Osvietenské myslenie a jeho vplyv v slovenskej klasicistickej literatúre
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 975
Uložení: 89
Osvietenské myslenie a jeho odraz v slovenskej klasicistickej literatúre
Slovenské národné obrodenie
- Upadol feudalizmus v Uhorsku, panuje Mária Terézia
- Národy sa uvedomujú, na čele hnutia bol ľud a inteligencia
- Šlachta sa odnárodnila (pomaďarčenie)
- Snahy po jazyku, nových gramatikách,....
Obdobie Slovenského národného obrodenia
- je to proces formovania slovenského národa v Uhorsku
- Maďari s Nemcami získali rovnoprávnosť a chceli vytvoriť 1 – národný štát (silná maďarizácia)
- Slovenskému národu hrozilo vyhynutie – nemal vlastný jazyk, kultúru ani literárne tradície.
- obdobie 1780-1820
- Jozef II. Prijal tolerančný patent, uznal evanjelikov, rovnosť náboženstiev
- Bernolákovci:
- Katolické duchovenstvo, centrum mali v Trnave
- 1787 – uzákonili spisovnú slovenčinu – bernolákovčinu
- Prvé pravopisné princípy, fonetický pravopis – píš ako počuješ (i,y)
- Používali západoslovenské nárečie – Trnava, bola to biblická čestina, ktorá sa na Slovensku neujala
- Zavádza ďe, ťe, ňe, ľe ako mäkké
- Nepoužíva dvojhlásky, zavádza dlhé slabiky bez rytmického krátenia
- Bernolákovci založili spolok Slovenské učené tovarišstvo (1789)
- Evanjelické duchovenstvo a vzdelanci:
- Centrum v Bratislave, neskôr sa z nich formujú Štúrovci
- 1803 – Katedra reči a literatúry československej
2.obdobie 1820-1835
- 1.skupina (Bernolákovci) presadzujú západoslovenčinu, boj o spisovný jazyk
- Bernolák, Fándly, Hollý
- 2.skupina presadzuje slovakizovanú češtinu (českoslovenčinu), zjednocovanie slovákov a čechov jazykom
- Kollár, Šafarik
3.obdobie 1835-1843
- Slovakizovaná čeština ani bernolákovčina neuspeli
- Začali vynikať Štúrovci:
- Presadzujú myšlienky národného obrodenia, pokračujú v bernolákovčine, odmietajú češtinu => vyhrávajú
4.obdobie 1843-1848
- 1843 – uzákonila sa Štúrovčina na fare v Hlbokom (Štúr, Hodža, Hurban)
- Ján Hollý súhlasil do Štúrovčinou, stotožnili sa aj bernolákovci
- Čerpali zo stredoslovenského nárečia, používali fonetický pravopis (len i)
- Používa ďe, ťe, ňe, ľe (ďeťi), dvojhlásky nahradil s J (nevjem), pridáva UO (dobruo), slová končia V (robiv)
- 1848-1849 – buržoázno-demokratická revolúcia, na čele ktorej bol Štúr, Hurban, Hodža, Kráľ,...
- Boli potláčané a zrušené všetky snahy Štúrovcov, Štúrovci žili pod policajným dozorom
Časopisy
- Prešpurské noviny; Slovenské národné noviny + orol tatranský
Spolky
- Tatrín; Spolok milovníkov literatúry a reči slovenskej
SLOVENSKÁ OSVIETENSKÁ LITERATÚRA
Anton Bernolák
Pochádza z Oravy, pôsobil v Trnave, bol jazykovedec, ktorý riešil problematiku jazyka => národ nemôže byť národom, ak nemá vlastný jazyk
- Slovenská gramatika – 1. slovenská gramatika
- Etymológia slovenských slov – skúma vznik slovenských slov
- Jazykovednokritická rozprava o slovenských písmenách – poukazuje na potrebu slovenského jazyka
- Päťzväzkový slovník Slovár – slovensko-česko-latinsko-nemecko-uherský slovník
Juraj Fándly
Katolícky kňaz, ktorému šlo o osvietenie rozumu (mal výchovno-vzdelávacie snahy), účinkoval na viacerých farách, kritizoval cirkev, nakoniec skončil na najchudobnejšej fare, písal v bernolákovčine, písal praktické príručky
Prozaická tvorba náučná:
- Piľní domajší a poľní hospodár – propaguje nové metódy v poľnohospodárstve, radí ako a kedy pestovať
- O úhoroch a včelách – akým spôsobom sa starať o pôdu, ako a čo pestovať
- Slovenský včelár – radí ako chovať včely
- Zelinkár – radí ako pestovať rôzne obilniny, načo slúžia,..
- Ovčár – príručka ako pásť ovce
Prozaická tvorba kritická:
- Dúverná zmluva medzi mníchom a diablom – kritika cirkvi, satira, irónia, písaná formou dialógu medzi mníchom Atanáziom a diablom Titiniliusom, kritizuje nahromadenie veľkého majetku, spreneverenie poslania, vyhýbanie sa práci, nevkusnú nádheru v kostoloch, Titinilius provokuje, diabol je on sám
Jozef Ignác Bajza
Osvietenec, ktorý neuznával bernolákovčinu, vytvoril si vlastný jazyk, ktorý nebol uzákonený
René mláďenca, príhodi a skúsenosťi
- prvý slovenský román v dobe osvietenstva (nedokonalý román, komplikovaný a nesúvislý dej, veľa postáv, banálne príhody, ktoré nie sú možné – rozprávkové, veľa nedostatkov)
- časť cestopisno-dobrodružná
- René hľadá svoju unesenú sestru Fatimu, putuje po Turecku, Egypte, Taliansku
- Spoznáva krajiny, ľudí, náboženský život, kritizuje Islam, prežíva rôzne dobrodružstvá
- Nájde aj svoju matku Salome
- časť – hodnotnejšia, filozofická
- Autor – sprievodca prináša postavám rôzne príhody, v ktorých sa odhaľujú nedostatky všetkých spoločenských vrstiev aj cirkevnej vrchnosti, ktorá nakoniec dielo zakázala
- Kritizuje spoločenské pomery v Uhorsku, kritizuje vykorisťovanie ľudí, uprednostňuje jednoduchého roľníka a nabáda, aby sa ulahčilo jeho postavenie
- Kveštári – žobraví mnísi, žili z milodarov, chodili od domu k domu
SLOVENSKÝ KLASICIZMUS
Ján Kollár
- Narodil sa v Mošovciach neďaleko Martina, vyštudoval gymnázium v Kremnici, B. Bystrici a v Bratislave
- V roku 1817 odišiel študovať do Jenny (podnety k tvorbe – nemecký šovinizmus, nacionalizmus)
- Jena bola strediskom nemeckej mládeže, ktorá organizovala vlastenecké hnutia za zjednotenie Nemecka, hrozba podceňovania Slovanov
- podnet – obava z nemeckého nacionalizmu (vyzýva Slovanov k zjednoteniu sa pod záštitou Ruska)
- podnet – láska k dcére evanjelického kňaza k Frederike Schmidtovej (býval u nej na fare, odchádza na Slovensko bez nej, pretože to jej matka nacionalistka nedovolila, po 16tich rokoch sa stretli, oženil sa s ňou)
- Bol kňaz v Budapešti, profesor na viedenskej univerzite
- Myšlienky všeslovanskej vzájomnosti, vyzýva Slovanov aby sa zjednotili pod záštitou Ruska, chcel kultúrne zjednotenie
SLÁVY DCÉRA
- Ľúbostná vlastenecká lyrika, básnická skladba
- Báseň písaná v časomernej prozódii – spôsob veršovania, pri ktorom za dlhú slabiku považuje dvojhlásky, dlhé samohlásky nahradzované (bielych – bílých, spievam – spívám)
- etapa po návrate z Jeny (3 spevy), 2.etapa po stretnutí s Frederikou (2 spevy)
- Námet – bohyňa Sláva (predstavuje Slovensko) poukazuje na trpkú minulosť Slovanov, bohovia rozhodnú, aby sa dcéra bohyne Slávy stala budúcnosťou – ideálnym symbolom Slovanov, ktorá by postavila Slovanov na popredné miesta národov
- Hlavná postava Mína – ideál slovanskej devy (Frederika), ktorá sprevádza básnika pri putovaní po slovanských krajoch, v posledných dvoch spevoch ho sprevádza ako nadprirodzená bytosť
Predspev
- Předzpěv je žalospev – žiaľ nad utrpením Slovanov, v ktorých zvíťazilo násilie nad spravodlivosťou
- Plače nad tým, že sú Slováci utláčaní nemcami (ponemčení krajiny)
- Slovenské krajiny sú označované riekami (Dunaj, Labe, Balt), vyskytuje sa návrat k anetike (Bohovia – Sláva)
- Rusko – dubisko (záchrana), Slovensko – Tatry
- Chce, aby sa Slováci zjednotili, v závere zaznieva nádej na zmenu
- Aj keď Slovania veľa trpeli, neprejavuje nenávisť k inému národu, ale obracia ju na zotročovanie. Ideál humanity a myšlienkového boja za slobodu a ľudské práva vyjadril v dvojverší:
- spev - Sála
- Ľúbostný denník ako spomienka na lásku, oslava šťastia a lásky, ktorá mení človeka
- Svoje srdce delí na 2 polovice – pol Míne a pol vlasti. V závere sa lúči s Mínou a sľubuje jej vernosť aj po smrti.
- spev – Labe – Rín – Vltava (túžba po národnej znášanlivosti)
- Putuje po ponemčených slovanských krajoch, veľmi citlivo vníma osudy ponemčených Slovanov
- Kollár je klasicky kritický k národným chybám, ktoré spôsobujú roztrieštenosť a nejednotnosť národných síl
- Vyzýva Slovanov ku každodennej statočnej práci a k vlasteneckej a duchovnej zomknutosti (k budovaniu štátu)
- Nesmieme dovoliť iným národom aby nás ovládli a potom zničili
- Volá po národnej hrdosti a odvoláva sa pritom na slávnu národnú minulosť (slávne osobnosti)
- Ak je národ duchovne a myšlienkovo pevný, nemožno ho ovládnuť nezabúdať na svoju vlasť, milovať ju
- spev – Dunaj
- Dunaj symbolizuje Slovensko
- Vyzýva k zjednoteniu, aby sme boli ako celok (budeme celok a ne drobtove)
- Charakterizuje Slovanov ako mierumilovných, utláčaných, nevyvolávajú vojny, sú poddajní ako holuby (mier)
- spev –Léthe
- Básnik putuje po slovanskom nebi, sprevádza ho Mína ako nadprirodzená bytosť
- Stretáva významné slovanské bytosti (J. Hus, J. Žižka, Komenský, Šafárik, J. Chalupka, ...)
- spev – Acheron
- Putuje peklom spolu s Mínou
- Stretáva slovanských odrodilcov, zradcov, všetkých, ktorí trpia
- V závere je odkaz Míny všetkým živým (Peklo zradcom a nebo verným Slovanom)
Ján Hollý
- Narodil sa na Záhori v Borskom Mikuláši, pôsobil ako katolícky kňaz na viacerých farách
- Na fare v Maduniciach vypukol požiar, vyniesli ho v ťažkom stave, stratil zrak a bol ťažko chorý
- Prezývali ho Slovenský Homér
- Prichádzali za ním Štúrovci, keď chceli uzákoniť slovenčinu
- Písal v bernolákovčine, no aj napriek tomu uznal štúrovčinu => uznal ju ako pokračovateľku
Tvorba:
- Eposy- hrdinská oslavná báseň => Svatopluk, Cyrilo – Metodiáda, Sláv
- Selanky – oslavné idilické básne, v ktorých ospieval prírodu v najkrajších obdobiach (jar, leto)
- Žalospevy – Plač Matky Slávy, Plač Matky Slávy nad odrodilými synmi = vlastenecké myšlienky
- Ódy – oslavné básne, v ktorých ospieval osobnosť – sú významné pre náš národ
Svatopluk
- hrdinský epos v bernolákovčine o dejinách Veľkej Moravy
- prvé umelecké spracovanie slovanských dejín, chcel vyzdvihnúť našu slávnu minulosť
- Postava Svatopluka je zidealizovaná (odklon od historických faktov)
- 12 spevov písaných časomierou, zásah Bohov do deja, návrat k antike, invokácia (vyzývanie Bohov na pomoc)
Dej:
- Svätopluk sa nachádza vo väzení spolu s Rastislavom
- Rastislava oslepili, ale boh Černobog mu vnukol myšlienku, aby zneužil Svätopluka na svoje ciele – postaviť na čelo vojska a dobiť Veľkú Moravu
- Karolman usporiava hostinu, kde mu dáva za ženu svoju dcéru (hovorí o zvyklostiach Slovanov)
- Svätopluk sa vydá dobiť Veľkú Moravu (je zradca) => Svätopluka verejne odcudzujú
- Na území Veľkej Moravy precitol a spolu so Slovanmi poráža nemecké vojsko
- spev
- Svatopluk prichádza na Devín, aby slovanský snem prinútil vzdať sa Nemcom.
- Vodca Slovákov Slavomír mu však odpovedá, že radšej zahynú v boji, ako by mali žiť v otroctve
- Svatopluk si uvedomí, že musí brániť svoju vlasť, prijíma kráľovskú korunu a vedie Slovákov do víťazného boja proti Nemcom
- Snem + Slavomír = symbol celého slovenského národa
- spev
- Svatopluk rozpráva báj o pôvode Slovanov a o spôsobe ich života na hostine Karolmana
- Hovorí o Indií – pravlasti Slovanov, odkiaľ sa museli Slovania vysťahovať a usadili sa pod Tatrami.
- Autor vyzdvihuje ich pracovitosť a pohostinstvo, ako aj ich slávnu minulosť a charakterové črty.
- Slovania kedysi nepoznali otroctvo a všetci si boli rovní.
9.spev
- Svätopluk prichádza s Nemcami, vyhlasuje sa za slovanského panovníka
- Na záver zaznieva precitnutie Svätopluka
12.spev
- Svätopluk porazí Nemcov a stáva sa kráľom Veľkej Moravy
Administratívny štýl
- Štýl, ktorý pojednáva komunikáciu medzi obyvateľom a úradom
- Musí byť prehľadný, písaný predtlačou
- Musí mať hlavičku (meno a adresa odosielateľa, prijímateľa) predmet (vec), názov
- Používajú sa odborné slová, skratky, značky, ...
- poštová poukážka, korešpondenčný lístok, splnomocnenie, sprievodka, telegram, parté, blahoželanie, reklamácia, životopis, žiadosť, posudok, objednávka
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Osvietenské myslenie a jeho odraz v slovenskej klasicistickej literatúre | Maturita | 1 907 slov |