Manažment odbytu
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 667
Uložení: 154
Manažment odbytu
- Ponuka
Ponuka – je súbor činností, ktorých cieľom je dosiahnuť čo najvyšší obrat.
Rozdelenie ponuky:
- Aktívna ponuka – prejavuje sa priamou ponukou jedál a nápojov pri stole hosťa prostredníctvom obsluhy
- Pasívna ponuka – realizuje sa poskytovaním informácií o pokrmoch a nápojoch prostredníctvom vitrín, ponukových stolov, informačných tabúľ, ponukou z mís, tanierov alebo podnosov.
Formy:
- Písomná – z jedálneho lístka (a la cárd). Patrí k základnej forme ponuky. Musí zaujať nielen ponúkaným sortimentom jedál, ale aj vhodnou úpravou. V niektorých strediskách sa jedálne lístky nahrádzajú vývesným cenníkom.
- Ústna – je nevyhnutná pri jednoduchej obsluhe, pretože hosť má k dispozícii iba jedálny lístok.
- Vizuálna – ponukové vozíky ( jedlá sa ponúkajú priamo pred zrakom hosťa), vitríny a ponukové stoly ( veľkou výhodou je priamy predaj jedál).
- Jedálny lístok
Jedálny lístok – výrobný plán zariadenia poskytujúceho stravovacie služby. Je zostavený podľa gastronomických pravidiel do jednotného harmonického celku. Archivuje sa 1 rok. Zostavuje ho kalkulant, prevádzkar, šéfkuchár, manažér PR, majiteľ, čašník, skladník. Základnou požiadavkou na jedálny lístok je pestrosť výberu jedál a príloh, dobrá prehľadnosť, čitateľnosť a vkusná úprava.
Funkcie jedálneho lístka:
- Ekonomická funkcia – výrobný plán zariadenia a odvíjajú sa od neho všetky činnosti na úseku.
- Reklamná funkcia – jedálny lístok je zároveň propagačným materiálom.
- Informačná funkcia – odráža sa v tom, že jedálny lístok poskytuje základné informácie o stredisku (názov a zaradenie strediska, otváracia doba, adresa prevádzky, meno majiteľa, meno manažéra PR, meno kalkulanta, telefónne číslo pre rezerváciu stola).
- Kontrolná funkcia – jedálne lístky obsahujú ceny a množstvá jedál. Pre hostí slúži na porovnanie paragonu s cenou a množstvom v jedálnom lístku (množstvo surovín v surovom stave).
- Estetická funkcia – spočíva vo zvolení vhodného obalu (kožené/fóliové vyhotovenia), grafickom spracovaní alebo úprave jedálneho lístka.
Druhy jedálneho lístka:
- Podľa stredísk – reštauračný, kaviarenský, barový, vinárenský
- Podľa času prevádzky – raňajkový, desiatový, obedový, olovrantový, večerový
- Podľa príležitostí – bežný, slávnostný
- Podľa času platnosti – denný, stály, kombinovaný (stály s dennou vložkou)
- Podľa klientely – vegetariáni, detský hosť, cudzojazyčný hosť
- Platenie
Spôsoby platenia:
- Poukážky – stravné lístky, bankové šeky, šeková knížka, vouchery (poukážka v prípade keď nemáme hotovosť).
- Hotovosť
- Platobná karta
- Na faktúru
- Predaj
Spôsoby predaja:
- Pultový predaj – časť pracovných úkonov sa prenáša na personál (predajca dávkuje, vydáva a inkasuje).
- Samoobsluha – časť úkonov sa prenáša na klientov ( jedáleň so samoobsluhou).
- Pomocou automatov – pri samoobsluhe bývajú automaty zoradené do predajnej linky.
- Pochôdzkový predaj – pri výstavách, vo vlaku, na športových podujatiach.
- Obsluha zákazníka
- Špecifiká odbytovej činnosti
- Spojenie s výrobou a spotrebou na jednom mieste
- Spojenie s výrobou a spotrebou v čase
- Spojenie s poskytovaním služieb
- Vysoké nároky na vybavenosť a kvalifikovanosť pracovníkov
- Kapacita odbytového strediska
- Kapacita odbytového strediska
Kapacitu zariadenia ovplyvňuje druh gastronomického zariadenia, ktorý si podnikateľ zvolí. V starej vyhláške 125 / 95, keď sa ešte reštaurácie rozdeľovali na triedy, bola presne definovaná plocha v m2 na 1 miesto. V súčasnosti to už nie je nikde stanovené, ale podnikatelia sa tým dobrovoľne riadia.
Kapacitu gastronomických zariadení vyjadruje:
- Počet stoličiek
- Obrátka stoličky
počet hostí
Obrátka stoličky = ---------------------
počet stoličiek
- Plocha v m2
- Počet predaných jedál
- Priemerná tržba na hosťa
Odbyt produktu a obsluha závisí od:
- funkcie strediska
- kvalifikovanosti pracovníkov
- dispozičné riešenie
- Obsluha
- Individuálna obsluha – používa sa pri odbytových strediskách so základným stravovaním alebo pri gastronomických zariadeniach so spoločensko-zábavnou funkciou. Hosťa treba privítať, usadiť,oboznámiť ho so sortimentom jedál a nápojov, ich cenami ústne, častejšie však pomocou jedálneho a nápojového lístka a obslúžiť.
- Samoobslužné formy predaja – časť úkonov vykonáva obsluhujúci a časť klient. Uplatňujú sa dva systémy:
- priebežný systém (kafetéria) – je charakteristická výdajnou linkou (vitrínky s jedlami), ktorá nadväzuje na pokladnicu, kde hosť zaplatí (Ikea).
- systém konzumačných lístkov – pri vstupe do odbytového strediska hosť dostane konzumačný lístok, na ktorý mu pracovníci zaznamenávajú konzumáciu. Hosť si jedlá odnáša k stolu a pri odchode zaplatí to, čo skonzumoval.
- Kombinované systémy obsluhy
- obsluha pri barovom pulte – barový pult plní funkciu prípravnej aj expedičnej plochy (grilbar, snackbar).
- bufetový / ponukový stôl – buď je každá porcia označená cenovkou alebo za konkrétny poplatok si hosť vyberá pokrm.
- etážová obsluha – uplatňuje sa v hoteloch vyšších tried (4 až 5 *), pri raňajkách, každé poschodie má vlastnú kuchynku.
- predaj cez pult – uplatňuje sa pri doplnkovom stravovaní, napr. ako v bufete.
- ambulantný predaj – pri športových podujatiach
- Automaty
Predaj pomocou automatov sa používa zvyčajne pri predaji doplnkového občerstvenia napr. teplých a studených nápojov, pekárskych alebo cukrárskych výrobkov alebo výrobkov studenej kuchyne. Umiestňujú sa na miestach s vysokou frekvenciou ľudí – na uliciach, prípadne námestiach, chodbách a halách ubytovacích zariadení, staniciach.
Druhy automatov:
- Stĺpcové – ponúkajú tovar za jednotnú cenu v stĺpcovej forme
- Priehradkové – rozličný tovar viditeľný za sklom (balený / nebalený tovar)
- Spádové – plechovky, plastové fľaše
- Nápojové – systém plnenia jednorázových plastových pohárikov
- Meniče peňazí
- Automaty zoradené do predajnej linky
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#funkcie jedálneho lístkaHotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |