Poézia v období moderny a avantgardy

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: katyp (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 13.10.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 541 slov
Počet zobrazení: 1 375
Tlačení: 136
Uložení: 137

Poézia v období moderny a avantgardy

  • vznikla v 2/2 19. storočia vo Francúzsku
  • predstavuje moderné básnické smery, popredné miesto medzi nimi zaujíma symbolizmus ( futurizmus, parnasizmus, dekadencia, impresionizmus )
  • symbolizmus- (symbolón – znak)

- pomocou konkrétnych substantív sa pomenúvali abstraktné pojmy

- individualizmus- nadraďovanie jednotlivca

- skepsa – pochybovanie

- parnasizmus – čerpajúci z antiky

- dekadencia – prevládajú pocity smútku, smrti

- 1889 PaulVerlaine –b. Preklatí básnici – spisovatelia z konca 19 storočia (moderní francúzski spisovatelia ), ktorí chceli obhajovať slobodu umeleckej tvorby, cítili ,že nemôžu svoje ideáli o slobodnom človeku uskutočniť – prijali na seba osud tzv.

prekliatych básnikov

Charles Baudelaire – hlavný predstaviteľ prekliatych básnikov a symbolizmu

1857 – zb. Kvetyzla – ľúbostnú tematiku zobrazuje reálne

- pesimizmus, drsné výrazy, naturalizmy

- láska je výrazom sklamania , pôsobil na zmysli ( čuch, zrak, sluch, city a rozum )

-b. Mrcina – milú prirovnáva k mrcine –používa kontrast

- upozorňuje na zánik človeka – naturalizmus

 -b. Človek a more – obe majú tajomstvá – človek v duši, more v hlbinách 

Jean Arthur Rimbaud  (1854- 1891)

 - b. V Zelenej krčmičke – sonet (4,4,3,3)

- z konkrétneho zážitku , pôsobí na zmysly

- impresionizmus (zelené, biele, ružové, ...)

- symbolizmus na konci 19. storočia strácal vedúce postavenie, moderné smery menia svoju podobu vzniká avantgarda- nový filozofický a umelecký program ( z fr. slova avantgarde – predvoj, začiatok )

- Guillaume Apollinaire –vl. menom Wilhelm Kostrovicki

- poézia, próza, divadelné hry, kritické články

- vrátil poézii zmyslovosť a pravdivosť

1913- zb. Alkoholy- b. Pásmo vytvoril pásmovitý typ poézie

- nepoužíva interpunkciu aby dokázal, že medzi veršami nie sú pevné hranice

- verše začínajú veľkým písmenom , lyrický cestopis

- využíva kontrast , spája obrazy a kladie protiklady

- používa vlastnosti kubizmu, futurizmu a obrazotvornosti

- charakterizuje Paríž (eifelovka, ulice, ....), stredozemné more , Prahu , Marseille, Rím, Amsterdam

- zb. Kaligramy – básne majú tvar HodinkyKravata

- píše o živote , keď je človek zdravý , zabáva sa a nemyslí na smrť a utrpenie 

  • na Slovensku sa v porovnaní s Európou zachováva väčšia úcta k tradíciam

predstavitelia našej literatúry chceli vedome slúžiť myšlienke národného a sociálneho hnutia, mladá generácia si formovala samostatný umelecký program

  • 1900- 1918 – Kraskovabásnickáškola – na formovaní moderny sa zúčastnilo niekoľko básnikov a kritikov : I. Krasko, J. Jesenský, F. Votruba, Š. Krčméry, M. Rázus
  • Na básnikov SLM vplývali : 1. slov. romantická lit. – ( Kráľ, Botto, Sládkovič)
  1. európsky romantizmus– (Puškin, Byron, Heine, Petófi)
  2. francúsky symbolizmus- (Verlaine, Baudeliare)
  3. ruská lit.

- SLM – uskutočnila impresionistický a symbolistický typ básnictva

- hrdina je osamotený, ťažko nachádza východisko, túži po slobode, často sa objavuje konflikt sen- skutočnosť

- opierajú sa o 3-slabičné slová ba-ní-ci ( neprízvučné slabiky na začiatku veršov tak, aby vytvorili podmienky pre vznik voľného verša 

- Ivan Krasko – 1909 – Nox et solitudo ( Noc a samota) – požila základy pre novú slovenskú poéziu

- na rozdiel od starších básnických generácii vyslovoval svoj vzťah k skutočnostiam prostredníctvom vlastnej osobnosti – symbolista

- lyrický hrdina je totožný s ním – umiestnený do tmavej noci a smutnej samoty

- smútok : -jeho poézia vznikala ďaleko od domova , z jeho zdravotného stavu (pľúca )

  • uvažuje o nároku na osobné šťastie a rodinu , okolo seba vidí biedu a utrpenie , chce pomáhať ,ale je bezmocný

-b. Topole – symbol smútku (bezlisté, ošarpané, vysoké, ..)

- spomína havrana , noc – čierna( farba smútku )

 - zb. Už je pozde... – smutné nálady – noc, mesiac, mraky ,

- prírodu využíva na vyjadrenie vnútorného pocitu a nešťastnej lásky

- b. Vesper dominicae – smútok medzi ním a rodičmi , ďaleko od domova

- forma pásma

.- 1912- zb. Verše – venoval ju snúbenici

- snaha o prekonanie pochmúrnych nálad

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Lyricky cestopis


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu