Stratégia a taktika

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: lienocka (19)
Typ práce: Referát
Dátum: 04.08.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 827 slov
Počet zobrazení: 3 376
Tlačení: 180
Uložení: 215

Stratégia a taktika

Stratégia- je formulácia cieľov podniku a postupov ich dosahovania, je dlhodobá.

Taktika - je spôsob použitia prostriedkov podniku pre naplnenie stratégie.

Rozdiely medzi stratégiou a taktikou:

  • Strategické rozhodovanie prebieha v podmienkach neistoty, ale pri taktickom rozhodavaní je známa stratégia.
  • Účinky po taktickom rozhodovaní prichádzajú skôr, po úspešnej stratégii pricháda úžitok neskôr.
  • Dôsledky nesprávnej stratégie sa naprávajú ťažšie ako nesprávnej taktiky

Stratefický manažment je proces, ktorý obsahuje fázy:

  1. POSLANIE HOTELA - každý podnik je zameraný na trhový segment (napr. seniori), je definícia strategických cieľov, čo chceme dosiahnuť, kedy chceme dosiahnuť a ako chceme dosiahnuť ciele a prostriedky akými ich dosiahneme (zdroje podniku).
  1. ANALÝZA PROSTREDIA- je skúmanie prostredia v podniku. Prostredie delíme na:
  • interné tvorí ho: a) organizačná štruktúra podniku
  1. b) podniková kultúra (správanie vedúcich pracovníkov k zamestnancom, rituály, komunikácia aj navonok, toky informácii, orientácia na zákazníka, orientácia na výsledky...)

c)zdroje podniku: finančné, kapacitné, pracovné, surovinové

  • externé: a) mikroprostredie - konkurenčené
  1. b) makroprostredie - globálne
  2. A) Mikroprostredie – konkurenčné prostredie: podnik s ním prichádza bezprostredne do kontaktu, je rovnaké pre podniky v tom istom regióne, tvoria ho:
  3. zákazníci – porovnávajú ponúkané hodnoty vo vzťahu k cene tovarov a služieb, ich dostupnosť, úroveň servisu
  4. dodávatelia – zaujíma ich naša platobná schopnosť, rýchlosť v plnení záväzkov, hustota a objem nákupov
  5. konkurencia – zaujíma ich podiel na trhu, intenzita inovačných zmien, prenikanie na nové trhy
  6. obchodné zväzy – majú záujem o spoluúčasť na spoločných programoch
  7. odborové zväzy – sledujú pracovné podmienky, stabilitu zamestnanosti, porovnateľnosť miezd
  8. akcionári – vyžadujú bezpečnosť a istotu zhodnocovania kapitálu, rast reálnej hodnoty akcií a dividend
  9. miestne zastupiteľstvá – záujem o ochranu ŽP, prispieva k zamestnanosti v regióne, prispieva na rozvoj oblasti, charitatívne aktivity
  10. veritelia – majú záujem o splnenie dohodnutých zmluvných podmienok
  11. špeciálne záujmvé skupiny – majú záujem o podporu špeciálnych programov (napr. Greenpeace)

SWOT ANALÝZA: je to analýza prostredia silných stránok a slabých podmienok oproti konkurencii a príležitostí alebo hrozieb na trhu.

(strenght) S – silné stránky nášho podniku oproti konkurencii

(weakness) W – slabé stránky nášho podniku v porovnaní s konkurenciou

(oportunity) O – príležitosti na trhu

(threat) T – hrozby na trhu

Postup pri SWOT analýze:

  1. Určenie kritérii hodnotenia - napr. odbornosť personálu, lokalita, personál, cena a kvalita
  2. Definovanie stupnice hodnotenia - od 1 po 5 (1 - je najlepšie, 5 - je najhoršie)
  3. Ohodnotenie sledovaných kritérii podľa stupnice
  4. Vytvoríme čiarový graf z tabuľky
  5. Interpretujeme graf – ak sa čiary pretínajú, alebo stretávajú hovoríme o konkurencii a ak sa čiary vôbec nekrižujú nie je to porovnateľná konkurencia
  6. Analýza príležitostí a hrozieb – z dostupných zdrojov (noviny, TV, internet)

Reštaurácia Amanda (náš podnik)

Reštaurácia Beta (konkurencia)

Kvalifikovanosť obsluhy

2

1

Cena vo vzťahu ku kvalite

1

1

Kvalita J (chuť a vzhľad)

2

1

Dostupnosť (lokalita)

2

2

Exteriér

2

3

Interiér (vybaven., atmos.)

2

2

Spokojnosť (očakávania)

1

2

  1. B) Makroprostredie – globálne prostredie: vystihuje ho PEST analýza

Ppoliticko-právne prostredie, tvorí ho: legislatíva

Eekonomické prostredie, tvorí ho: inflácia, hrubý domáci produkt, export
Ssociálne (sociálno-kultúrne) prostredie, tvorí ho: životná úroveň obyvateľstva, demografia,

životná úroveň, kúpyschopnosť
Ttechnicko-technologické prostredie, tvorí ho: nové trendy, vybavenie, vynálezy

  1. VÝBER STRATÉGIE A JEJ FORMULÁCIA –

Výber varianty stratégie

Stratégie sa rozdeľujú:

  1. a) Ofenzívne - podnik vyvíja aktivitu napr. obsadzuje nové trhy
  2. b) Defenzívne – podnik sa prispôsobuje (nevyvíja aktivity)

Stratégie rastu:

  1. Vo vlastnej réžii – vlastný zisk podnikateľa stačí na rozšírenie výroby
  2. Fúzia - spojenie podnikov do jedného
  3. Join Ventures – účasť na spoločných projektoch dvoch alebo viacerých podnikov (napr. zahraničný investory poskytnú technológie a domáci poskytuje pracovnú silu a priestory)
  4. Diverzifikácia – rozširovanie pôsobnosti do inej oblasti (napr. požičovňa lyží, ubytovacie zariadenia)

Stratégia stability:

Pracovníkov neprepúšťame ani neprijímame.

Stratégia útlmu:

Prepúšťame pracovníkov a obmedzujeme podnikové produktívne aktivity.

Kombinovaná stratégia:

Je kombinácia uvedených stratégii (napr. pri neúspešnom jednom odbore z dvoch, napr. požičovňa áut a ubytovacie zariadenie - najprv zvolíme stratégiu útlmu a zrušíme požičovňu áut a v ubytovacom zariadení zvolíme stratégiu rastu).

Pri rozhodovaní o type stratégie používame rôzne metódy, najčastejšou je BCG MATICA (Boston Consulting Group), vychádza zo životného cyklu výrobkov. V BCG matici sú výrobky zatrieďované do 4 skupín podľa 2 kritérií: predaja a zisku.

Skupiny:

 predaj

1. Otázniky

2. Hviezdy

3. Zdochnuté psy

4. Dojné kravy

nízky zisk zisk rastie zisk x

  1. – nízky zisk ale predaj rastie
  2. – prudko rastie predaj aj zisk
  3. – nízky predaj a vysoký zisk
  4. – nízky predaj a nízky zisk

Fázy životného cyklu výrobkov:

- v 1. a 2. období sa dosahuje strata

- v 3. období prichádza na trh väčšinou konkurencia

- v 4. období ak chceme predĺžiť, udržať krivku predaja a zisku sú nutné náklady na udržanie

- v 4. a 5. období je ešte možná inovácia produktu

Podnikateľské stratégie (business strategies)

  1. Stratégia nákladového vodcovstva - tá stratégia je možná pri predpoklade, že môže pri nízkych nákladoch poskytnúť cenu nižšiu ako konkurencia a tým si zabezpečiť cenu nižšiu ako konkurencia
  2. Stratégia diferenciácie - keď uspokojujeme potreby zákazníka, ale v porovnaní s konkurenciou je náš produkt výnimočný
  3. stratégia špecializácie - v porovnaní s konkurenciou poskytujeme produkty, alebo služby vymedzenej cieľovej skupine, čím môžeme byť najlepší v kvalite
  1. IMPLEMENTÁCIA STRATÉGIE - pri vybranej stratégii je treba vypracovať programy a rozpočty
  1. KONTROLA A HODNOTENIE - hodnoty či zámery (poslanie) podniku boli naplnené napr. podnik sa vyprofiluje. Kontrola, ktorá sa využíva:
  2. a) stratégická – zameriava sa na formulovanie stratégii
  3. b) taktická – jej výsledky sa využívajú na odstránenie odchýlok
  4. c) operatívna – kontrola opatrení na konkrétnych pracoviskách
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Taktiky


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu