Vedenie ľudí a štýly vedenia ľudí

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 17.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 937 slov
Počet zobrazení: 1 817
Tlačení: 149
Uložení: 157

Vedenie ľudí a štýly vedenia ľudí

Definícia: Čo je to vedenie ľudí v podniku

Vedenie ľudí v podniku je proces stanovenia určitých pravidiel, ktoré budú využiteľné aj pre manažéra aj pre pracovníkov.

Vedenie ľudí obsahuje prvky vedných disciplín ako napr. psychologické, sociálne, ekonomické, pedagogické, právne vedné disciplíny.

Vedenie ľudí by nemalo byť nátlakové t.j. formou prehnaného nútenia pracovníkov do práce.

Definícia manažmentu

Manažment je proces, ktorý je vytváraný manažérmi, je to proces riadenia zamestnancov v danom podniku a zahŕňa nasledujúce kroky

  1. Proces stanovenia cieľov
  2. Stanovenie cesty akou sa bude podnik uberať pri plnení určitého podnikového cieľa

Manažérske funkcie

Medzi manažérske funkcie patria:

  1. Plánovanie- plán je základom aktivity manažérov, ktorí sa angažujú pri plnení podnikového cieľa
  2. Organizovanie

Proces organizovania podniku spočíva v týchto krokoch:

  1. Ciele podnikateľskej činnosti- schopnosť podniku vytýčiť si ciele
  2. Špecializácia- predstavuje schopnosť manažéra rozdeliť úlohy medzi zamestnancov daného podniku
  3. Koordinácia: spočíva v zladení čiastkových procesov deľby práce
  4. Právomoc spočíva v zabezpečení disciplíny na danom pracovisku
  5. Kontrola – spočíva v tom, čí sa plnia podnikové ciele
  6. Koordinácia- spočíva v samotnom riadení pracovníkov pri plnení vytýčeného cieľa na danom pracovisku

Definícia: Čo sú to manažéri

Manažéri sú skupina ľudí v podniku, ktorí majú kompetenciu riadiť podriadených pracovníkov v podniku a riadiť celý chod v podniku.

Vlastnosti manažérov

  1. Vodcovstvo
  2. Schopnosť presvedčiť, ovplyvniť
  3. Temperament
  4. Energia
  5. Inteligencia

Vodcovia vs. manažéri

Hlavný rozdiel spočíva v tom, že manažéri musia mať nadriadenú pracovnú funkciu, ale vodcovia túto nadriadenú pracovnú funkciu vôbec nemusia mať.

Definícia tímu

Tím je určitá skupina ľudí, ktorá má určitý jeden vytýčený cieľ.

Charakteristickou črtou tímu je spolupráca medzi jednotlivými členmi tímu pri plnení vytýčeného cieľa.

Definícia konkurencie

Konkurencia je snaha o vytvorenie suťažlivosti medzi jednotlivými pracovníkmi.

Konkurencia by mala byť primeraná, aby nedošlo k vytvoreniu neetického správania na pracovisku. Konkurencia mala byť iba medzi pracovníkmi, ktorí majú rovnaké podmienky na podávanie výkonov. To znamená konkurencia medzi 1 a 2. murárskou firmou, ale konkurencia nemá byť medzi murármi a poštármi.

Štýly vedenia ľudí

  1. Autoritatívny ( autokratívny) štýl vedenia ľudí

Pri tomto štýle vedenia ľudí manažér rozhoduje sám o všetkom čo sa udeje v podniku.

Príklad autoritatívneho vedenia ľudí: “Čo budeš počuť odo mňa, tak to bude pre teba sväté.

Posledné slovo má len jeden človek, ktorý tento celý proces riadi.“

  1. Demokratický štýl vedenia ľudí

Pri tomto štýle vedenia ľudí sú pracovníci viac motivovaný ako pri autoritatívnom štýle vedenia ľudí. Na riadení podniku sa podieľajú všetky pracovníci, ktorý prispievajú do chodu podniku svoji skúsenosťami, zručnosťami.

Príklad demokratického vedenia ľudí:

„ Pracovníci ako sa pozeráte na súčasnú situáciu v podniku. Budem rád, keď dáte nejaké návrhy na zlepšenie situácie v našom podniku“.  

  1. Liberálny štýl vedenia ľudí

Je to štýl vedenia ľudí, pri ktorom je v podniku veľká voľnosť, pracovníci majú možnosť riadiť chod podniku sami, majú možnosť rozhodovať o činnosti podniku, kontrolovať chod podniku.

Príklad liberálneho vedenia ľudí: “ Kedy to urobíš, je na tebe hlavne aby si to urobil, Kedy prídeš do podniku je na tebe hlavne aby si prišiel.“

  1. Riadenie výnimkou

Je to metóda, pri ktorej pracovníci v obmedzených možnostiach majú právo rozhodovať o chode podniku.

Pracovník má právo rozhodovať o dianí v podniku do tej chvíle kým sa nevzdiali od vytýčeného cieľa. 

  1. Delegovanie

Delegovanie predstavuje štýl vedenia ľudí v podniku, kde na jednej strane majú pracovníci väčšie právomoci , na druhej strane tento štýl vedenia ľudí v podniku predstavuje aj väčšie kompetencie u pracovníkov.

  1. Mentoring je druh vedenia ľudí, ktorý sa uplatňuje pri nových pracovníkoch v danej firme.
  2. Koučing

Táto fáza nastáva po mentoringu. Je to proces odhaľovania zručnosti u pracovníkov, ktoré nadobudol počas napr. školení, workshopov a mentoringu

Štýl správania podriadených

  1. Mäkký prístup

Vyskytuje sa pri vedeniach ľudí, kde pracovníci majú obmedzenú schopnosť rozhodovať o dianí v podniku.

Pracovník chodí do podniku, aby naplnil svoje osobné ciele, nezáleží mu na naplnení dobra kolektívu.

  1. Racionálny prístup

Pri tomto prístupe pracovník chce na jednej strane uspokojiť svoje ciele, ale na druhej strane mu záleží aj na napĺňaní prosperity v podniku. 

  1. Tvrdý prístup

Jeho špecifikom je autorita a asertivita, je to o spojenie s vyššie nadriadenými pracovníkmi daného podniku.

Osobnostné predpoklady manažéra je dôležité mať vyvážený pomer medzi sebadôverou a sebareflexiou, to znamená, že na jednej strane by mal dôverovať sebe , ale na druhej strane by mal vedieť sa pokritizovať.

Schopnosti manažéra: Manažér by mal mať chuť rozvíjať svoje schopnosti ako aj vedieť vytvoriť prostredie na rozvíjanie schopnosti u pracovníkov

Znalosti sú schopnosti manažéra, ktoré nadobudol vykovaním práce z minulosti napríklad manažér, ktorý je riaditeľom školy využíva schopnosti, ktoré nadobudol, keď bol sám učiteľom v tej danej škole.

Nástroje manažéra

Medzi nástroje manažéra patria:

  1. Samostatnosť: manažér musí vedieť vykonávať svoju činnosť samostatne. Musí byť schopný samostatne rozdeľovať úlohy, vykonávať koučing, viesť ľudí a ďalšie činnosti vyplývajúce z jeho funkcie
  2. Právomoc vyplýva z jeho funkcie vo vnútri organizačnej bunky. Táto právomoc by mala byť kontrolovaná, lebo niekedy dochádza k jej zneužitiu
  3. Zodpovednosť: manažér je zodpovedný za svoje rozhodnutia, ktoré vykoná vo vnútri podniku. Za dobré rozhodnutie má pochvalu, za nesprávne rozhodnutie berie zodpovednosť za následky tohto rozhodnutia.

Zručnosti manažéra

Medzi zručnosti manažéra patria:

  1. Schopnosť prispôsobiť sa: keďže pozícia manažéra v podniku je evidentná, tak manažér by mal vedieť akceptovať svojich podriadených pracovníkov
  2. Komunikačné zručnosti: Efektívny manažér by mal byť schopný komunikovať nielen verbálne, ale aj neverbálne číže písomne. Je dôležité, aby používal aj formálnu aj neformálnu komunikáciu. Práve úroveň komunikácie môže ovplyvniť zamestnancov čí už pozitívnom alebo negatívnom slova zmysle. 
  3. Rozvoj ľudských zdrojov: Skúsený manažér by mal byť schopný vytvoriť kvalitné podmienky pre vzdelávanie zamestnancov čí už vo vnútri podniku , ale aj vonku z podniku napríklad formou školení
  4. Tvorivosť: manažér by sa mal usilovať o neustálu inováciu v oblasti riadenia zamestnancov v danom podniku
  5. Sebariadenie: Efektívny manažér by sa mal neustále zdokonaľovať

Prvky ovplyvňuje štýl vedenia pracovníkov

  1. Pracovné zaradenie- Iný pohľad na pracovné zaradenie bude mať manažér a iný pohľad samotný pracovník. Pracovníci majú sklon hodnotiť prácu manažéra
  2. Pracovné prostredie- rozdielne požiadavky má manažér, ktorý je manažérom malej pobočky daného podniku a iné požiadavky má manažér, ktorý je manažérom v správe mesta.
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu