Manažér

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: lienocka (19)
Typ práce: Referát
Dátum: 04.08.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 938 slov
Počet zobrazení: 1 604
Tlačení: 127
Uložení: 131

MANAŽÉR

  • Pracovník, kt. riadi prácu a preberá zodpovednosť za výsledky práce iných.
  • Vedúca osobnosť podniku alebo skupina top manažmentu
  • Úrovne manažérov:
  1. Top manažment => manažéri usmerňujú činnosť podniku ako celku, vymenúva ich vlastník alebo najvyššie orgány spoločnosti
  2. Manažéri strednej úrovne => manažér odborných štábnych útvarov
  3. Manažér prvej línie => prevádzkarka, majster, vedúci dielne, hl. čašník, šéfkuchár
  • Manažér plní nasledovné funkcie:
  1. Výkonná – riadi činnosť tímu a zodpovedá za výsledky, musí byť presný, zodpovedný, spravodlivý, objektívny, rozhodný a ústretový
  2. Výchovná - je vzorom pre podriadených, vedie ich k výkonom a rieši konfliktySpoločenská – je kultúrny, dodržiava zásady správania sa, kultivovaný, morálny, nekonfliktný, empatický, odvážny, spoločenský, priateľský, spoľahlivý a rešpektovaný
  3. Reprezentatívna – navonok zastupuje svoj tím
  4. Odborná – teoreticky i prakticky pomáha riešiť úlohy, podporuje pri vzdelávaní kreatívny, vynaliezavý, podnetový, inteligentný, praktický
  5. Hodnotiaca – posudzuje výsledky, je chápavý a objektívny
  • Predpoklady k dobrému manažérovi:
  1. Vrodené vlastnosti=> výrečnosť, talent, komunikatívnosť
  2. Nadobudnuté vlastnosti => výchovou, vzdelaním, prostredím
  • Rozdelenie manažérov:
  1. Univerzalisti => venujú sa všeobecným činnostiam, => musia mať prehľad o všetkom, =>zodpovední za rozvoj podniku, => sú na vedúcich postoch ( generálny riaditeľ, top riaditeľ)
  2. Špecialisti => špecializujú sa na určitú oblasť(ekonomický/ výrobný/odbytový úsek )

Vzťahy, v ktorých vystupuje manažér:

  1. vzťah NADRADENOSTIPODRADENOSTI – vertikálny charakter, medzi viacerými úrovňami organizačnej schémy, menia sa postupom alebo preradením pracovníkov
  2. vzťahy KOLEGIALITYTÍMOVÉ vzťahy – horizontálny charakter, vyskytujú sa v útvaroch alebo medzi viacerými útvarmi

Komunikácia

  • Podniková komunikácia
  1. Formálna => vyplýva z formálnych vzťahov na pracovisku ( dolná, horná, vedľajšia)
  2. Neformálna => komunikácia v podniku, na kt. nevplývajú vzťahy podniku (pozície)
  • Vzory neformálnej komunikácie
  1. jednoduchá reťaz2. strapcovitá sieť

3.hviezdicová sieť4.pravdepodobnostá sieť

  • Komunikácia :
  1. verbálna – prenos myšlienok hovoreným slovom, patrí sem aj písomná komunikácia
  2. neverbálna – prenos myšlienok iným slovom, nie hovoreným (mimika, gestikulácia)
  • Zásady aktívneho počúvania
  1. Schopnosť sústrediť sa na obsah
  2. Schopnosť vnímať a analyzovať neverbálnu komunikáciu popri verbálne
  3. Schopnosť pochopiť názor iných
  4. Reagovať na odlišné názory iných bez emócií
  • Komunikačné bariéry: rušivé vplyvy
  1. Mikrobariery (subjektívne) nesústredenosť, fyzické potreby, nepripravenosť, jazykové schopnosti
  2. Makrobariery (objektívne) podmienky komunikácie( hluk, ozvena, čas), spôsob komunikácií
  • STRES => tiež patrí medzi komunikačné bariery, => nepohoda zamestnanca, kt. môže mať fyzické alebo psychycké následky
  • Faktory stresu => povinnosti, časový stres, zdravotný stav, počasie, súkromie
  • Výsledky stresu => môžeme si ich všimnúť => náladovosť, podráždenosť, nesústredenosť, nedochvíľnosť, fajčenie, alkohol, únava
  • Manažér vplýva na svojich podriadených :
  1. Vzor => vlastnosťami a konaním => výchovná funkcia
  2. Nepriamo =>motiváciou, stimuláciou, mzdou
  3. Priamo => úlohy, príkazy, rady

Motivačná teória

  • Motivačné teórie => zakladateľom je Douglas McGregor, rozdelil pracovníkov do skupín:
  1. pracovníci X – u nich je predpoklad, že nie sú spokojní s prácou, nemajú k práci osobný vzťah, ide im iba o zárobok peňazí, ktorých nemajú nikdy dosť. Ani zvýšenie mzdy im zvyčajne nepomáha – vhodný prístup manažéra je princíp koláča a korbáča (výhody ale aj sankcie za nedodržanie úloh)
  2. pracovník typu Y – je protikladom X, predpokladá sa u neho samostatnosť, chce pracovať no musí mať tvorivé prostredie, ktoré ho podnecuje a vyvoláva záujem pracovať, manažér musí dbať na rozvíjanie neformálnych vzťahov na pracovisku, starať sa o pracovnú klímu a nezabúdať na pochvalu, odmenu, ocenenie.
  3. pracovník typu Z – je pracovne založený, vzťah na báze disciplíny a spolupráci,
  • Okrem motivácie poznáme aj Stimuláciu => proces, v kt. vonkajšie vplyvy cielene pôsobia na človeka, ovplyvňujú tým jeho konanie. Stimulácia môže byť :
  1. Pozitívna => na základe posilňovania perspektívy úspechu ( odmeny)
  2. Negatívna => na základe posilňovania hrozby neúspechu a negatívnych dôsledkov (pokarhanie)
  • Vznik profesie manažéra: => Súvisí so vznikom a vývojom teórie manažmentu, v začiatkoch boli často prepojené funkcie vlastník-manažér-pracovník. Postupom času vedenie preberali profesionálni manažéri. Oddelili sa záujmy skupín:
  1. vlastníci: záujem o max. zisku, min nákladov, zhodnotenie kapitálu, napĺňanie poslania podniku
  2. manažéri: mať zodpovednosť v rovnováhe s právomocami, mať spoločenské postavenie, imidž úspešného človeka
  3. pracovníci: rast mzdy, kariérny postup, možnosť zlepšovať kvalifikáciu, mať na pracovisku dobré vzťahy, uplatnenie svojich schopností
  • Kariéra manažéra => požiadavky na manažéra sú diferencované, rozdielne podľa úrovne riadenie a charakteru činnosti.
  • Manažér v priebehu kariéry prechádza určitými etapami vývoja:
  1. Prípravná etapa: získavanie teoretických poznatkov
  2. Uchytenie sa : zaradenia sa do prac. kolektívu, získavanie skúseností z riešenia problémov a upevňovanie si pozície v kolektíve.
  3. Rozvoj: najdôležitejšia fáza v manažérskej kariére, manažér si osvojuje dôležité návyky, stáva sa autoritou v kolektíve, rastie odborne i osobne, (obdobie 30-50 rok.)
  4. Čas ústupu kariéry: ubúdajú sily, prejavuje sa poklesom iniciatívy, sklon k rutine, neochota podporovať zmeny, strata autority.
  • Nároky na osobnosť manažéra:
  • Inteligenčné dispozície
  • Znalosť marketingu
  • Etika manažérskeho chápania a jednania
  • Mobilita a pružnosť
  • Chápanie komplexných javov
  • Komunikatívny
  • Informovaný
  • Musí vedieť riešiť konflikty

Etický kódex:

  • Zásady prístupu k podriadeným
  • samokontrola pre manažéra v otázkach prístupu a riešenia niektorých otázok
  • Etika vo vzťahu k vonkajšiemu prostrediu rieši otázky:
  • ochrana ŽP,
  • bezpečnosť produktu,
  • zodpovednosť voči investorom a dodávateľom,
  • pravdivá reklama.
  • Etika vo vzťahu k vnútornému prostrediu rieši otázky:
  • objektívnosť pri prijímaní a prepúšťaní,
  • zabezpečenie občianskych práv a slobôd
  • zásady pre obdržanie darov

Lobbing => informačná ( mediálna) politická činnosť podniku pre dosiahnutie cieľov.

Korupcia => sľub alebo poskytnutie platby osobe, aby ovplyvnila úradný výkon, alebo aby ho nevykonala

Pracovný pohovor

  • Pri testovaní uchádzača o zamestnanie sa využíva ako podklad:
  1. žiadosť o prijatie do zamestnania
  1. Curriculum Vitae – CV životopis a motivačný list uchádzača
  2. referencie
  3. doklady o vzdelaní
  4. dotazník – umožní vytvoriť zoznam uchádzačov ktorí budú vybraní na osobný pohovor
  5. výberový rozhovor
  6. testy schopností, inteligencie, skúšky vedomostí a zručností, hodnotí sa:
  • vnímanie
  • pozornosť
  • pamäť
  • myslenie
  • nekonfliktnosť
  • odolnosť voči stresu
  • komunikačné danosti
  1. pre novoprijatého zamestnanca ďalej nasleduje skúšobná doba/ adaptácia
  • rotácia pracovníkov po oddeleniach
    • prezentácia na súťažiach, workshopoch
    • tvorba projektov
    • účasť na kurzoch, stážach, seminároch a pod.
  • Vyhľadávanie pracovníkov:
  1. Interné zdroje - naši pracovníci zaradení na nové pozície z dôvodu reorganizácie alebo zvýšenia kvalifikácie zamestnanca. Vyhľadávanie pracovníkov z vlastných výrobných zdrojov má výhody – poznajú zamestnancov, nízke náklady na vyhľadávanie, vieme, čo očakávať, lepšie sa adaptuje na novú funkciu.
  2. Externé zdroje – inzercia na webstránkach, tlači, spolupráca s úradom práce, personálna agentúra, spolupráca s odbornými školami
  • Pri prijímaní pracovníka môžu nastať nasledovné chyby:
  1. haló efekt – výber na základe prvého dojmu
  2. chyba projekcie – neprimerané kritériá
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Stres a manažer #Stres v práci manažéra


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu