Pedagogické smery 20. storočia
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.12.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 297 slov
Počet zobrazení: 8 941
Počet zobrazení: 8 941
Tlačení: 602
Uložení: 578
Uložení: 578
Pedagogické smery 20 storočia
Pragmatická pedagogika – vytvoril ju Wiliam Jamis. Prostredie je najsilnejší výchovný činiteľ. Významná je pracovná činnosť, záujmy detí a ich skúsenosti. Ťažisko poznávacieho procesu je na samoučení žiaka. Základom vyučovania je projektová metóda. Žiak vych. zvonku aj zvnútra – rešpekt. ž vych z jeho potrieb.
Pedocentrická pedagogika – Stredom výchovy a vzdelania sú záujmy a potreby dieťaťa, uspokojiť potrieb dieťaťa. Škola má voľný, slobodný charakter, má učiť len to najnevyhnutnejšie.
Pedagogický naturalizmus – vychádza z názorov J.J. Rousseava. Žiada dieťa nechať rásť bez donucovania a obmedzovania jeho slobody Odporúča osobnú skúsenosť samostatnou a slobodnu prácou.
Psychoanalytická pedagogika - zakladateľom psychoanalýzy je S. Freud. Do pedagogiky ju aplikovala jeho dcéra. Za hlavný prostriedok výchovného pôsobenia sa považuje psychoanalytická terapia a psychologicky správne jednanie s dieťaťom.
Dynamická pedagogika – tento smer rozvíjal najmä E.I. Thorndike, R S Woodworth, ktorí sa zamerali predovšetkým na analýzu vrodených tendencii človeka. Hlavným pojmom sa stalo prispôsobenie (schopnosti jedinca, vlastnosti prostredia) Rozpracovali teóriu učenia a šk. hygieny.
Fašistická pedagogika bola zameraná na rozvíjanie šovinizmu u mládeže k výchove fanatického súhlasu s fašistickou diktatúrou, k vytváraniu nenávisti k iným národom a rasám, k výchove nenávisti k demokracii)
Existencialistická pedagogika – východiskovým bodom je ľudské individum a jeho existencia, človek si uvedomuje sám seba. Presadzuje osvojenie etických noriem, hodnôt, postojov, humanitu, nádej a zodpovednosť. Výchova má byť založená na láskavom zaobchádzaní, vzájomnej zodpovednosti, na uznaní jedinečnosti človeka a jeho hodnoty.
Kritická pedagogika - kritizuje Marx. PG, humanita, demokracia
- sa zameriava na riešenie spoločenských problémov súčasnej civilizácie. Možnosť riešenia problémov vidí v nastolení spoločenských vzťahov, ktoré zabezpečia slobodný rozvoj osobnosti, humanity a sebaurčenia.
Komunikatívna pedagogika vznikla v rámci kritickej pedagogiky. Komunikácie vystupuje ako jeden z najvážnejších faktorov a podmienok spoločenského života? duchovnej činnosti človeka. Pedagógovia vidia nedostatok vo výchove mládeže v narušení a pretrhnutí komunikácie medzi vychovávateľom a vychovávaným – dôležitosť komunikácie so všetkými.
Pragmatická pedagogika – vytvoril ju Wiliam Jamis. Prostredie je najsilnejší výchovný činiteľ. Významná je pracovná činnosť, záujmy detí a ich skúsenosti. Ťažisko poznávacieho procesu je na samoučení žiaka. Základom vyučovania je projektová metóda. Žiak vych. zvonku aj zvnútra – rešpekt. ž vych z jeho potrieb.
Pedocentrická pedagogika – Stredom výchovy a vzdelania sú záujmy a potreby dieťaťa, uspokojiť potrieb dieťaťa. Škola má voľný, slobodný charakter, má učiť len to najnevyhnutnejšie.
Pedagogický naturalizmus – vychádza z názorov J.J. Rousseava. Žiada dieťa nechať rásť bez donucovania a obmedzovania jeho slobody Odporúča osobnú skúsenosť samostatnou a slobodnu prácou.
Psychoanalytická pedagogika - zakladateľom psychoanalýzy je S. Freud. Do pedagogiky ju aplikovala jeho dcéra. Za hlavný prostriedok výchovného pôsobenia sa považuje psychoanalytická terapia a psychologicky správne jednanie s dieťaťom.
Dynamická pedagogika – tento smer rozvíjal najmä E.I. Thorndike, R S Woodworth, ktorí sa zamerali predovšetkým na analýzu vrodených tendencii človeka. Hlavným pojmom sa stalo prispôsobenie (schopnosti jedinca, vlastnosti prostredia) Rozpracovali teóriu učenia a šk. hygieny.
Fašistická pedagogika bola zameraná na rozvíjanie šovinizmu u mládeže k výchove fanatického súhlasu s fašistickou diktatúrou, k vytváraniu nenávisti k iným národom a rasám, k výchove nenávisti k demokracii)
Existencialistická pedagogika – východiskovým bodom je ľudské individum a jeho existencia, človek si uvedomuje sám seba. Presadzuje osvojenie etických noriem, hodnôt, postojov, humanitu, nádej a zodpovednosť. Výchova má byť založená na láskavom zaobchádzaní, vzájomnej zodpovednosti, na uznaní jedinečnosti človeka a jeho hodnoty.
- sa zameriava na riešenie spoločenských problémov súčasnej civilizácie. Možnosť riešenia problémov vidí v nastolení spoločenských vzťahov, ktoré zabezpečia slobodný rozvoj osobnosti, humanity a sebaurčenia.
Komunikatívna pedagogika vznikla v rámci kritickej pedagogiky. Komunikácie vystupuje ako jeden z najvážnejších faktorov a podmienok spoločenského života? duchovnej činnosti človeka. Pedagógovia vidia nedostatok vo výchove mládeže v narušení a pretrhnutí komunikácie medzi vychovávateľom a vychovávaným – dôležitosť komunikácie so všetkými.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#projektovanie vyučovacieho procesu #3 Klasifikácia metód založená na teóriách učenia #koncepcie vzdelávania v 20. storočí #alternativne pedagogické koncepcie #projektová metóda #súčasná duchovná hudba #respekt k inym rasam #Alternativne smery v specialnej pedagogike #Hlbinná pedagogika - psychoanalytická pedagogika #"projektovanie vyučovacieho procesu" #súčasná duchovnhá hudba #pedagogické teorie #alternativne školy #skolstvo v 20. storoci #pedagogické smery #Klasifikácia metód založená na teóriách učenia #urban 20 storočí #S. Freud existencialistická pedagogikaUčebné poznámky z pedagogiky
Diskusia: Pedagogické smery 20. storočia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.034 s.