Vernisáž

-Poslední divadelný scenár – hra Odchádzení (filmový scenár, zachytáva odchod politika)

-všetky boli absurdné drámy

-ľudia sa báli hocičo povedať, doba udavačov

Audience:

-autobiografická hra (1975)

-1. postava : Ferdinand Vaňěk (Havel)

-2. postava: pivovarník (sládek)

-mašinéria moci, absurdita doby a režimu

-celá hra sa odohráva v Pivovare

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#slovna komika

Vypracované maturitné otázky z literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.053 s.
Zavrieť reklamu