Poézia v období moderny a avantgardy
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 375
Uložení: 137
Poézia v období moderny a avantgardy
- vznikla v 2/2 19. storočia vo Francúzsku
- predstavuje moderné básnické smery, popredné miesto medzi nimi zaujíma symbolizmus ( futurizmus, parnasizmus, dekadencia, impresionizmus )
- symbolizmus- (symbolón – znak)
- pomocou konkrétnych substantív sa pomenúvali abstraktné pojmy
- individualizmus- nadraďovanie jednotlivca
- skepsa – pochybovanie
- parnasizmus – čerpajúci z antiky
- dekadencia – prevládajú pocity smútku, smrti
- 1889 PaulVerlaine –b. Preklatí básnici – spisovatelia z konca 19 storočia (moderní francúzski spisovatelia ), ktorí chceli obhajovať slobodu umeleckej tvorby, cítili ,že nemôžu svoje ideáli o slobodnom človeku uskutočniť – prijali na seba osud tzv.
prekliatych básnikov
Charles Baudelaire – hlavný predstaviteľ prekliatych básnikov a symbolizmu
1857 – zb. Kvetyzla – ľúbostnú tematiku zobrazuje reálne
- pesimizmus, drsné výrazy, naturalizmy
- láska je výrazom sklamania , pôsobil na zmysli ( čuch, zrak, sluch, city a rozum )
-b. Mrcina – milú prirovnáva k mrcine –používa kontrast
- upozorňuje na zánik človeka – naturalizmus
-b. Človek a more – obe majú tajomstvá – človek v duši, more v hlbinách
Jean Arthur Rimbaud (1854- 1891)
- b. V Zelenej krčmičke – sonet (4,4,3,3)
- z konkrétneho zážitku , pôsobí na zmysly
- impresionizmus (zelené, biele, ružové, ...)
- symbolizmus na konci 19. storočia strácal vedúce postavenie, moderné smery menia svoju podobu vzniká avantgarda- nový filozofický a umelecký program ( z fr. slova avantgarde – predvoj, začiatok )
- Guillaume Apollinaire –vl. menom Wilhelm Kostrovicki
- poézia, próza, divadelné hry, kritické články
- vrátil poézii zmyslovosť a pravdivosť
1913- zb. Alkoholy- b. Pásmo vytvoril pásmovitý typ poézie
- nepoužíva interpunkciu aby dokázal, že medzi veršami nie sú pevné hranice
- verše začínajú veľkým písmenom , lyrický cestopis
- využíva kontrast , spája obrazy a kladie protiklady
- používa vlastnosti kubizmu, futurizmu a obrazotvornosti
- charakterizuje Paríž (eifelovka, ulice, ....), stredozemné more , Prahu , Marseille, Rím, Amsterdam
- zb. Kaligramy – básne majú tvar Hodinky a Kravata
- píše o živote , keď je človek zdravý , zabáva sa a nemyslí na smrť a utrpenie
- na Slovensku sa v porovnaní s Európou zachováva väčšia úcta k tradíciam
predstavitelia našej literatúry chceli vedome slúžiť myšlienke národného a sociálneho hnutia, mladá generácia si formovala samostatný umelecký program
- 1900- 1918 – Kraskovabásnickáškola – na formovaní moderny sa zúčastnilo niekoľko básnikov a kritikov : I. Krasko, J. Jesenský, F. Votruba, Š. Krčméry, M. Rázus
- Na básnikov SLM vplývali : 1. slov. romantická lit. – ( Kráľ, Botto, Sládkovič)
- európsky romantizmus– (Puškin, Byron, Heine, Petófi)
- francúsky symbolizmus- (Verlaine, Baudeliare)
- ruská lit.
- SLM – uskutočnila impresionistický a symbolistický typ básnictva
- hrdina je osamotený, ťažko nachádza východisko, túži po slobode, často sa objavuje konflikt sen- skutočnosť
- opierajú sa o 3-slabičné slová ba-ní-ci ( neprízvučné slabiky na začiatku veršov tak, aby vytvorili podmienky pre vznik voľného verša
- Ivan Krasko – 1909 – Nox et solitudo ( Noc a samota) – požila základy pre novú slovenskú poéziu
- na rozdiel od starších básnických generácii vyslovoval svoj vzťah k skutočnostiam prostredníctvom vlastnej osobnosti – symbolista
- lyrický hrdina je totožný s ním – umiestnený do tmavej noci a smutnej samoty
- smútok : -jeho poézia vznikala ďaleko od domova , z jeho zdravotného stavu (pľúca )
- uvažuje o nároku na osobné šťastie a rodinu , okolo seba vidí biedu a utrpenie , chce pomáhať ,ale je bezmocný
-b. Topole – symbol smútku (bezlisté, ošarpané, vysoké, ..)
- spomína havrana , noc – čierna( farba smútku )
- zb. Už je pozde... – smutné nálady – noc, mesiac, mraky ,
- prírodu využíva na vyjadrenie vnútorného pocitu a nešťastnej lásky
- b. Vesper dominicae – smútok medzi ním a rodičmi , ďaleko od domova
- forma pásma
.- 1912- zb. Verše – venoval ju snúbenici
- snaha o prekonanie pochmúrnych nálad
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literárna moderna a avantgardy (maturitná téma) | Referát | 669 slov | |
Avantgardy | Ostatné | 1 469 slov | |
Od moderny po súčasnosť KOMPLET II | Učebné poznámky | 7 454 slov | |
Svetová literatúra v období moderny | Referát | 367 slov | |
Od moderny po súčasnosť KOMPLET I | Učebné poznámky | 6 225 slov | |
Literárna moderna, Avantgarda | Ostatné | 1 131 slov | |
Literárna moderna a avantgarda | Referát | 463 slov | |
Lyrický hrdina literárnej moderny | Maturita | 28 slov | |
Lyrický hrdina literárnej moderny | Ostatné | 676 slov | |
Avantgardy | Maturita | 973 slov | |
Umelecké avantgardy 20. Storočia | Ostatné | 652 slov | |
Umelecké avantgardy | Referát | 1 829 slov | |
Predvojnové avantgardy (netradičné smery) | Referát | 257 slov | |
Avantgarda, smery a tendencie v medzivojnovej poézii | Referát | 390 slov | |
Avantgarda | Učebné poznámky | 866 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Lyricky cestopis