Literárna moderna, Avantgarda

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 131 slov
Počet zobrazení: 1 846
Tlačení: 90
Uložení: 90

Vysvetlite pojem literárna moderna. Približte tvorbu aspoň jedného predstaviteľa literárnej avantgardy. Urobte ideovo-estetický rozbor jednej z básní I.Krásku (podľa vlastného výberu) a na základe textu dokumentujte znaky symbolizmu

SK literárna moderna: spoloč. a národ. kríza na SK -vysťahovalectvo, odnárodňovanie, nárast hospod. ťažkostí, nejednotnosť spisovateľov v spoločnosti -to všetko patrí do života na prelome 19.-20.st. Autori zobrazujú spoločenskú skutočnosť z postu svojej umeleckej a myšlienkovej zrelosti a s „právom“ presadzovať svoj osobný názor. Na prelome 19.-20.st. tvoria literatúru pod názvom Slovenská literárna moderna.

Autori staršej generácie: P.O.Hviezdoslav, Vajanský, M.Kukučín, T.Vansová, E.M.Šoltésová, Ľ.Podjavorinská a iní

Autori mladšej generácie: J.G.Tajovský, J.Čajak, B.S.Timrava

Mladí autori: J.Jesenský, Ivan Krasko, Ivan Gall, Vladimír Roy, F.Votruba a po roku 1918 M.Rázus, Ján Hrušovský

-pochopili modernosť ako nový vzťah k tradícii národnej literatúry. Tradíciu prekonávali novými umeleckými postupmi. Sústreďujú sa na atmosféru básne, na rozpor medzi vzletom a nízkosťou zážitku lyrickom subjekte. Pre mladých autorov bol charakteristický symbolizmus, kt. nadväzuje na romantizmus, popiera naturalizmus a realizmus, využíva niektoré romantické prvky. SLM je prienikom nielen symbolizmu, ale tiež surrealizmu a expresionizmu. Jej znakmi sú symbol, intuícia, skepsa, pesizmus, depresia, smútok, rozpor medzi životom a smrťou. Kompozíciou je voľný verš, obsahuje personifikácie, metafory, prirovnania a protiklady. Títo autori publikovali v časopisoch Slovenské pohľady, Černokňažník, Dennica, Živena, Prúdy

Avantgardné smery:

Symbolizmus: z gréckeho slova symbolón-znak,znamenie -idealizmus, skepsa(pochybovačnosť, nedôvera)

-vystupuje tu lyrický hrdina, kt. prežíva ľubostný cit, ale aj smútok nad neutešenou skutočnosťou

-rozpor medzi životom a smrťou, subjektívne témy, pesimizmus, nostalgické nálady, nepochopenie v spoločnosti

-využívanie symbolov –výrazové prostriedky nálady- depresia, smútok, samota,

Surrealizmus: nadreálne videnie skutočnosti, tvorili metódu automatických textov, ich podstata spočívala v tom,že básnik zachytáva predovšetkým citové pohnútky, zážitky a vzruchy,ktoré mu diktovalo podvedomie

Expresionizmus: z latinského slova expressus -výrazný, názorný, ostrý -má protivojnový a protimilitaristický ráz, kladie dôraz na prírodný život a city človeka

Literárna avantgarda: týmto termínom sú označované viaceré protitradičné umelecké smery
-odmieta sociálnu nespravodlivosť, charakteristické je združovanie do spolkov, voľa k experimentovaniu

- sú to pokrokové smery, LM sa objavuje v lit., hudbe a výtvarnom umení
Futurizmus: 1.štvrtina 20 st., odmietanie zaužívaných noriem, konvencií a trvalých hodnôt spoločnosti
-obdivovanie techniky a mestskej civilizácie -Filippo Tommaso Marinetti- autor Manifestu futurizmu
Kubizmus: princíp K spočíva v jeho priestorovej koncepcii diela, predmet nezobrazuje len z jedného uhla, ale z mnohých uhlov súčasne
-Apollinaire: Kaligrami (bás.zb, kt. tvoria básnické obrazy vytvorené pomocou tlačovej techniky a usporiadanie textu sa uskutočňuje s estetickým zámerom do rôznych tvarov podľa obsahu básne, napr. býk, Eiffelova veža)
Kubofuturizmus: prelínanie časových rovín a kladenie dôrazu na grafickú podobu textu
-V.V.Majakovskij: Kúpeľ (satirická hra, v kt. autor útočil na malomeštiakov)
Dadaizmus: vznik: Francúzsko, prvá pol. 20 st., -Tristan Tsara: Manifest dadaizmu
-reč básnikov je podobná reči detí, svet zobrazujú cez detský pohľad
Imaginizmus: zdôrazňovali prirodzený výraz, ostrý obraz s detailami
- S. A. Jesenin: Krčmová Moskva (zb. básni z jeho chuligánskeho obdobia)
Surrealizmus: um.smer, založený na snahe spontánne a bez rozumovej kontroly vyjadrovať to, čo sa deje v ľudskom podvedomí, -André Breton: Manifest surrealizmu

Jean Nicolas Arthur Rimbaud: francúzsky básnik fran. symbolizmu, jeden z tzv. prekliatych básnikov, jeden zo zakladateľov modernej poézie vôbec, hovoril najmenej 8 jazykmi

-celé svoje fascinujúce dielo vytvoril vo veku 15-19r. Zaujal ho hugovský sen o slobode a antické mýty

-posielal svoje verše Paulovi Verlainovi, kt. nesmierne obdivoval. Verlaine ho pozval do Paríža a nadviazali intímne styky. Potom čo sa V rozišiel so svojou ženou, žili s R. R v tom čase obohacoval svoje básnické videnie smelými experimentmi. Po škandále v Bruseli (rozchod s Verlainom) R navždy prestal písať

-za 4 roky svojho tvorivého obdobia napísal básne s tuláckymi motívmi, protivojnové sonety, a satirické básne namierené proti víťazom nad Parížskou komúnou

-vo svojich básňach reagoval na jazykovú a štylistickú stránku iných básní, na svoju dobu a jej protirečenia a predovšetkým experimentoval s mnohoznačnými významami slov

Zbierky: Básne, Iluminácie, Pobyt v pekle, Posledné verše, Album Zutique, Luxus, Dielo, Opitá loď (najvýz.)

-do tlače pripravil iba zbierku „Pobyt v pekle“, ostatné boli zrekonštruované po jeho smrti

Ivan Krasko:vl. menom Ján Botto, vstupoval do SK poézie 2 pseudonymami -Janko Cigáň a Ivan Krasko

-básnik SM, kt. svojimi 2 zbierkami prekonal epochu vo vývine národnej lyriky

-hl. predstaviteľ SLM, zakladateľ modernej SK lyriky, zaviedol nový verš, sylabotonicý verš. systém, ľúbozvučnosť

-pseudonymom Janko Cigáň podpisoval básne, kt. posielal do časopisov: Pieseň nášho ľudu (Slovenské pohľady), Deň spásy, Za búrnej noci (Slovenské pohľady), Cyklus,Lístok (Dennica)

IK používa 3 postupy zobrazovania: Impresionistické -farebnosť sveta

Symbolické -zobrazenie sveta na zák. eufonickej zvukovej výstavbe verša, striedanie vysokých a nízkych samohlások

Prvky futurizmu -výstavba verša:daktylotrochejský,jambický

2 zbierky: Nox et solitudo,Verše, Moje piesne, Balada, Pieseň, Srdce moje, Topole, Vesper dominicae

Verše: celá zbierka je v znamení subjektívnych nálad a pocitov. Básnik si uvedomuje nevyhnutnosť dostať sa zo zajatia smútku

Nox et solitudo: zbierka 28 básní vniesla do SK poézie ľubostnú poéziu, motívom je pocit smútku, kt. sa dovolával dávnejšieho citového zážitku -smútok pramení z utlačovania svojho národa, sklamanej lásky, soc. dôvodov

-v jeho poézii je motív ženy a hovorí o nej so vznešenosťou a úctou

- jeho poézia neodráža objektívnu skutočnosť, ale opisuje básnikovu dušu
- pre básne tejto zbierky sú charakteristické pocity smútku, samoty, opustenosti, beznádeje, básnik uteká do samoty, je zúfalý, sklamaný
-deň je tu hmlistý, daždivý, akoby prestúpený nocou. Noc nie je len časopriestorom, ale aj symbolom
Symbolika: topole, gradácia -nahé, holé, vysoké, veľké, bez života, havran -symbol smútku. Básnik je smutný a prirovnáva svoj smútok k vzťahu topoľov: čierne, ošarpané, bez žitia. Využíva kontrast, kt. je typický pre modernu, kde sa básnik neuspokojuje so svojim duševným stavom (neodchádza do nirvany) ostáva hrdý

Vrcholom bojovej poézie národnej a sociálnej sú básne: Otrok, Otcova roľa, Baníci: každá z básní je citovou drámou básnika,v kt. dominuje smútok, často osobná opustenosť, samota, rozorvanosť duše. Tieto črty posúvajú básnika k špičke modernej svetovej poézie. Autor používa všetky formy a postupy symbolizmu: ľubozvučnosť, eufória, melodickosť, zmyslové vnímanie sveta, najmä používanie symbolu, čiže znaku (šibenica -revolučný vzor)

Otrok: báseň ,v kt. sa autor predstavuje ako jeden z trpiacich svojho ľudu. Burcuje k odporu a pomste za všetky krivdy. V závere vyslovuje vieru, že raz po vykonaní pomsty krivdy pominú

Otcova roľa: v tejto básni autor vystupuje ako sebavedomí obranca zotročeného ľudu. Uvedomuje si svoje doterajšie blúdenie a poddáva sa hlasu ľudu.

„Z cudziny tulák pod hruškou stál som zotletou spola. Poddaných krvou napitá pôda, Domov ma volá...“

„A v srdci stony robotných otcovzreli v semä... Vyklíčia ešte zubále dračie Z poddaných zeme?“

Baníci: sociálny a národný utláčateľ tu vystupuje v podobe démona, kt. chce ľstivým spôsobom každého vlákať do svojich osídiel. Básnik sa proti jeho zvodom stavia kriticky a vzdorom. Báseň vyniká dramaticky napätými obrazmi, kt. pôsobia hlbokým obsahovým zmyslom: baníci -SK národ, démon-utláčateľ

2.Zdôvodnite pravopis výrazov: dobrí psi, dobré psy, sami muži, ostali samy (ženy). Určte, v ktorej vete chýba čiarka: a) Rozmysli si, čo urobíš keď prídeš domov, b)Postavil sa na stoličku, aby videl, čo sa deje vonku, c) Lepší vrabec v hrsti ako holub na streche

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.034 s.
Zavrieť reklamu