Personálny manažment
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 389
Uložení: 126
PERSONÁLNY MANAŽMENT
Hlavnou úlohou PM je nábor nových pracovníkov, zvyšovanie kvalifikácie, zabezpečenie potrebného adaptačného času, využitie čo najefektívnejšie potenciálu zamestnancov.
PM tvoria úlohy:
- motivácia a stimulácia spolupracovníkov
- kontrola a hodnotenie výkonov
- prijímanie spolupracovníkov
- školenia a výcvik spolupracovníkov
Schéma motivácie:
stimulácia (vonkajší podnet) |
VÝKON |
motivácia (vnútorný podnet) |
Stimulačné prostriedky:
- odmeňovanie
- pracovné podmienky, napr. atmosféra
- pracovný postup
- právo spolurozhodovať
Mzdový systém je systém odmeňovania zamestnancov, založený na optimálnom pomere peňažnej časti mzdy (tarifa) a pohyblivej zložky mzdy (odmeny). Mal by byť objektívny. Do úvahy pri hodnotení sa berú schopnosti, výkon, pracovné nasadenie, dĺžka praxe, promptnosť plnenia úloh.
Odmeňovanie:
- peňažné (odmeny)
- nepeňažné (napr. telefón, auto)
Formy mzdy:
- časová - údržbár, administratívny pracovník
- úkolová – chyžná, upratovačka
- podielová - závisí od tržby
- kombinovaná - časová a podielová (kuchár, čašník)
- zmluvná - obchodný zástupca
KONTROLA A HODNOTENIE
Pre hodnotenie je potrebný systém noriem, ktorý slúži pre kontrolu výkonu zamestnancov, tvoria ho štandardy. Hodnotenie je potrebné kvôli spätnej väzbe – pre zamestnanca, ale aj šéfa (vhodný štýl vedenia). Malo by byť pravidelné alebo po významnom projekte.
Hodnotiteľ môže byť:
- nadriadený,
- spolupracovník,
- externý pracovník,
- zákazník.
Metódy hodnotenia:
- sebahodnotenie (sebareflexia)
- hodnotiaci rozhovor (rýchly, ľahko realizovateľný)
- hodnotiaca správa (pri externom hodnotení, obsahuje aj odporúčania pre zlepšenie, inšpekcia)
- metóda kritických výsledkov (vyhodnocujú sa iba najlepšie a najhoršie výsledky)
- porovnávanie medzi pracovníkmi (podporuje súťaživosť, motiváciu zamestnancov)
- porovnávanie s normami (zákony, štandardy, právne predpisy)
Personalistika v hotelierstve
Zákonitosti:
- pri niektorých profesiách prevláda o ne nezáujem (sú neatraktívne, náročné, bez kariérneho rastu napr. upratovačka, umývačka)
- niektoré profesie sú atraktívne pre každého (vedúci, manažér prevádzky)
- niektoré sú predurčené pre dôchodcov alebo študentov, lebo sú málo platené (upratovačka, šatniar, vrátnik)
- nekvalifikovanosť má dosah až na spokojnosť hostí, v GZ až na verejné zdravie
- v hotelierstve je nedostatočná mzdová motivácia
POVINNOSTI ZAMESTNANCA A ZAMESTNÁVATEĽA
Pracovné povinnosti zamestnanca:
- kvalifikovaná činnosť
- príprava pracoviska
- dodržiavanie predpisov týkajúcich sa hygieny a bezpečnosti pri práci, HA CCP a ďalšie zákony
- dodržiavanie pracovného poriadku
Pracovný poriadok upravuje:
- dochvíľnosť, povinnosti, zodpovednosti
- podmienky nosenia pracovného oblečenia
- dodržiavanie hygieny a bezpečnosti pri práci
- dovolenku
- kontrolu práce
- hlásenie pracovných úrazov
- fajčenie, alkohol
Pracovné povinnosti zamestnávateľa:
- poskytovanie ochranných pracovných pomôcok
- nepoverovať pracovníkov prácami, na ktoré nemajú oprávnenie
- zaradenie pracovníka so zreteľom na jeho schopnosti a zdravotný stav
- povinnosť ohlasovať úrazy
- zabezpečiť BOZP
MANAŽMENT SŤAŽNOSTÍ
SŤAŽNOSŤ: vyjadrenie nespokojnosti pred/počas/po nákupe reklamácia – môže sa týkať aj procesu nákupu, jednania
vyjadrenie:
- ústne
- písomné
Podľa STN ISO 9000: 2001KVALITA je: miera charakteristík produktu/procesu akou spĺňa požiadavky zákazníkov a iných zúčastnených strán.
Verejnoprávna ochrana zákazníka:
- 250/07 – o ochrane spotrebiteľa, novelizovaná 397/08 § 18 - reklamačné konanie
- obchodný zákon § 631 – zmluva o dielo
- 644 – zmluva o zhotovení vecí na zákazku
- 652 – o úprave vecí
- 754 – o ubytovaní
- občiansky súdny poriadok 99/63
- zákon o mediácií 420/04
mediátor: neutrálna osoba, kt. dohaduje 2 strany medzi sebou mimo súdnou cestou (advokát), register mediátorov a centier vedie MS SR
Orgány ochrany a uplatňovania práv zákazníkov:
- štát. orgány – MH SR – sankcie, pokuty
- aktivita spotrebiteľov a spotrebiteľské združenia – súdna/mimosúdna cesta
- SOI – na zákl. spotrebiteľských podnetov/ z vlastnej iniciatívy
Zákazník, kt. obchodník stratí môže byť:
- žoldnier: prejde ku konkurencií
- odpadlík: prestane nakupovať službu
Prieskum spokojnosti by mal zahŕňať aj takýchto zákazníkov. Sledovanie želaní a sťažností sa sleduje prostredníctvom schránky na pripomienky, dotazníky, ankety, telfón. rozhovory, zákazn. linky. Kontrolné nákupy – cielene sa vymenia štítky na tovare, sleduje sa či si obsluha všimne zmenu, robí ich SOI/Slovenská poľnohospod. a potravin. inšpekcia.
Prieskumy vykonávajú združenia spotrebiteľov, odborné časopisy. Sťažnosti sú na jednej strane zdrojov informácií a pomáhajú k zlepšovaniu na druhej strane znamenajú náklady, nevyhnutné je posudzovať ich opodstatnenie.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vypracované otázky z manažmentu | Referát | 5 157 slov | |
Manažment (kompletné poznámky) | Ostatné | 5 158 slov | |
Manažment - základy | Referát | 2 461 slov | |
Vývoj, zameranie a metódy manažmentu | Referát | 1 379 slov | |
Predmet a funkcie výrobného manažmentu | Referát | 1 182 slov | |
Manažment pôdneho fondu, pozemkové úpravy | Referát | 1 155 slov | |
Manažment hlavných odvetví rastlinnej výroby | Referát | 753 slov | |
Manažment hlavných odvetví živočíšnej výroby | Referát | 1 700 slov | |
Manažment alternatívneho poľnohospodárstva | Referát | 566 slov | |
Strategický manažment | Referát | 6 310 slov | |
Manažment ako proces | Ostatné | 1 585 slov | |
Kontrolná funkcia manažmentu | Referát | 871 slov | |
Projektový manažment | Referát | 1 011 slov | |
Charakteristika manažmentu | Referát | 362 slov | |
Plánovacia funkcia podnikového manažmentu | Referát | 1 528 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#rozhovor medzi casnikom a hostomHotelový a gastronomický manažment pre hotelovky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Podstata a vývoj manažmentu | 746 slov | |
Manažment ako proces | 2 146 slov | |
Stratégia a taktika | 827 slov | |
Organizovanie a OŠ podniku | 437 slov | |
Manažér | 938 slov | |
Gastronomický manažment | 1 110 slov | |
Nákupná a skladovacia činnosť | 637 slov | |
Manažment výroby | 448 slov | |
Manažment odbytu | 748 slov | |
Podnikateľské plánovanie | 1 057 slov | |
Personálny manažment | 555 slov | |
Produkt hotela | 1 909 slov | |
Manažment kvality | 578 slov | |
Technický manažment | 144 slov | |
Ekologický manažment | 320 slov | |
Medzinárodné hotelové reťazce | 928 slov | |
OŠ a organizácia v hoteli | 246 slov |