Retrospektívny kompozičný postup, interpunkčné znamienka, funkcia čiarky

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.01.2023
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 395 slov
Počet zobrazení: 568
Tlačení: 65
Uložení: 69

Retrospektívny kompozičný postup, interpunkčné znamienka, funkcia čiarky

  1. Charakterizujte retrospektívny kompozičný postup a jeho uplatnenie v epickej próze. Na ukážkach priblížte ich kompozičný princíp, analyzujte problémy človeka a jeho vzťah k svetu. Zaujmite vlastný názor k problémom hrdinov. Vyhľadajte a analyzujte výrazové prostriedky.

    Retrospektívny kompozičný princíp – rozprávanie začne zauzlením deja a až neskôr sa

dozvedáme, aké udalosti predchádzali zauzleniu.

– konfrontácia prítomnosti s minulosťou
– funkcia: ozvláštnenie a udržiavanie pozornosti, napätia

súčasnosť súčasnosť súčasnosť 

1 2 3

retrospektíva retrospektíva

1 2

LADISLAV MŇAČKO

  • spisovateľ, novinár, dramatik
  • narodil sa na Morave, vyštudoval na FF UK
  • bol prívržencom, až fanatikom socializmu a komunizmu, no v roku 1968 nesúhlasil
    so vstupom vojsk varšavskej zmluvy
  • jeho tvorba bola zakázaná
  • emigroval do Rakúska, neskôr do Izraelu, Talianska a v 90. rokoch sa vracia
    na Slovensko
  • zúčastnil sa vojny, SNP, dostal sa do koncentračného tábora
  • sám o svojej tvorbe napísal: „Píšem len o tom, čo som na vlastné oči videl, čo som
    na vlastné uši počul, to je nakoniec povinnosť každého spisovateľa.“
  • TVORBA

- Kde sa končia prašné cesty – beletristické reportáže o začiatkoch budovania socializmu

- Oneskorené reportáže - kniha beletristických reportáží z februára 1948 – 1953
- Ako chutí moc – retrospektívny román, ostrá kritika komunizmu
- Smrť sa volá Engelchen – retrospektívny vojnový román

AKO CHUTÍ MOC

Literárne obdobie: Slovenská literatúra po roku 1945

Žáner: retrospektívny spoločensko-politický román

Námet: prejav nad mŕtvym v smútočnej miestnosti, socializmus

Téma: spomienky fotografa Franka na zomrelého priateľa

Postavy:

Veľký muž - Frankov bývalý priateľ a bývalý vojak, veliteľ SNP, neskôr revolucionár na

vysokom poste; obyčajný človek, veľký človek, hrdý, cieľavedomý

exhibicionista

Frank - fotoreportér

- rozpráva príbeh o svojom priateľovi, ktorý bol čestný a silný muž

- stretli sa dávno, spolu prežili najhoršie časy

- zbiera fotografie zo života Veľkého muža
- na pohrebe si z bývalého priateľa uťahuje, neváži si ho...tak, ako všetci ostatní

Galovič – strážil čistotu revolúcie a nevyužíval výhody, ktoré prinášal jeho post (služ. auto)

Margita – najskôr bola Frankova priateľka, neskôr sa vydala za Veľkého muža

Martin – syn Veľkého muža z prvého manželstva (s Margitou), s otcom mal zlý vzťah, na

pohreb neprišiel

Judita – milenka a sekretárka Veľkého muža

Kompozícia:

Vonkajšia: 18 kapitol označených rímskymi číslicami

Vnútorná: retrospektíva – Dej sa začína smrťou. Zomrel šéf kabinetu, pre ktorého bol, samozrejme, usporiadaný štátny pohreb. Na pohreb je vyslaný aj Frank, ktorý je salónnym fotografom novín. S mŕtvym sa poznal odmalička, no neskôr sa odcudzili. Pri pohľade na tisícky ľudí, ktorí sa s mŕtvym prišli rozlúčiť, aj keď pre nich nič neznamenal, začal spomínať na chvíle, ktoré s mŕtvym prežil. Nazýval ho Veľký muž, meno nebolo spomenuté.

Pred povstaním Počas povstania Po povstaní

Vojak Veliteľ Šéf

- priatelia - partizáni a) za zásluhy v SNP sa stal funkcionárom, šéf

- Margita vy- - spolu v horách kraja, štátnik → silný muž, kt. rieši problémy
menila F za - VM sa zastal F - energickými prejavmi ovládal masy ľudí
VM keď ho ruský - získanú moc zneužíval na získavanie ešte

- prvá nezho- veliteľ ponížil väčšej moci
da medzi - VM prebral - všetko mal pod palcom, ale nič nezvládal

 priateľmi velenie nad poriadne – bol prepracovaný
SNP - ochorel na zlyhanie obličiek (urémia), ale

v úmrtnom liste bola dôvodom jeho smrti 

leukémia, pretože to lepšie znie a štátnik

predsa nemôže zomrieť na zlyhanie obličiek

  1. b) jeho starú sekretárku vystriedala nová, Judita

bola mladá a pekná – reprezentatívna – tak sa

rozviedol s Margitou a vzal si Juditu

- spočiatku s Frankom chodili všade spolu, no 

neskôr sa už nepriatelil,
- moc mu zmenila charakter a zničila
súkromný život

- už nezvládal svoju moc a slávu, bál sa

JEROME DAVID SALINGER

  • americký prozaik pochádzajúci z New Yorku
  • najznámejším dielom je román Kto chytá v žite a poviedky o rodine Glassovcov
  • ústredným motívom väčšiny Salingerových diel sú problémy dospievania, dosah vojny alebo iných traumatických udalostí (v prípade Holdena Caulfielda) na psychiku mladých mužov a ich vzťah k malým deťom (ako stelesneniu nevinnosti).
  • Salinger bol známy aj pre svoju samotársku povahu, od roku 1974 neposkytol žiadny rozhovor, neobjavoval sa na verejnosti
  • Jeho posledné dielo bolo veľmi skritizované a preto od roku 1965 nepublikoval žiadne ďalšie dielo

KTO CHYTÁ V ŽITE

Literárne obdobie: americká literatúra po roku 1945

Námet: ulice New Yorku a univerzita v Pencey → retrospektívne
3 dni pred vianočnými prázdninami

Téma: život hlavného hrdinu po tom, čo ho vyhodili zo školy

Postavy:

Holden Caulfield - vyhodia ho zo školy pre zlý prospech /nie je to prvá škola/, no on vôbec

nie je hlúpy, ale škola pre neho neznamená veľa, nenávidí ju. Nenávidí

tam všetko a všetkých.

- svojich spolužiakov, ako aj všetkých učiteľov a dospelákov považuje

za “tajtrlíkov a idiotov”, no správa sa ako oni

  • Pije, fajčí, najmä si prostitútku, vkradne sa do vlastného domu
  • Nerozvážny, vulgárny

- má mladšiu sestru a brata spisovateľa, mladší brat zomrel na leukémiu

- veľmi fantazíruje

Pheobe - Holdenova mladšia sestra
- má ju veľmi rád, pretože je inteligentná, citlivá, tvrdohlavá a najmä, nepoznačená

spoločnosťou

Allie - Holdenov mladší brat, ktorý zomrel na leukémiu
- najinteligentnejší člen rodiny, Holden o ňom hovorí len v dobrom a často sa s ním

rozpráva; dobrák s ryšavými vlasmi

Predstavitelia skazenej americkej spoločnosti: → „dospeláci“

  • Stradlater – Holdenov spolubývajúci, pekný, namyslený a nevďačný sukničkár
  • Robert Ackley – Holdenov spolubývajúci, škaredý, otravný, hrabe sa ľuďom
    vo veciach a prekladá ich, nečistotný, lezie všetkým na nervy
  • Sally – Holdenova potenciálna nová priateľka, zaťažená na vzdelanie
  • Maurícius – pasák, zbije Holdena a okradne ho
  • Prostitútka – Holden sa s ňou chce len rozprávať, no aj za to jej musí zaplatiť
  • Holdenov otec – právnik → ide za peniazmi, ľuďom pomáha len naoko
  • Profesor Antollini – dobrák a vzor pre Holdena, no pedofil

Kompozícia:

Vonkajšia: 26 kapitol + doslov

Vnútorná: retrospektíva - Holden Caulfield v presne nešpecifikovanom sanatóriu /asi psy-chiatrickom/ rozpráva čitateľom svoj príbeh, ktorý sa stal približne pred rokom. Je to príbeh
o poznaní vlastného ja, o poznaní sveta a ľudí, ktorí nás obklopujú. Holdena vyhodia zo ško-ly, no on sa bojí vrátiť domov a tak si prenajíma hotelovú izbu na druhom konci New Yorku. Prechádza dlhú cestu k sebapoznaniu a sebaurčeniu, cestu od nevinnosti k vedeniu, od smrti
k životu. Téma života a smrti sa objavuje aj v Holdenových spomienkach na brata Alieho, ktorý zomrel na rakovinu. Alie pre neho predstavoval a pred-stavuje vzor veľkého brata ochraňujúceho menších. Z toho pravde-podobne pramení aj jeho sen chytať deti, hrajúce sa v žitnom poli, aby nespadli do strmého útesu za poľom. Dokazuje to aj vo vzťahu k sestre Phoebe. Bol by za ňu ochotný položiť život. Obdivuje jej “ochranný obal”, ktorý ju chráni pred krutým svetom reality. Zároveň si uvedomuje, že fiktívny pancier okolo nej sa bude stenšovať a raz bude úplne bez neho a záleží len na nej, koľko z neho doká-zala vstrebať priamo do svojho vnútra. Holden akoby niekde takéto čarovné vrecúško zabudol a aj preto vníma všetku tú pretvárku, falošnosť, povýše-nectvo, amorálnosť okolo seba. Z tej-to situácie v minulosti (realizmus) existovali len dve východiská. Smrť ako vykúpenie zo sve-ta hriešnikov a viera v lepší život, posmrtné spasenie alebo život a vzbura proti svetu a jeho prioritám a zásadám. Z týchto dvoch možností nakoniec vychádza víťazne život. Predstava náhrobného kameňa pripadá Holdenovi ako istá forma kapitulácie. Pochopí, že o svoju šancu sa treba pobiť. Vzdáva sa sna byť záchrancom v žitnom poli. Uvedomuje si, že by nezachránil všetky deti a keď už sa nakazí jeden, nakazia sa aj ďalší. Vyvolá to reťazovú reakciu.Niektoré z detí na dno priepasti dopadnú veľmi tvrdo, iné budú s padákmi na chrbte, ktoré dostali od rodičov pomaly krúžiť dolu, ďalšia skupinka sa pôjde pozrieť čo je tam za okrajom, začujú dáke zvuky, ale neskočia a štvrtá skupinka sa nebude ani obťažovať prísť k okraju. Každý bude mať zodpovednosť sám za seba a bude záležať len na ňom samom. Dôležitým faktorom prežitia je zmysel pre čierny humor a schopnosť pozerať na veci z nadhľadu. Román sa nevyhýba ani téme lásky, ktorá je silne poznačená svetom okolo nej. Je silne materialisticky založená, čo dokazuje nielen prostitútka, pre ktorú je dávať lásku práca za peniaze, ale aj Sally Hayesová, ktorá nevie pochopiť predstavu Holdena o živote bez vzdelania a neistej pracovnej budúcnosti. Holden si myslí, že jediný, kto by ho mohol pochopiť, je jeho kamarát-ka z detstva Jane Gallaagherová, pred ktorou nemal nikdy žiadne tajnosti a vždy si boli veľmi blízki. No v podvedomí ako keby sa bál jej zavolať a stretnúť sa s ňou. Neodhalí nikdy prečo jej nezavolá, no asi má strach z toho, že by ho aj on zradila a nepochopila. 

Román Kto chytá v žite zachytáva revoltu americkej mládeže proti konvenciám sveta dospelých.

Modalita: pestrá

Štylistika: - rozprávací a úvahový slohový postup

- hovorový štýl, živý jazyk obohatený o veľké množstvo slangových výrazov
a vulgarizmov, ktorými len podtrhuje odpor

Rozprávač: v 1. os. S - Holden

Idea: "Známkou nezrelého človeka je, že chce za niečo vznešené zomrieť, kým známkou zrelého človeka je, že chce pre niečo pokorne žiť."

ALFONZ BEDNÁR

  • slovenský spisovateľ, scenárista, stredoškolský profesor jazykov
  • tradicionalista, k tradičným témam pridáva kritiku malomeštiactva
  • začal písať ako 40-ročný, preslávil sa román Sklený vrch, no vrchol jeho tvorby predstavuje séria noviel Hodiny a minúty(vyvolala politickú búrku)
  • diela stoja na kontraste prítomnosť – minulosť
  • prínos: ženské postavy a pohľad žien na spoločenské a politické pomery

SKLENÝ VRCH

Literárne obdobie: slovenská literatúra po roku 1945

Námet: Tichá dolina v Tatrách(1944-1945), Bratislava (1947) a stavba vodnej priehrady
na rieke Lukavica v 50-tych rokoch

Téma: život Emy Klaasovej cez ovplyvnenia 3 mužov

Postavy:

Milan Kališ=Martin Tkáčik Zolo Balo

- partizán umučený fašistami - stretli sa po vojne v BA

- pôvodom učiteľ - egoista ako jej otec

- opak jej otca → dobrý, od- Ema Klaasová (Solanová) - vo vzťahoch nestály

vážny, učil ju o hodnotách - žena s tajomstom - pripomínal jej minulosť

a prírode - zomrela na zastavenie - mal sa ženiť s inou,

- tajomný a romantický → srdca po tom, čo dostala no, nikdy sa neoženil

Eme dal meno Florigera elektrický šok na stavbe, - neemigrovala, nechal ju

- naučil Emu veriť ľuďom tesne pred odchodom do - 1947 → preto modrá

→človek a jeho city sú Tichej doliny

pomyselné mosty - otec ju a jej matku Tichá dolina

- najviac ovplyvnil Emin udal Gestapu (bol nacista) - útočisko pred vojnou

život, zaľúbila sa do neho - otehotnela s Kališom, no - čistá a nedotknutá oblasť

- partizán Tkáčik bol umuče- nechcela priviesť dieťa do - spomienky→ Emin „ideál“

ný a pochovaný v TD vojnových čias → potrat - naturizmus→svet dobra

- Tretinov priateľ = tajomstvo, ktoré chce - vypína nad ňou Sklený vrch

- poznali sa v rokoch 44-45, mužovi povedať až 

celkom vzadu → preto sivá v Tichej doline

Tretina Ing. Jozef Solan Mišo Pogáň

- partizán - Emin manžel, vedúci stavby priehrady - Solanov priateľ

- intrigami sa chce dostať - podobný Kališovi → naučil ju opäť veriť - rozpráva zážitky 

na post vedúceho stavby - Emu si bral takú aká bola, s minulosťou z TD, poznal

- hyena, karierista a nepotreboval poznať jej tajomstvá Kališa

- vyťahoval Eminu minulosť - idealista → chce dobro pre spoločnosť - objavil sa len v

a bojuje za dobro TD, spomaľoval

- Emino tajomstvo sa dozvie po jej smrti, dej

všetko si prečíta v Eminom denníku - zoznámil Emu

- 50-te roky, cesta skalným hrebeňom - so Solanom

Potkýna sa, no cesta je pekná a pútavá

→ preto farba kameňa

Kompozícia:

Vonkajšia: prozaický text členený na kapitoly (dni v denníku)

Vnútorná: retrospektíva – Ema si každý večer po práci píše denník, pretože sa nemá s kým porozprávať o svojej minulosti a o svojom tajomstve.

Vracia sa do vojnových čias, keď musela odísť z Bratislavy, pretože jej otec nacista ju udal Getapu. V Tichej Doline sa skrývala, našla tam pokoj a aj Milana Kališa, ktorý ju naučil opäť ľuďom dôverovať, pretože bola po otcovej zrade sebecká a zatrpknutá. „Nesmieš byť taká sebecká, Florigera. Človek je len vtedy človekom, keď zo seba spraví niečo ako most, niečo takého po čom ľudia ako po moste budú kráčať k ľudskej budúcnosti. Človek musí mať radosť z toho, že sa stane mostom, po ktorom ľudia pôjdu k ľudskej budúcnosti.“ Ema sa do Milana zaľúbila a otehotnela s ním, no dieťa si dala zobrať. Milan ju pre svoju partizánsku činnosť opustil, no sľúbili si, že sa obaja znova stretnú v TD. Milan neprišiel a Ema nevie, čo sa s ním stalo. On medzičasom zomrel, no Ema dúfa, že žije a často si na neho spomína.

Po vojne sa vráti do BA, kde sa stretáva so Zolom – pripomína jej otca a núti ju, aby s ním emigrovala do Ameriky. Ema zmeškala odchod vlaku, na stanici sa pohádali a Zolo ju nechal. Ema opäť prichádza do TD, kde stretáva Pogáňa a jeho priateľov. Pogáň rozpráva rôzne historky z TD, pozná aj Milana Kališa, no pod inými menami. Príroda v jeho príbehoch často vystupovala ako sujetový činiteľ.

Mišo Pogáň zoznámi Emu so Solanom – Ema mu povie rozprávku o Sklenom vrchu, ktorú jej rozprával Milan Kališ. Na vrch zo skla sa mužíček dostal len tak, že si vytváral schodíky z prilepených halušiek, ktoré dostal na cestu od obrov z troch kráľovstiev – bronzové, strieborné a zlaté. Keď sa dostal na štít Skleného vrchu, našiel tam citrónovník s 3 citrónmi a v jednom z nich bola jeho panna → Sklený vrch = symbol čistoty a morálneho charakteru ľudí počas SNP.

Ema pracuje so svojím mužom na Úseku 5 – Solan ako vedúci stavby a ona v administratíve. Po stretnutí v TD si Emu vezme a tvrdí, že každý človek má právo na súkromie a na svoje tajomstvá – vzal si ju aj s jej minulosťou a tajomstvami, čo Ema veľmi oceňuje a vďaka nemu začína ľudom po Zolovej zrade opäť dôverovať. Jej veľkým tajomstvom bolo, že nemohla mať deti, no Solan o tom nevedel a Emu mu to chcela povedať v Tichej doline, kde sa spoznali. Tichá dolina je pre Emu symbolom uspokojenia a miesta, kde sa naučila žiť. Mužovo pracovisko sa Eme stalo osudným – po záplavách náhodou prešla po mokrých drôtoch a dostala elektrický šok. Počas toho, ako bola v nemocnici, Solan našiel modrý sveter, ktorý mi Ema uplietla špeciálne na výlet do TD (keď sa spoznali, mal Solan oblečený modrý sveter) a tiež denník. V ňom si cez noc všetko prečítal. Ráno mu zavolali, že jeho žena zomrela na zlyhanie srdca. 

Modalita: pestrá

  • jazykové prostriedky (vplyv naturizmu) lyrizačné tendencie:

→lyrizácia textu - prežívanie udalosti je významnejšie ako udalosť samotná, opis prostredia

→lyrizácia jazyka - metafory, prirovnania, personifikácie, epitetá, zvolania,

→lyrizácia postáv - kladné a záporné; príroda ako sujetový činiteľ – rozprávkovosť (jedna 

princezná, 3 muži, Sklený vrch, dobro víťazí)

Štylistika: - rozprávací a úvahový slohový postup

- hovorový štýl, román je napísaný denníkovou formou

Rozprávač: v 1. os. S – Emília Klaasová

Idea: Cesta životom má cieľ, no počas cesty musíme prejsť cez množstvo horských hrebeňov. Na druhej strane, mnoho činov je zbytočných, pretože náš život je ako sklený vrch. Klzký a krehký.

GRAMATICKÁ ČASŤ

Interpunkčné znamienka.

Funkcia: sprehľadňujú text

. → ukončuje vetu

? → ukončuje vetu

! → ukončuje vetu

„“ → označuje priamu reč, citáciu, vybočenie zo štýlu

- → spája slová

; → oddeľuje zložité súvetia v odborných textoch

: → uvádza časť prejavu pri vymenuvávaní, pri priamej reči

... → nedokončená výpoveď (apoziopéza)

( ) → uvádza autora a rok pri citáciách, vysvetľuje

– → vynechanie slov, vysvetľovanie – vsuvky, elipsy

, 3 funkcie:

  1. vyčleňovacia funkcia
    • oslovenie
    • citoslovce
    • častice
    • vsuvky
    • členenie uvádzacej vety
    • voľné vetné členy
    • podraďovacie vety
  2. pripájacia funkcia
  • priraďovacie súvetia
  • vetné členy
  1. odčleňovacia funkcia
  • modifikácia vetnej stavby (vytýčené vetné členy)
  • osamostatnenie textu
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované témy zo slovenského jazyka a literatúry + gramatika

Diskusia: Retrospektívny kompozičný postup, interpunkčné znamienka, funkcia čiarky

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.027 s.
Zavrieť reklamu