Deti a literatúra
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 24.07.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 937 slov
Počet zobrazení: 12 714
Počet zobrazení: 12 714
Tlačení: 542
Uložení: 579
Uložení: 579
Deti a literatúra
Otázka z literatúry:
Vysvetlite úlohu literatúry pre deti. Charakterizujte tie diela, v ktorých je hlavným hrdinom dieťa alebo mladý človek.
rozprávka- krátky prozaický, zriedkavo veršovaný útvar, spravidla vymyslený príbeh, ktorý má za cieľ poučenie a pobavenie čitateľov alebo poslucháčov, , preto sú spravidla nadčasové a mimo konkrétny priestor
- podľa autorstva ich delíme na ľudové a autorské (rozprávkar)
- ľudové rozprávky sú žánrom ľudovej slovesnosti a patria k najstarším a najrozšírenejším formám ústnej slovesnosti. Majú najrozmanitejší obsah v závislosti na dobe a spôsobe života. Každý národ, ale aj menšie socioskupiny odrážali svoj spôsob života, vzťahy, dobro a zlo, lásku a nenávisť atď. vo fiktívnom či fantastickom príbehu, satiricky alebo humorne, kde hrdinovia prekonali útlak, biedu a chudobu a svojou dobrosrdečnosťou a mravnosťou víťazia nad zlom, úkladmi ľudí, drakov, šarkanov atď.
- známi zberatelia rozprávok: Pavol Dobšinský, Božena Němcová
- nedostatok literatúry pre deti na Slovensku si uvedomoval Jozef Cíger- HRONSKÝ- začal vydávať detský časopis Slniečko, napísal niekoľko atypických rozprávok, v ktorých sú hrdinom zvieratá: Smelý Zajko, Smelý Zajko v Afrike, Tri múdre kozlitka, Budkáčik a Dubkáčik
- ďalšími autormi literatúry pre deti sú napr.Terézia VANSOVÁ (Danko a Janko), Ľudmila PODJAVORINSKÁ (Zajko- Bojko, Medový hrniec, Čin čin), Ľudo ONDREJOV (Africký zápisník, Príhody v divočine, Zbojnícka mladosť), Martin RÁZUS (Maroško a Maroško študuje), Fraňo KRÁĽ (Jano, Čenkovej deti), Daniel HEVIER, Jaroslava BLAŽKOVÁ (Môj skvelý brat Robinzon), Vincent ŠIKULA, Hana PONICKÁ (O Štoplíkovi), Klára JARUNKOVÁ (Hrdinský zápisník, Jediná, Tulák)
Detské postavy v literatúre
Ľudovít KUBÁNI
Mendík
Mendík je poviedka z učiteľského prostredia. V poviedke sa prepletajú dve dejové línie: osud siroty a prekážky lásky rechtorovej dcéry a kaplána, ktorú rechtorka chce vydať za starého nevzdelaného mäsiara Andreasa Volovca (viď téma Vývin krátkych próz na Slovensku od romantizmu po medzivojnovú literatúru)
Charles DICKENS
Oliver Twist
- román, má klasickú stavbu →skladá sa z kapitol, na začiatku každej kapitoly je krátke zhrnutie deja – dodržiava požiadavku klasicizmu
- zvláštnosťou románu je rozprávač, ktorý komentuje a dopĺňa dej
- autor detailne opisuje prostredie aj postavy, často s nádychom humoru
- Oliver Twist sa narodil v chudobinci, život tam je poznačený hladom ale aj nedostatkom lásky
- Olivera dali za učňa vo výrobni truhiel, no on odtiaľ ušiel, vysníval si, že sa musí dostať do Londýna, kde sú vraj pozlátené ulice a nikto tam nechodí hladný, jeho prvé stretnutie s Londýnom bolo sklamaním → dostal sa do najchudobnejšej štvrte do skupiny mladých vreckových zlodejov, ktorým velil Žid Fagin → kázal im kradnúť vreckovky, tabatierky, hodinky
- keďže Oliver bol drobnej postavy, bol určený na kradnutie v domoch
- rôznymi cestami, pri ktorých okúsil aj bitku a trápenie, sa dostal ku svojim strateným príbuzným
- Olivera prostredie nezdeformovalo, cez túto postavu Dickens načrtol kresťanské riešenie sociálnych problémov
Anton Pavlovič ČECHOV
Vaňka
- sujet poviedky je komplikovaný- delíme na 3 časti:
1.úvod rozprávača- neutrálny
2.list- realita- expresívne slová, opis ťažkého života, túžba po návrate
3.spomienky- príjemné, tragédiu chlapca je, že list dedko nikdy nedostane, lebo neudal adresu
Fjodor Michailovič DOSTOJEVSKIJ
Chlapček na hodoch u Krista
- príbeh možno formálne rozdeliť na 2 časti:
1. časť opis krutého pozemského života, hovorí o chlapčekovi v zdrobneninách, aby vyjadril svoj súcit, žije v brlohu, okrem chlapca tam žije jeho mama, starenka, ktorá zomiera a opilec, chlapcovi je zima a je hladný, von je ľahostajný strážca, za sklom vidí svet bohatých, chlapec zamrzne
2. časť- nebo- vyriešenie konfliktu, dostali sa sem chudobné deti a ich hriešne matky
Jozef Gregor- TAJOVSKÝ
Apoliena
- rozprávačom je učeň u majstra
- pätnásťročná Apoliena je slabá od hladu a hluchá od bitky od otca-alkoholika, príde robiť slúžku do remeselníckej dielne, všetci sa tu na nej vŕšia a nakoniec musí službu pre hluchotu opustiť
Božena Slančíková- TIMRAVA
Bez hrdosti
- rozsiahla novela, nemá napínavý dej, skúma dušu mladého dievčaťa Miliny Adamčíkovej, ktoré je zaľúbené do Sama Jablovského, hoci vie, že je sukničkár, v závere novely zistí, že jej láska je nešťastná, Sama by dokázala zabiť, preklína ho
Martin RÁZUS
- autobiografické romány Maroško a Maroško študuje → spomína na problémy s používaním slovenčiny → obvinený z panslavizmu
Ľudo ONDREJOV
Zbojnícka mladosť – patrí k dobrodružnej literatúre pre deti
- hlavnou postavou je chudobný chlapec Jerguš Lapin, žije so svojou matkou, súrodencami a psíkom Chvostíkom na samote v horách, otec už nežije, pošepkáva sa o ňom, že bol zbojníkom
- Jerguš má výnimočné vlastnosti- je šikovný sebavedomý, rozumie si so zvieratami
- kniha opisuje jeho zážitky z bezstarostného detstva, skladá sa z krátkych kapitol, každá má svoj názov
- Jerguš zažije trpké skúsenosti v továrni v meste, utečie odteľ späť do hôr a stane sa zbojníkom
Antoine de Saint- EXUPÉRY
Malý princ
- filozofická rozprávka
- má dve roviny- rozprávka o malom princovi a filozofické dielo o hľadaní pravdy a poznania, zmyslu života človeka
- skladá sa z 27 kapitol
Autor spomína na dobu, kedy ho postihla na saharskej púšti porucha motora. Keďže oprava bola preňho otázkou života a smrti a bol sám, pokúšal sa lietadlo opraviť. Vtedy sa stretá s Malým princom, ktorý mu napriek nebezpečenstvu hroziacemu na púšti, rozpráva o svojej planétke, ruži, o svojej ceste za priateľstvom, tiež o zvláštnych ľuďoch, ktorých stretáva na iných planétach. Žiadneho z nich však nechápe, a preto hľadá ďalej. Zemepisec mu poradil, aby navštívil Zem, pretože je to zaujímavá planéta a princ tak urobil. Tu sa okrem Exupéryho stretáva aj s líškou a hadom. Líška ho naučí, čo je to priateľstvo a zodpovednosť. Princ pochopí, že jeho ruža ho potrebuje, je na ňom závislá a chce sa k nej vrátiť. Jediný, kto mu to môže umožniť, je had a to tým, že ho usmrtí. Spisovateľ sa najskôr snaží Malého princa odhovoriť od jeho rozhodnutia umrieť. Malý princ mu však vysvetľuje, že je zodpovedný za svoju ružu a že kvôli nej sa musí vrátiť. Hoci má zo smrti strach, predsa sa rozhodne podstúpiť ju.
Pre autora bol Malý princ výnimočný svojou jednoduchosťou, úprimnosťou a schopnosťou nájsť hlbší zmysel aj v zdanlivo jednoduchých veciach.
Milan RÚFUS
- zbierky Kniha rozprávok a Sobotné večery- básnicky prerozprávané slovenské ľudové rozprávky
- Modlitbičky, Nové modlitbičky- inšpirované aj jeho dcérou
Otázka z literatúry:
Vysvetlite úlohu literatúry pre deti. Charakterizujte tie diela, v ktorých je hlavným hrdinom dieťa alebo mladý človek.
rozprávka- krátky prozaický, zriedkavo veršovaný útvar, spravidla vymyslený príbeh, ktorý má za cieľ poučenie a pobavenie čitateľov alebo poslucháčov, , preto sú spravidla nadčasové a mimo konkrétny priestor
- podľa autorstva ich delíme na ľudové a autorské (rozprávkar)
- ľudové rozprávky sú žánrom ľudovej slovesnosti a patria k najstarším a najrozšírenejším formám ústnej slovesnosti. Majú najrozmanitejší obsah v závislosti na dobe a spôsobe života. Každý národ, ale aj menšie socioskupiny odrážali svoj spôsob života, vzťahy, dobro a zlo, lásku a nenávisť atď. vo fiktívnom či fantastickom príbehu, satiricky alebo humorne, kde hrdinovia prekonali útlak, biedu a chudobu a svojou dobrosrdečnosťou a mravnosťou víťazia nad zlom, úkladmi ľudí, drakov, šarkanov atď.
- známi zberatelia rozprávok: Pavol Dobšinský, Božena Němcová
- ďalšími autormi literatúry pre deti sú napr.Terézia VANSOVÁ (Danko a Janko), Ľudmila PODJAVORINSKÁ (Zajko- Bojko, Medový hrniec, Čin čin), Ľudo ONDREJOV (Africký zápisník, Príhody v divočine, Zbojnícka mladosť), Martin RÁZUS (Maroško a Maroško študuje), Fraňo KRÁĽ (Jano, Čenkovej deti), Daniel HEVIER, Jaroslava BLAŽKOVÁ (Môj skvelý brat Robinzon), Vincent ŠIKULA, Hana PONICKÁ (O Štoplíkovi), Klára JARUNKOVÁ (Hrdinský zápisník, Jediná, Tulák)
Detské postavy v literatúre
Ľudovít KUBÁNI
Mendík
Mendík je poviedka z učiteľského prostredia. V poviedke sa prepletajú dve dejové línie: osud siroty a prekážky lásky rechtorovej dcéry a kaplána, ktorú rechtorka chce vydať za starého nevzdelaného mäsiara Andreasa Volovca (viď téma Vývin krátkych próz na Slovensku od romantizmu po medzivojnovú literatúru)
Charles DICKENS
Oliver Twist
- román, má klasickú stavbu →skladá sa z kapitol, na začiatku každej kapitoly je krátke zhrnutie deja – dodržiava požiadavku klasicizmu
- zvláštnosťou románu je rozprávač, ktorý komentuje a dopĺňa dej
- autor detailne opisuje prostredie aj postavy, často s nádychom humoru
- Oliver Twist sa narodil v chudobinci, život tam je poznačený hladom ale aj nedostatkom lásky
- Olivera dali za učňa vo výrobni truhiel, no on odtiaľ ušiel, vysníval si, že sa musí dostať do Londýna, kde sú vraj pozlátené ulice a nikto tam nechodí hladný, jeho prvé stretnutie s Londýnom bolo sklamaním → dostal sa do najchudobnejšej štvrte do skupiny mladých vreckových zlodejov, ktorým velil Žid Fagin → kázal im kradnúť vreckovky, tabatierky, hodinky
- keďže Oliver bol drobnej postavy, bol určený na kradnutie v domoch
- rôznymi cestami, pri ktorých okúsil aj bitku a trápenie, sa dostal ku svojim strateným príbuzným
- Olivera prostredie nezdeformovalo, cez túto postavu Dickens načrtol kresťanské riešenie sociálnych problémov
Anton Pavlovič ČECHOV
Vaňka
- sujet poviedky je komplikovaný- delíme na 3 časti:
1.úvod rozprávača- neutrálny
2.list- realita- expresívne slová, opis ťažkého života, túžba po návrate
3.spomienky- príjemné, tragédiu chlapca je, že list dedko nikdy nedostane, lebo neudal adresu
Fjodor Michailovič DOSTOJEVSKIJ
Chlapček na hodoch u Krista
- príbeh možno formálne rozdeliť na 2 časti:
1. časť opis krutého pozemského života, hovorí o chlapčekovi v zdrobneninách, aby vyjadril svoj súcit, žije v brlohu, okrem chlapca tam žije jeho mama, starenka, ktorá zomiera a opilec, chlapcovi je zima a je hladný, von je ľahostajný strážca, za sklom vidí svet bohatých, chlapec zamrzne
2. časť- nebo- vyriešenie konfliktu, dostali sa sem chudobné deti a ich hriešne matky
Jozef Gregor- TAJOVSKÝ
Apoliena
- rozprávačom je učeň u majstra
- pätnásťročná Apoliena je slabá od hladu a hluchá od bitky od otca-alkoholika, príde robiť slúžku do remeselníckej dielne, všetci sa tu na nej vŕšia a nakoniec musí službu pre hluchotu opustiť
Božena Slančíková- TIMRAVA
Bez hrdosti
- rozsiahla novela, nemá napínavý dej, skúma dušu mladého dievčaťa Miliny Adamčíkovej, ktoré je zaľúbené do Sama Jablovského, hoci vie, že je sukničkár, v závere novely zistí, že jej láska je nešťastná, Sama by dokázala zabiť, preklína ho
Martin RÁZUS
- autobiografické romány Maroško a Maroško študuje → spomína na problémy s používaním slovenčiny → obvinený z panslavizmu
Ľudo ONDREJOV
Zbojnícka mladosť – patrí k dobrodružnej literatúre pre deti
- hlavnou postavou je chudobný chlapec Jerguš Lapin, žije so svojou matkou, súrodencami a psíkom Chvostíkom na samote v horách, otec už nežije, pošepkáva sa o ňom, že bol zbojníkom
- Jerguš má výnimočné vlastnosti- je šikovný sebavedomý, rozumie si so zvieratami
- kniha opisuje jeho zážitky z bezstarostného detstva, skladá sa z krátkych kapitol, každá má svoj názov
- Jerguš zažije trpké skúsenosti v továrni v meste, utečie odteľ späť do hôr a stane sa zbojníkom
Antoine de Saint- EXUPÉRY
Malý princ
- filozofická rozprávka
- má dve roviny- rozprávka o malom princovi a filozofické dielo o hľadaní pravdy a poznania, zmyslu života človeka
- skladá sa z 27 kapitol
Autor spomína na dobu, kedy ho postihla na saharskej púšti porucha motora. Keďže oprava bola preňho otázkou života a smrti a bol sám, pokúšal sa lietadlo opraviť. Vtedy sa stretá s Malým princom, ktorý mu napriek nebezpečenstvu hroziacemu na púšti, rozpráva o svojej planétke, ruži, o svojej ceste za priateľstvom, tiež o zvláštnych ľuďoch, ktorých stretáva na iných planétach. Žiadneho z nich však nechápe, a preto hľadá ďalej. Zemepisec mu poradil, aby navštívil Zem, pretože je to zaujímavá planéta a princ tak urobil. Tu sa okrem Exupéryho stretáva aj s líškou a hadom. Líška ho naučí, čo je to priateľstvo a zodpovednosť. Princ pochopí, že jeho ruža ho potrebuje, je na ňom závislá a chce sa k nej vrátiť. Jediný, kto mu to môže umožniť, je had a to tým, že ho usmrtí. Spisovateľ sa najskôr snaží Malého princa odhovoriť od jeho rozhodnutia umrieť. Malý princ mu však vysvetľuje, že je zodpovedný za svoju ružu a že kvôli nej sa musí vrátiť. Hoci má zo smrti strach, predsa sa rozhodne podstúpiť ju.
Pre autora bol Malý princ výnimočný svojou jednoduchosťou, úprimnosťou a schopnosťou nájsť hlbší zmysel aj v zdanlivo jednoduchých veciach.
Milan RÚFUS
- zbierky Kniha rozprávok a Sobotné večery- básnicky prerozprávané slovenské ľudové rozprávky
- Modlitbičky, Nové modlitbičky- inšpirované aj jeho dcérou
Zdroj: Lujzka
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Čo je Literatúra pre deti a mládež? | Ostatné | 47 slov | |
Detský hrdina v literatúre | Ostatné | 132 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Hrdinský zápisník KLáRA jARUNKOVá #obsah Hrdinský zápisník KLáRA jARUNKOVá #Klara Jarunkova- Tulak obsah #čitatelsky dennik martin razus marosko #citatelsky dennik-smely zajko v afrike #čitatelský denník-obsah knihy maroško #kolko kapitol má kniha príhody v divočine? #maroško študuje obsah #jaroslava blažková môj skvelý brat robinzon obsah #milan rufus versovane rozpravky online text #obsah knihy jano frano kral #Maroško #jozef cíger hronský budkáčik a dubkáčik obsah #hrdinský zápisník #klara jarunkova tulak citatelsky dennik #Martin Rázus Maroško #ludo ondrejov-africký zápisník-obsah #klara jarunkova #Čenkovej deti #obsah čitateľský denník africky zapisnikDiskusia: Deti a literatúra
Pridať nový komentárVygenerované za 0.022 s.