Cena a cenová stratégia, základné metódy tvorby cien
Autor: tinuska55
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 01.11.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 851 slov
Počet zobrazení: 21 441
Počet zobrazení: 21 441
Tlačení: 948
Uložení: 988
Uložení: 988
34. Cena a cenová stratégia, základné metódy tvorby cien.
Faktory tvorby cien. Prístupy k tvorbe cien. Stratégie tvorby cien pri nových produktoch. Stratégie cenových úprav a cenových zmien. Výhody a nevýhody jednotlivých metód tvorby cien.Faktory tvorby cien zahŕňajú interné a externé faktory.
Interné faktory:
• Marketingové ciele – určiť nízke ceny, aby predišla vstupu konkurentov na trh, stanoviť ceny na úrovni konkurencie, aby trh stabilizovala
• Stratégia marketingového mixu – cena je iba jedným z nástrojov marketingového mixu, ktorá používa faktory na dosiahnutie marketingových cieľov. Ak je cena kľúčovým faktorom na určenie pozície, potom cena silne ovplyvňuje rozhodnutia o ostatných prvkoch MM.
• Náklady – určujú dolnú hranicu ceny, ktorú môže firma žiadať za svoj produkt. Fixné
(režijné – nemenia sa so zmenou úrovne produkcie alebo predaja. Variabilné – menia
• Firemná politika – manažment rozhoduje, kto by mal v rámci firmy určovať ceny. Firmy zabezpečujú cenotvorbu rôznym spôsobom.
Externé faktory – obsahujú charakteristiky:
• Trh a dopyt – vymedzujú hornú hranicu cien. Pred stanovením ceny treba pochopiť vzťahy medzi cenou a dopytom.
• Cenotvorba na rôznych typoch trhu – 4 typy trhu:
1) Čistá konkurencia – trh sa skladá z kupujúcich a predávajúcich, ktorí obchodujú s rovnakými produktmi.
2) Monopolistická konkurencia – trh sa skladá z predávajúcich a kupujúcich, ktorí radšej obchodujú na báze cenového pásma ako na základe samotnej trhovej ceny. Cenové pásma sa vytvárajú, aby predávajúci mohli diferencovať svoju ponuku.
3) Oligopolistická konkurencia – trh tvoria predávajúci, ktorí vzájomne citlivo reagujú na cenotvorbu a marketingové stratégie.
4) Čistý monopol – skladá sa z jedného predávajúceho, ktorým môže byť štátny monopol, súkromný regulovaný monopol(silný výrobca) alebo neregulovaný monopol. Tvorba cien je v každom iná.
• Spotrebiteľské vnímanie ceny a hodnoty – v konečnom dôsledku o správnosti ceny rozhodne spotrebiteľ. Dobrá cenotvorba začína analýzou zákazníckych potrieb a jeho predstavy o cene.
• Ceny a ponuka konkurencie – firma potrebuje poznať cenu a kvalitu každej ponuky konkurenta.
• Ostatné faktory vonkajšieho prostredia – ekonomické faktory ako inflácia, boom alebo recesia ovplyvňujú stratégiu tvorby cien, lebo pôsobia na náklady produkcie ako aj na spotrebiteľské vnímanie ceny a hodnoty výrobku. Štátna prémia – ďalší významným externým vplyvom. Tvorcovia cien musia poznať zákony týkajúce sa cien a mať istotu, že ich cenová politika je legálna.
Stratégie tvorby cien pri nových produktoch
Stratégia vysokých uvádzacích cien (tzv. Smotánkové ceny)- firma stanovuje vysoké ceny pre nové produkty s cieľom max. zisku v krátkom čase. Táto stratégia je typická pre nové produkty, pre ktoré zatiaľ neexistuje konkurencia.
Stratégia prémiových cien – firma stanovuje vysoké ceny pre nové produkty, ktoré chce udržať počas celej doby ich životného cyklu. Sú to luxusné výrobky, nakupované solventnými zákazníkmi.
Stratégia prienikových cien – firma volí pre nové produkty nízke ceny, tzv. penetračné s cieľom získať čo najväčší podiel na trhu a vysoký obrat, ktorý povedie k potrebe zvýšiť objem výroby a následne zabezpečí úspory z rozsahu.
Prístupy k tvorbe cien a výhody a nevýhody jednotlivých metód tvorby cien
A. Cena orientovaná na náklady – Pri tejto metóde sa realizačná cena stanovuje na základe kalkulácie, ktorá vychádza z nákladov a plánovaného zisku (ziskovou prirážkou). Táto metóda je používaná najmä vo výrobných podnikoch. Ziskové prirážky pre jednotlivé produkty bývajú rôzne, pretože ani ich postavenie na trhu nebýva rovnocenné.
Výhody:
o vyrátaná cena vychádza z presných čísel
o prehľad o nákladoch a o predpokladanom profite firmy
o podklady pre vyjednávanie a účasť na verejnom obstarávaní
Nevýhody:
o žiadny prehľad o trhu (konkurencia, dopyt...)
o nízka flexibilita pri stanovovaní cien nízka flexibilita pri stanovovaní cien
B. Tvorba ceny orientovaná na konkurenciu – Tento prístup tvorby cien nespočíva v spracovaní vlastnej cenovej stratégie a určení ceny, ale v podriadení sa a prevzatí ceny konkurencie. Pritom trhová cena je buď výsledkom priemerných nákladov konkurencie alebo je to tzv. „cena vodcu“. Problém pri konštrukcii cien z pohľadu ostatnej konkurencie na trhu je správne a včas predvídať reakcie konkurentov a správne stanoviť svoju cenu (nad, pod alebo na úrovni konkurenčných cien).
Výhody:
o pri tvorbe ceny orientovanej na konkurenciu, cena zodpovedá očakávaniam na trhu, a trh poskytuje prehľad o konkurenčných stratégiách
Nevýhody:
o je nepoužiteľná pri inovovaných produktoch a nie je jasné, či stanovená cena pokrýva aj náklady
C. Tvorba ceny orientovaná na dopyt – riadi sa podľa tendencií dopytu po produkte alebo potreby, podľa ponuky ďalších ponúkajúcich, od platobnej schopnosti cieľovej skupiny a kvality produktu.
Výhody:
o najlepší možný zisk
o veľmi pružné – sezónne alebo inak hodnotné – požadované zmeny dopytu sa môžu ihneď prejaviť v cene
Nevýhody:
o žiaduce informácie sú ťažko dosiahnuteľné
o relatívne špekulatívny a nebezpečný odhad deficitu o agresívny proti klientovi nastavený imidž firmy
Každý klient má vlastnú predstavu o cene, o objeme služieb a kvalite produktu. Cieľom každého podnikania je mať informácie o platobnej schopnosti klientely a uspokojiť jej špecifické požiadavky.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Produkt a produktová stratégia, stratégia tvorby značky, manažment portfólia produktov | Referát | 1 146 slov | |
Stratégia a strategické myslenie manažérov | Učebné poznámky | 718 slov | |
23. Stratégia a strategické myslenie manažérov | Referát | 829 slov | |
31. Implementácia stratégie a strategická kontrola | Referát | 1 220 slov | |
Proces tvorby produktovej stratégie | Referát | 510 slov | |
Konkurenčné stratégie | Učebné poznámky | 672 slov | |
Skúmanie prostredia ako východisko pre tvorbu stratégie | Učebné poznámky | 634 slov | |
Implementácia medzinárodných marketingových stratégií | Referát | 627 slov | |
Stratégie vstupu na zahraničné trhy | Referát | 1 219 slov | |
Stratégia a taktika | Referát | 827 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#cena, význam ceny, druhy cien #cena #druhy cien #TVORBA CENY #cena cenová politiky druhy cien tvorba ceny #cena-marketing #cena ako nástroj marketingu #metoda tvorby ceny #interné a externé faktory tvorby cien #penetračná cena #realizačná cena #tvorba cien #cena a cenová politika #prienikava cena #Cena a cenová politika v hotelierstve #kalkulačné metódy #cena ekonomika #cenová politika #cenotvorba v podniku #cenova politika metodyManažment – teória, metódy, aplikácie
Diskusia: Cena a cenová stratégia, základné metódy tvorby cien
Pridať nový komentárVygenerované za 0.051 s.