Opíšte uplatnenie avantgardných smerov v slovenskej medzivojnovej poézii
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 239
Uložení: 145
Opíšte uplatnenie avantgardných smerov v slovenskej medzivojnovej poézii
rozdelenie 3 generácií - v rokoch pôsobili popri sebe súčasne tri generácie spisovateľov – staršia, stredná a mladá generácia
- staršia generácia: predstavitelia realizmu ( Martin Kukučín, Timravá, Tajovský,... )
- stredná generácia: je to generácia spisovateľov, kt. vstúpili do literatúry v čase 1. svetovej vojny alebo bezprostredne po nej (Martin Rázus, Štefan Krčméry, ...)
- mladá generácia: skupina básnikov a prozaikov, ktorí vstúpili do literatúry v 20. rokoch a priniesli do nej nové avantgardné smery
- mladá generácia sa zoskupovala najmä okolo časopisov Mladé Slovensko, Svojesť, DAV
- členmi skupiny Mladé Slovensko alebo Svojesť boli napr.: básnici: Ján Smrek, Emil Boleslav Lukáč,... a prozaici: J. C. Hronský, Ján Hrušovský, Milo Urban,...
- ľavicovo orientovaní básnici a prozaici si založili časopis a skupinu DAV, patrili k nim :
Ladislav Novomeský, Janko Kráľ
b )charakterizujmladšiu generáciu básnikov
- obdobie medzi dvoma svetovými vojnami je obdobie zrodu modernej slovenskej poézie a prózy
- mladá generácia sa v tomto období inšpirovala modernou európskou literatúrou a filozofiou
- do poézie a prózy vnášala nové, avantgardné prvky, netradičné témy, formy a postupy
- literatúra bola zo štylistického i obsahového hľadiska veľmi rôznorodá
- na rozdiel od predchádzajúcich období, keď v literatúre prevláda iba jeden smer (napr.: romantizmus, realizmus) v medzivojnovom období sa súčasne uplatňovalo mnoho štýlov a smerov (napr.: poetizmus, symbolizmus, vitalizmus, naturalizmus, futurizmus,
socialistický realizmus, surrealizmus,...
- poetizmus - nájdeme tu vplyv surrealizmu ( sen, snovosť, predstava), pozitívny vzťah k životu ( pozitivizmus),
- socialistická poézia ( DAV )
- ľavicová avantgarda, predstavitelia skupiny DAV, najvýznamnejší predstaviteľ je Ladislav Novomeský
- predstaviteľ liberálneho prúdu socialistickej avantgardy
- snaží sa prepojiť socialistickú literatúru so západnými tendenciami
- v tvorbe sa snaží o nadstraníckosť („otváranie okien“) so zameraním na ľudské problémy
- jeho básne sa vyznačujú lyrickosťou, pôsobivými personifikáciami, metaforami
- jeho diela sú v súlade s princípmi poetizmu - kládol veľký dôraz na ľubozvučnosť svojich textov
- jeho najvýznamnejšie zbierky:
NEDEĽA - predstavil v nej svet kaviarničiek, tanečníc, atmosféru mesta
- poézia všedného dňa, v ktorej každý deň by mal byť sviatočnou nedeľou
ROMBOID - inšpirovaná poetizmom, konfrontuje v nej krásne detské sny zo zložitým svetom dospelých, neukazuje len veci pozitívne, radostné (typický poetizmus), ale aj smutné a tragické
- nadrealizmus
- slovenský variant surrealizmu, pričom sa nepoužíva ako doslovný preklad ale naznačuje že ide o variant
- špecifiká: časový posun (surrealizmus - vrchol tesne po sv. vojne, nadrealizmus - predvečer II. sv. vojny), Slovensko má iný kultúrny kontext ako západná Európa
- najvýznamnejší predstaviteľ JURAJ FÁNDLY – najznámejšia zbierka Uťaté ruky ( prvým nadrealistickým dielom v slovenskej literatúre) – Fábry v nej odmietol literárne tradície a celú klasickú poéziu
- katolícka moderna
- duchovná poézia, spojená s konkrétnym vyznaním (katolicizmus)
- v slovenskej literatúre má tradíciu od stredoveku a v medzivojnovom období nadobudla podobu avantgardy
- často písaná klerikmi, ktorí riešia duchovné problémy modernou formou
- predstaviteľ : RUDOLF DILONG a jeho reprezentatívne dielo tohto smeru: ZA MÚRMI KLÁŠTORA
- c) autori a diela
Ladislav Novomestský - Pri Kotrmelcoch opíc (zbierka Romboid)
OBSAH:
- motív → detstvo
- nostalgická spomienka na detstvo a na prechod do dospelosti
- symboly v detstve: hry, hračky, kruh, ovál
- umelecky zobrazený prechod do dospelosti (bláznovstvá zabudnuté,odišli lode africké, zbohom a zbohom detstvá praveké, do nebies horí pomník detských pošetilostí, tisícráz zbohom detstvá nedávne)
- autorský subjektívny umelecký pohľad na prechod → je to zlom .... KRUHY → ŠTYRI UHLY/ROMBOID
- svet dospelých je hranatý a ostrý
- v texte sú spomínané mená konkrétnych umelcov - sú to inšpirácie, príklady ľudí, ktorí si dokázali preniesť hravosť a fantázie aj do dospelosti
FORMA: - netradičné členenie
- absencia rýmu
- poetizmy: korheľské, kosý, pošetilosť, hľa
- odborné slová: mozaika, romboid, elipsa
- slovosled: Odišli lode africké.
- anafora: guľatých
- epizeuxa - zbohom, zbohom; kolo, kolo
- epiteton: lode africké, bláznovstvá zabudnuté
Rudolf Dilong - Za múrmi kláštora (zbierka Honolulu, pieseň labute)
TÉMA:
- tradičný motív → vstup do kláštora /rádu
- je to krok rozhodný, nezvratný, definitívny
- človek čo sa tak rozhodne sa zdá byť svojím rozhodnutím istý ALE! báseň ponúka nový pohľad na noviciát ako ťažké obdobie plné neistoty, pochybností a hľadania cesty
ZÁVER:
- v duchu katolíckej moderny - východisko nachádza vo viere
FORMA: - tradičná
- strofa nepravidelná
- rým je zachovaný len v štvorveršiach → abab
- sylabizmus nie je
- symboly: kríž, kľakátko, kláštor
- poetizmy: šat, bratu, väzniteľu (vokatív), abych
- anafora - len kúsok
- zvolanie: ... smutno mi!
- básnická otázka: Halllo?
- oslovenie: Ježišu Kriste
Janko Silan - Svätojánske mušky (zbierka Rebrík do neba)
- od detstva bol takmer slepý
- jeden zo základných motívov jeho tvorby je preto kontrast medzi tmou a svetlom vo všetkom videl Boha, ale prepracúva sa k Bohu ťažko – cez utrpenie, bolesť ľudí, sveta
REBRÍK DO NEBA (básnická zbierka)
- báseň SVÄTOJÁNSKE MUŠKY
- zamýšľa sa nad zmyslom života / ľudskej existencie
- hlavné symboly: cesta človeka X svetlo (v tme)
- kostrbatá, mení smer - ukazuje smer
- zmysel života - symbolizuje spasenie
človek X svätojánske mušky
- cesta je kľukatá, neistá v tme - svetlo si vytvárajú samé
- človek je neistý v živote - pre človeka je týmto svetlom Boh
FORMA: - pravidelná forma 2x4
- rým – striedavý ABAB
- básnické prostriedky – epiteton, bás. otázky, ...
Rudolf Fábry - Uťaté ruky
DIELO
- zbierka, aj báseň
- báseň - neologická (nová)
- psychologický automatizmus – automaticky píše, čo mu napadne
„báseň nie je iba sen, báseň bez ba je jeseň“
- nájdeme tu aj prvky poetizmu – podoba detských riekaniek
- odsudzuje starú poéziu
- hľadá logiku tam, kde nie je, medzi bežnými vecami
„logika je kopa vajec, logika je do tucta“
- vzdáva úctu Bretonovi (surrealizmus), Nezvalovi (poetizmus)
- zakladá sa na zmene intonácie – zmena formy a slovosledu
OBSAH - v súlade so Žárim môžeme v texte nájsť:
- provokácia k štandardnému umeniu
- irónia a výsmech literárnych tradícií
- pomenované inšpiračné vzory
- nelichotivé hodnotenie štandardnej poézie
- vlastné videnie štandardnej poézie
FORMA - nepravidelná strofa
- absencia sylabizmu
- absencia rýmu
- chýba interpunkcia ALE! je naznačená veľkým písmenom
- prirodzený jazyk/prízvuk
JAZYKOVÉ PROSTRIEDKY: - anafora
- epifora
- exkluzívne slová: integrované, karmín, eroplány
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#PRI KOTRMELCOCH OPÍC #literatúre bezprostredne po r. 1945