Osvietenské myslenie a jeho vplyv v slovenskej klasicistickej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 453 slov
Počet zobrazení: 975
Tlačení: 92
Uložení: 89

Osvietenské myslenie a jeho odraz v slovenskej klasicistickej literatúre

Slovenské národné obrodenie

  • Upadol feudalizmus v Uhorsku, panuje Mária Terézia
  • Národy sa uvedomujú, na čele hnutia bol ľud a inteligencia
  • Šlachta sa odnárodnila (pomaďarčenie)
  • Snahy po jazyku, nových gramatikách,....

Obdobie Slovenského národného obrodenia

  • je to proces formovania slovenského národa v Uhorsku
  • Maďari s Nemcami získali rovnoprávnosť a chceli vytvoriť 1 – národný štát (silná maďarizácia)
  • Slovenskému národu hrozilo vyhynutie – nemal vlastný jazyk, kultúru ani literárne tradície.
  1. obdobie 1780-1820
  • Jozef II. Prijal tolerančný patent, uznal evanjelikov, rovnosť náboženstiev
  • Bernolákovci:
  • Katolické duchovenstvo, centrum mali v Trnave
  • 1787 – uzákonili spisovnú slovenčinu – bernolákovčinu
  • Prvé pravopisné princípy, fonetický pravopis – píš ako počuješ (i,y)
  • Používali západoslovenské nárečie – Trnava, bola to biblická čestina, ktorá sa na Slovensku neujala
  • Zavádza ďe, ťe, ňe, ľe ako mäkké
  • Nepoužíva dvojhlásky, zavádza dlhé slabiky bez rytmického krátenia
  • Bernolákovci založili spolok Slovenské učené tovarišstvo (1789)
  • Evanjelické duchovenstvo a vzdelanci:
  • Centrum v Bratislave, neskôr sa z nich formujú Štúrovci
  • 1803 – Katedra reči a literatúry československej

2.obdobie 1820-1835

  • 1.skupina (Bernolákovci) presadzujú západoslovenčinu, boj o spisovný jazyk
  • Bernolák, Fándly, Hollý
  • 2.skupina presadzuje slovakizovanú češtinu (českoslovenčinu), zjednocovanie slovákov a čechov jazykom
  • Kollár, Šafarik

3.obdobie 1835-1843

  • Slovakizovaná čeština ani bernolákovčina neuspeli
  • Začali vynikať Štúrovci:
  • Presadzujú myšlienky národného obrodenia, pokračujú v bernolákovčine, odmietajú češtinu => vyhrávajú

4.obdobie 1843-1848

  • 1843 – uzákonila sa Štúrovčina na fare v Hlbokom (Štúr, Hodža, Hurban)
  • Ján Hollý súhlasil do Štúrovčinou, stotožnili sa aj bernolákovci
  • Čerpali zo stredoslovenského nárečia, používali fonetický pravopis (len i)
  • Používa ďe, ťe, ňe, ľe (ďeťi), dvojhlásky nahradil s J (nevjem), pridáva UO (dobruo), slová končia V (robiv)
  • 1848-1849 – buržoázno-demokratická revolúcia, na čele ktorej bol Štúr, Hurban, Hodža, Kráľ,...
  • Boli potláčané a zrušené všetky snahy Štúrovcov, Štúrovci žili pod policajným dozorom

Časopisy

  • Prešpurské noviny; Slovenské národné noviny + orol tatranský

Spolky

  • Tatrín; Spolok milovníkov literatúry a reči slovenskej

SLOVENSKÁ OSVIETENSKÁ LITERATÚRA

Anton Bernolák

Pochádza z Oravy, pôsobil v Trnave, bol jazykovedec, ktorý riešil problematiku jazyka => národ nemôže byť národom, ak nemá vlastný jazyk

  • Slovenská gramatika – 1. slovenská gramatika
  • Etymológia slovenských slov – skúma vznik slovenských slov
  • Jazykovednokritická rozprava o slovenských písmenách – poukazuje na potrebu slovenského jazyka
  • Päťzväzkový slovník Slovár – slovensko-česko-latinsko-nemecko-uherský slovník

Juraj Fándly

Katolícky kňaz, ktorému šlo o osvietenie rozumu (mal výchovno-vzdelávacie snahy), účinkoval na viacerých farách, kritizoval cirkev, nakoniec skončil na najchudobnejšej fare, písal v bernolákovčine, písal praktické príručky

Prozaická tvorba náučná:

  • Piľní domajší a poľní hospodár – propaguje nové metódy v poľnohospodárstve, radí ako a kedy pestovať
  • O úhoroch a včelách – akým spôsobom sa starať o pôdu, ako a čo pestovať
  • Slovenský včelár – radí ako chovať včely
  • Zelinkár – radí ako pestovať rôzne obilniny, načo slúžia,..
  • Ovčár – príručka ako pásť ovce

Prozaická tvorba kritická:

  • Dúverná zmluva medzi mníchom a diablom – kritika cirkvi, satira, irónia, písaná formou dialógu medzi mníchom Atanáziom a diablom Titiniliusom, kritizuje nahromadenie veľkého majetku, spreneverenie poslania, vyhýbanie sa práci, nevkusnú nádheru v kostoloch, Titinilius provokuje, diabol je on sám

Jozef Ignác Bajza

Osvietenec, ktorý neuznával bernolákovčinu, vytvoril si vlastný jazyk, ktorý nebol uzákonený

René mláďenca, príhodi a skúsenosťi

  • prvý slovenský román v dobe osvietenstva (nedokonalý román, komplikovaný a nesúvislý dej, veľa postáv, banálne príhody, ktoré nie sú možné – rozprávkové, veľa nedostatkov)
  • časť cestopisno-dobrodružná
  • René hľadá svoju unesenú sestru Fatimu, putuje po Turecku, Egypte, Taliansku
  • Spoznáva krajiny, ľudí, náboženský život, kritizuje Islam, prežíva rôzne dobrodružstvá
  • Nájde aj svoju matku Salome
  • časť – hodnotnejšia, filozofická
  • Autor – sprievodca prináša postavám rôzne príhody, v ktorých sa odhaľujú nedostatky všetkých spoločenských vrstiev aj cirkevnej vrchnosti, ktorá nakoniec dielo zakázala
  • Kritizuje spoločenské pomery v Uhorsku, kritizuje vykorisťovanie ľudí, uprednostňuje jednoduchého roľníka a nabáda, aby sa ulahčilo jeho postavenie
  • Kveštári – žobraví mnísi, žili z milodarov, chodili od domu k domu

SLOVENSKÝ KLASICIZMUS

Ján Kollár

  • Narodil sa v Mošovciach neďaleko Martina, vyštudoval gymnázium v Kremnici, B. Bystrici a v Bratislave
  • V roku 1817 odišiel študovať do Jenny (podnety k tvorbe – nemecký šovinizmus, nacionalizmus)
  • Jena bola strediskom nemeckej mládeže, ktorá organizovala vlastenecké hnutia za zjednotenie Nemecka, hrozba podceňovania Slovanov
  • podnet – obava z nemeckého nacionalizmu (vyzýva Slovanov k zjednoteniu sa pod záštitou Ruska)
  • podnet – láska k dcére evanjelického kňaza k Frederike Schmidtovej (býval u nej na fare, odchádza na Slovensko bez nej, pretože to jej matka nacionalistka nedovolila, po 16tich rokoch sa stretli, oženil sa s ňou)
  • Bol kňaz v Budapešti, profesor na viedenskej univerzite
  • Myšlienky všeslovanskej vzájomnosti, vyzýva Slovanov aby sa zjednotili pod záštitou Ruska, chcel kultúrne zjednotenie

SLÁVY DCÉRA

  • Ľúbostná vlastenecká lyrika, básnická skladba
  • Báseň písaná v časomernej prozódii – spôsob veršovania, pri ktorom za dlhú slabiku považuje dvojhlásky, dlhé samohlásky nahradzované (bielych – bílých, spievam – spívám)
  • etapa po návrate z Jeny (3 spevy), 2.etapa po stretnutí s Frederikou (2 spevy)
  • Námet – bohyňa Sláva (predstavuje Slovensko) poukazuje na trpkú minulosť Slovanov, bohovia rozhodnú, aby sa dcéra bohyne Slávy stala budúcnosťou – ideálnym symbolom Slovanov, ktorá by postavila Slovanov na popredné miesta národov
  • Hlavná postava Mína – ideál slovanskej devy (Frederika), ktorá sprevádza básnika pri putovaní po slovanských krajoch, v posledných dvoch spevoch ho sprevádza ako nadprirodzená bytosť

Predspev

  • Předzpěv je žalospev – žiaľ nad utrpením Slovanov, v ktorých zvíťazilo násilie nad spravodlivosťou
  • Plače nad tým, že sú Slováci utláčaní nemcami (ponemčení krajiny)
  • Slovenské krajiny sú označované riekami (Dunaj, Labe, Balt), vyskytuje sa návrat k anetike (Bohovia – Sláva)
  • Rusko – dubisko (záchrana), Slovensko – Tatry
  • Chce, aby sa Slováci zjednotili, v závere zaznieva nádej na zmenu
  • Aj keď Slovania veľa trpeli, neprejavuje nenávisť k inému národu, ale obracia ju na zotročovanie. Ideál humanity a myšlienkového boja za slobodu a ľudské práva vyjadril v dvojverší:
  1. spev - Sála
  • Ľúbostný denník ako spomienka na lásku, oslava šťastia a lásky, ktorá mení človeka
  • Svoje srdce delí na 2 polovice – pol Míne a pol vlasti. V závere sa lúči s Mínou a sľubuje jej vernosť aj po smrti.
  1. spev – Labe – Rín – Vltava (túžba po národnej znášanlivosti)
  • Putuje po ponemčených slovanských krajoch, veľmi citlivo vníma osudy ponemčených Slovanov
  • Kollár je klasicky kritický k národným chybám, ktoré spôsobujú roztrieštenosť a nejednotnosť národných síl
  • Vyzýva Slovanov ku každodennej statočnej práci a k vlasteneckej a duchovnej zomknutosti (k budovaniu štátu)
  • Nesmieme dovoliť iným národom aby nás ovládli a potom zničili
  • Volá po národnej hrdosti a odvoláva sa pritom na slávnu národnú minulosť (slávne osobnosti)
  • Ak je národ duchovne a myšlienkovo pevný, nemožno ho ovládnuť nezabúdať na svoju vlasť, milovať ju
  1. spev – Dunaj
  • Dunaj symbolizuje Slovensko
  • Vyzýva k zjednoteniu, aby sme boli ako celok (budeme celok a ne drobtove)
  • Charakterizuje Slovanov ako mierumilovných, utláčaných, nevyvolávajú vojny, sú poddajní ako holuby (mier)
  1. spev –Léthe
  • Básnik putuje po slovanskom nebi, sprevádza ho Mína ako nadprirodzená bytosť
  • Stretáva významné slovanské bytosti (J. Hus, J. Žižka, Komenský, Šafárik, J. Chalupka, ...)
  1. spev – Acheron
  • Putuje peklom spolu s Mínou
  • Stretáva slovanských odrodilcov, zradcov, všetkých, ktorí trpia
  • V závere je odkaz Míny všetkým živým (Peklo zradcom a nebo verným Slovanom)

Ján Hollý

  • Narodil sa na Záhori v Borskom Mikuláši, pôsobil ako katolícky kňaz na viacerých farách
  • Na fare v Maduniciach vypukol požiar, vyniesli ho v ťažkom stave, stratil zrak a bol ťažko chorý
  • Prezývali ho Slovenský Homér
  • Prichádzali za ním Štúrovci, keď chceli uzákoniť slovenčinu
  • Písal v bernolákovčine, no aj napriek tomu uznal štúrovčinu => uznal ju ako pokračovateľku

Tvorba:

  1. Eposy- hrdinská oslavná báseň => Svatopluk, Cyrilo – Metodiáda, Sláv
  2. Selanky – oslavné idilické básne, v ktorých ospieval prírodu v najkrajších obdobiach (jar, leto)
  3. Žalospevy – Plač Matky Slávy, Plač Matky Slávy nad odrodilými synmi = vlastenecké myšlienky
  4. Ódy – oslavné básne, v ktorých ospieval osobnosť – sú významné pre náš národ

Svatopluk

  • hrdinský epos v bernolákovčine o dejinách Veľkej Moravy
  • prvé umelecké spracovanie slovanských dejín, chcel vyzdvihnúť našu slávnu minulosť
  • Postava Svatopluka je zidealizovaná (odklon od historických faktov)
  • 12 spevov písaných časomierou, zásah Bohov do deja, návrat k antike, invokácia (vyzývanie Bohov na pomoc)

Dej:

  • Svätopluk sa nachádza vo väzení spolu s Rastislavom
  • Rastislava oslepili, ale boh Černobog mu vnukol myšlienku, aby zneužil Svätopluka na svoje ciele – postaviť na čelo vojska a dobiť Veľkú Moravu
  • Karolman usporiava hostinu, kde mu dáva za ženu svoju dcéru (hovorí o zvyklostiach Slovanov)
  • Svätopluk sa vydá dobiť Veľkú Moravu (je zradca) => Svätopluka verejne odcudzujú
  • Na území Veľkej Moravy precitol a spolu so Slovanmi poráža nemecké vojsko
  1. spev
  • Svatopluk prichádza na Devín, aby slovanský snem prinútil vzdať sa Nemcom.
  • Vodca Slovákov Slavomír mu však odpovedá, že radšej zahynú v boji, ako by mali žiť v otroctve
  • Svatopluk si uvedomí, že musí brániť svoju vlasť, prijíma kráľovskú korunu a vedie Slovákov do víťazného boja proti Nemcom
  • Snem + Slavomír = symbol celého slovenského národa
  1. spev
  • Svatopluk rozpráva báj o pôvode Slovanov a o spôsobe ich života na hostine Karolmana
  • Hovorí o Indií – pravlasti Slovanov, odkiaľ sa museli Slovania vysťahovať a usadili sa pod Tatrami.
  • Autor vyzdvihuje ich pracovitosť a pohostinstvo, ako aj ich slávnu minulosť a charakterové črty.
  • Slovania kedysi nepoznali otroctvo a všetci si boli rovní.

9.spev

  • Svätopluk prichádza s Nemcami, vyhlasuje sa za slovanského panovníka
  • Na záver zaznieva precitnutie Svätopluka

12.spev

  • Svätopluk porazí Nemcov a stáva sa kráľom Veľkej Moravy

Administratívny štýl

  • Štýl, ktorý pojednáva komunikáciu medzi obyvateľom a úradom
  • Musí byť prehľadný, písaný predtlačou
  • Musí mať hlavičku (meno a adresa odosielateľa, prijímateľa) predmet (vec), názov
  • Používajú sa odborné slová, skratky, značky, ...
  • poštová poukážka, korešpondenčný lístok, splnomocnenie, sprievodka, telegram, parté, blahoželanie, reklamácia, životopis, žiadosť, posudok, objednávka
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL

Diskusia: Osvietenské myslenie a jeho vplyv v slovenskej klasicistickej literatúre

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu