Druhá svetová vojna, človek v totalitných režimoch, obraz v svetovej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: ursula (22)
Typ práce: Referát
Dátum: 05.03.2019
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 281 slov
Počet zobrazení: 1 907
Tlačení: 211
Uložení: 182

Druhá svetová vojna, človek v totalitných režimoch, obraz v svetovej literatúre

1945 – koniec 2. Svetovej vojny

Po 1945 sa svet rozdelil na východ (socializmus, komunistická strana) a západ (kapitalizmus).

Východsocialistický realizmus (hl. postava – proletár, idealizovaný robotník; schematickosť, šablónovitosť, čierno-biele videnie sveta), pod záštitou ZSSR

  • Štáty: Československo, ZSSR, Bulharsko, Rumunsko, Poľsko, Juhoslávia, Maďarsko

70.roky = normalizácia

Západ – západná Európa + Americká literatúra

Americká literatúra
– kritický realizmus, sociálny realizmus, rôznorodé smery,
existencializmus (rieši otázky ľudskej existencie), Beatnická generácia (beat generation),
neorealizmus (vznik Taliansko –vážne sociálne problémy, silné spoločenské rozdiely) – okrajové spoločenské vrstvy, na okraji veľkých miest

Európska literatúra – rozvíja sa existencializmus (lat. existentia = bytie, jestvovanie)

Symbol rozdelenia sveta – Berlínsky múr

  • rozvíja sa absurdná dráma/divadlo
  • rozvíja sa epické divadlo
  • rozvíja s existenciálna/psychoanalytická dráma
  • rozvíja sa antiromán
  • rozvíja sa postmoderna
  • rozvíja sa magický realizmus

Americká literatúra po 1945

Americký sen – sen o lepšom živote

  1. M. Remarque – odchádza do Ameriky = Tiene v raji

- dotýka sa niekoľkých kľúčových tém - základná téma = kritika morálky Američana v 50.rokoch

- tém 2.svetovej vojny z pohľadu amerických vojakov

(typická absurdita a čierny humor)

- problémy mladého človeka americkej spoločnosti

 Poézia - kritický realizmus, sociálny realizmus, Beatnická generácia

- 1962 – získal Nobelovu cena za celoživotné dielo

Norman Mailer

Nahí a mŕtvi

  • cynizmus, expresionizmus, absurdita
  • naturalizmus (kontrast)
  • obdobie: 2 sv. vojna
  • postavy: Kroft , Gelleger, Red, Japonec
  • vzťahy: Japonec zajatý na fronte
  • konflikt: zajatie Japonca, duševný rozpor o rodine v domovine, Japonca popravili - pocit najprv znechutený, ale nakoniec ľahostajný
  • dej:
    • odohráva sa na konci vojny
    • na ďalekom východe -ostrov Amopopei

Katova pieseň

  • psychologický príbeh vraha (odsúdený na smrť)

Joseph Heller

Hlava XXII

  • motto: hlave XXII neprešiel nikto cez rozum
  • hlava XXII = súbor nariadení
  • dej pred koncom 2.svetovej vojny (obsadenie juž. Talianska spojencami)
    • ostrov Piarosa – Amer. letecká základňa
  • bombardujú nemecké pozície
  • postava:Yosarian
    • nechce zomrieť nezmyselnou smrťou
    • uvedomuje si hrôzy vojny, papalášov = vygumované mozgy
    • uvedomuje si bezvýchodiskovosť
  • hlava XXII – ak si blázon môžeš ísť domov → ak sa ale ide vypýtať priepustku domov = nie si blázon
  • nemôže ísť domov, stále navršujú nálety
  • nakoniec Yosarian – dezertuje do Švédska – dúfa, že svet sa zlepší
  • Kompozícia: - 42 kapitol, mená kapitol podľa postáv
    • nemá pevnú dejovú líniu
    • reťazenie prostredníctvom príbehov jednotlivých postáv
  • kritika americkej spoločnosti
  • postava Yosariana sa objavuje vo voľnom pokračovaní
    • Hlava XXII – Záverečná

Gold nad zlato

Niečo sa stalo

William Styron

Sophiina voľba

  • protivojnový román, konfrontovaný s bolestivými životnými okolnosťami
  • príbeh ženy - Sophia Zawistovska
  • príbeh rozpráva Stingo, mladý spisovateľ (môžeme v ňom vidieť Styrona)
  • zoznamuje sa so Sophiou a jej priateľom Nathanom, je ich sused po 2.sv.vojne v Amerike
  • retrospektívne sa vraciame do Poľska v 2.sv.vojne

1.voľba: či sa zapojí do protifašistického odboja v Poľsku a bude pomáhať svojim židovským priateľom, bola vydatá a mala 2 malé deti (syna a dcéru)

  • nezapojila sa do odboja, bála sa o svoje deti
  • po čase zistila, že jej otec bol zástancom nacizmu, antisemitizmu
  • sklamaná, lebo otec bol protižidovsky orientovaný - dostáva sa do Osvienčimu

2.voľba: v Osvienčime – ktoré dieťa si má nechať, a ktoré poslať na smrť, dcéru

  • nakoniec jej zobrali aj syna
  • snažila sa ho potom nájsť, nenašla ho, dostala sa do USA, chorá, unavená, vychudnutá psychicky zničená
  • jej muž bol tiež nacista (odchádza od neho)
  • v USA sa zoznamuje s Nathanom – zamilujú sa do seba, žijú spolu
  • Nathan – Žid žijúci v Amerika
    • nevedel pochopiť čo sa dialo v Európe – spôsobilo to veľa hádok
    • bol schizofrenik, mával bludy, bral drogy, pil
  • náročný vzťah – Sophia trpela depresiami, snažila sa to maskovať

3.voľba: keď už sa nedalo inak – spáchali spolu samovraždu, otrávili sa cyankálami

  • Stinga to zasiahlo
  • pôvodne aj začal písať román, nedopísal ho, kvôli morálnym zásadám

Anglická literatúra po 1945

George Orwell

  • zaoberal sa fenoménom totality
  • ANGSOC – anglický socializmu
  • doublethink – dvojité myslenie

Zvieracia farma

  • novela (novodobá bájka)
  • paroduje totalitný režim, zároveň poukazuje na obludnosť totalitného režimu
  • reaguje ma udalosti v Rusku
  • formálne využíva satirické postupy, ale opisuje vážny problém
  • na farme → zvieratá sa rozhodnú vzbúriť voči človeka= na čele vzbury prasce
  • každé zviera majú svoju úlohu
  • zvrhnú vládu človeka, lebo sú ponižované, manipulované, šikanované, zneužívané
  • dôjde k revolúcii
  • prasatá chcú vládnuť → už nevládne heslo o rovnosti
  • „všetky zvieratá sú si rovné, ale niektoré sú si rovnejšie“
  • v závere – obraz ako prasce s ľuďmi hrajú karty, a nevieš rozlíšiť kto je človek a kto je prasa

1984

  • román
  • poukazuje na to ako systém prevalcuje človeka
  • ako dokáže zmeniť myslenie, zmysel života ľudí
  • odohráva sa v fiktívnej krajine Oceánii, kde vládne štátostrana
  • všetko sa tam prispôsobuje tomu, aby ste plnili to čo štát diktuje
  • občan kontrolovaný na každom kroku okom „veľkého brata“
  • vzniká nový jazyk, nevyjadruje vnútro – myslenie, cítenie; účelové vyjadrovanie
  • ústredná postava – Winston Smith
  • žije samotárskym spôsobom života
  • robí na ministerstve, opravuje články čo majú byť pravdivé, ale nie sú
  • stále sú vo vojnovom stave s niekým, aby udržali občanov v strachu
  • Winston začína uvažovať, či to nie je divné, lebo si pamätá iný život v krajine
  • mučia ho, týrajú, napokon sa úplne podvolí, uznáva, že iný život nie je možný
  • stretáva sa s rôznymi ľuďmi, aj sa zaľúbi, ale stratí ju
  • zoznamuje sa s človekom, ktorý mu poskytne možnosť spomenúť si na minulosť
  • starožitník mu rozpráva o minulosti, ale napokon ho starožitník udal

 

Nemecká literatúra po 1945

  • vzniká skupina 47
  • mnohí spisovatelia mali skúsenosti z frontu, z jednotiek SS; považovaní za nepriateľov Európy
  • členovia 47:

Heinrich Böll

  • bojoval v nemeckej armáde, mal skúsenosti z amerického zajatia
  • bol germanista, profesor na vysokej škole
  • tému vojny konfrontuje z viacerých uhlov pohľadu
  • námet: psychická deformácia človeka spôsobená vojnou

Biliard o pol desiatej

  • generačný prierez jednej rodinyFehmelovci (starý otec, syn, vnuk)
  • pred 2.sv.vojnou, počas 2.sv.vojny, po 2.sv.vojne → každú časť reprezentuje jeden z nich
  • časť – starý otec, významný architekt
  • časť – otec, Robert, príslušník vermachtu
  • časť – syn, Jozef
  • historický, psychologický, filozofický román
  • osudy rodiny Fehmelovcov sú spojené s benediktínskym kláštorom, ktorý vystaval starý otec Fehmel – bolo to jeho celoživotné dielo
  • jeho syn Robert pred koncom vojny dostal príkaz zničiť kláštor
  • Robert – na konci vojny psychicky zruinovaný
  • syn Jozef – tiež architekt, mal zrekonštruovať kláštor
  • kľúčová postava – Robert
  • z úplnej rezignácie Roberta dostane mladý chlapec, s ktorým sa zoznámi v hoteli, kde každý deň o pol desiatej s ním hráva biliard = terapia
  • Robert si chlapca adoptuje

Günter Grass - až neskôr sa zistilo, že bol nacista

Plechový bubienok

  • má realistickú aj mystickú polohu
  • je obrazom nemeckej spoločnosti pred – počas – po
  • postava – Oskar Macerat – trpaslík, hrbáč, decko ktoré sa rozhodlo, že nevyrastie
  • už ako 3ročný sa rozhodol, rozmýšľal dospelým rozumom
  • mal úchylku – v kritických chvíľach hral na svoj bubienok a prenikavo pišťal, že všetko čo bolo sklenené sa rozbíjalo →nakoniec ho umiestnili do psychiatrickej liečebne

Patrik Süskind

Parfum –Príbeh vraha

Ruská literatúra po 1945

  • oficiálny prúd – jediná metóda zobrazenia = socialistický realizmus
  • neoficiálny prúd – samizdatový, disidentská literatúra, odbojová literatúra, tajná tvorba v štáte
    • autori sledovaní, písali v tajnosti
    • exilová literatúra – literatúra Rusov žijúcich mimo Ruska

Alexander Solzenicyn

  • podáva obraz človeka žijúceho v totalitnom režime, človeka, ktorý je utláčaný totalitným režimom
  • sám bol väznený v gulagoch
  • do gulagov putujú inteligentný ľudia neprávom – lebo sa postavili proti režimu

novela Jeden deň Ivana Denisoviča

  • bežný jeden deň väzňa
  • nemá meno, má číslo
  • stáva sa politickým väzňom náhodou
  • neprávom odsúdený za špióna – lebo bo väznený vo Fr. a vrátil sa späť, tak ho odsúdili, lebo odišiel

román súostrovie GULAG

  • nevyšlo 1. krát v Rusku; vyšlo v 70. rokoch vo Francúzsku
  • vzbudilo neuveriteľný odozvu v západnej Európe
  • kvôli tomu ho zbavili štátneho občianstva
  • žil v USA do 90. rokov
  • keď sa k moci dostal Gorbačov → vrátil sa do Ruska
  • pokus o umelecký dokument
  • prvky publicistiky, ignoruje umelecké postupy
  • vecný obraz života v gulagoch
  • svedectvo o otrockej práci v gulagoch
  • obrazom týrania, mučenia, vypočúvania, smrti väzňov

román Rakovina

  • odohráva sa v liečebni
  • vypovedá o socializme v spoločnosti

Boris Pastenak

  • jeho diela boli akceptované aj oficiálne = nemal taký silný názor na režim

román Doktor Živago

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované témy a otázky zo slovenského jazyka a literatúry 2018

Diskusia: Druhá svetová vojna, človek v totalitných režimoch, obraz v svetovej literatúre

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu