Opíšte uplatnenie avantgardných smerov v slovenskej medzivojnovej poézii

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 920 slov
Počet zobrazení: 2 239
Tlačení: 192
Uložení: 145

Opíšte uplatnenie avantgardných smerov v slovenskej medzivojnovej poézii 

rozdelenie 3 generácií - v rokoch pôsobili popri sebe súčasne tri generácie spisovateľov – staršia, stredná a mladá generácia

  1. staršia generácia: predstavitelia realizmu ( Martin Kukučín, Timravá, Tajovský,... )
  1. stredná generácia: je to generácia spisovateľov, kt. vstúpili do literatúry v čase 1. svetovej vojny alebo bezprostredne po nej (Martin Rázus, Štefan Krčméry, ...)
  1. mladá generácia: skupina básnikov a prozaikov, ktorí vstúpili do literatúry v 20. rokoch a priniesli do nej nové avantgardné smery
    • mladá generácia sa zoskupovala najmä okolo časopisov Mladé Slovensko, Svojesť, DAV
    • členmi skupiny Mladé Slovensko alebo Svojesť boli napr.: básnici: Ján Smrek, Emil Boleslav Lukáč,... a prozaici: J. C. Hronský, Ján Hrušovský, Milo Urban,...
    • ľavicovo orientovaní básnici a prozaici si založili časopis a skupinu DAV, patrili k nim :

Ladislav Novomeský, Janko Kráľ

b )charakterizujmladšiu generáciu básnikov

  • obdobie medzi dvoma svetovými vojnami je obdobie zrodu modernej slovenskej poézie a prózy
  • mladá generácia sa v tomto období inšpirovala modernou európskou literatúrou a filozofiou
  • do poézie a prózy vnášala nové, avantgardné prvky, netradičné témy, formy a postupy
  • literatúra bola zo štylistického i obsahového hľadiska veľmi rôznorodá
  • na rozdiel od predchádzajúcich období, keď v literatúre prevláda iba jeden smer (napr.: romantizmus, realizmus) v medzivojnovom období sa súčasne uplatňovalo mnoho štýlov a smerov (napr.: poetizmus, symbolizmus, vitalizmus, naturalizmus, futurizmus,

socialistický realizmus, surrealizmus,...

  1. poetizmus - nájdeme tu vplyv surrealizmu ( sen, snovosť, predstava), pozitívny vzťah k životu ( pozitivizmus),
  1. socialistická poézia ( DAV )
  • ľavicová avantgarda, predstavitelia skupiny DAV, najvýznamnejší predstaviteľ je Ladislav Novomeský
  • predstaviteľ liberálneho prúdu socialistickej avantgardy
  • snaží sa prepojiť socialistickú literatúru so západnými tendenciami
  • v tvorbe sa snaží o nadstraníckosť („otváranie okien“) so zameraním na ľudské problémy
  • jeho básne sa vyznačujú lyrickosťou, pôsobivými personifikáciami, metaforami
  • jeho diela sú v súlade s princípmi poetizmu - kládol veľký dôraz na ľubozvučnosť svojich textov
  • jeho najvýznamnejšie zbierky:

NEDEĽA - predstavil v nej svet kaviarničiek, tanečníc, atmosféru mesta

  • poézia všedného dňa, v ktorej každý deň by mal byť sviatočnou nedeľou

ROMBOID - inšpirovaná poetizmom, konfrontuje v nej krásne detské sny zo zložitým svetom dospelých, neukazuje len veci pozitívne, radostné (typický poetizmus), ale aj smutné a tragické

  • nadrealizmus
  • slovenský variant surrealizmu, pričom sa nepoužíva ako doslovný preklad ale naznačuje že ide o variant
  • špecifiká: časový posun (surrealizmus - vrchol tesne po sv. vojne, nadrealizmus - predvečer II. sv. vojny), Slovensko má iný kultúrny kontext ako západná Európa
  • najvýznamnejší predstaviteľ JURAJ FÁNDLY – najznámejšia zbierka Uťaté ruky ( prvým nadrealistickým dielom v slovenskej literatúre) – Fábry v nej odmietol literárne tradície a celú klasickú poéziu
  1. katolícka moderna
  • duchovná poézia, spojená s konkrétnym vyznaním (katolicizmus)
  • v slovenskej literatúre má tradíciu od stredoveku a v medzivojnovom období nadobudla podobu avantgardy
  • často písaná klerikmi, ktorí riešia duchovné problémy modernou formou
  • predstaviteľ : RUDOLF DILONG a jeho reprezentatívne dielo tohto smeru: ZA MÚRMI KLÁŠTORA
  1. c) autori a diela

Ladislav Novomestský - Pri Kotrmelcoch opíc (zbierka Romboid)

OBSAH:

  • motív → detstvo
  • nostalgická spomienka na detstvo a na prechod do dospelosti
  • symboly v detstve: hry, hračky, kruh, ovál
  • umelecky zobrazený prechod do dospelosti (bláznovstvá zabudnuté,odišli lode africké, zbohom a zbohom detstvá praveké, do nebies horí pomník detských pošetilostí, tisícráz zbohom detstvá nedávne)
  • autorský subjektívny umelecký pohľad na prechod → je to zlom .... KRUHY → ŠTYRI UHLY/ROMBOID
  • svet dospelých je hranatý a ostrý
  • v texte sú spomínané mená konkrétnych umelcov - sú to inšpirácie, príklady ľudí, ktorí si dokázali preniesť hravosť a fantázie aj do dospelosti

FORMA: - netradičné členenie

  • absencia rýmu
  • poetizmy: korheľské, kosý, pošetilosť, hľa
  • odborné slová: mozaika, romboid, elipsa
  • slovosled: Odišli lode africké.
  • anafora: guľatých
  • epizeuxa - zbohom, zbohom; kolo, kolo
  • epiteton: lode africké, bláznovstvá zabudnuté

Rudolf Dilong - Za múrmi kláštora (zbierka Honolulu, pieseň labute)

TÉMA:

  • tradičný motív → vstup do kláštora /rádu
  • je to krok rozhodný, nezvratný, definitívny
  • človek čo sa tak rozhodne sa zdá byť svojím rozhodnutím istý ALE! báseň ponúka nový pohľad na noviciát ako ťažké obdobie plné neistoty, pochybností a hľadania cesty

ZÁVER:

  • v duchu katolíckej moderny - východisko nachádza vo viere

FORMA: - tradičná

  • strofa nepravidelná
  • rým je zachovaný len v štvorveršiach → abab
  • sylabizmus nie je
  • symboly: kríž, kľakátko, kláštor
  • poetizmy: šat, bratu, väzniteľu (vokatív), abych
  • anafora - len kúsok
  • zvolanie: ... smutno mi!
  • básnická otázka: Halllo?
  • oslovenie: Ježišu Kriste

Janko Silan - Svätojánske mušky (zbierka Rebrík do neba)

  • od detstva bol takmer slepý
  • jeden zo základných motívov jeho tvorby je preto kontrast medzi tmou a svetlom vo všetkom videl Boha, ale prepracúva sa k Bohu ťažko – cez utrpenie, bolesť ľudí, sveta

REBRÍK DO NEBA (básnická zbierka)

  • báseň SVÄTOJÁNSKE MUŠKY
  • zamýšľa sa nad zmyslom života / ľudskej existencie
  • hlavné symboly: cesta človeka X svetlo (v tme)
    • kostrbatá, mení smer - ukazuje smer
    • zmysel života - symbolizuje spasenie

človek X svätojánske mušky

  • cesta je kľukatá, neistá v tme - svetlo si vytvárajú samé
  • človek je neistý v živote - pre človeka je týmto svetlom Boh

FORMA: - pravidelná forma 2x4

  • rým – striedavý ABAB
  • básnické prostriedky – epiteton, bás. otázky, ...

Rudolf Fábry - Uťaté ruky

DIELO

  • zbierka, aj báseň
  • báseň - neologická (nová)
  • psychologický automatizmus – automaticky píše, čo mu napadne

„báseň nie je iba sen, báseň bez ba je jeseň“

  • nájdeme tu aj prvky poetizmu – podoba detských riekaniek
  • odsudzuje starú poéziu
  • hľadá logiku tam, kde nie je, medzi bežnými vecami

„logika je kopa vajec, logika je do tucta“

  • vzdáva úctu Bretonovi (surrealizmus), Nezvalovi (poetizmus)
  • zakladá sa na zmene intonácie – zmena formy a slovosledu

OBSAH - v súlade so Žárim môžeme v texte nájsť:

  1. provokácia k štandardnému umeniu
  2. irónia a výsmech literárnych tradícií
  • pomenované inšpiračné vzory
  1. nelichotivé hodnotenie štandardnej poézie
  2. vlastné videnie štandardnej poézie

FORMA - nepravidelná strofa

  • absencia sylabizmu
  • absencia rýmu
  • chýba interpunkcia ALE! je naznačená veľkým písmenom
  • prirodzený jazyk/prízvuk

JAZYKOVÉ PROSTRIEDKY: - anafora

  • epifora
  • exkluzívne slová: integrované, karmín, eroplány
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#PRI KOTRMELCOCH OPÍC #literatúre bezprostredne po r. 1945

Literatúra Maturita

Diskusia: Opíšte uplatnenie avantgardných smerov v slovenskej medzivojnovej poézii

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu