Výchova a školstvo v starom Grécku
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.12.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 287 slov
Počet zobrazení: 4 747
Počet zobrazení: 4 747
Tlačení: 355
Uložení: 400
Uložení: 400
Výchova a školstvo v starom Grécku –
Svojou filozofiou, kultúrnymi a výchovnými inštitúciami spôsobilo rozvoj pedagogického myslenia. Tzv. heroická výchova – základom bola výchova v rodinách a na zhromaždeniach. Žiaci získavali poznatky z mytológie, histórie, filozofie, žiaci z bohatých rodín aj telesnú a vojenskú výchovu, poznatky z medicíny, právo.
Cieľom sparťanskej výchovy bolo vychovať tvrdého vojaka v rodinách alebo ústavoch. Výber chlapcov sa robil už krátko po narodení, komisia určilo, kto je menej zdatný – tých pohodili zveri. Do 7 rokov výchova doma, do 18 výchova prebiehala v ústavoch, kde bol veľmi tvrdý režim (hlad, smäd, zima, horúčavy, ...)Chlapci mohli kradnúť, ak ich pri tom nechytili, ak ich chytili zbili ich do smrti. Učili sa stručné odpovedať, spievať bojové piesne, čítaniu a písaniu nevenovali veľkú pozornosť. Učiteľ bol dosť podceňovaný. Nešlo tu o intelektuálny rozvoj, ale o rozvoj poznatkov praktického, technického charakteru (narábanie so zbraňou).
Aténska výchova nadobudla vznešenejší charakter. Hlavným cieľom výchovy bolo KALOKAGATIA – harmonicky smerujúca výchova k telesnej i duševnej kráse človeka, mala dopomôcť aj mravná, estetická, rozumová výchova. – pre slobodných občanov. Fyzická zložka bola pre nižšiu vrstvu otrokov. Do 7 roku prebiehala výchova v rodinách. Potom od 14 rokov chodili deti do gramatickej školy (čítať, písať, kresliť, základy gramatiky, literárne diela) Od 13 rokov žiaci navštevovali PALESTRU – zápasnícka škola (vzpieranie, beh, plávanie, hod diskom), mohli ju navštevovať i menej majetní.
GYMNAZIÓNY – školy pre deti z bohatších rodín, za vyučovanie sa platilo, žiaci tu získavali vedomosti z rétoriky, filozofie, literatúry, politiky. Tu študovali do 18 rokov, potom študovať do 20 roku do EFÉBIE – vzdelanie z oboru politiky, kultúry, literatúry, filozofie, rétoriky, vojenská problematika – mohli sa zamestnať v štátnom aparáte. Po 20 rokoch sa stávali plnoprávnymi občanmi. Výchova dievčat prebiehala v rodinách, získavali zručnosti v domácich prácach, spievali, tancovali a písali a čítali zriedka.
Svojou filozofiou, kultúrnymi a výchovnými inštitúciami spôsobilo rozvoj pedagogického myslenia. Tzv. heroická výchova – základom bola výchova v rodinách a na zhromaždeniach. Žiaci získavali poznatky z mytológie, histórie, filozofie, žiaci z bohatých rodín aj telesnú a vojenskú výchovu, poznatky z medicíny, právo.
Cieľom sparťanskej výchovy bolo vychovať tvrdého vojaka v rodinách alebo ústavoch. Výber chlapcov sa robil už krátko po narodení, komisia určilo, kto je menej zdatný – tých pohodili zveri. Do 7 rokov výchova doma, do 18 výchova prebiehala v ústavoch, kde bol veľmi tvrdý režim (hlad, smäd, zima, horúčavy, ...)Chlapci mohli kradnúť, ak ich pri tom nechytili, ak ich chytili zbili ich do smrti. Učili sa stručné odpovedať, spievať bojové piesne, čítaniu a písaniu nevenovali veľkú pozornosť. Učiteľ bol dosť podceňovaný. Nešlo tu o intelektuálny rozvoj, ale o rozvoj poznatkov praktického, technického charakteru (narábanie so zbraňou).
Aténska výchova nadobudla vznešenejší charakter. Hlavným cieľom výchovy bolo KALOKAGATIA – harmonicky smerujúca výchova k telesnej i duševnej kráse človeka, mala dopomôcť aj mravná, estetická, rozumová výchova. – pre slobodných občanov. Fyzická zložka bola pre nižšiu vrstvu otrokov. Do 7 roku prebiehala výchova v rodinách. Potom od 14 rokov chodili deti do gramatickej školy (čítať, písať, kresliť, základy gramatiky, literárne diela) Od 13 rokov žiaci navštevovali PALESTRU – zápasnícka škola (vzpieranie, beh, plávanie, hod diskom), mohli ju navštevovať i menej majetní.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Začiatky pedagogickej teórie v Grécku | Učebné poznámky | 1 517 slov |
Učebné poznámky z pedagogiky
Diskusia: Výchova a školstvo v starom Grécku
Pridať nový komentárVygenerované za 0.017 s.