Metódy marketingového výskumu

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: Chlapec primak (24)
Typ práce: Referát
Dátum: 28.08.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 319 slov
Počet zobrazení: 284
Tlačení: 15
Uložení: 17

METÓDY MARKETINGOVÉHO VÝSKUMU

Základné zdroje informácií (primárne, sekundárne zdroje)

Pri marketingovom výskume najprv firma pracuje so sekundárnymi zdrojmi informácií. Dajú sa zohnať rýchlo a lacno, ale nemusia byť relevantné či aktuálne. Sekundárne zdroje môžu byť interné (štatistiky firmy) a externé (štatistiky ministerstiev, agentúr, atď..)

Ak nestačia sekundárne informácie, firma pristúpi k zberu primárnych informácií. Sú zozbierané po prvý krát na špecifický výskumný účel. Využívajú sa pri tom tri výskumné metódy : pozorovanie, dopytovanie a experiment.

Kvantitatívny vs. Kvalitatívny marketingový výskum

Pri zbere primárnych informácií rozlišujeme :

  • Kvantitatívny výskum – výskum na vzorke respondentov reprezentujúcej základný súbor
  • Kvalitatívny výskum – zameraný na otázky motivácie, psychologické aspekty...

Pozorovanie

je to cieľavedomé zhromažďovanie informácií o zmyslovo vnímateľných skutočnostiach v okamihu ich vzniku prostredníctvom iných osôb alebo prístrojov

- nie je závislé na ochote pozorovaného poskytnúť informácie, lebo sleduje aktuálne javy a pozorovaný sa správa prirodzene

- je finančne a časovo náročné, nedajú sa ním zistiť socioekonomické a demografické údaje, je tu možnosť skreslenia údajov a ťažké interpretovanie

- môže byť :

  • Štruktúrované – správanie sa dá vopred špecifikovať do nejakých kategórií
  • Neštruktúrované – problém nie je presne definovaný, voľnosť vo výskume
  • Zjavné – pozorovaní vedia, že sú sledovaní
  • Skryté – pozorovaní nevedia, že sú sledovaní
  • Prirodzené – osoby sú sledované v prirodzených podmienkach
  • Umelé – osoby sú sledované v laboratórnych podmienkach

- realizovať sa môže prostredníctvom :

  • Človeka – využíva záznamový hárok
  • Technických prostriedkov – mechanické pozorovanie
  • Internetu – elektronické pozorovanie

Dopytovanie

- najpoužívanejšia metóda zberu informácií o činnostiach a postojoch ľudí

- je flexibilné a použiteľné v rôznych situáciách

- respondenti nemusia byť ochotní spolupracovať alebo uvádzajú nepravdivé odpovede

- môže byť :

  • Štandardizované – striktné dodržiavanie obsahu dotazníka
  • Neštandardizované – využíva skupinový alebo hĺbkový rozhovor
  • Priame – kladie priame otázky
  • Nepriame – odosobnená forma otázok
  • Písomné, telefonické, osobné a elektronické 

realizuje sa prostredníctvom dotazníka

Experiment

- pozoruje a vyhodnocuje vzťahy a správanie v umelo vytvorených podmienkach

- cieľom je eliminovať vplyv vonkajších faktorov

- nevýhodou je čiastočne neprirodzené správanie účastníkov a odtrhnutie od reality

- v jeho priebehu zavádzame určitý testovaný prvok, pričom sledujeme a meriame jeho vplyv na určitý jav alebo proces

- môže byť :

  • Laboratórny – prebieha v simulovaných podmienkach (napr. výrobkové testy, testovanie reklamy, skupinové rozhovory)
  • Terénny – prebieha v prirodzených skutočných podmienkach trhu (napr. testovanie výrobku v domácnostiach, testovanie predajných oblastí, pokusný nákup)
  • Elektronický – simulovanie situácií na webových stránkach (napr. 3D projekcie produktov a služieb, simulácia výberu a objednania tovaru...)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#finančné vztahy

Marketing – vypracované otázky na štátnice

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.013