Stratégia a taktika
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 376
Uložení: 215
Stratégia a taktika
Stratégia- je formulácia cieľov podniku a postupov ich dosahovania, je dlhodobá.
Taktika - je spôsob použitia prostriedkov podniku pre naplnenie stratégie.
Rozdiely medzi stratégiou a taktikou:
- Strategické rozhodovanie prebieha v podmienkach neistoty, ale pri taktickom rozhodavaní je známa stratégia.
- Účinky po taktickom rozhodovaní prichádzajú skôr, po úspešnej stratégii pricháda úžitok neskôr.
- Dôsledky nesprávnej stratégie sa naprávajú ťažšie ako nesprávnej taktiky
Stratefický manažment je proces, ktorý obsahuje fázy:
- POSLANIE HOTELA - každý podnik je zameraný na trhový segment (napr. seniori), je definícia strategických cieľov, čo chceme dosiahnuť, kedy chceme dosiahnuť a ako chceme dosiahnuť ciele a prostriedky akými ich dosiahneme (zdroje podniku).
- ANALÝZA PROSTREDIA- je skúmanie prostredia v podniku. Prostredie delíme na:
- interné tvorí ho: a) organizačná štruktúra podniku
- b) podniková kultúra (správanie vedúcich pracovníkov k zamestnancom, rituály, komunikácia aj navonok, toky informácii, orientácia na zákazníka, orientácia na výsledky...)
c)zdroje podniku: finančné, kapacitné, pracovné, surovinové
- externé: a) mikroprostredie - konkurenčené
- b) makroprostredie - globálne
- A) Mikroprostredie – konkurenčné prostredie: podnik s ním prichádza bezprostredne do kontaktu, je rovnaké pre podniky v tom istom regióne, tvoria ho:
- zákazníci – porovnávajú ponúkané hodnoty vo vzťahu k cene tovarov a služieb, ich dostupnosť, úroveň servisu
- dodávatelia – zaujíma ich naša platobná schopnosť, rýchlosť v plnení záväzkov, hustota a objem nákupov
- konkurencia – zaujíma ich podiel na trhu, intenzita inovačných zmien, prenikanie na nové trhy
- obchodné zväzy – majú záujem o spoluúčasť na spoločných programoch
- odborové zväzy – sledujú pracovné podmienky, stabilitu zamestnanosti, porovnateľnosť miezd
- akcionári – vyžadujú bezpečnosť a istotu zhodnocovania kapitálu, rast reálnej hodnoty akcií a dividend
- miestne zastupiteľstvá – záujem o ochranu ŽP, prispieva k zamestnanosti v regióne, prispieva na rozvoj oblasti, charitatívne aktivity
- veritelia – majú záujem o splnenie dohodnutých zmluvných podmienok
- špeciálne záujmvé skupiny – majú záujem o podporu špeciálnych programov (napr. Greenpeace)
SWOT ANALÝZA: je to analýza prostredia silných stránok a slabých podmienok oproti konkurencii a príležitostí alebo hrozieb na trhu.
(strenght) S – silné stránky nášho podniku oproti konkurencii
(weakness) W – slabé stránky nášho podniku v porovnaní s konkurenciou
(oportunity) O – príležitosti na trhu
(threat) T – hrozby na trhu
Postup pri SWOT analýze:
- Určenie kritérii hodnotenia - napr. odbornosť personálu, lokalita, personál, cena a kvalita
- Definovanie stupnice hodnotenia - od 1 po 5 (1 - je najlepšie, 5 - je najhoršie)
- Ohodnotenie sledovaných kritérii podľa stupnice
- Vytvoríme čiarový graf z tabuľky
- Interpretujeme graf – ak sa čiary pretínajú, alebo stretávajú hovoríme o konkurencii a ak sa čiary vôbec nekrižujú nie je to porovnateľná konkurencia
- Analýza príležitostí a hrozieb – z dostupných zdrojov (noviny, TV, internet)
Reštaurácia Amanda (náš podnik) | Reštaurácia Beta (konkurencia) | |
Kvalifikovanosť obsluhy | 2 | 1 |
Cena vo vzťahu ku kvalite | 1 | 1 |
Kvalita J (chuť a vzhľad) | 2 | 1 |
Dostupnosť (lokalita) | 2 | 2 |
Exteriér | 2 | 3 |
Interiér (vybaven., atmos.) | 2 | 2 |
Spokojnosť (očakávania) | 1 | 2 |
- B) Makroprostredie – globálne prostredie: vystihuje ho PEST analýza
P – politicko-právne prostredie, tvorí ho: legislatíva
E – ekonomické prostredie, tvorí ho: inflácia, hrubý domáci produkt, export
S – sociálne (sociálno-kultúrne) prostredie, tvorí ho: životná úroveň obyvateľstva, demografia,
životná úroveň, kúpyschopnosť
T – technicko-technologické prostredie, tvorí ho: nové trendy, vybavenie, vynálezy
- VÝBER STRATÉGIE A JEJ FORMULÁCIA –
Výber varianty stratégie
Stratégie sa rozdeľujú:
- a) Ofenzívne - podnik vyvíja aktivitu napr. obsadzuje nové trhy
- b) Defenzívne – podnik sa prispôsobuje (nevyvíja aktivity)
Stratégie rastu:
- Vo vlastnej réžii – vlastný zisk podnikateľa stačí na rozšírenie výroby
- Fúzia - spojenie podnikov do jedného
- Join Ventures – účasť na spoločných projektoch dvoch alebo viacerých podnikov (napr. zahraničný investory poskytnú technológie a domáci poskytuje pracovnú silu a priestory)
- Diverzifikácia – rozširovanie pôsobnosti do inej oblasti (napr. požičovňa lyží, ubytovacie zariadenia)
Stratégia stability:
Pracovníkov neprepúšťame ani neprijímame.
Stratégia útlmu:
Prepúšťame pracovníkov a obmedzujeme podnikové produktívne aktivity.
Kombinovaná stratégia:
Je kombinácia uvedených stratégii (napr. pri neúspešnom jednom odbore z dvoch, napr. požičovňa áut a ubytovacie zariadenie - najprv zvolíme stratégiu útlmu a zrušíme požičovňu áut a v ubytovacom zariadení zvolíme stratégiu rastu).
Pri rozhodovaní o type stratégie používame rôzne metódy, najčastejšou je BCG MATICA (Boston Consulting Group), vychádza zo životného cyklu výrobkov. V BCG matici sú výrobky zatrieďované do 4 skupín podľa 2 kritérií: predaja a zisku.
Skupiny:
predaj
1. Otázniky | 2. Hviezdy |
3. Zdochnuté psy | 4. Dojné kravy |
nízky zisk zisk rastie zisk x
- – nízky zisk ale predaj rastie
- – prudko rastie predaj aj zisk
- – nízky predaj a vysoký zisk
- – nízky predaj a nízky zisk
Fázy životného cyklu výrobkov:
- v 1. a 2. období sa dosahuje strata
- v 3. období prichádza na trh väčšinou konkurencia
- v 4. období ak chceme predĺžiť, udržať krivku predaja a zisku sú nutné náklady na udržanie
- v 4. a 5. období je ešte možná inovácia produktu
Podnikateľské stratégie (business strategies)
- Stratégia nákladového vodcovstva - tá stratégia je možná pri predpoklade, že môže pri nízkych nákladoch poskytnúť cenu nižšiu ako konkurencia a tým si zabezpečiť cenu nižšiu ako konkurencia
- Stratégia diferenciácie - keď uspokojujeme potreby zákazníka, ale v porovnaní s konkurenciou je náš produkt výnimočný
- stratégia špecializácie - v porovnaní s konkurenciou poskytujeme produkty, alebo služby vymedzenej cieľovej skupine, čím môžeme byť najlepší v kvalite
- IMPLEMENTÁCIA STRATÉGIE - pri vybranej stratégii je treba vypracovať programy a rozpočty
- KONTROLA A HODNOTENIE - hodnoty či zámery (poslanie) podniku boli naplnené napr. podnik sa vyprofiluje. Kontrola, ktorá sa využíva:
- a) stratégická – zameriava sa na formulovanie stratégii
- b) taktická – jej výsledky sa využívajú na odstránenie odchýlok
- c) operatívna – kontrola opatrení na konkrétnych pracoviskách
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Produkt a produktová stratégia, stratégia tvorby značky, manažment portfólia produktov | Referát | 1 146 slov | |
Cena a cenová stratégia, základné metódy tvorby cien | Referát | 851 slov | |
23. Stratégia a strategické myslenie manažérov | Referát | 829 slov | |
Stratégia a strategické myslenie manažérov | Učebné poznámky | 718 slov | |
Implementácia medzinárodných marketingových stratégií | Referát | 627 slov | |
Stratégie vstupu na zahraničné trhy | Referát | 1 219 slov | |
Skúmanie prostredia ako východisko pre tvorbu stratégie | Učebné poznámky | 634 slov | |
Konkurenčné stratégie | Učebné poznámky | 672 slov | |
Proces tvorby produktovej stratégie | Referát | 510 slov | |
31. Implementácia stratégie a strategická kontrola | Referát | 1 220 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#TaktikyHotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |