Manažér
Autor: lienocka (19)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 04.08.2021
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 938 slov
Počet zobrazení: 1 849
Počet zobrazení: 1 849
Tlačení: 146
Uložení: 147
Uložení: 147
MANAŽÉR
- Pracovník, kt. riadi prácu a preberá zodpovednosť za výsledky práce iných.
- Vedúca osobnosť podniku alebo skupina top manažmentu
- Úrovne manažérov:
- Top manažment => manažéri usmerňujú činnosť podniku ako celku, vymenúva ich vlastník alebo najvyššie orgány spoločnosti
- Manažéri strednej úrovne => manažér odborných štábnych útvarov
- Manažér prvej línie => prevádzkarka, majster, vedúci dielne, hl. čašník, šéfkuchár
- Manažér plní nasledovné funkcie:
- Výkonná – riadi činnosť tímu a zodpovedá za výsledky, musí byť presný, zodpovedný, spravodlivý, objektívny, rozhodný a ústretový
- Výchovná - je vzorom pre podriadených, vedie ich k výkonom a rieši konfliktySpoločenská – je kultúrny, dodržiava zásady správania sa, kultivovaný, morálny, nekonfliktný, empatický, odvážny, spoločenský, priateľský, spoľahlivý a rešpektovaný
- Reprezentatívna – navonok zastupuje svoj tím
- Odborná – teoreticky i prakticky pomáha riešiť úlohy, podporuje pri vzdelávaní kreatívny, vynaliezavý, podnetový, inteligentný, praktický
- Hodnotiaca – posudzuje výsledky, je chápavý a objektívny
- Predpoklady k dobrému manažérovi:
- Vrodené vlastnosti=> výrečnosť, talent, komunikatívnosť
- Nadobudnuté vlastnosti => výchovou, vzdelaním, prostredím
- Rozdelenie manažérov:
- Univerzalisti => venujú sa všeobecným činnostiam, => musia mať prehľad o všetkom, =>zodpovední za rozvoj podniku, => sú na vedúcich postoch ( generálny riaditeľ, top riaditeľ)
- Špecialisti => špecializujú sa na určitú oblasť(ekonomický/ výrobný/odbytový úsek )
Vzťahy, v ktorých vystupuje manažér:
- vzťah NADRADENOSTIa PODRADENOSTI – vertikálny charakter, medzi viacerými úrovňami organizačnej schémy, menia sa postupom alebo preradením pracovníkov
- vzťahy KOLEGIALITY a TÍMOVÉ vzťahy – horizontálny charakter, vyskytujú sa v útvaroch alebo medzi viacerými útvarmi
Komunikácia
- Podniková komunikácia
- Formálna => vyplýva z formálnych vzťahov na pracovisku ( dolná, horná, vedľajšia)
- Neformálna => komunikácia v podniku, na kt. nevplývajú vzťahy podniku (pozície)
- Vzory neformálnej komunikácie
- jednoduchá reťaz2. strapcovitá sieť
3.hviezdicová sieť4.pravdepodobnostá sieť
- Komunikácia :
- verbálna – prenos myšlienok hovoreným slovom, patrí sem aj písomná komunikácia
- neverbálna – prenos myšlienok iným slovom, nie hovoreným (mimika, gestikulácia)
- Zásady aktívneho počúvania
- Schopnosť sústrediť sa na obsah
- Schopnosť vnímať a analyzovať neverbálnu komunikáciu popri verbálne
- Schopnosť pochopiť názor iných
- Reagovať na odlišné názory iných bez emócií
- Komunikačné bariéry: rušivé vplyvy
- Mikrobariery (subjektívne) nesústredenosť, fyzické potreby, nepripravenosť, jazykové schopnosti
- Makrobariery (objektívne) podmienky komunikácie( hluk, ozvena, čas), spôsob komunikácií
- STRES => tiež patrí medzi komunikačné bariery, => nepohoda zamestnanca, kt. môže mať fyzické alebo psychycké následky
- Faktory stresu => povinnosti, časový stres, zdravotný stav, počasie, súkromie
- Výsledky stresu => môžeme si ich všimnúť => náladovosť, podráždenosť, nesústredenosť, nedochvíľnosť, fajčenie, alkohol, únava
- Manažér vplýva na svojich podriadených :
- Vzor => vlastnosťami a konaním => výchovná funkcia
- Nepriamo =>motiváciou, stimuláciou, mzdou
- Priamo => úlohy, príkazy, rady
Motivačná teória
- Motivačné teórie => zakladateľom je Douglas McGregor, rozdelil pracovníkov do skupín:
- pracovníci X – u nich je predpoklad, že nie sú spokojní s prácou, nemajú k práci osobný vzťah, ide im iba o zárobok peňazí, ktorých nemajú nikdy dosť. Ani zvýšenie mzdy im zvyčajne nepomáha – vhodný prístup manažéra je princíp koláča a korbáča (výhody ale aj sankcie za nedodržanie úloh)
- pracovník typu Y – je protikladom X, predpokladá sa u neho samostatnosť, chce pracovať no musí mať tvorivé prostredie, ktoré ho podnecuje a vyvoláva záujem pracovať, manažér musí dbať na rozvíjanie neformálnych vzťahov na pracovisku, starať sa o pracovnú klímu a nezabúdať na pochvalu, odmenu, ocenenie.
- pracovník typu Z – je pracovne založený, vzťah na báze disciplíny a spolupráci,
- Okrem motivácie poznáme aj Stimuláciu => proces, v kt. vonkajšie vplyvy cielene pôsobia na človeka, ovplyvňujú tým jeho konanie. Stimulácia môže byť :
- Pozitívna => na základe posilňovania perspektívy úspechu ( odmeny)
- Negatívna => na základe posilňovania hrozby neúspechu a negatívnych dôsledkov (pokarhanie)
- Vznik profesie manažéra: => Súvisí so vznikom a vývojom teórie manažmentu, v začiatkoch boli často prepojené funkcie vlastník-manažér-pracovník. Postupom času vedenie preberali profesionálni manažéri. Oddelili sa záujmy skupín:
- vlastníci: záujem o max. zisku, min nákladov, zhodnotenie kapitálu, napĺňanie poslania podniku
- manažéri: mať zodpovednosť v rovnováhe s právomocami, mať spoločenské postavenie, imidž úspešného človeka
- pracovníci: rast mzdy, kariérny postup, možnosť zlepšovať kvalifikáciu, mať na pracovisku dobré vzťahy, uplatnenie svojich schopností
- Kariéra manažéra => požiadavky na manažéra sú diferencované, rozdielne podľa úrovne riadenie a charakteru činnosti.
- Manažér v priebehu kariéry prechádza určitými etapami vývoja:
- Prípravná etapa: získavanie teoretických poznatkov
- Uchytenie sa : zaradenia sa do prac. kolektívu, získavanie skúseností z riešenia problémov a upevňovanie si pozície v kolektíve.
- Rozvoj: najdôležitejšia fáza v manažérskej kariére, manažér si osvojuje dôležité návyky, stáva sa autoritou v kolektíve, rastie odborne i osobne, (obdobie 30-50 rok.)
- Čas ústupu kariéry: ubúdajú sily, prejavuje sa poklesom iniciatívy, sklon k rutine, neochota podporovať zmeny, strata autority.
- Nároky na osobnosť manažéra:
- Inteligenčné dispozície
- Znalosť marketingu
- Etika manažérskeho chápania a jednania
- Mobilita a pružnosť
- Chápanie komplexných javov
- Komunikatívny
- Informovaný
- Musí vedieť riešiť konflikty
Etický kódex:
- Zásady prístupu k podriadeným
- samokontrola pre manažéra v otázkach prístupu a riešenia niektorých otázok
- Etika vo vzťahu k vonkajšiemu prostrediu rieši otázky:
- ochrana ŽP,
- bezpečnosť produktu,
- zodpovednosť voči investorom a dodávateľom,
- pravdivá reklama.
- Etika vo vzťahu k vnútornému prostrediu rieši otázky:
- objektívnosť pri prijímaní a prepúšťaní,
- zabezpečenie občianskych práv a slobôd
- zásady pre obdržanie darov
Lobbing => informačná ( mediálna) politická činnosť podniku pre dosiahnutie cieľov.
Korupcia => sľub alebo poskytnutie platby osobe, aby ovplyvnila úradný výkon, alebo aby ho nevykonala
Pracovný pohovor
- Pri testovaní uchádzača o zamestnanie sa využíva ako podklad:
- žiadosť o prijatie do zamestnania
- Curriculum Vitae – CV životopis a motivačný list uchádzača
- referencie
- doklady o vzdelaní
- dotazník – umožní vytvoriť zoznam uchádzačov ktorí budú vybraní na osobný pohovor
- výberový rozhovor
- testy schopností, inteligencie, skúšky vedomostí a zručností, hodnotí sa:
- vnímanie
- pozornosť
- pamäť
- myslenie
- nekonfliktnosť
- odolnosť voči stresu
- komunikačné danosti
- pre novoprijatého zamestnanca ďalej nasleduje skúšobná doba/ adaptácia
- rotácia pracovníkov po oddeleniach
- prezentácia na súťažiach, workshopoch
- tvorba projektov
- účasť na kurzoch, stážach, seminároch a pod.
- Vyhľadávanie pracovníkov:
- Interné zdroje - naši pracovníci zaradení na nové pozície z dôvodu reorganizácie alebo zvýšenia kvalifikácie zamestnanca. Vyhľadávanie pracovníkov z vlastných výrobných zdrojov má výhody – poznajú zamestnancov, nízke náklady na vyhľadávanie, vieme, čo očakávať, lepšie sa adaptuje na novú funkciu.
- Externé zdroje – inzercia na webstránkach, tlači, spolupráca s úradom práce, personálna agentúra, spolupráca s odbornými školami
- Pri prijímaní pracovníka môžu nastať nasledovné chyby:
- „haló efekt“ – výber na základe prvého dojmu
- chyba projekcie – neprimerané kritériá
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Osobnosť manažéra, motivovanie ľudí | Referát | 865 slov | |
Manažment – Manažér, Manažment, Kontrola, Vedenie ľudí, Organizovanie | Referát | 1 838 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Stres a manažer #Stres v práci manažéraHotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 041 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |
Vygenerované za 0.083 s.