Charakterizujte literárne prejavy boja proti totalite vo svetovej literatúre
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 242
Uložení: 133
Charakterizujte literárne prejavy boja proti totalite vo svetovej literatúre
a) Charakteristika témy
TÉMA: TOTALITA – „úplnosť“ – nadvláda, útlak, často vynútený násilím, dokonca aj mocenským aparátom štátu
(zákony, polícia, vojsko, ...)
SPOLOČENSKÁ TOTALITA
- storočie má skúsenosti s rôznymi totalitami
- prvý krát zasahuje počas sv. vojny
- po prvý krát sa objavuje v období hospodárskej krízy (USA)
- v medzivojnovom období sa objavujú aj prvé literárne diela, ktoré zobrazujú človeka, ktorý stojí zoči-voči štátnemu mechanizmu a v podstate je úplne bezbranný; k takýmto dielam jednoznačne patrí dielo FRANZ KAFKA: PROCES
NAJ TOTALITY FAŠIZMUS
- téma fašizmu sa riešila v rámci veľkej témy sv. vojny
KOMUNIZMUS
- je to trochu iný problém – svoje negatíva ukázal už pred sv. vojnou, ale po roku 1945 je na strane víťazov
- dokonca expanduje a svoj systém prezentuje ako spoločenskú alternatívu – v takejto pozícii upevňuje totalitný systém
TÉMA TOTALITY V LITERATÚRE
- po roku 1945 sa téma totality stala témou literárnou
- téma prináša viacero problémov – v slobodnom svete sa realizuje bez obmedzení ALE! mnohokrát chýba osobná skúsenosť,
sprostredkované informácie a najmä v období studenej vojny sa uprednostňuje kritika východu a prihliadajú sa totalitné tendencie vo vlastných krajinách
- v socialistickom svete je táto téma tabu (viac menej zakázaná) – ak sa uplatňuje, tak len v historických hraniciach, nikdy nie ako opis súčasnosti
- k tejto téme sa vyjadrovali autori neoficiálnej literatúry – v mnohých prípadoch znamenali tieto diela koniec literárneho života
b) autori a diela:
ALEXANDER SOLŽENICYN : Jeden deň Ivana Denisoviča
AUTOR - jeden z najznámejších ruských spisovateľov
- má osobnú životnú skúsenosť so systémom GULAGOV (pracovné tábory), ktoré umelecky využil
- vďaka svojim knihám z tohto prostredia sa stal jedným z najvýznamnejších a najprenasledovanejších ruských spisovateľov
- jeho situácia sa nakoniec riešila emigráciou a do Ruska sa vrátil až v 90.tych rokoch
- jeho návrat bol prekvapivý – z bojovníka za slobodu sa stal ruský nacionalista
DIELO - psychologická novela
- témou je realita pracovných táborov gulagov
- začína písať už počas svojho pobytu v gulagu
- text vyriešil až začiatkom 60.tych rokov, ale v upravenej verzii
- v 70.tych rokoch je vyradená z verejných knižníc
- až v polovici 70.tych rokov vyšla autorská verzia knihy
- neskôr začali vychádzať aj ďalšie jeho diela ( najznámejší román je RAKOVINA)
- Sibír, Gulag, zima okolo roku 1951
- hlavnou postavou je väzeň č.854 – IVAN DENISOVIČ ŠUCHOV
- je to obyčajný človek, ktorý sa do tábora dostane bez roho, aby niečo spáchal
- ako vojak sa dostal do nemeckého zajatia, podarilo sa mu ujsť a vrátiť sa, ako náhle zistia, že bol v zajatí, dostáva sa do rúk tajnej polície, kde je donútený priznať, že je nemecký agent a vrátil sa splniť úlohy
- bol odsúdený na 7 rokov nútených prác
- teraz je v tábore už ôsmy rok a ešte dva ho čakajú (trest mu bol niekoľkokrát predĺžený), on sám neverí, že to budú len tie 2 roky alebo, že sa ich vôbec dožije
- dej sa odohráva v priebehu jedného jediného dňa – od budíčka až po večierku
- nájdeme tu obrazy nezmyselnej brutality – niekoľkonásobné nezmyselné nástupy a prehliadky, hlad (dve jedlá denne), fyzické týranie, ťažká vyčerpávajúca práca, vzťahy medzi väzňami, medzi dozorcami, ...
- jediným cieľom, na ktorý je sústredený každý väzeň je PREŽIŤ TENTO DEŇ
- Ivan zaspáva spokojný – nedostal sa do konfliktu s dozorcom, získal trochu jedla, nestal sa mu úraz, neochorel, ... PREŽIL!
GEORGE ORWELL
AUTOR - predstaviteľ anglickej literatúry
- známy novinár, publicista, spisovateľ, autor mnohých textov, ale známy sa stal najmä dvoma (Farma zvierat, 1984)
1984
DIELO - román je antiutopistický („svet, aký by nemal byť“)
- názov vznikol jednotnou výmenou 1948/49 - 1984
- v románe môžeme vidieť dve línie:
- OBRAZ TOTALITNEJ SPOLOČNOSTI
- svet je rozdelený na tri superveľmoci – Oceánia, Eurázia, Eastázia
- príbeh sa odohráva v Londýne
- systém/zriadenie, ktoré vládne sa nazýva ANGSOL (Anglický socializmus)
- v spoločnosti vládne strana, ktorá má vnútornú štruktúru pyramídy (moc je sústredená v rukách niekoľkých jednotlivcov)
- najväčší počet obyvateľov tvorí masa proletov (ovládaná, bezprávna ALE! relatívne osobne slobodná)
- celá skupina straníkov je ovládaná IDEOPOLÍCIOU, kde vodcom je Veľký Brat, ktorý všetko vidí
- spoločnosť sa snaží o maximálne ovládnutie človeka – prostriedkom má byť NEW SPEAK („Nový jazyk“/“Nová reč“) – je to
nový oficiálny jazyk, jediný jazyk, ktorého slovná zásoba sa zmenšuje – je zúžený na primárne významy slov, nepozná vedľajšie významy a tým obmedzuje slobodné myslenie, nežiaduce výklady slov, „myslenie“ medzi riadkami – teda všetko, čo je považované za ideozločin
- vzťah mocnosťami je permanentnou vojnou, ktorá má často charakter jadrovej vojny
- príčiny vojny sú už dávno neznáme, spojenectvá sa striedajú, vojna sa stáva normálnym stavom
- každodennou súčasťou života sú tri základné heslá: VOJNA JA MIER! SLOBODA JE OTROCTVO! NEVEDOMOSŤ JE SILA!
- súčasťou upevňovania morálky sú rôzne spolky (antisexuálna liga mladých) a hodiny alebo týždne nenávisti (v rámci nich prebiehali akcie v ktorých bol presne definovaný nepriateľ a vzťah k nemu)
- strana zasahuje aj do osobných životov ľudí (vyberá partnerov, rozhoduje o rozvodoch, ...)
- „PRÍBEH“ SAMOTNÝCH POSTÁV
- hlavnou postavou je WINSTON SMITH - žije osamote, pretože so súhlasom strany sú s manželkou odlúčení, ale nemal súhlas na rozvod ani na ďalší vzťah; pracuje na ministerstve pravdy („MINITRUE“), jeho pracovnou náplňou je dávať „včerajšie“ agentúrne správy do súladu so súčasnosťou, pretože strana a Veľký Brat sa nikdy nemýli – v podstate mení dejiny, likviduje kolektívnu pamäť a s hrôzou zisťuje, že už ani on si nepamätá na minulosť (detstvo, rodinu, tovary, ...)
- vzhľadom na to, že má vzťah k minulosti spácha ideozločin – zadováži si zošit a začne si písať denník
- v práci sa zoznámi s mladou kolegyňou, s ktorou sa začne tajne stretávať, miesto ich stretnutí sa stane Stalinárstvo v proletárskej štvrti
- tu vedú rozhovory, čítajú necenzurované knihy a stále viac sú odhodlaní skontaktovať sa s Bratstvom (čo je opačné hnutie)
- stanú sa obeťou policajných provokatérov
- obaja sú zatknutá odlúčení, podrobení tvrdému fyzickému mučeniu, po ktorom nasleduje „vymývanie“ mozgov (liečba elektrošokmi), ktoré WINSTONA donútia vzdať sa Júlie, svojich ideálov a naučí sa milovať Veľkého Brata
FARMA ZVIERAT
- chápeme ju ako bájku a súčasne alegóriu
- ukazuje ako „žije“ revolúcia (vzniká, prebieha, upevňuje sa, mení sa na teror a likviduje samú seba)
- starý brav si tesne pred smrťou zvolá všetky zvieratá farmy a zverí im svoju životnú filozofiu – ANIMALIZMUS
- v nej vysvetlí nepriateľstvo medzi zvieratami a človekom, vykorisťovanie človekom a túžbu po slobode
- zvieratá si túto filozofiu osvoja a na farme zorganizujú revolúciu – vyženú ľudí, úspešne sa ubránia pred susedmi
- vzniká prvá farma zvierat
- princípy spolužitia pripomínajú komunu – všetky zvieratá sú si rovné, spoločne pracujú, majetok je spoločný, výsledky práce sú spoločné, snažia sa rozvíjať farmu, učia sa čítať a písať ALE! postupne sa k moci dostáva skupina prasiat – sú inteligentnejšie, veľa vecí riadia a organizujú a nadobudli pocit, že tvoria vyššiu vrstvu
- okolo ich vodcu Napoleona vzniká akýsi kult osobnosti, tvrdo sa vysporiadal s opozíciou
- zvieratá držia v strachu pomocou potravy, tvrdých pracovných noriem a „osobnej stráže“, ktorú tvoria špeciálne vychované psy
- príbeh končí pesimisticky – zvieratá sa majú horšie ako v minulosti, vrstva prasiat sa úplne podobá ľuďom a dokonca sú prekrútené aj základné princípy animalizmu – „VŠETKY ZVIERATÁ SÚ SI ROVNÉ, ALE NIEKTORÉ SÚ SI ROVNEJŠIE!“