Manažment (kompletné poznámky)
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 309
Uložení: 161
Manažment
- Je definovaný ako umenie riadiť alebo umenie dosiahnúť stanovené ciele
- Funkčná podoba- je to proces riadenia, riadenie podniku, zahŕňa prístupy a metódy ktoré sa používajú na riadenie
- Inštitucionálna- riadiaci aparát podniku ako sú manažéri
- Rozlišujeme:
- Americký
- Japonský
- Európsky
- Euroamerický
- Mnž. s národnými odchýlkami
Hlavné koncepcie manažmentu
- Tradičná (klasická) teória mnž.
- Vedecké riadenie
- Zameriava sa na prípravu výkonov výrobných a obslužných procesov na najnižších úrovniach podniku = inžiniersky prístup
- predstaviteľ Frederik Winslov Taylor
- Nadviazali Ford, Toyota, Baťa
- Procesný prístup
- Zakladá sa na skúmaní organizácie z hľadiska objektu a subjektu riadenia = administratívne riadenie
- predstaviteľ Henry Fayol
- Nadviazal Generals Motors
- Byrokratický prístup
- Zdôrazňuje existenciu presne určenej formálnej organizácie v kt. je určená hierarchia právomocí a spôsobu fungovania
- Zakladateľ Max Weber
- Behavioristická (neoklasická) teória mnž.
- Základom tejto teórie sú vedy kt. sa sústreďujú na človeka ako je psychológia, sociológia, filozofia
- Zakladateľ Elton Mayo
- Základné momenty spracovala- Marry Follettova
Hlavné smery moderného mnž.
Americký mnž.
Smery:
- Procesný prístup- nadväzuje na teóriu byrokratického riadenia, snahou je zvýšiť efektívnosť manažérskej práce.
- Psychologicko-sociologický prístup- nadväzuje na neoklasickú teóriu; hl. predstaviteľom je- Maslow, vytvoril koncepciu ľudských vzťahov.
- Kvantitatívny prístup- sústreďuje sa na postup rozhodovania a vypracovanie spôsobov rozhodovania, kt. umožňujú prijať najefektívnejší variant riešenia problémov
- Systémový prístup- k organizáciam sa pristupuje ako k systému, kt. má vzťahy s okolím
- Pragmatický prístup- je založený na hodnotení, analýze a zovšeobecnení kladných a záporných skúseností mnž. Praxe.
Hl. predstaviteľ Peter Drucker. Podľa neho musia manažéri dodržiavať 5 zákl. činností:
- Stanovenie cieľov
- Organizácia práce
- Motivovanie a komunikácia
- Meranie a hodnotenie výsledkov práce
- Zabezpečenie kvalifikovaného rastu pracovníkov
Kenichi Ohmal- považuje sa za autora koncepcie, kt. sa označuje ako 3C:
1C- získanie a udržanie si vhodného zákazníka
2C- poznanie a pochopenie konkurencie
3C- vytvorenie a využitie strategických výhod vlastníkov podniku a uplatniť ich kultúre firmy
Jeho teóriu rozšíril o 3C Hickman, Silva:
1C- spolupatričnosť
2C- sústredenosť
3C- podpora schopných
Japonský mnž
Odlišuje sa od mnž. západných firiem pretože vychádza z domácich tradícii.
Zdroje:
- Tradičný systém riadenia
- Konfucionizmus- zameriava sa na zladenie záujmov jednotlivca, spoločnosti štátu a stanovuje spoločné normy a povinnosti človeka, ústrednú rolu hrá rodina, jednotlivec má význam iba ako člen rodiny- chápanie firmy ako rodiny
- Budhizmus- ide o potlačenie vlastného ja
- Šintorizmus- úcta a pozitívny vzťah ku krajine
- Systémový prístup
Hlavné znaky jap. mnž.:
- Celoživotné zamestnanie
- Odmeňovanie a služobný postup
- Rozhodovací systém RINGI- riadenie z hora na dol al. systém obehu dokumentu z dola na hor
Porovnanie japonského a amerického mnž.
Americký Japonský
Individualizmus | Kolektivizmus |
Krátkodobé zamestnanie | Celoživotné zamestnanie |
Odmeňovanie podľa schopností a zručností | Odmeňovanie podľa veku |
Decentralizácia právomocí | Centralizácia právomocí |
Individuálne rozhodovanie a zodpovednosť | Kolektívne rozhodovanie a kolektívnosť |
Zásadné inovačné zmeny | Neustále zlepšovanie |
Odbory organizované horizontálne | Odbory organizované vertikálne |
Európsky mnž.
- Je spoločný s vývojom amerického mnž.
- Predstaviteľ- Tomáš Baťa
- Položil základy sústavy riadenia, rozdelil podnik na samostatné účtovné jednotky
- Podstata a obsah procesu mnž.
Riadenie- umiestňovanie javov, kt. prebiehajú v prírodných, technických alebo spoločenských systémoch
Podstata riadenia:
- Vzťahová p.- vzťah medzi riadiacim a riadeným prvkom
- Informačná p. riadenia- nadväzuje na vzťahovú tým, že kladú dôraz na informácie kt. medzi nimi prebiehajú
- Sociálno- ekonomická p.- vzťahy medzi nadriadeným a podriadeným
Funkcie manažmentu
- Plánovanie- napr. strategický plán podniku
- Organizovanie- napr. tvorba OŠ
- Vedenie- napr. komunikácia, vedenie
- Kontrola- napr. mesačné rozbory
Plánovanie
- Má kľúčové postavenie podniku
- Je východiskovou funkciou
- Určuje výsledky aké chce podnik dosiahnuť
Z organizačného hľadiska poznáme:
- Plánovanie podniku ako celku
- Plánovanie jednotlivých vnútro- organizačných útvarov
Plánovanie zahŕňa:
- Stanovenie cieľov
- Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov
- Určenie ciest a spôsobov na dosiahnutie cieľov
- Stanovenie cieľov- ciele musia byť:
- Vecne vymedzené- čiže musí byť presne vymedzený obsah, napr. čo chceme dosiahnuť
- Merateľnosť cieľov- každý cieľ by mal byť kvantifikovaný aby sa dal hodnotiť a porovnávať
- Časová ohraničenosť cieľov- vymedzenie času ku ktorému sa má cieľ splniť
- Strategické- dlhodobé (5- 10 rokov)
- Taktické- strednodobé (2-3 roky)
- Operatívne- krátkodobé ( do 1 roka)
- Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov
- Pracovné- manažéri, robotníci,....
- Materiálové- suroviny, materiál,.....
- Kapacitné- stroje, zariadenia,.....
- Finančné- úver, zisk, akciový kapitál,.....
Organizovanie
- Je funkciou ktorej úlohou je stanoviť a zabezpečiť činnosti, ako aj vzájomné vzťahy ľudí pri plnení cieľov
- Proces organizovania vytvára systém OSCAR- ciele, špecializácia, koordinácia, právomoc, zodpovednosť
Organizovanie v manažmente vytvára:
- Tvorba organizácie
- Nahradenie neporiadku poriadkom- ľudia vedia čo, kde, ako a s kým majú spolupracovať, kto ich riadi, aké majú práva a povinnosti
- Tvorba hierarchických vzťahov
- Vytvára sa na vertikálnej úrovni, pričom najvyšší stupeň riadenia je koncepčné a strategické riadenie
- A na nižších úrovniach narastá počet operačných činností
- Tvorba stabilizačného účinku
- To znamená vytvárať stabilitu- zotrvačnosť, pevnosť, rovnováhu t. j. za bežného fungovania sa podnik nevychýli z cieľavedomého fungovania
- Synergický efekt
- Celok je viac ako súčet jednotlivých častí, dosiahneme to vhodnou deľbou práce, organizáciou, motiváciou, stimuláciou pracovníkov
Vedenie
- Patrí medzi najdôležitejšie manažérske funkcie
- Schopnosť, umenie a spôsob práce s ľuďmi
- Pod vedením ľudí rozumieme: bezprostredné pôsobenie manažéra na podriadených, čím chce manažér dosiahnuť ich želané správanie
Štýl vedenia ľudí = spôsob riadenia ľudí, ktorý používajú mnž. :
- Autoritatívny štýl (autokratický)
- Manažér rozhoduje o tom čo a ako sa robí
- Trvá na svojich rozhodnutiach a príkazoch za všetkých okolností
- Presadzuje si svoje názory i proti mienke podriadených
- Uznáva iba prísny organizačný postup, hierarchiu funkcii
- Postup z hora nadol
- Vychádza z teórie X
- Participatívny štýl
- Aktívna účasť všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní
- Medzi manažérmi a pracovníkmi prevláda atmosféra vzájomnej dôvery, zvyšuje sa tím aktivita a iniciatíva pracovníkov
- Manažér prediskutuje s inými skôr ako niečo rozhodne
- Teória XY
- Demokratický štýl
- Manažér sa radí s podriadenými, vie ich vypočuť, podriadení majú priestor na uplatnenie svojich názorov
- Liberálny štýl
- Mäkký prístup manažéra
- Má nízku autoritu
- Býva zvyčajne tolerantný k chybám i nedostatkom
- Kritiku, sankcie a iné zásahy presúva na iných pracovníkov
Kontrola
- Je zameraná na hodnotenie javov a procesov ktoré prebehli, prebiehajú ale očakávame že nastanú
Môže plniť svoju funkciu ak:
- Existuje dostatok informácii na kontrolovanie javov
- Sú stanovené objektívne kritériá na hodnotenie javov
- Existuje schopnosť odhaľovať príčiny odchýlok od požadovaných stavov a možnosť odovzdávať včas informácie zodpovedným pracovníkom na korekciu týchto stavov
Fázy:
Zisťovanie skutočného stavu | Porovnávanie skutočného stavu s plánom alebo normou | Vyvodzovanie záverov pre rozhodovanie |
Druhy:
- Predbežná
- Kontrola či sú stále aktuálne predpoklady z ktorých sme vychádzali pri tvorbe plánu
- Priebežná
- Kontrola priebežných výsledkov v priebehu plánovacieho obdobia (mesiac, rok,...)
- Výsledná
- Kontrola konečných výsledkov dosiahnutých po skončení plánovacieho obdobia
Rozhodovanie
- Je činnosť ktorá odhaľuje a analyzuje problém ako predmet riešenia, stanovuje možné varianty riešenia a podľa zavedených kritérií, vyberá ten najvhodnejší spôsob
- Rozhodovací proces – základné charakteristické znaky:
- Existuje možnosť výberu
- Výber riešenia je vedomý
- Výber je cieľavedomí
- Výber riešenia sa deje podľa určitých kritérií
- Po rozhodnutí nasleduje realizácia
Druhy rozhodovacieho procesu:
- Rozhodovacie procesy podľa stupňa informovanosti:
- Rozhodovanie v podmienkach istoty
- Rozhodovateľ pozná všetky 3 dôležité podmienky rozhodovania ako sú:
- Alternatívy riešenia
- Možné stavy okolia- ide o stavy ktoré môžu nastať a ovplyvniť výber najvhodnejšieho riešenia
- Účinky jednotlivých alternatív pri rôznych stavoch ktoré slúžia rozhodovateľovi pri výbere najvhodnejšieho riešenia
- Rozhodovanie v podmienkach rizika- neistoty
- Uskutočňuje sa ak poznáme :
- Alternatívy
- Účinky rozhodovania, ale nevieme aký stav nastane- rozhodujeme sa potom na základe pravdepodobnosti výskytu z každého z možných stavov okolia
- Rozhodovanie v podmienkach neurčitosti
- Nepoznáme pravdepodobnosť výskytu možných stavov okolia
- postupujeme 2 spôsobmi:
- Stanovujeme pravdepodobnosť výskytu stavov okolia subjektívnym spôsobom
- Pravdepodobnosť výskytu tovarov okolia stanovia experti na zákl. odborného posúdenia
- Rozhodovacie procesy podľa závažnosti
- Strategické rozhodovanie
- Stanovenie dlhodobých cieľov podnikov ako aj postupov ako ich splniť
- Vychádza z okolia podniku a ide o rozhodnutie s vysokým stupňom neistoty a rizika
- Taktické
- Zamerané na kratšie časové obdobie
- Má k dispozícii viac potrebných inf., čo znižuje mieru neistoty a riziká príjmami rozhodnutí
- Rutiné rozhodovanie
- Operatívne
- Bežné, každodenné rozhodovacie procesy s krátkodobým obsahom
- Je to nepretržité rozhodovanie, napr. prijatie, odmietnutie zákaziek
- Rozhodovacie procesy podľa subjektov rozhodovania
- Individuálne- vhodné tam kde je treba sa rýchlo rozhodnúť
- Kolektívne- uskutočňuje sa v prípade zložitých rozhodovacích procesov
Metódy rozhodovania
- Empirické
- Empiricko- intuitívne- manažéri využívajú schopnosti
- Empiricko- analytické- využ. sa kvantitatívne faktory
- Matematicko- štatistické
- Využíva štatistiku, matematickú analýzu, tzv. rozhodovací strom
Vstupné náklady
Kúpa stroja
Výrobné náklady
Problém
Žiadne vstupné náklady
Ponechanie starého
Vyššie výrobné náklady
- Heuristické
- Brainstorming- diskusia, predkladanie nápadov, pričom musíme dodržiavať zásady, napr. nápad predložiť celej skupine, myšlienku nesmieme kritizovať
- Delphi- je založená na písomnej ankete skupiny odborníkov
- Nominálna skupinová technika- kombinuje sa verbálna a mimo verbálna komunik.
- Strategický manažment
Stratégia
- Je zameraná na hlavné smery a dlhodobé zámery = uskutočnenie životných rozhodnutí
Taktika
- Rozumieme spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku pre naplnenie stanovenej stratégie = reagovanie na vznikajúce problémy
Fázy strategického manažmentu
- Skúmanie prostredia podniku
- úlohou je odhaliť aké faktory pôsobia a ovplyvňujú stratégiu podniku
- prostredie podniku môže byť:
- externé prostredie:
- globálne (makro) prostredie
-sociálne, kultúrne, ekonomické, politické, legislatívne, vedecko-technické
- konkurenčné (mikro) prostredie
-zákazníci, dodávatelia, konkurencia, ostatné
- interné prostredie
- štruktúra podniku
- podniková kultúra
- zdroje podnikov
Analýza prostredia- SWOT analýza
- analýza externého prostredia
- vyhľadávanie nových príležitostí
- odhaľovanie možných ohrození z okolia
- analýza interného prostredia
- odhaľovanie existujúcich silných stránok podniku
- odhaľovanie existujúcich slabých stránok podniku
- Formulácia stratégie podniku
- Strategické ciele možno naplniť rôznymi spôsobmi a cestami = rôznymi typmi stratégie
- Základné typy stratégii:
- Stratégia rastu
- Je progresívnym typom stratégie a delí sa na:
- Interný rast- rast zabezpečený vlastnými silami
- Splynutie- rast podniku splynutím kapitálov dvoch alebo viacerých podnikov
- Joint ventures- ide o vypracovanie a realizovanie spoločných projektov 2 alebo viacerých podnikov
- Diverzifikácia- rozširovanie svojej pôsobnosti do iných odborov
- Stratégia stability
- Je orientovaná na udržanie existujúceho stavu
- Stratégia útlmu
- Je založená na obmedzovaní a poklese podnikateľských aktivít a znižovanie výkonov, zavádza sa v prípade ak chce podnik predísť bankrotu
- Kombinovaná stratégia
- Kombinácia uvedených typov
- Implementácia stratégie
- Je to rozpracovanie do jednotlivých krokov
- Prvky implementácie stratégie:
- Programy- slúžia na konkretizáciu krokov a opatrení, tvorba programov je plánovacím prvkom ( programy tvorby org. štruktúry, inf. systémov...)
- Rozpočty- dopracovanie programov do peňažného vyjadrenia s časovou orientáciou podrobný prehľad o tržbách a nákladoch
- Procedúry- detailné rozpracovanie programov do systému čiastkových krokov a postupov
- Kontrola v strategickom manažmente
- Kontrola- zaoberá sa hodnotením, čím realizácia prispieva k plneniu vytýčených strategických zámerov a cieľov
- Základné typy kontroly:
- Strategické
- Zameriava sa na strategické rozhodnutia v rámci formulácie stratégie
- Orientuje sa najmä na vzťahy podniku k jeho okoliu
- V rámci strategickej kontroly dôležitú úlohu vytvárajú najmä tzv. strategická kontrola východísk
- kontrola východísk je zameraná na sústavné hodnotenie a kontrolu reálností a platnosti tých predpokladov, na základe ktorých sa vypracoval prijatý variant stratégií
- Taktická kontrola
- Uskutočňuje sa na úrovni vnútro podnikových jednotiek, kt. pôsobia v určitom odbore výroby alebo služieb
- Výsledky taktickej kontroly sa využívajú pri korekcii programov a vykonávacích plánov
- Operačná kontrola
- Uskutočňuje sa súbežne s výkonom podnikových činností
- Zabezpečujú sa na úrovni funkčných činností až po najnižšie úrovne riadenia podniku
- Organizačná štruktúra
- Organizačné štruktúry sú hierarchické štruktúry ktoré majú z pravidla tvar pyramídových štruktúr
- Vrcholová úroveň riadenia- vrcholoví vedúci pracovníci(napr. riaditeľ)
- Stredná úroveň riadenia- riadenie vyššej úrovne(vedúci prevádzky, manažér)
- Najnižšia úroveň riadenia- pracovníci vykonávajú úlohy (vedúci zmeny)
Medzi zákl. stupne org. štruktúry podniku patria:
- Podnik- ako samostatný ekonomický a právnický subjekt
- Závod- je najvyššou vnútropodnikovou organizačnou jednotkou, ktorá zahŕňa celý proces od ubytovania až po doplnkové služby
- Stredisko- je zoskupenie určitého počtu odbornej pracovnej činnosti
Formy organizačných štruktúr:
- Základom každého podniku, ktorý je rozčlenení na nižšie organizačné útvary je deľba práce podniku
- Formy delíme:
- Funkcionálna OŠ- funkčné oblasti: výskum a vývoj, nákup, výroba, marketing, financovanie, personalistika (vhodná pre menšie hotely)
- Objektovo orientovaná OŠ- je orientovaná na objekty, kt. poskytujú služby, príp. vyrábajú výrobky
-závod hotel
-závod reštaurácia- stredisko (sklad, výroba, odbyt)
-kaviareň
Typy organizačných štruktúr
- Líniová OŠ
- je najstarší a najjednoduchší typ OŠ
- dodržiava zásadu podriadenosti nižších útvarov jednému zodpovednému vedúcemu, používa sa v malých hoteloch
- Funkčná OŠ
- Je budovaná na diferenciácii odborných funkcii ktoré zabezpečuje špecializované odborné útvary
- Majú rozhodovaciu právomoc
- Línovo- štábna OŠ
- Ide o líniové riadenie, kde vedúci nesú zodpovednosť, okrem toho na výkon činností je vytvorená skupina špecialistov, ktorí tvoria štáb
- Cieľovo- programová OŠ
- Projektová- v rámci OŠ sa vytvorí určitá skupina pracovníkov na riešenie určitej úlohy
- Maticová- ide o kombináciu línovo- štábnej, funkčnej a projektovej OŠ, medzi útvarmi sú vertikálne a horizontálne prepojenia
Centralizácia a decentralizácia podniku
Centralizácia- vrcholové vedenie rozhoduje o strategických otázkach a vo väčšine prípadov i o operatívnych otázkach
Decentralizácia- vedenie odovzdáva časť rozhodovania aj nižším orgánom
Orgány podniku
- Podnik jednotlivca
- Spoločné podnikanie prostredníctvom osobných spoločností (v. o. s.)
- Kapitálové spoločnosti ( s. r. o., a. s. )
- Družstvá
- Štátne podniky
Riadiaci aparát podniku
-závisí predovšetkým od veľkosti podniku
- zahŕňa:
- Riaditeľa podniku (gen. Riaditeľ)
- Sekretariát
- Štátne odborné útvary- jednotlivé funkčné oblasti sa môžu deliť na :
a)odbor- org. útvar, kt. zoskupuje väčší rozsah úzko súvisiacich skupín činností, napr. odbor reklamy MG úseku
b)oddelenie- org. útvar, kt. je zameraný na určité skupiny činností, napr. oddelenie fakturácie v rámci odboru predaja MG úseku
c)referát- org. celok, kt. zlučuje a zabezpečuje nadväzné al. rovnorodé činnosti, napr. skupinu výrobkov
- Líniové útvary- vytvárajú sa v podniku po vertikálnej osi riadenia, sú odvodené od jednotlivých úrovní riadenia
Manažéri- osobitná kategória pracovníkov
Manažér- pracovník organizácie, kt.:
- Riadi prácu a preberá zodpovednosť za výsledky práce iných
- Jeho náplňou práce je vykonávať riadiace činnosti
Manažérske funkcie a aktivity:
- Manažéri 1. línie- vedúci stredísk ( šéfkuchár, hl. čašník), sú v priamom kontakte s pracovníkmi
- strednej línie- manažéri vyšších vnútropodnikových útvarov ( stravovanie a ubytovanie)
- Vrcholový manažéri- tzv. Top mnž., koordinujú činnosť podniku ako celku
Podľa charakteru činnosti:
- Manažéri univerzalisti- líniový manažéri, riaditeľ podniku; nesú plnú zodpovednosť na komplexný rozvoj organiz. jednotky
- Manažéri špecialisti- odborný manažéri, zameraný na jednotlivé funkčné oblasti podniku, napr. úsekov- MG, nákupu, výroby...
Osobnosť manažéra
-iniciatívnosť, samostatnosť, rozvážnosť, cieľavedomosť, zodpovednosť, zásadovosť, disciplinovanosť, citová vyrovnanosť...
Predpoklady:
- vrodené ( temperament..)
- získané výchovou a vzdelaním
Spôsoby vedenia ľudí:
- osobným príkladom
- nepriamym pôsobením- motivácia..
- priamym usmerňovaním- príkazy...
Motivácia pracovníkov
-vnútorné podnety a pohnútky, kt. vedú k určitému správaniu a konaniu ľudí
Faktory motivácie:
- vnútorné- individuálne potreby, návyky a záľuby
- vonkajšie- ovplyvnené org. podniku, charakterom práce
Maslowa pyramída potrieb
Potreba:
-sebarealizácie ( zapojenie sa do kolektívu)
-osobnosti (pocit zodp. rozhod.)
-sociálne potreby ( komunikácia a vzťahy)
-p. exist. istoty ( služobný postup)
- fyziologické potreby
Moderná teória mnž:
- teória X- stratégia koláča a korbáča, spája stránky pozitívnej a negatívnej motivácie (odmeny)
- teória Y- protikladom t. X, postavená na samostatnosti zamestnancov, podporuje ich iniciatívu
- teória Z- celoživotné vzdelávanie, stabilita kolektívu, uplatňovanie princípu seniolity
Stimulácia- všetky vonkajšie faktory, kt. pôsobia na človeka napr. mzda, odmeňovanie, možnosť podtupu...
- Podnikateľský plán
- Je dokument zhotovený podnikateľom ktorý slovami a číslami definuje navrhovaný podnikateľský zámer- opisuje základ pre vytvorenie alebo rozvoj podniku, ciele podniku a prostriedky na ich dosiahnutie
- Plní 3 úlohy:
- Núti podnikateľa posúdiť všetky otázky spojené so založením podniku
- Slúži podnikateľom ako sprievodca pri rozbehu podniku a sledovaní jeho činností
- Poskytuje dôležité informácie
Postup pri vytvorení PP
- Stanovenie cieľov
- Stanovenie kategórie ubytovacieho zariadenia (vyhláška MHSR 277/2008 kategorizácia UZ )
- je to prvotná myšlienka podnikania
- Zhodnotenie východiskových pozícii
- analýza trhu:
- Výber lokality (prieskum trhu, cestná dostupnosť, chránená oblasť)
- Charakteristika osoby (budúceho vlastníka a prevádzkovateľa prispôsobiť podľa živnostenského zákona- a. s, s. r. o)
- Kapacity(priestorové podmienky podnikania, počet izieb, počet postelí, stoličiek...)
- Majetkovo-právne vzťahy (pozemky, objekt môže byť vo vlastníctve inej osoby, záujem o zrealizovanie podnikateľského zámeru prejde objekt: kúpno- predajnou zmluvou, dedičstvom, darovaním, prenájom)
- Finančné zabezpečenie (podmienky podnikania- môže byť z vlastných zdrojov, úverov, pôžičiek
- Personálne podmienky podnikania (zabezpečenie organizovania zámeru)
- Časovo- organizačné zabezpečenie podnikateľského zámeru
- Oboznámenie s podmienkami podnikania- základom sú informácie
- Založenie podnikateľského subjektu
- Podnikateľ sa musí riadiť platnými právnymi normami:
- Živnostenský zákon č. 455/1991
- Obchodný zákonník č. 513/1991
- Podmienky získania osvedčenia o živnostenskom oprávnení:
- Občiansky preukaz
- Výpis z registra trestov
- Doklad o ukončení odborného vzdelávania
- Doklad o praxi v odbore
- Žiadosť o vydaní osvedčenia (IČO, DIČ)
- Príprava podkladov na realizáciu podnikateľského zámeru
- Zabezpečenie priestorov na podnikanie
- Kúpa, prenájom, darovanie, dedičstvo
- Vypracovanie projektovej dokumentácie
- Rokovanie o projekte, uzavretie zmluvy so stavebnou firmou, stavebné povolenie,...
- Charakteristika zariadenia a jeho zatriedenie
- Riešenie uvedenia piktogramov- potvrdenie od polície, zmluva o prenájme pozemku
- Ekonomické podmienky podnikateľského zámeru
- Prijmi ubyt. zariadenia: za izby- rátajú sa na izbodeň, za stravovanie, za doplnkový tovar, za doplnkové služby
- nikdy nie je 100% obsadenosť izieb hotela
- Obsadenosť- vyjadruje rozsah, respektíve počet predanej ubytovacej kapacity
- Náklady
- na výrobnú spotrebu, náklady na elektrinu, plyn, vodné, stočné, na opravu, údržbu, telekomunikačné náklady, na reklamu, osobné náklady (na mzdy), na dane a poplatky, poistenie, úroky
- Zachytenie majetku podnikateľa
- vyjadruje ho súvaha vo forme A a P
Úvery
Bankový úver- dočasné požičanie peňazí obchodnou bankou klientovi za určitú cenu
Realizácia úveru :
- Žiadosť o úver od klienta
- Posúdenie žiadosti
- Príprava úverovej zmluvy
- Podpis úverovej zmluvy, otvorenie účtu na čerpanie úveru
- Poverený pracovník kontroluje splácanie úveru
Náležitosti úverovej zmluvy:
- Identifikácia
- Účel a druh úveru, suma úveru, úrok
- Termíny a spôsob čerpania a splácania
- Záruky
- Poplatky, sankcie, ostatné podmienky
Členenie úverov podľa doby splatnosti:
- a) krátkodobé úvery: (do 1r.)
* kontokorentný úver
- základom je kontokorentný účet v banke, na účet prichádzajú príjmy a uskutočňujú sa z neho platby,
-ak sú príjmy vyššie než výdavky vznikajú vklady na požiadanie
-ak sú príjmy nižšie než výdavky účet prechádza do debetu a to predstavuje poskytnutie kontokorentného úveru
- výška debetného salda je dohodnutá v zmluve o forme úverového rámca
* eskontný úver
- banka odkupuje zmenky pred lehotou splatnosti za menovitú hodnotu ale zníženú o úrok
- v čase splatnosti ich predkladá banka dlžníkovi na úhradu
* lombardný úver
- je zabezpečený založením hnuteľného majetku alebo práva
- má presne dohodnutú lehotu splatnosti
- pri nedodržaní tejto lehoty si banka uplatní právo vyplývajúce zo záložného práva
b) strednodobé a dlhodobé úvery: (nad 1r.)
* emisná pôžička
- podnik emituje za účelom obstarania finančných zdrojov, emitent sa obracia na odkúpenie dlhopisov na širokú verejnosť
- emisiu zabezpečuje banka, pričom časť dlhopisov odkúpi a tým poskytne emisnú pôžičku
- po uplynutí doby splatnosti podnik vyplatí majiteľom dlhopisov ich menovitú hodnotu
* pôžička na úverový úpis
- dlžník podpisuje banke záväzkovú listinu- úverový úpis, je dôkazom pohľadávky banky
* hypotekárny úver
- je zabezpečený záložným právom tuzemskej nehnuteľnosti
- podnik so založeným majetkom nemôže voľne disponovať aj keď je časť úveru splatená
- pri nesplatení úveru v stanovenej lehote sa majetok stáva majetkom banky
- lehota splatnosti býva 4- 30 r.
* komunálny úver
-je zabezpečený záložným právom k nehnuteľnosti majetku obce
* spotrebný úver
- poskytuje sa jednotlivcovi na financovanie predmetov dlhodobej spotreby
Riešenie úverového vzťahu
Doklady potrebné k úveru:
- žiadosť o úver
- výkaz ziskov a strát
- súvaha
- osvedčenie o živnosť. oprávnení
- list vlastníctva
- znalecký posudok
- zmluva o dielo
- stavebné povolenie
- projektová dokumentácia
- dispozičné riešenia areálu
- zmluva o uzatvorení budúcej kúpnej zmluvy
- podnikateľský plán
- Gastronomický manažment
Gastro- (z gréckeho slova) žalúdok
Gastronómia
- Veda, ktorá sa zaoberá výživou človeka
- Náuka o kuchárskom umení
- Kultúra stravovania
- Cieľom je zachovať individum prostredia čo najlepšej stravy
Pracovná činnosť vo výrobných strediskách:
Skladové stredisko
Zásobovanie- činnosť, kt. vytvára predpoklady pre plynulí chod pohostinských zariadení s cieľom vytvorenia zásob a uspokojenie dopytu
Zásoba – je určitý objem tovaru a surovín v potrebnej štruktúre
Štruktúra zásob
- Suroviny
- Hotové výrobky
- Polotovary
- Obchodný tovar
- Ostatné zásoby
Funkcie skladového strediska
- Prevzatie objednaného tovaru
- Kvantitatívna a kvalitatívna prebierka
- Rozdelenie do jednotlivých druhov tovarov do skladov
Priestorové usporiadanie skladu
- Hospodársky dvor
- Rampa na príjem tovaru
- Manipulačný priestor- Komunikácia v manipulačnom priestore: Sklady (mraziace, zeleninové..), Sklad prázdnych obalov, Sklad odpadkov
Pracovníci skladového strediska
- Vedúci skladu
- Pomocník vedúceho
- Skladník
Výrobné stredisko
- Najdôležitejšia časť organizácie hotela
- Cieľom je výroba pokrmov a nápojov v požadovanej kvalite v súlade s dopytom a výživou
Priestorové danosti výrobného strediska
- Hrubá prípravovňa (čistenie zeleniny, mäsa, rýb,....)
- Čistá prípravovňa (nachádzajú sa tam zariadenia ako váhy, mlynčeky, mixéri
-je zvlášť prípravovňa pre múčne jedlá, cestá a mäsá
- Teplá kuchyňa
- Studená kuchyňa (šaláty)
- Kávová kuchyňa
- Cukrárenská dielna
- Umývanie stolového riadu (bieleho)
- Umývanie stolového čierneho riadu
- Denný sklad
Činnosti na výrobnom stredisku
- Výrobný proces pozostáva z 3 zákl. prvkov:
- Pracovná sila
- Výrobné nástroje
- Pracovný predmet
Činnosti na úseku výroby:
- Plánovanie výroby
- Zabezpečenie a skladovanie surovín
- technológie prípravy jedál
- Dodržiavanie zásad hygieny
- ekonomicko-výrobného procesu
Výrobu v spoločnom stravovaní možno členiť z niekoľkých hľadísk
- Podľa stupňa technologického spracovania výrobkov
- Členíme výrobný proces do niekoľkých fáz:
- Prvotná úprava surovín (prvotné spracovanie, hrubá príprava)
- Výroba polotovarov- (zahrňuje rad mechanických a tepelných úkonov)
- Dohotovenie, ukončenie výrobného procesu- výsledkom je hotový výrobok- pokrm
- Uskladnenie a expedícia výrobkov- kompletizácia, konečná úprava, expedícia
- Podľa funkcie, kt. pri uspokojovaní potrieb jednotlivca (zákl. a doplnkový tovar)
- Podľa spôsobu výroby (hromadná alebo kusová výroba)
- Podľa stupňa zospoločenštenia
Pracovníci výrobného strediska a ich pracovná náplň
- Manažér stravovacieho úseku
- je podriadení generálnemu manažérovi a zodpovedá za priamy chod všetkých stredísk
- navrhuje nové technologické postupy výroby, vypracováva nové jedálne lístky
- zabezp. dodržiavanie štandardov práce v úseku, vrátane štandardov a noriem pri výrobe jedál a zodpovedá za plnenie plánovaných úlohách
- hlavný kuchár
- riadi výrobu jedál a nápojov ako pracovník poverený vedením priamo riadi prácu kuchárov a ostatného kuchynského personálu
- dodržiavanie štandardov na prípravu a porcovanie sortimentu jedál, nápojov
- usmerňuje zásobovanie a prácu skladu, potravín a nákup vedených potrieb na výrobu
- je podriadení manažérovi stravovacieho úseku
- kuchár
- cukrár, pečienkár, polievkár, pre predkrmy, grilované jedlá, omáčky, príloha, rybie jedlá, studená kuchyňa, pomocný, diétny, mäsité teplé pokrmy
- výkonný pracovník kuchyne:kontroluje jedálny lístok, zodpovedá za dodržiavanie prípravy pokrmov a samostatne pracuje na príprave jedál
- ostatný pracovníci
- kuchynská gazdiná, kuchársky učeň, čistič zeleniny, umývač riadu
Odbytové stredisko
Pohostinské podniky- plnia významné funkcie v rozvoji CR a to poskytovaním stravovacích, spoločenských, kultúrno – zábavných a iných služieb
Pohostinské zariadenia- priestory v objektoch, v kt. sa pripravujú pokrmy a nápoje, uskutočňuje sa predaj jedla a nápojov, príp. doplnkový predaj tovarov a polotovarov, poskytujú sa služby s tým posjené
Pohostinské zariadenia sú:
- Reštaurácia
- poskytuje stravovacie služby so širokou ponukou jedál a nápojov, sortimentom jedál a osobitne upraveným interiérom, môžu mať vo svojom názve charakter. označ.(salaš)
- Motorest
- poskytuje stravovacie služby pri autostrádach, diaľniciach
3.Denný bar, aperitív bar, snack bar, gril bar, pizzeria
- občerstvenie s obsluhou, sortiment teplých a studených jedál
- Kaviareň, espresso, libreso
- poskytuje služby spoločensko-zábavného charakteru kt. sú doplnené o strav. služby
- Vináreň, pivnica, piváreň
- podávajú vybrané druhy nápojov
- Nočný bar, disco club, biliard club
- podávanie nápojov a lahké občerstvenie
- Bistro
- rýchle občerstvenie
- Bufet
- na stojaka
Činnosti v OS
Funkcie:
- Umožňuje konzumáciu jedál a nápojov v hygienickom a estetickom prostredí
- Priblížiť jedlá a nápoje spotrebiteľom
- Skompletizovať jedlo a nápoje spotrebiteľom
- Poskytovanie ďalších súvisiacich služieb
Činnosti:
- Prijímanie objednávok a rezervácia
- Obsluha hostí
- Vyúčtovanie hosťa
- Kontrola tržieb, spotreba
- Ukončenie prevádzky
Pracovníci OS
- vedúci pracovníci
- manažér gastro úseku, zástupca manažéra gastro úseku
- pracovníci v obsluhe
- francúzky spôsob obsluhy (bufetár, čašník zbierajúci riad, vedúci strediska, nápojár, nosič jedál, pomocný čašník, striedajúci čašník)
- systém vrchného hl. čašníka (vrchný čašník, čašník, nosič jedál, buefetár)
- rajónový systém obsluhy (vedúci strediska, čašník podľa rajónov)
Dispozičné riešenie OS
- predstavuje optimálne a racionálne usporiadanie priestorov v rámci strav. Úseku, tzv. optimálne usporiadanie medzi jednotlivými strediskami ktoré tvoria harmonický stav OS
- zároveň predstavuje aj optimálne riešenie polôh pre pracovníkov a hostí ako aj racionálne vybavenie jednotlivých miestností OS
- Franšizingové spoločnosti
Franšizing
- je zmluvná dohoda medzi poskytovateľom služby (franšízu) a nezávislým podnikateľom ktorý kúpy práva poskytovať rovnaké služby alebo predávať rovnaké výrobky, používať know how a značku
Franšizor
- Je poskytovateľ franšizingu alebo dodávateľ, podnikateľský subjekt, ktorý predáva osvedčené koncepcie podnikania
Franšizant
- Prijímateľ franšizingu, odberateľ, podnikateľský subjekt, ktorý preberá koncepciu podnikania a stáva sa ďalším článkom reťazca
- Zaväzuje sa splácať úverové zariadenie predajne a za franšizu dohodnuté poplatky platiť
Zariadenia
- fastfood, churasco (steaky), minigril a pipigril, kebaby a girosy, pattiserie( cukrárne), lunch reštaurácie (jednotný poplatok), barbecue, pizzérie, drive
Mc Donald´s
- otvorený v roku 1955
- zakladateľ Raymond Albert Krocca
- prebral meno bratov Mc Donaldových, ktorý zistili že redukovanou ponukou jedál za nízke ceny a systematizovanou kuchynskou výrobou obslúžia veľké množstvo zákazníkov v relatívne nízkom čase
- 1967 prvá reštaurácia mimo USA a Kanady
- 1988 otvorenie svojich zariadení vo východnom bloku
- 1991 otvorenie kancelárie pre centrálnu Európu v Rakúsku
- 1992 otvorenie prevádzky v Prahe
- 1995 otvorenie reštaurácie v BB prvá pobočka Mc Drive
- 1996 otvorenie pobočky v Ba
Pre zachovanie jednotného systému musí franšizant použiť tieto štandardy:
- Recepty a technické normy pre prípravu jedál
- Metódy riadenia, vykonávanie inventúr, vedenie účtovníctva a marketingu
- Obchodné a servisné poplatky
- Koncept reštaurácie
- Nadšenie a umiestnenie vybavenia
- Mc Donaldové QSCV: kvalita, servis, čistota, hodnota
Mc´Delivery service
- Je to firma Taco Bell
- Svoje výrobky ponúka formou trhovníckeho vozíka, ktorý je umiestnený v nákupných centrách alebo pri benzínových čerpadlách
KFC (Kentucky fried chicken)
- Americká spoločnosť
- Zákazníci si môžu pochutnať na špecialitách z hydiny podľa originálnych receptov plukovníka Sandersa
Subway – americká spoločnosť
Technicko- technologické vybavenie fast foodu
Fázy organizácie výr. procesu: prísun potravín zo skladu do príručných skladov, príprava pracoviska a rozdelenie úloh, prvotná úprava surovín, výroba polotovarov, ukončenie výr. procesu, uskladnenie kompletizovanie výrobkov, expedícia
Stroje a zariadenia vo VS: kuchynské stroje na mechanické spracovanie potravín a nápojov, z. na tepelné spracovanie pokrmov, z. na udržanie a prepravu teplých hotových jedál, chladiace a mraziace zariadenia, stroje na umývanie riadu, na zabezpečenie hygieny a čistoty, ostatné z....
- Hotelový manažment
Systém organizácie práce v hoteli:
Ubytovacie stredisko hotela
Úsek príjmu hosťa Úsek ubytovania hosťa
Recepcia vrátnica pracovisko rezervovania hotelové izby zázemie ubyt. časti
(práčovňa, údržba)
- Recepcia zabezpečuje- predaj ubyt. služieb, rezervovania pobytov, služby súvisiace s príchodom hosťa a odchodom hosťa, podávanie informácii, zmenárenská činnosť, úschova cenných predmetov, vedenie predpísanej evidencie, prijímanie a riešenie sťažností od hostí, sprostredkovanie náhradného ubytovania hosťom v prípade obsadenia kapacity hotela
- Vrátnica zabezpečuje- starostlivosť o batožinu hosťa pri jeho príchode a odchode, budenie hosťa, pochôdzky mimo hotela, telefonické spojenie, podávanie rôznych informácii, evidencia a úschovňa nájdených predmetov
Činnosti na úseku ubytovania
- Rezervovanie
- Spôsoby rezervovania- internet, telefonicky, list, osobne, fax
- Pracovný postup pri rezervovaní ubytovania:
- Prevzatie požiadavky na rezervovanie od potencionálneho hosťa
- Overenie voľnej kapacity
- Akceptovanie/ zamietnutie rezervovania
- Registrácia údajov pre rezervovanie
- Potvrdenie rezervovania
- Evidencia o rezervovaní
- Spracovanie správy o rezervovaní
- Príchod hosťa
- Chaking
- Pracovný postup príjmu hosťa:
Privítanie hosťa
Zaistenie statusu hosťa
Hosť bez rezervovania Hosť s rezervovaním
-Zistiť požiadavky hosťa na ubytovanie -vyhľadať údaje o rezervovaní
-Porovnať požiadavky s voľnou kapacitou -porovnať, skontrolovať a potvrdiť
údaje o rozhodovaní
Pridelenie izby, pomoc pri registrácii, overenie spôsobu platby a otvorenie účtu, odchod hosťa na izbu
- Pobyt hosťa
- Zabezpečenie služieb hosťovi
- Odchod hosťa
- Pri vystavovaní účtu hosťom je potrebné skontrolovať počet prenocovaných, účty za poskytnuté stravovacie služby a telefónne a doplnkové služby
- Účet musí mať tieto náležitosti:
- Názov a sídlo UZ
- Číslo dokladu
- Meno ubytovanej osoby
- Číslo izby
- Čas ubytovania
- Cena izby za jednodenné ubytovanie
- Cena ostatných spotrebovaných služieb
- Podpis osoby
- Pečiatka UZ
Personálne obsadenie UZ
- Vrcholový manažment
- Sekretariát
- Personálne oddelenie
- Gastronomický úsek- skladové, výrobné
- Ubytovací úsek- úsek príjmu hosťa(recepcia, vrátnica, pracovisko rezerv.)
-úsek ubytovania hosťa (hotelová izba, zázemie ubyt. časti
- Marketingové oddelenie
- Ekonomické oddelenie
- Uzatváranie zmlúv v CR
Hotel alebo UZ sa pri predaji svojich služieb dostáva do vzťahu s odberateľmi jeho služieb.
Odberateľom môže byť FO al. PO (napr. CK alebo iná firma).
Zmluvy uzatvorené medzi hotelom al. CK môžu byť:
- Ad- hoc- jednorazové zmluvy pre jeden prípad dodávky výkonu
- Kapacitné zmluvy- predmetom je určitá ubytovacia kapacita, kt. sa odberateľ zaväzuje odberať (obsadiť) a zaplatiť dohodnuté ceny
- Rámcové zmluvy- zmluvy o uzavretí budúcej zmluvy; stanovujú základné pravidlá spolupráce obidvoch právnych strán; v rámci zmluvy sa zaväzujú na konkrétne časové obdobie a na konkrétnu ubytovaciu kapacitu
IHRA- medzinárodná hotelová asociácia
UFTAA- Svetová federácia asociácií CK
-tieto asociácie zhrnuli ustálené a medzinárodné ustálené pravidlá obchodných vzťahov do kódexu pravidiel
Kódex pravidiel upravuje predovšetkým tieto okruhy problémov:
- formálne náležitosti zmluvy ( meno, názov zmluvných strán, ich adresa, opis požadovaných služieb...)
- predmet zmluvy ( obsahuje špecifikáciu požadovaných služieb zo strany CK v členení podľa druhu izieb, požadovaného časového obdobia, rozsahu stravovania...)
- cenové podmienky
- Finančný mnž.
Finančné zdroje podnikania v hotelierstve
Rozhodnutie o podnikaní v pohostinských zariadeniach vyžaduje 2 zásadné rozhodnutia:
- je investičné rozhodnutie- určité telesné investovanie na základe zvoleného pohostinského zariadenia
- je finančné rozhodnutie- rozhodovanie o fin. zdrojoch
Financovanie je možné uskutočňovať 2 spôsobmi:
- vlastným kapitálom:
- zisk
- predaj akcií
- predaj majetku
- cudzie zdroje financovania:
- úvery
- program podpory
- podpora je určená pre malých a stredných podnikateľov
- podporu je možné získať od Slovenskej záručnej a rozvojovej banky (SZRB)
- poskytuje podporu vo forme nenávratného finančného príspevku s cieľom prispieť k zvýšeniu kvality, rozsahu a zlepšeniu štruktúry ponuky služieb CR v SR
- dotáciu v rámci Programu rozvoja vidieka v SR na roky 2007-2013
- dotácie z Európskeho rybného fondu
- dotácie v rámci Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu
- národné dotácie z Ministerstva pôdohospodárstva SR a z iných zdrojov
Fin. mnž.
-začína sa zápisom konkrétnej podnikateľskej tranzakcie
Kroky fin. mnž.:
- Účtovníctvo
Má v trhovej ekonomike nezastupiteľné miesto a úlohu.
Musí podávať presné, jasné a úplne údaje o:
- majetkovej situácií podniku
- finančnej situácií podniku
- dôchodkovej situácií podniku
- Finančné analýzy
- ročná závierka- hodnotenie činnosti podniku, kt. zhrňuje účtovné výsledky za jednotlivé mesiace roka
- finančné výkazy- k najdôležitejším patria:
- výkaz ziskov a strát ( preukazuje zisk vytvorený podnikom za dané obdobie, pripravuje sa vždy na konci fin. roka)
- súvaha ( fin. výkaz, kt. zobrazuje fin. zdroje podniku (pasíva) ako aj objem štruktúry majetku (aktíva))
Celkové výnosy- celkové náklady= hosp. výsledok (zisk, strata)
- Rozpočtovníctvo
-rozpočet je ten najlepší odhad toho, čo podnik dosiahne počas rozpočtového obdobia. Zahŕňa predvídanie podmienok podnikania v budúcnosti a účinok, kt. môžu mať na podnik.
Zahŕňa 2 odlišné procesy:
- Plánovanie činnosti- je užitočný nástroj riadenia, budúce plány vyjadrené vo forme rozpočtu sú odhady očakávaní podnikateľa v oblasti odbytu, výsledkov, cash- flow obeh hotovosti)
Druh a rozsah rozpočtov bude tiež závisieť od činnosti, kt. podnik vykonáva.
- Kontrola realizácie- sleduje:
- významné odchylky od rozpočtu
- tendencie v alkových hodnotách
Do súboru cieľov fin. mnž. podniku patrí:
- maximalizácia zisku
- zabezpečenie likvidity (dostatočná tvorba pohotových peňažných prostriedkov na úhradu postupne vzniknutých záväzkov)
- udržiavanie fin. stability ( ochrana podniku pred vplyvom nepriaznivých ekn. činiteľov)
Finančná analýza
Fin. analýzu podniku možno rozdeliť:
- externá fin. analýza účtovných inf.
- interná fin. analýza s inf. celého inf. systému podniku
Cieľom fin. analýzy je poznať fin. zdravie firmy a odhaliť slabé stránky, kt. firme spôsobujú problémy a naopak určiť jej silné stránky, kt. jej pomôžu napredovať.
Likvidácia- ako schopnosť uhrádzať svoje záväzky, je len jednou z podmienok fin. zdravia podniku. Druhou podmienkou je výnosnosť ( rentabilita) kapitálu vloženého do podnikania.
Finančná tieseň- je taký stav, keď má podnik veľké problémy s likviditou a nemôže ju riešiť inak len výraznou zmenou v činnosti podniku a spôsobu jeho financovania.
Vstupy fin. analýzy
- Účtovné výkazy:
- výkazy fin. účtov- sú to externé výkazy, podávajú prehľad o stave majetku a zdrojov jeho krytia o tvorbe výsledku hosp. ( súvaha)
- výkazy vnútroorganizačných účtov- nemajú právne predpísaný obsah, každá ÚJ sa tvorí sama podľa svojej potreby ( výkazy o nákladoch)
- Výročná správa
- je zdrojová inf. tak pre interných ako aj externých používateľov inf.
- Prospekty cenných papierov
- obsahujú dôležité inf. týkajúce sa najmä produktu podnikania, emitenta, jeho OŠ vrátane dcérskych spoločností
- Ďalšie verejné dostupné zdroje:
- analýzy v odborných časopisoch
- správy z tlačových konferencií o firme
- poskytovaných špecializovanými financiami za úhradu
Výstupy finančnej analýzy
- Ukazovateľ likvidity a prac. kapitálu
- Ukazovateľ rentability a aktivity
- Ukazovatele fin. stability
- Prehľad peňažných tokov
- Cena a cenová politika v hotelierstve
Trhový mechanizmus tvoria 3 typy procesov:
- tvorba ponuky
- tvorba dopytu
- utváranie ceny na základe ponuky a dopytu
Cena- výmenná jednotka, hodnota tovaru vyjadrená v peňažných jednotkách
Komerčne chápaná cena- má byť dostatočne vysoká, aby poskytla všetky náklady a priniesla určitý zisk
-obsahuje nákladovú i ziskovú zložku
Cieľom zákazníka- je dosiahnuť pri danej cene maximum užitočnosti
Cieľom výrobcu- je dosiahnuť pri danej cene maximálny zisk
Cenová politika v CR
2 koncepcie tvorby ceny:
- Nákladová
- východiskom sú vlastné náklady podniku v trhových cenách. Používa sa pritom kalkulácia vlastných nákladov. Dôležité je, či vlastné náklady zodpovedajú spoločenským nákladom.
Predajná cena= vlastné náklady + zisk
Náklady:
-Fixné (nájomné, poistenie, odpisy, dane...)
-Variabilné ( suroviny, mzdy, os. náklady...)
- Trhová
- predajná cena sa vyvíja od cenovej situácie na trhu, od stavu dopytu a ponuky, od cien konkurencie na danom trhu, v danom mieste a čase.
Orientácia cien- odvodzujeme od dopytu a od konkurenčných cien:
- Dopytovo orientovaná cena- na orientáciu ponuky, na cieľové skupiny zákazníkov
- Konkurenčne orientovaná cena- typická v CR, podnik preberá cenovú koncepciu konkurencie
- V praxi sa uplatňuje kombinovaná koncepcia ceny
Cenové činitele
- Všeobecné ( zákl. výrobné faktory, kvalifikácia, zručnosť pracovníkov, objem výroby...)
- Špecifické ( charakter prim. a sek. ponuky, lokalizácie, dopravná dostupnosť, sezónnosť...)
Diferenciácia cien v UZ
- podľa spôsobu náboru hostí
- pultové ceny ( najvyššie)
- ceny pri CK (nižšie o 10-30 %)
- podľa počtu hostí
- individuálne
- skupinové (15-20 hostí)
- podľa sezóny
- sezóna (leto, zima)
- sezónna špička ( Vianoce, Veľká Noc)
- mimosezóna (nižšie o 20-45 %)
- podľa skupín hostí
- mládež
- dôchodcovia
- podľa času objednávky
- platba vopred ( nižšia cena)
- cena ,,stand by“ ( do 40% zľava; ubyt po 22 hod.- odubytovanie do 9 h. )
- last minute ( max. 1 deň pred ubyt.)
- podľa druhu izieb
- podľa počtu lôžok v izbe
- podľa polohy izby, ....
- podľa obdobia v týždni
- rôzne víkendové zľavy, 2 os. za jednu cenu, ...
Kalkulácia cien v UZ
Cena je peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji, všetky ceny sú výsledkom medzi kupujúcim a predávajúcim.
Tvorba ceny- vychádza z reálnych nákladov ubyt. služieb prepočítaných na jeden deň a jednu izbu; jednodenný pobyt.
Metódy kalkulácie cien
-na základe vlastných nákladov na izbodeň
- Kalkulácia ceny zahŕňa:
- mzdové náklady, odmeny, prémie prac.
- spotreba energie a paliva, materiálu
- náklady na pranie, upratovanie
- odpisy a náklady na opravy a údržbu
- náklady na MG, propagáciu, nábor, cestovné
- dane, zákonné soc. poistenie
- ostatné náklady
- zisk
- Kalkulácia pomocou hodnotového faktoru:
- kapacita
- predpokladané využitie ubytovacej kapacity v %
- požadované % zisku z ubytovania
- vlastné náklady ubyt. časti hotela
- hodnotový faktor pre jednotlivé druhy izieb
- výpočet predpokladaného počtu obsadených izieb, 1, 2, 3 –lôžk.
PJI= počet dní • počet jednolôžkových izieb
100 • využitie v %
- výpočet vlastných nákladov
VN= VN ubyt. časti .
obsadenosť izieb na 1 rok • hodnot. faktor
- kalkulácia ceny izby
vlastné náklady+ zisk 30%= cena
netto+ DPH 6%= predajná cena
- Kalkulácia cien pomocou variabilných a fixných nákladov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vypracované otázky z manažmentu | Referát | 5 157 slov | |
Personálny manažment | Referát | 555 slov | |
Manažment - základy | Referát | 2 461 slov | |
Vývoj, zameranie a metódy manažmentu | Referát | 1 379 slov | |
Predmet a funkcie výrobného manažmentu | Referát | 1 182 slov | |
Manažment pôdneho fondu, pozemkové úpravy | Referát | 1 155 slov | |
Manažment hlavných odvetví rastlinnej výroby | Referát | 753 slov | |
Manažment hlavných odvetví živočíšnej výroby | Referát | 1 700 slov | |
Manažment alternatívneho poľnohospodárstva | Referát | 566 slov | |
Strategický manažment | Referát | 6 310 slov | |
Manažment ako proces | Ostatné | 1 585 slov | |
Kontrolná funkcia manažmentu | Referát | 871 slov | |
Projektový manažment | Referát | 1 011 slov | |
Charakteristika manažmentu | Referát | 362 slov | |
Plánovacia funkcia podnikového manažmentu | Referát | 1 528 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Organizácia práce v ubytovacej časti hotela