Román
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 77 904
Uložení: 2 276
ROMÁN
- žáner veľkej epiky- najznámejší a najrozšírenejší žáner súčasnej prózy
- z hľadiska obsahu i rozsahu a použitia kompozičných a štylistických prostriedkov sa vyznačuje veľkou
pestrosťou
- zobrazuje široký okruh života, obyčajne v dlhšom časovom rozpätí, preto má veľký rozsah
- využíva všetky 3 zobrazovacie postupy (epický, lyrický, dramatický), pričom základný je
epický postup- to, že rozprávame príbeh
(lyrický postup- opis pocitov, statický opis)
(dramatický postup - dialógy medzi postavami)
- základom deja je rozprávanie udalostí pričom autor necháva jednotlivé postavy konať, hovoriť, myslieť
i cítiť
- dej románu je zväčša zložitý, výnimkou je psychologický román, v ktorom sa autor ponára do duše 1
postavy a sleduje viac psychické stavy človeka ako vonkajšie udalosti
- v románe rozlišujeme hlavnú dejovú líniu (konanie hlavných postáv) a vedľajšie dejové línie
- rozsah nie je presne určený, ale pohybuje sa od cca 60 000 – 200 000 slov
- spojením viac románov do 1 celku vznikajú:
- dilógia
- trilógia
- tetralógia
- kvartalógia
- pentalógia ...
Druhy románu:
- rozlišujeme ich viacero- členíme podľa rôznych hľadísk
A. reálne možný (realistický, skutočný)
B. nereálny
- podľa tohto kritéria poznáme román realistický, naturalistický, dobrodružný, utopický, román literatúry
faktu, romantický román
2. Podľa času deja románu:
A. historický
B. súčasný (román so súčasnou tématikou)
C. utopický
3. Členenie z hľadiska historického aspektu:
- istý typ románu sa tvoril len vo vymedzenom časovom období
- napr. rytiersky – v období stredoveku
socialistický – v období socializmu (1945-89)
naturalistický – v období realizmu
4. Podľa témy, ktorú zobrazuje:
A. rodinný
B. sociálny
C. dedinský
D. spoločenský ...
5. Podľa kompozičných postupov (princípov):
A. román napísaný denníkovou formou
B. formou dialógu (dialogický)
C. cestopisu (cestopisný)
6. Podľa spôsobu spracovania témy:
A. humanistický
B. satirický
C. experimentálny
D. didaktický (výchovný)
- klasický román má však svoju vymedzenú kompozíciu, ktorá obsahuje 2 časti- zauzlenie
- rozuzlenie
- na samom začiatku, ktorý nazývame aj expozícia, autor oboznamuje čitateľa s hlavnými postavami,
objavujú sa prvé konflikty a zápletka sa rozvíja a zauzľuje
- vyvrcholenie deja sa nazýva kríza
- po nej nastáva rozuzlenie zápletky, pričom konflikty sa ukončia buď kladným alebo záporným riešením
Vývoj románu:
- 1. román vznikol už v antike a bol to román s ľúbostnou tematikou, napísaný v 3. st. p.n.l.
názov: DA-NIS A CHLOÉ
autor: LANGOS
- romány sa v starovekej literatúre veľmi nerozvíjali, rozšírené boli hlavne veľké epické skladby, ktoré boli
veršované a zväčša zobrazovali vyššiu spoločenskú vrstvu
- román sa rozvíjal ako menej hodnotný žáner, snažil sa zobrazovať každodenný život a bol písaný v
neviazanej podobe - ako próza
- v 13.-15. st. (od 13.st) vznikajú tzv. rytierske romány, ktoré parodizovali život rytierov, za prelomový
román sa považuje dielo Gargantua a Pantagruel (REBELAIS), ktorý vznikol vo FR v období humanizmu
a renesancie, a taktiež román Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha (MIGUEL CERVANTES DE
SAAVEDRA) - je paródiou na rytierske zápasy
- Robinson Crusoé (DANIEL DEFOÉ)
- tieto romány majú formu tzv. pikareskného románu, ktorý vznikol v 15., 16. st. v španielskej literatúre a
jeho hlavnou postavou je šibal, veselý tulák, ktorý sa pohybuje z miesta na miesto, pričom jeho
putovanie umožňuje spájať rozličné udalosti.Hlavný hrdina sa vyznačuje chytráctvom a podnikavosťou
a z tohto románu sa v 18.st vyvinul napr.: výchovný román a filozofický román
- v 18.st sa objavujú už aj prvé psychologické romány, pričom román sa naplno rozvinul v 19.st (v období
realizmu) a to v tvorbe:
HONORE DE BALSACA: - Otec Goriot
- vytvoril cyklus – ľudská komédia (100 románov)
LEVA NIKOLAJEVIČA TOLSTÉHO - Vojna a mier
- Anna Kareninová
FIODORA MICHAJLOVIČA DOSTOJEVSKÉHO- naplno rozvinul román
- Idiot
- Zločin a trest
Prvý slovenský román
- v 18.st v období klasicizmu
- od JOZEFA IGNÁCA BAJZU- René mládenca príhody a skúsenosti
- v období romantizmu sa román na Slovensku veľmi nevyvíjal
- najviac sa vyvíjal v 19.st v období realizmu a to v tvorbe:
S.H. VAJANSKÝ- Koreň a výhonky
E.M. ŠOLTÉSOVÁ- Proti prúdu
- Moje deti
M. KUKUČÍN- Dom v stráni
- v 20.st sa v slovenskej literatúre vyvíjajú rôzne druhy románu a to:
ü sociálno-psychologický román
J.C.HRONSKÝ- Jozef Mak
MILO URBAN- Živý bič
ü socialistický román (po roku 1945)
PETER JILEMNICKÝ- Kronika
ü generačný román
FRANTIŠEK HEČKO- Červené víno
PETER JAROŠ- Tisícročná včela
ü historický román
VLADIMÍR MINÁČ
A. HYKIŚ
ü vojnový román
RUDOLF JAŠÍK- Námestie sv. Alžbety
LADISLAV MŃAČKO- Smrť sa volá Engelchen (anjelik po nemecky)
LADISLAV ŤAŽKÝ- Amen Maria
- Samí dobrí vojaci
ü regionálny román
L. BALLEK- Agáty (južné slovensko)
- v 50. rokoch 20.st sa vo svetovej literatúre rozvinul tzv. Nový román (antiromán) a to hlavne vo FR lit.
- popiera všetky zásady klasického románu (Balsacovský román)
- popiera (neuznáva) vnútorný monológ
- dejová línia je slabá
- vyzdvihuje dialóg
- zameriava sa na vnútorné prežívanie jednotlivých postáv
- v diele je málo postáv, nie sú to rozsiahle romány
- romány: Žiarlivosť
Sloboda v rámci slovenského antirománu
P.JAROŠ
J.JOHANIDES
- zakladateľ antirománu: GRILLED
Postavy v literárnom diele:
- v epickom a dramatickom diele musí autor vytvoriť postavy, aby cez ne mohol stvárniť rôzne životné situácie
- charakterom sa označuje súhrn povahových vlastností, ktoré určujú správanie a konanie tej či onej
postavy
- hrdinom sa nazýva postava, ktorá zobrazuje predovšetkým kladné ľudské vlastnosti
- rozoznávame 2 základe spôsoby zovšeobecňovania (vytvárania) postáv:
1.IDEALIZÁCIA- autor pomocou nej zovšeobecňuje výnimočné vlastnosti človeka, ktoré podáva ako
vzor, ideál (hrdinstva, odvahy, vlastenectva, nespravodlivosti mravnej čistoty)
- diela: Smrť Jánošíkova (J.BOTTO)
Detvan (SLÁDKOVIĆ)
Antigona = ideál čistoty, spavodlivosti (SOFOLKLES)
Bedári (VICTOR HUGO)
William Tel
2. TYPIZÁCIA- vytváranie individuálneho človeka, jeho duševných a telesných vlastností
- vyžaduje si aj individualizáciu prostredia, kt. obklopuje postavu, pričom zámerom autora
je vytvoriť typický obraz o človeku s typickým charakterom
- diela: Otec Goriot
Jozef Mak
Keď báčik z Chochoľova umrie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vývin románu v slovenskej literatúre 19. a 20. storočia | Maturita | 33 slov | |
Román a jeho druhy | Referát | 1 213 slov | |
Sociálny román, Sociálny a charakterový typ postavy, Analýza diel Dom v strání a Otec Gorlot | Ostatné | 1 343 slov | |
Román ako literárny útvar | Ostatné | 1 419 slov | |
Slovenský román v priebehu storočí | Učebné poznámky | 1 422 slov | |
Román | Ostatné | 1 056 slov | |
Svetový realistický román | Ostatné | 1 327 slov | |
Román – charakteristika, druhy (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Referát | 1 889 slov | |
Román a jeho žánrové varianty | Ostatné | 2 620 slov | |
Román zo štylistického a kompozičného hľadiska | Referát | 2 919 slov | |
Román a jeho druhy | Maturita | 1 232 slov | |
Román – charakteristika, druhy experimentovanie v románe (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Ostatné | 834 slov | |
Román | Referát | 311 slov | |
Román | Referát | 537 slov | |
Čo je Román? | Ostatné | 43 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#roman #generačný román - vysvetlenie #rytiersky román #didaktický román #román maturita #druhy romanu #utopický román #generačny roman #román ako literárny žáner #epický a dramatický dialóg #experimentálny román #Krátka epická próza- vnútorný monológ #denníková forma románu #Výklad román ako žáner #sociálny román #parodia, rytiersky roman #teoria romanu #antiroman #charakterizujte roman #román vo svetovej literatúreLiteratúra teória
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Literárna veda | 608 slov | |
Epika a lyrizovaná próza | 283 slov | |
Román | 911 slov | |
Sonet | 136 slov | |
Legenda | 138 slov | |
Tragédia | 207 slov | |
Komédia | 323 slov | |
Absurdná dráma | 233 slov | |
Postmodernizmus | 653 slov | |
Epos | 255 slov | |
Mikrokompozícia | 407 slov | |
Kompozícia epiky | 234 slov | |
Kompozícia dramatického diela | 95 slov | |
Typy rozprávačov | 324 slov | |
Typy postáv | 219 slov | |
Básnické figúry a trópy | 1 323 slov | |
Strofa, Verš, Rým | 494 slov | |
Časomiera | 421 slov | |
Sylabický veršový systém | 125 slov | |
Sylabotonický verš | 220 slov | |
Voľný verš | 122 slov |