Manažment (kompletné poznámky)

Spoločenské vedy » Manažment

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 10.03.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 5 158 slov
Počet zobrazení: 2 213
Tlačení: 162
Uložení: 153

Manažment

  • Je definovaný ako umenie riadiť alebo umenie dosiahnúť stanovené ciele
  1. Funkčná podoba- je to proces riadenia, riadenie podniku, zahŕňa prístupy a metódy ktoré sa používajú na riadenie
  2. Inštitucionálna- riadiaci aparát podniku ako sú manažéri
  • Rozlišujeme:
  • Americký
  • Japonský
  • Európsky
  • Euroamerický
  • Mnž. s národnými odchýlkami

Hlavné koncepcie manažmentu

  1. Tradičná (klasická) teória mnž.
  2. Vedecké riadenie
  • Zameriava sa na prípravu výkonov výrobných a obslužných procesov na najnižších úrovniach podniku = inžiniersky prístup
  • predstaviteľ Frederik Winslov Taylor
  • Nadviazali Ford, Toyota, Baťa
  1. Procesný prístup
  • Zakladá sa na skúmaní organizácie z hľadiska objektu a subjektu riadenia = administratívne riadenie
  • predstaviteľ Henry Fayol
  • Nadviazal Generals Motors
  1. Byrokratický prístup
  • Zdôrazňuje existenciu presne určenej formálnej organizácie v kt. je určená hierarchia právomocí a spôsobu fungovania
  • Zakladateľ Max Weber
  1. Behavioristická (neoklasická) teória mnž.
  • Základom tejto teórie sú vedy kt. sa sústreďujú na človeka ako je psychológia, sociológia, filozofia
  • Zakladateľ Elton Mayo
  • Základné momenty spracovala- Marry Follettova

Hlavné smery moderného mnž.

Americký mnž.

Smery:

  1. Procesný prístup- nadväzuje na teóriu byrokratického riadenia, snahou je zvýšiť efektívnosť manažérskej práce.
  1. Psychologicko-sociologický prístup- nadväzuje na neoklasickú teóriu; hl. predstaviteľom je- Maslow, vytvoril koncepciu ľudských vzťahov.
  1. Kvantitatívny prístup- sústreďuje sa na postup rozhodovania a vypracovanie spôsobov rozhodovania, kt. umožňujú prijať najefektívnejší variant riešenia problémov
  1. Systémový prístup- k organizáciam sa pristupuje ako k systému, kt. má vzťahy s okolím
  1. Pragmatický prístup- je založený na hodnotení, analýze a zovšeobecnení kladných a záporných skúseností mnž. Praxe.

Hl. predstaviteľ Peter Drucker. Podľa neho musia manažéri dodržiavať 5 zákl. činností:

  • Stanovenie cieľov
  • Organizácia práce
  • Motivovanie a komunikácia
  • Meranie a hodnotenie výsledkov práce
  • Zabezpečenie kvalifikovaného rastu pracovníkov

Kenichi Ohmal- považuje sa za autora koncepcie, kt. sa označuje ako 3C:

1C- získanie a udržanie si vhodného zákazníka

2C- poznanie a pochopenie konkurencie

3C- vytvorenie a využitie strategických výhod vlastníkov podniku a uplatniť ich kultúre firmy

Jeho teóriu rozšíril o 3C Hickman, Silva:

1C- spolupatričnosť

2C- sústredenosť

3C- podpora schopných

Japonský mnž

Odlišuje sa od mnž. západných firiem pretože vychádza z domácich tradícii.

Zdroje:

  1. Tradičný systém riadenia
  • Konfucionizmus- zameriava sa na zladenie záujmov jednotlivca, spoločnosti štátu a stanovuje spoločné normy a povinnosti človeka, ústrednú rolu hrá rodina, jednotlivec má význam iba ako člen rodiny- chápanie firmy ako rodiny
  • Budhizmus- ide o potlačenie vlastného ja
  • Šintorizmus- úcta a pozitívny vzťah ku krajine
  1. Systémový prístup

Hlavné znaky jap. mnž.:

  • Celoživotné zamestnanie
  • Odmeňovanie a služobný postup
  • Rozhodovací systém RINGI- riadenie z hora na dol al. systém obehu dokumentu z dola na hor

Porovnanie japonského a amerického mnž.

Americký Japonský

Individualizmus

Kolektivizmus

Krátkodobé zamestnanie

Celoživotné zamestnanie

Odmeňovanie podľa schopností a zručností

Odmeňovanie podľa veku

Decentralizácia právomocí

Centralizácia právomocí

Individuálne rozhodovanie a zodpovednosť

Kolektívne rozhodovanie a kolektívnosť

Zásadné inovačné zmeny

Neustále zlepšovanie

Odbory organizované horizontálne

Odbory organizované vertikálne

Európsky mnž.

  • Je spoločný s vývojom amerického mnž.
  • Predstaviteľ- Tomáš Baťa
  • Položil základy sústavy riadenia, rozdelil podnik na samostatné účtovné jednotky
  • Podstata a obsah procesu mnž.

Riadenie- umiestňovanie javov, kt. prebiehajú v prírodných, technických alebo spoločenských systémoch

Podstata riadenia:

  1. Vzťahová p.- vzťah medzi riadiacim a riadeným prvkom
  2. Informačná p. riadenia- nadväzuje na vzťahovú tým, že kladú dôraz na informácie kt. medzi nimi prebiehajú
  3. Sociálno- ekonomická p.- vzťahy medzi nadriadeným a podriadeným

Funkcie manažmentu

  1. Plánovanie- napr. strategický plán podniku
  2. Organizovanie- napr. tvorba OŠ
  3. Vedenie- napr. komunikácia, vedenie
  4. Kontrola- napr. mesačné rozbory

Plánovanie

  • Má kľúčové postavenie podniku
  • Je východiskovou funkciou
  • Určuje výsledky aké chce podnik dosiahnuť

Z organizačného hľadiska poznáme:

  • Plánovanie podniku ako celku
  • Plánovanie jednotlivých vnútro- organizačných útvarov

Plánovanie zahŕňa:

  1. Stanovenie cieľov
  2. Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov
  3. Určenie ciest a spôsobov na dosiahnutie cieľov
  1. Stanovenie cieľov- ciele musia byť:
  • Vecne vymedzené- čiže musí byť presne vymedzený obsah, napr. čo chceme dosiahnuť
  • Merateľnosť cieľov- každý cieľ by mal byť kvantifikovaný aby sa dal hodnotiť a porovnávať
  • Časová ohraničenosť cieľov- vymedzenie času ku ktorému sa má cieľ splniť
  • Strategické- dlhodobé (5- 10 rokov)
  • Taktické- strednodobé (2-3 roky)
  • Operatívne- krátkodobé ( do 1 roka)
  1. Stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov
  • Pracovné- manažéri, robotníci,....
  • Materiálové- suroviny, materiál,.....
  • Kapacitné- stroje, zariadenia,.....
  • Finančné- úver, zisk, akciový kapitál,.....

Organizovanie

  • Je funkciou ktorej úlohou je stanoviť a zabezpečiť činnosti, ako aj vzájomné vzťahy ľudí pri plnení cieľov
  • Proces organizovania vytvára systém OSCAR- ciele, špecializácia, koordinácia, právomoc, zodpovednosť

Organizovanie v manažmente vytvára:

  1. Tvorba organizácie
  • Nahradenie neporiadku poriadkom- ľudia vedia čo, kde, ako a s kým majú spolupracovať, kto ich riadi, aké majú práva a povinnosti
  1. Tvorba hierarchických vzťahov
  • Vytvára sa na vertikálnej úrovni, pričom najvyšší stupeň riadenia je koncepčné a strategické riadenie
  • A na nižších úrovniach narastá počet operačných činností
  1. Tvorba stabilizačného účinku
  • To znamená vytvárať stabilitu- zotrvačnosť, pevnosť, rovnováhu t. j. za bežného fungovania sa podnik nevychýli z cieľavedomého fungovania
  1. Synergický efekt
  • Celok je viac ako súčet jednotlivých častí, dosiahneme to vhodnou deľbou práce, organizáciou, motiváciou, stimuláciou pracovníkov

Vedenie

  • Patrí medzi najdôležitejšie manažérske funkcie
  • Schopnosť, umenie a spôsob práce s ľuďmi
  • Pod vedením ľudí rozumieme: bezprostredné pôsobenie manažéra na podriadených, čím chce manažér dosiahnuť ich želané správanie

Štýl vedenia ľudí = spôsob riadenia ľudí, ktorý používajú mnž. :

  1. Autoritatívny štýl (autokratický)
  • Manažér rozhoduje o tom čo a ako sa robí
  • Trvá na svojich rozhodnutiach a príkazoch za všetkých okolností
  • Presadzuje si svoje názory i proti mienke podriadených
  • Uznáva iba prísny organizačný postup, hierarchiu funkcii
  • Postup z hora nadol
  • Vychádza z teórie X
  1. Participatívny štýl
  • Aktívna účasť všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní
  • Medzi manažérmi a pracovníkmi prevláda atmosféra vzájomnej dôvery, zvyšuje sa tím aktivita a iniciatíva pracovníkov
  • Manažér prediskutuje s inými skôr ako niečo rozhodne
  • Teória XY
  1. Demokratický štýl
  • Manažér sa radí s podriadenými, vie ich vypočuť, podriadení majú priestor na uplatnenie svojich názorov
  1. Liberálny štýl
  • Mäkký prístup manažéra
  • Má nízku autoritu
  • Býva zvyčajne tolerantný k chybám i nedostatkom
  • Kritiku, sankcie a iné zásahy presúva na iných pracovníkov

Kontrola

  • Je zameraná na hodnotenie javov a procesov ktoré prebehli, prebiehajú ale očakávame že nastanú

Môže plniť svoju funkciu ak:

  • Existuje dostatok informácii na kontrolovanie javov
  • Sú stanovené objektívne kritériá na hodnotenie javov
  • Existuje schopnosť odhaľovať príčiny odchýlok od požadovaných stavov a možnosť odovzdávať včas informácie zodpovedným pracovníkom na korekciu týchto stavov

Fázy:

Zisťovanie skutočného stavu

Porovnávanie skutočného stavu s plánom alebo normou

Vyvodzovanie záverov pre rozhodovanie

Druhy:

  1. Predbežná
  • Kontrola či sú stále aktuálne predpoklady z ktorých sme vychádzali pri tvorbe plánu
  1. Priebežná
  • Kontrola priebežných výsledkov v priebehu plánovacieho obdobia (mesiac, rok,...)
  1. Výsledná
  • Kontrola konečných výsledkov dosiahnutých po skončení plánovacieho obdobia

Rozhodovanie

  • Je činnosť ktorá odhaľuje a analyzuje problém ako predmet riešenia, stanovuje možné varianty riešenia a podľa zavedených kritérií, vyberá ten najvhodnejší spôsob
  • Rozhodovací proces – základné charakteristické znaky:
  1. Existuje možnosť výberu
  2. Výber riešenia je vedomý
  3. Výber je cieľavedomí
  4. Výber riešenia sa deje podľa určitých kritérií
  5. Po rozhodnutí nasleduje realizácia

Druhy rozhodovacieho procesu:

  1. Rozhodovacie procesy podľa stupňa informovanosti:
  2. Rozhodovanie v podmienkach istoty
  • Rozhodovateľ pozná všetky 3 dôležité podmienky rozhodovania ako sú:
  • Alternatívy riešenia
  • Možné stavy okolia- ide o stavy ktoré môžu nastať a ovplyvniť výber najvhodnejšieho riešenia
  • Účinky jednotlivých alternatív pri rôznych stavoch ktoré slúžia rozhodovateľovi pri výbere najvhodnejšieho riešenia
  1. Rozhodovanie v podmienkach rizika- neistoty
  • Uskutočňuje sa ak poznáme :
  • Alternatívy
  • Účinky rozhodovania, ale nevieme aký stav nastane- rozhodujeme sa potom na základe pravdepodobnosti výskytu z každého z možných stavov okolia
  1. Rozhodovanie v podmienkach neurčitosti
  • Nepoznáme pravdepodobnosť výskytu možných stavov okolia
  • postupujeme 2 spôsobmi:
  • Stanovujeme pravdepodobnosť výskytu stavov okolia subjektívnym spôsobom
  • Pravdepodobnosť výskytu tovarov okolia stanovia experti na zákl. odborného posúdenia
  1. Rozhodovacie procesy podľa závažnosti
  2. Strategické rozhodovanie
  • Stanovenie dlhodobých cieľov podnikov ako aj postupov ako ich splniť
  • Vychádza z okolia podniku a ide o rozhodnutie s vysokým stupňom neistoty a rizika
  1. Taktické
  • Zamerané na kratšie časové obdobie
  • Má k dispozícii viac potrebných inf., čo znižuje mieru neistoty a riziká príjmami rozhodnutí
  • Rutiné rozhodovanie
  1. Operatívne
  • Bežné, každodenné rozhodovacie procesy s krátkodobým obsahom
  • Je to nepretržité rozhodovanie, napr. prijatie, odmietnutie zákaziek
  1. Rozhodovacie procesy podľa subjektov rozhodovania
  2. Individuálne- vhodné tam kde je treba sa rýchlo rozhodnúť
  3. Kolektívne- uskutočňuje sa v prípade zložitých rozhodovacích procesov

Metódy rozhodovania

  1. Empirické
  2. Empiricko- intuitívne- manažéri využívajú schopnosti
  3. Empiricko- analytické- využ. sa kvantitatívne faktory
  1. Matematicko- štatistické
  • Využíva štatistiku, matematickú analýzu, tzv. rozhodovací strom

Vstupné náklady

Kúpa stroja

Výrobné náklady

Problém

Žiadne vstupné náklady

Ponechanie starého

Vyššie výrobné náklady

  1. Heuristické
  2. Brainstorming- diskusia, predkladanie nápadov, pričom musíme dodržiavať zásady, napr. nápad predložiť celej skupine, myšlienku nesmieme kritizovať
  3. Delphi- je založená na písomnej ankete skupiny odborníkov
  4. Nominálna skupinová technika- kombinuje sa verbálna a mimo verbálna komunik.
  • Strategický manažment

Stratégia

  • Je zameraná na hlavné smery a dlhodobé zámery = uskutočnenie životných rozhodnutí

Taktika

  • Rozumieme spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku pre naplnenie stanovenej stratégie = reagovanie na vznikajúce problémy

Fázy strategického manažmentu

  1. Skúmanie prostredia podniku
  • úlohou je odhaliť aké faktory pôsobia a ovplyvňujú stratégiu podniku
  • prostredie podniku môže byť:
  • externé prostredie:
  1. globálne (makro) prostredie

-sociálne, kultúrne, ekonomické, politické, legislatívne, vedecko-technické

  1. konkurenčné (mikro) prostredie

-zákazníci, dodávatelia, konkurencia, ostatné

  • interné prostredie
  1. štruktúra podniku
  2. podniková kultúra
  3. zdroje podnikov

Analýza prostredia- SWOT analýza

  1. analýza externého prostredia
  • vyhľadávanie nových príležitostí
  • odhaľovanie možných ohrození z okolia
  1. analýza interného prostredia
  • odhaľovanie existujúcich silných stránok podniku
  • odhaľovanie existujúcich slabých stránok podniku
  1. Formulácia stratégie podniku
  • Strategické ciele možno naplniť rôznymi spôsobmi a cestami = rôznymi typmi stratégie
  • Základné typy stratégii:
  1. Stratégia rastu
  • Je progresívnym typom stratégie a delí sa na:
  1. Interný rast- rast zabezpečený vlastnými silami
  2. Splynutie- rast podniku splynutím kapitálov dvoch alebo viacerých podnikov
  3. Joint ventures- ide o vypracovanie a realizovanie spoločných projektov 2 alebo viacerých podnikov
  4. Diverzifikácia- rozširovanie svojej pôsobnosti do iných odborov
  5. Stratégia stability
  • Je orientovaná na udržanie existujúceho stavu
  1. Stratégia útlmu
  • Je založená na obmedzovaní a poklese podnikateľských aktivít a znižovanie výkonov, zavádza sa v prípade ak chce podnik predísť bankrotu
  1. Kombinovaná stratégia
  • Kombinácia uvedených typov
  1. Implementácia stratégie
  • Je to rozpracovanie do jednotlivých krokov
  • Prvky implementácie stratégie:
  1. Programy- slúžia na konkretizáciu krokov a opatrení, tvorba programov je plánovacím prvkom ( programy tvorby org. štruktúry, inf. systémov...)
  2. Rozpočty- dopracovanie programov do peňažného vyjadrenia s časovou orientáciou podrobný prehľad o tržbách a nákladoch
  3. Procedúry- detailné rozpracovanie programov do systému čiastkových krokov a postupov
  1. Kontrola v strategickom manažmente
  • Kontrola- zaoberá sa hodnotením, čím realizácia prispieva k plneniu vytýčených strategických zámerov a cieľov
  • Základné typy kontroly:
  1. Strategické
  • Zameriava sa na strategické rozhodnutia v rámci formulácie stratégie
  • Orientuje sa najmä na vzťahy podniku k jeho okoliu
  • V rámci strategickej kontroly dôležitú úlohu vytvárajú najmä tzv. strategická kontrola východísk
  • kontrola východísk je zameraná na sústavné hodnotenie a kontrolu reálností a platnosti tých predpokladov, na základe ktorých sa vypracoval prijatý variant stratégií
  1. Taktická kontrola
  • Uskutočňuje sa na úrovni vnútro podnikových jednotiek, kt. pôsobia v určitom odbore výroby alebo služieb
  • Výsledky taktickej kontroly sa využívajú pri korekcii programov a vykonávacích plánov
  1. Operačná kontrola
  • Uskutočňuje sa súbežne s výkonom podnikových činností
  • Zabezpečujú sa na úrovni funkčných činností až po najnižšie úrovne riadenia podniku
  • Organizačná štruktúra
  • Organizačné štruktúry sú hierarchické štruktúry ktoré majú z pravidla tvar pyramídových štruktúr
  1. Vrcholová úroveň riadenia- vrcholoví vedúci pracovníci(napr. riaditeľ)
  2. Stredná úroveň riadenia- riadenie vyššej úrovne(vedúci prevádzky, manažér)
  3. Najnižšia úroveň riadenia- pracovníci vykonávajú úlohy (vedúci zmeny)

Medzi zákl. stupne org. štruktúry podniku patria:

  • Podnik- ako samostatný ekonomický a právnický subjekt
  • Závod- je najvyššou vnútropodnikovou organizačnou jednotkou, ktorá zahŕňa celý proces od ubytovania až po doplnkové služby
  • Stredisko- je zoskupenie určitého počtu odbornej pracovnej činnosti

Formy organizačných štruktúr:

  • Základom každého podniku, ktorý je rozčlenení na nižšie organizačné útvary je deľba práce podniku
  • Formy delíme:
  1. Funkcionálna OŠ- funkčné oblasti: výskum a vývoj, nákup, výroba, marketing, financovanie, personalistika (vhodná pre menšie hotely)
  2. Objektovo orientovaná OŠ- je orientovaná na objekty, kt. poskytujú služby, príp. vyrábajú výrobky

-závod hotel

-závod reštaurácia- stredisko (sklad, výroba, odbyt)

-kaviareň

Typy organizačných štruktúr

  1. Líniová OŠ
  • je najstarší a najjednoduchší typ OŠ
  • dodržiava zásadu podriadenosti nižších útvarov jednému zodpovednému vedúcemu, používa sa v malých hoteloch
  1. Funkčná OŠ
  • Je budovaná na diferenciácii odborných funkcii ktoré zabezpečuje špecializované odborné útvary
  • Majú rozhodovaciu právomoc
  1. Línovo- štábna OŠ
  • Ide o líniové riadenie, kde vedúci nesú zodpovednosť, okrem toho na výkon činností je vytvorená skupina špecialistov, ktorí tvoria štáb
  1. Cieľovo- programová OŠ
  2. Projektová- v rámci OŠ sa vytvorí určitá skupina pracovníkov na riešenie určitej úlohy
  3. Maticová- ide o kombináciu línovo- štábnej, funkčnej a projektovej OŠ, medzi útvarmi sú vertikálne a horizontálne prepojenia

Centralizácia a decentralizácia podniku

Centralizácia- vrcholové vedenie rozhoduje o strategických otázkach a vo väčšine prípadov i o operatívnych otázkach

Decentralizácia- vedenie odovzdáva časť rozhodovania aj nižším orgánom

Orgány podniku

  • Podnik jednotlivca
  • Spoločné podnikanie prostredníctvom osobných spoločností (v. o. s.)
  • Kapitálové spoločnosti ( s. r. o., a. s. )
  • Družstvá
  • Štátne podniky

Riadiaci aparát podniku

-závisí predovšetkým od veľkosti podniku

- zahŕňa:

  • Riaditeľa podniku (gen. Riaditeľ)
  • Sekretariát
  • Štátne odborné útvary- jednotlivé funkčné oblasti sa môžu deliť na :

a)odbor- org. útvar, kt. zoskupuje väčší rozsah úzko súvisiacich skupín činností, napr. odbor reklamy MG úseku

b)oddelenie- org. útvar, kt. je zameraný na určité skupiny činností, napr. oddelenie fakturácie v rámci odboru predaja MG úseku

c)referát- org. celok, kt. zlučuje a zabezpečuje nadväzné al. rovnorodé činnosti, napr. skupinu výrobkov

  • Líniové útvary- vytvárajú sa v podniku po vertikálnej osi riadenia, sú odvodené od jednotlivých úrovní riadenia

Manažéri- osobitná kategória pracovníkov

Manažér- pracovník organizácie, kt.:

  • Riadi prácu a preberá zodpovednosť za výsledky práce iných
  • Jeho náplňou práce je vykonávať riadiace činnosti

Manažérske funkcie a aktivity:

  1. Manažéri 1. línie- vedúci stredísk ( šéfkuchár, hl. čašník), sú v priamom kontakte s pracovníkmi
  2. strednej línie- manažéri vyšších vnútropodnikových útvarov ( stravovanie a ubytovanie)
  3. Vrcholový manažéri- tzv. Top mnž., koordinujú činnosť podniku ako celku

Podľa charakteru činnosti:

  1. Manažéri univerzalisti- líniový manažéri, riaditeľ podniku; nesú plnú zodpovednosť na komplexný rozvoj organiz. jednotky
  2. Manažéri špecialisti- odborný manažéri, zameraný na jednotlivé funkčné oblasti podniku, napr. úsekov- MG, nákupu, výroby...

Osobnosť manažéra

-iniciatívnosť, samostatnosť, rozvážnosť, cieľavedomosť, zodpovednosť, zásadovosť, disciplinovanosť, citová vyrovnanosť...

Predpoklady:

  • vrodené ( temperament..)
  • získané výchovou a vzdelaním

Spôsoby vedenia ľudí:

  1. osobným príkladom
  2. nepriamym pôsobením- motivácia..
  3. priamym usmerňovaním- príkazy...

Motivácia pracovníkov

-vnútorné podnety a pohnútky, kt. vedú k určitému správaniu a konaniu ľudí

Faktory motivácie:

  1. vnútorné- individuálne potreby, návyky a záľuby
  2. vonkajšie- ovplyvnené org. podniku, charakterom práce

Maslowa pyramída potrieb

Potreba:

-sebarealizácie ( zapojenie sa do kolektívu)

-osobnosti (pocit zodp. rozhod.)

-sociálne potreby ( komunikácia a vzťahy)

-p. exist. istoty ( služobný postup)

- fyziologické potreby

Moderná teória mnž:

  1. teória X- stratégia koláča a korbáča, spája stránky pozitívnej a negatívnej motivácie (odmeny)
  2. teória Y- protikladom t. X, postavená na samostatnosti zamestnancov, podporuje ich iniciatívu
  3. teória Z- celoživotné vzdelávanie, stabilita kolektívu, uplatňovanie princípu seniolity

Stimulácia- všetky vonkajšie faktory, kt. pôsobia na človeka napr. mzda, odmeňovanie, možnosť podtupu...

  • Podnikateľský plán
  • Je dokument zhotovený podnikateľom ktorý slovami a číslami definuje navrhovaný podnikateľský zámer- opisuje základ pre vytvorenie alebo rozvoj podniku, ciele podniku a prostriedky na ich dosiahnutie
  • Plní 3 úlohy:
  1. Núti podnikateľa posúdiť všetky otázky spojené so založením podniku
  2. Slúži podnikateľom ako sprievodca pri rozbehu podniku a sledovaní jeho činností
  3. Poskytuje dôležité informácie

Postup pri vytvorení PP

  1. Stanovenie cieľov

- Stanovenie kategórie ubytovacieho zariadenia (vyhláška MHSR 277/2008 kategorizácia UZ )

- je to prvotná myšlienka podnikania

  1. Zhodnotenie východiskových pozícii

- analýza trhu:

  1. Výber lokality (prieskum trhu, cestná dostupnosť, chránená oblasť)
  2. Charakteristika osoby (budúceho vlastníka a prevádzkovateľa prispôsobiť podľa živnostenského zákona- a. s, s. r. o)
  3. Kapacity(priestorové podmienky podnikania, počet izieb, počet postelí, stoličiek...)
  4. Majetkovo-právne vzťahy (pozemky, objekt môže byť vo vlastníctve inej osoby, záujem o zrealizovanie podnikateľského zámeru prejde objekt: kúpno- predajnou zmluvou, dedičstvom, darovaním, prenájom)
  5. Finančné zabezpečenie (podmienky podnikania- môže byť z vlastných zdrojov, úverov, pôžičiek
  6. Personálne podmienky podnikania (zabezpečenie organizovania zámeru)
  1. Časovo- organizačné zabezpečenie podnikateľského zámeru
  2. Oboznámenie s podmienkami podnikania- základom sú informácie
  3. Založenie podnikateľského subjektu
  • Podnikateľ sa musí riadiť platnými právnymi normami:
  1. Živnostenský zákon č. 455/1991
  2. Obchodný zákonník č. 513/1991
  • Podmienky získania osvedčenia o živnostenskom oprávnení:
  1. Občiansky preukaz
  2. Výpis z registra trestov
  3. Doklad o ukončení odborného vzdelávania
  4. Doklad o praxi v odbore
  5. Žiadosť o vydaní osvedčenia (IČO, DIČ)
  6. Príprava podkladov na realizáciu podnikateľského zámeru
  7. Zabezpečenie priestorov na podnikanie
  • Kúpa, prenájom, darovanie, dedičstvo
  1. Vypracovanie projektovej dokumentácie
  • Rokovanie o projekte, uzavretie zmluvy so stavebnou firmou, stavebné povolenie,...
  1. Charakteristika zariadenia a jeho zatriedenie
  • Riešenie uvedenia piktogramov- potvrdenie od polície, zmluva o prenájme pozemku
  1. Ekonomické podmienky podnikateľského zámeru
  2. Prijmi ubyt. zariadenia: za izby- rátajú sa na izbodeň, za stravovanie, za doplnkový tovar, za doplnkové služby
  • nikdy nie je 100% obsadenosť izieb hotela
  • Obsadenosť- vyjadruje rozsah, respektíve počet predanej ubytovacej kapacity
  1. Náklady
  • na výrobnú spotrebu, náklady na elektrinu, plyn, vodné, stočné, na opravu, údržbu, telekomunikačné náklady, na reklamu, osobné náklady (na mzdy), na dane a poplatky, poistenie, úroky
  1. Zachytenie majetku podnikateľa
  • vyjadruje ho súvaha vo forme A a P

Úvery

Bankový úver- dočasné požičanie peňazí obchodnou bankou klientovi za určitú cenu

Realizácia úveru :

  1. Žiadosť o úver od klienta
  2. Posúdenie žiadosti
  3. Príprava úverovej zmluvy
  4. Podpis úverovej zmluvy, otvorenie účtu na čerpanie úveru
  5. Poverený pracovník kontroluje splácanie úveru

Náležitosti úverovej zmluvy:

  1. Identifikácia
  2. Účel a druh úveru, suma úveru, úrok
  3. Termíny a spôsob čerpania a splácania
  4. Záruky
  5. Poplatky, sankcie, ostatné podmienky

Členenie úverov podľa doby splatnosti:

  1. a) krátkodobé úvery: (do 1r.)

    * kontokorentný úver
    - základom je kontokorentný účet v banke, na účet prichádzajú príjmy a uskutočňujú sa z neho platby,
    -ak sú príjmy vyššie než výdavky vznikajú vklady na požiadanie
    -ak sú príjmy nižšie než výdavky účet prechádza do debetu a to predstavuje poskytnutie kontokorentného úveru
    - výška debetného salda je dohodnutá v zmluve o forme úverového rámca

    *
    eskontný úver
    - banka odkupuje zmenky pred lehotou splatnosti za menovitú hodnotu ale zníženú o úrok
    - v čase splatnosti ich predkladá banka dlžníkovi na úhradu

    *
    lombardný úver
    -
    je zabezpečený založením hnuteľného majetku alebo práva
    - má presne dohodnutú lehotu splatnosti
    - pri nedodržaní tejto lehoty si banka uplatní právo vyplývajúce zo záložného práva

    b) strednodobé a dlhodobé úvery: (nad 1r.)


    * emisná pôžička
    - podnik emituje za účelom obstarania finančných zdrojov, emitent sa obracia na odkúpenie dlhopisov na širokú verejnosť
    - emisiu zabezpečuje banka, pričom časť dlhopisov odkúpi a tým poskytne emisnú pôžičku
    - po uplynutí doby splatnosti podnik vyplatí majiteľom dlhopisov ich menovitú hodnotu

    *
    pôžička na úverový úpis
    - dlžník podpisuje banke záväzkovú listinu- úverový úpis, je dôkazom pohľadávky banky

    *
    hypotekárny úver
    - je zabezpečený záložným právom tuzemskej nehnuteľnosti
    - podnik so založeným majetkom nemôže voľne disponovať aj keď je časť úveru splatená
    - pri nesplatení úveru v stanovenej lehote sa majetok stáva majetkom banky
    - lehota splatnosti býva 4- 30 r.

    *
    komunálny úver
    -je zabezpečený záložným právom k nehnuteľnosti majetku obce


    *
    spotrebný úver
    - poskytuje sa jednotlivcovi na financovanie predmetov dlhodobej spotreby

Riešenie úverového vzťahu

Doklady potrebné k úveru:

  • žiadosť o úver
  • výkaz ziskov a strát
  • súvaha
  • osvedčenie o živnosť. oprávnení
  • list vlastníctva
  • znalecký posudok
  • zmluva o dielo
  • stavebné povolenie
  • projektová dokumentácia
  • dispozičné riešenia areálu
  • zmluva o uzatvorení budúcej kúpnej zmluvy
  • podnikateľský plán
  • Gastronomický manažment

Gastro- (z gréckeho slova) žalúdok

Gastronómia

  • Veda, ktorá sa zaoberá výživou človeka
  • Náuka o kuchárskom umení
  • Kultúra stravovania
  • Cieľom je zachovať individum prostredia čo najlepšej stravy

Pracovná činnosť vo výrobných strediskách:

Skladové stredisko

Zásobovanie- činnosť, kt. vytvára predpoklady pre plynulí chod pohostinských zariadení s cieľom vytvorenia zásob a uspokojenie dopytu

Zásoba – je určitý objem tovaru a surovín v potrebnej štruktúre

Štruktúra zásob

  • Suroviny
  • Hotové výrobky
  • Polotovary
  • Obchodný tovar
  • Ostatné zásoby

Funkcie skladového strediska

  • Prevzatie objednaného tovaru
  • Kvantitatívna a kvalitatívna prebierka
  • Rozdelenie do jednotlivých druhov tovarov do skladov

Priestorové usporiadanie skladu

  1. Hospodársky dvor
  2. Rampa na príjem tovaru
  3. Manipulačný priestor- Komunikácia v manipulačnom priestore: Sklady (mraziace, zeleninové..), Sklad prázdnych obalov, Sklad odpadkov

Pracovníci skladového strediska

  • Vedúci skladu
  • Pomocník vedúceho
  • Skladník

Výrobné stredisko

  • Najdôležitejšia časť organizácie hotela
  • Cieľom je výroba pokrmov a nápojov v požadovanej kvalite v súlade s dopytom a výživou

Priestorové danosti výrobného strediska

  1. Hrubá prípravovňa (čistenie zeleniny, mäsa, rýb,....)
  2. Čistá prípravovňa (nachádzajú sa tam zariadenia ako váhy, mlynčeky, mixéri

-je zvlášť prípravovňa pre múčne jedlá, cestá a mäsá

  1. Teplá kuchyňa
  2. Studená kuchyňa (šaláty)
  3. Kávová kuchyňa
  4. Cukrárenská dielna
  5. Umývanie stolového riadu (bieleho)
  6. Umývanie stolového čierneho riadu
  7. Denný sklad

Činnosti na výrobnom stredisku

  • Výrobný proces pozostáva z 3 zákl. prvkov:
  1. Pracovná sila
  2. Výrobné nástroje
  3. Pracovný predmet

Činnosti na úseku výroby:

  1. Plánovanie výroby
  2. Zabezpečenie a skladovanie surovín
  3. technológie prípravy jedál
  4. Dodržiavanie zásad hygieny
  5. ekonomicko-výrobného procesu

Výrobu v spoločnom stravovaní možno členiť z niekoľkých hľadísk

  1. Podľa stupňa technologického spracovania výrobkov
  • Členíme výrobný proces do niekoľkých fáz:
  1. Prvotná úprava surovín (prvotné spracovanie, hrubá príprava)
  2. Výroba polotovarov- (zahrňuje rad mechanických a tepelných úkonov)
  3. Dohotovenie, ukončenie výrobného procesu- výsledkom je hotový výrobok- pokrm
  4. Uskladnenie a expedícia výrobkov- kompletizácia, konečná úprava, expedícia
  5. Podľa funkcie, kt. pri uspokojovaní potrieb jednotlivca (zákl. a doplnkový tovar)
  6. Podľa spôsobu výroby (hromadná alebo kusová výroba)
  7. Podľa stupňa zospoločenštenia

Pracovníci výrobného strediska a ich pracovná náplň

  1. Manažér stravovacieho úseku

- je podriadení generálnemu manažérovi a zodpovedá za priamy chod všetkých stredísk

- navrhuje nové technologické postupy výroby, vypracováva nové jedálne lístky

- zabezp. dodržiavanie štandardov práce v úseku, vrátane štandardov a noriem pri výrobe jedál a zodpovedá za plnenie plánovaných úlohách

  1. hlavný kuchár
  • riadi výrobu jedál a nápojov ako pracovník poverený vedením priamo riadi prácu kuchárov a ostatného kuchynského personálu
  • dodržiavanie štandardov na prípravu a porcovanie sortimentu jedál, nápojov
  • usmerňuje zásobovanie a prácu skladu, potravín a nákup vedených potrieb na výrobu
  • je podriadení manažérovi stravovacieho úseku
  1. kuchár
  • cukrár, pečienkár, polievkár, pre predkrmy, grilované jedlá, omáčky, príloha, rybie jedlá, studená kuchyňa, pomocný, diétny, mäsité teplé pokrmy
  • výkonný pracovník kuchyne:kontroluje jedálny lístok, zodpovedá za dodržiavanie prípravy pokrmov a samostatne pracuje na príprave jedál
  1. ostatný pracovníci
  • kuchynská gazdiná, kuchársky učeň, čistič zeleniny, umývač riadu

Odbytové stredisko

Pohostinské podniky- plnia významné funkcie v rozvoji CR a to poskytovaním stravovacích, spoločenských, kultúrno – zábavných a iných služieb

Pohostinské zariadenia- priestory v objektoch, v kt. sa pripravujú pokrmy a nápoje, uskutočňuje sa predaj jedla a nápojov, príp. doplnkový predaj tovarov a polotovarov, poskytujú sa služby s tým posjené

Pohostinské zariadenia sú:

  1. Reštaurácia
  • poskytuje stravovacie služby so širokou ponukou jedál a nápojov, sortimentom jedál a osobitne upraveným interiérom, môžu mať vo svojom názve charakter. označ.(salaš)
  1. Motorest
  • poskytuje stravovacie služby pri autostrádach, diaľniciach

3.Denný bar, aperitív bar, snack bar, gril bar, pizzeria

  • občerstvenie s obsluhou, sortiment teplých a studených jedál
  1. Kaviareň, espresso, libreso
  • poskytuje služby spoločensko-zábavného charakteru kt. sú doplnené o strav. služby
  1. Vináreň, pivnica, piváreň
  • podávajú vybrané druhy nápojov
  1. Nočný bar, disco club, biliard club
  • podávanie nápojov a lahké občerstvenie
  1. Bistro
  • rýchle občerstvenie
  1. Bufet
  • na stojaka

Činnosti v OS

Funkcie:

  1. Umožňuje konzumáciu jedál a nápojov v hygienickom a estetickom prostredí
  2. Priblížiť jedlá a nápoje spotrebiteľom
  3. Skompletizovať jedlo a nápoje spotrebiteľom
  4. Poskytovanie ďalších súvisiacich služieb

Činnosti:

  • Prijímanie objednávok a rezervácia
  • Obsluha hostí
  • Vyúčtovanie hosťa
  • Kontrola tržieb, spotreba
  • Ukončenie prevádzky

Pracovníci OS

  1. vedúci pracovníci
  • manažér gastro úseku, zástupca manažéra gastro úseku
  1. pracovníci v obsluhe
  2. francúzky spôsob obsluhy (bufetár, čašník zbierajúci riad, vedúci strediska, nápojár, nosič jedál, pomocný čašník, striedajúci čašník)
  3. systém vrchného hl. čašníka (vrchný čašník, čašník, nosič jedál, buefetár)
  4. rajónový systém obsluhy (vedúci strediska, čašník podľa rajónov)

Dispozičné riešenie OS

  • predstavuje optimálne a racionálne usporiadanie priestorov v rámci strav. Úseku, tzv. optimálne usporiadanie medzi jednotlivými strediskami ktoré tvoria harmonický stav OS
  • zároveň predstavuje aj optimálne riešenie polôh pre pracovníkov a hostí ako aj racionálne vybavenie jednotlivých miestností OS
  • Franšizingové spoločnosti

Franšizing

  • je zmluvná dohoda medzi poskytovateľom služby (franšízu) a nezávislým podnikateľom ktorý kúpy práva poskytovať rovnaké služby alebo predávať rovnaké výrobky, používať know how a značku

Franšizor

  • Je poskytovateľ franšizingu alebo dodávateľ, podnikateľský subjekt, ktorý predáva osvedčené koncepcie podnikania

Franšizant

  • Prijímateľ franšizingu, odberateľ, podnikateľský subjekt, ktorý preberá koncepciu podnikania a stáva sa ďalším článkom reťazca
  • Zaväzuje sa splácať úverové zariadenie predajne a za franšizu dohodnuté poplatky platiť

Zariadenia

  • fastfood, churasco (steaky), minigril a pipigril, kebaby a girosy, pattiserie( cukrárne), lunch reštaurácie (jednotný poplatok), barbecue, pizzérie, drive

Mc Donald´s

  • otvorený v roku 1955
  • zakladateľ Raymond Albert Krocca
  • prebral meno bratov Mc Donaldových, ktorý zistili že redukovanou ponukou jedál za nízke ceny a systematizovanou kuchynskou výrobou obslúžia veľké množstvo zákazníkov v relatívne nízkom čase
  • 1967 prvá reštaurácia mimo USA a Kanady
  • 1988 otvorenie svojich zariadení vo východnom bloku
  • 1991 otvorenie kancelárie pre centrálnu Európu v Rakúsku
  • 1992 otvorenie prevádzky v Prahe
  • 1995 otvorenie reštaurácie v BB prvá pobočka Mc Drive
  • 1996 otvorenie pobočky v Ba

Pre zachovanie jednotného systému musí franšizant použiť tieto štandardy:

  1. Recepty a technické normy pre prípravu jedál
  2. Metódy riadenia, vykonávanie inventúr, vedenie účtovníctva a marketingu
  3. Obchodné a servisné poplatky
  4. Koncept reštaurácie
  5. Nadšenie a umiestnenie vybavenia
  6. Mc Donaldové QSCV: kvalita, servis, čistota, hodnota

Mc´Delivery service

  • Je to firma Taco Bell
  • Svoje výrobky ponúka formou trhovníckeho vozíka, ktorý je umiestnený v nákupných centrách alebo pri benzínových čerpadlách

KFC (Kentucky fried chicken)

  • Americká spoločnosť
  • Zákazníci si môžu pochutnať na špecialitách z hydiny podľa originálnych receptov plukovníka Sandersa

Subway – americká spoločnosť

Technicko- technologické vybavenie fast foodu

Fázy organizácie výr. procesu: prísun potravín zo skladu do príručných skladov, príprava pracoviska a rozdelenie úloh, prvotná úprava surovín, výroba polotovarov, ukončenie výr. procesu, uskladnenie kompletizovanie výrobkov, expedícia

Stroje a zariadenia vo VS: kuchynské stroje na mechanické spracovanie potravín a nápojov, z. na tepelné spracovanie pokrmov, z. na udržanie a prepravu teplých hotových jedál, chladiace a mraziace zariadenia, stroje na umývanie riadu, na zabezpečenie hygieny a čistoty, ostatné z....

  • Hotelový manažment

Systém organizácie práce v hoteli:

Ubytovacie stredisko hotela

Úsek príjmu hosťa Úsek ubytovania hosťa

Recepcia vrátnica pracovisko rezervovania hotelové izby zázemie ubyt. časti

(práčovňa, údržba)

  • Recepcia zabezpečuje- predaj ubyt. služieb, rezervovania pobytov, služby súvisiace s príchodom hosťa a odchodom hosťa, podávanie informácii, zmenárenská činnosť, úschova cenných predmetov, vedenie predpísanej evidencie, prijímanie a riešenie sťažností od hostí, sprostredkovanie náhradného ubytovania hosťom v prípade obsadenia kapacity hotela
  • Vrátnica zabezpečuje- starostlivosť o batožinu hosťa pri jeho príchode a odchode, budenie hosťa, pochôdzky mimo hotela, telefonické spojenie, podávanie rôznych informácii, evidencia a úschovňa nájdených predmetov

Činnosti na úseku ubytovania

  1. Rezervovanie
  • Spôsoby rezervovania- internet, telefonicky, list, osobne, fax
  • Pracovný postup pri rezervovaní ubytovania:
  1. Prevzatie požiadavky na rezervovanie od potencionálneho hosťa
  2. Overenie voľnej kapacity
  3. Akceptovanie/ zamietnutie rezervovania
  4. Registrácia údajov pre rezervovanie
  5. Potvrdenie rezervovania
  6. Evidencia o rezervovaní
  7. Spracovanie správy o rezervovaní
  1. Príchod hosťa
  • Chaking
  • Pracovný postup príjmu hosťa:

Privítanie hosťa

Zaistenie statusu hosťa

Hosť bez rezervovania Hosť s rezervovaním

-Zistiť požiadavky hosťa na ubytovanie -vyhľadať údaje o rezervovaní

-Porovnať požiadavky s voľnou kapacitou -porovnať, skontrolovať a potvrdiť

údaje o rozhodovaní

Pridelenie izby, pomoc pri registrácii, overenie spôsobu platby a otvorenie účtu, odchod hosťa na izbu

  1. Pobyt hosťa
  • Zabezpečenie služieb hosťovi
  1. Odchod hosťa
  • Pri vystavovaní účtu hosťom je potrebné skontrolovať počet prenocovaných, účty za poskytnuté stravovacie služby a telefónne a doplnkové služby
  • Účet musí mať tieto náležitosti:
  • Názov a sídlo UZ
  • Číslo dokladu
  • Meno ubytovanej osoby
  • Číslo izby
  • Čas ubytovania
  • Cena izby za jednodenné ubytovanie
  • Cena ostatných spotrebovaných služieb
  • Podpis osoby
  • Pečiatka UZ

Personálne obsadenie UZ

  1. Vrcholový manažment
  2. Sekretariát
  3. Personálne oddelenie
  4. Gastronomický úsek- skladové, výrobné
  5. Ubytovací úsek- úsek príjmu hosťa(recepcia, vrátnica, pracovisko rezerv.)

-úsek ubytovania hosťa (hotelová izba, zázemie ubyt. časti

  1. Marketingové oddelenie
  2. Ekonomické oddelenie
  • Uzatváranie zmlúv v CR

Hotel alebo UZ sa pri predaji svojich služieb dostáva do vzťahu s odberateľmi jeho služieb.

Odberateľom môže byť FO al. PO (napr. CK alebo iná firma).

Zmluvy uzatvorené medzi hotelom al. CK môžu byť:

  • Ad- hoc- jednorazové zmluvy pre jeden prípad dodávky výkonu
  • Kapacitné zmluvy- predmetom je určitá ubytovacia kapacita, kt. sa odberateľ zaväzuje odberať (obsadiť) a zaplatiť dohodnuté ceny
  • Rámcové zmluvy- zmluvy o uzavretí budúcej zmluvy; stanovujú základné pravidlá spolupráce obidvoch právnych strán; v rámci zmluvy sa zaväzujú na konkrétne časové obdobie a na konkrétnu ubytovaciu kapacitu

IHRA- medzinárodná hotelová asociácia

UFTAA- Svetová federácia asociácií CK

-tieto asociácie zhrnuli ustálené a medzinárodné ustálené pravidlá obchodných vzťahov do kódexu pravidiel

Kódex pravidiel upravuje predovšetkým tieto okruhy problémov:

  • formálne náležitosti zmluvy ( meno, názov zmluvných strán, ich adresa, opis požadovaných služieb...)
  • predmet zmluvy ( obsahuje špecifikáciu požadovaných služieb zo strany CK v členení podľa druhu izieb, požadovaného časového obdobia, rozsahu stravovania...)
  • cenové podmienky
  • Finančný mnž.

Finančné zdroje podnikania v hotelierstve

Rozhodnutie o podnikaní v pohostinských zariadeniach vyžaduje 2 zásadné rozhodnutia:

  1. je investičné rozhodnutie- určité telesné investovanie na základe zvoleného pohostinského zariadenia
  2. je finančné rozhodnutie- rozhodovanie o fin. zdrojoch

Financovanie je možné uskutočňovať 2 spôsobmi:

  • vlastným kapitálom:
  1. zisk
  2. predaj akcií
  3. predaj majetku
  • cudzie zdroje financovania:
  1. úvery
  2. program podpory
  • podpora je určená pre malých a stredných podnikateľov
  • podporu je možné získať od Slovenskej záručnej a rozvojovej banky (SZRB)
  • poskytuje podporu vo forme nenávratného finančného príspevku s cieľom prispieť k zvýšeniu kvality, rozsahu a zlepšeniu štruktúry ponuky služieb CR v SR
  1. dotáciu v rámci Programu rozvoja vidieka v SR na roky 2007-2013
  2. dotácie z Európskeho rybného fondu
  3. dotácie v rámci Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu
  4. národné dotácie z Ministerstva pôdohospodárstva SR a z iných zdrojov

Fin. mnž.

-začína sa zápisom konkrétnej podnikateľskej tranzakcie

Kroky fin. mnž.:

  • Účtovníctvo

Má v trhovej ekonomike nezastupiteľné miesto a úlohu.

Musí podávať presné, jasné a úplne údaje o:

  • majetkovej situácií podniku
  • finančnej situácií podniku
  • dôchodkovej situácií podniku
  • Finančné analýzy
  1. ročná závierka- hodnotenie činnosti podniku, kt. zhrňuje účtovné výsledky za jednotlivé mesiace roka
  2. finančné výkazy- k najdôležitejším patria:
  • výkaz ziskov a strát ( preukazuje zisk vytvorený podnikom za dané obdobie, pripravuje sa vždy na konci fin. roka)
  • súvaha ( fin. výkaz, kt. zobrazuje fin. zdroje podniku (pasíva) ako aj objem štruktúry majetku (aktíva))

Celkové výnosy- celkové náklady= hosp. výsledok (zisk, strata)

  • Rozpočtovníctvo

-rozpočet je ten najlepší odhad toho, čo podnik dosiahne počas rozpočtového obdobia. Zahŕňa predvídanie podmienok podnikania v budúcnosti a účinok, kt. môžu mať na podnik.

Zahŕňa 2 odlišné procesy:

  1. Plánovanie činnosti- je užitočný nástroj riadenia, budúce plány vyjadrené vo forme rozpočtu sú odhady očakávaní podnikateľa v oblasti odbytu, výsledkov, cash- flow obeh hotovosti)

Druh a rozsah rozpočtov bude tiež závisieť od činnosti, kt. podnik vykonáva.

  1. Kontrola realizácie- sleduje:
  • významné odchylky od rozpočtu
  • tendencie v alkových hodnotách

Do súboru cieľov fin. mnž. podniku patrí:

  • maximalizácia zisku
  • zabezpečenie likvidity (dostatočná tvorba pohotových peňažných prostriedkov na úhradu postupne vzniknutých záväzkov)
  • udržiavanie fin. stability ( ochrana podniku pred vplyvom nepriaznivých ekn. činiteľov)

Finančná analýza

Fin. analýzu podniku možno rozdeliť:

  1. externá fin. analýza účtovných inf.
  2. interná fin. analýza s inf. celého inf. systému podniku

Cieľom fin. analýzy je poznať fin. zdravie firmy a odhaliť slabé stránky, kt. firme spôsobujú problémy a naopak určiť jej silné stránky, kt. jej pomôžu napredovať.

Likvidácia- ako schopnosť uhrádzať svoje záväzky, je len jednou z podmienok fin. zdravia podniku. Druhou podmienkou je výnosnosť ( rentabilita) kapitálu vloženého do podnikania.

Finančná tieseň- je taký stav, keď má podnik veľké problémy s likviditou a nemôže ju riešiť inak len výraznou zmenou v činnosti podniku a spôsobu jeho financovania.

Vstupy fin. analýzy

  1. Účtovné výkazy:
  2. výkazy fin. účtov- sú to externé výkazy, podávajú prehľad o stave majetku a zdrojov jeho krytia o tvorbe výsledku hosp. ( súvaha)
  3. výkazy vnútroorganizačných účtov- nemajú právne predpísaný obsah, každá ÚJ sa tvorí sama podľa svojej potreby ( výkazy o nákladoch)
  1. Výročná správa
  • je zdrojová inf. tak pre interných ako aj externých používateľov inf.
  1. Prospekty cenných papierov
  • obsahujú dôležité inf. týkajúce sa najmä produktu podnikania, emitenta, jeho OŠ vrátane dcérskych spoločností
  1. Ďalšie verejné dostupné zdroje:
  • analýzy v odborných časopisoch
  • správy z tlačových konferencií o firme
  • poskytovaných špecializovanými financiami za úhradu

Výstupy finančnej analýzy

  1. Ukazovateľ likvidity a prac. kapitálu
  2. Ukazovateľ rentability a aktivity
  3. Ukazovatele fin. stability
  4. Prehľad peňažných tokov
  • Cena a cenová politika v hotelierstve

Trhový mechanizmus tvoria 3 typy procesov:

  1. tvorba ponuky
  2. tvorba dopytu
  3. utváranie ceny na základe ponuky a dopytu

Cena- výmenná jednotka, hodnota tovaru vyjadrená v peňažných jednotkách

Komerčne chápaná cena- má byť dostatočne vysoká, aby poskytla všetky náklady a priniesla určitý zisk

-obsahuje nákladovú i ziskovú zložku

Cieľom zákazníka- je dosiahnuť pri danej cene maximum užitočnosti

Cieľom výrobcu- je dosiahnuť pri danej cene maximálny zisk

Cenová politika v CR

2 koncepcie tvorby ceny:

  • Nákladová
  • východiskom sú vlastné náklady podniku v trhových cenách. Používa sa pritom kalkulácia vlastných nákladov. Dôležité je, či vlastné náklady zodpovedajú spoločenským nákladom.

Predajná cena= vlastné náklady + zisk

Náklady:

-Fixné (nájomné, poistenie, odpisy, dane...)

-Variabilné ( suroviny, mzdy, os. náklady...)

  • Trhová
  • predajná cena sa vyvíja od cenovej situácie na trhu, od stavu dopytu a ponuky, od cien konkurencie na danom trhu, v danom mieste a čase.

Orientácia cien- odvodzujeme od dopytu a od konkurenčných cien:

  1. Dopytovo orientovaná cena- na orientáciu ponuky, na cieľové skupiny zákazníkov
  2. Konkurenčne orientovaná cena- typická v CR, podnik preberá cenovú koncepciu konkurencie
  3. V praxi sa uplatňuje kombinovaná koncepcia ceny

Cenové činitele

  1. Všeobecné ( zákl. výrobné faktory, kvalifikácia, zručnosť pracovníkov, objem výroby...)
  2. Špecifické ( charakter prim. a sek. ponuky, lokalizácie, dopravná dostupnosť, sezónnosť...)

Diferenciácia cien v UZ

  1. podľa spôsobu náboru hostí
  2. pultové ceny ( najvyššie)
  3. ceny pri CK (nižšie o 10-30 %)
  1. podľa počtu hostí
  2. individuálne
  3. skupinové (15-20 hostí)
  1. podľa sezóny
  2. sezóna (leto, zima)
  3. sezónna špička ( Vianoce, Veľká Noc)
  4. mimosezóna (nižšie o 20-45 %)
  1. podľa skupín hostí
  2. mládež
  3. dôchodcovia
  1. podľa času objednávky
  2. platba vopred ( nižšia cena)
  3. cena ,,stand by“ ( do 40% zľava; ubyt po 22 hod.- odubytovanie do 9 h. )
  4. last minute ( max. 1 deň pred ubyt.)
  1. podľa druhu izieb
  2. podľa počtu lôžok v izbe
  3. podľa polohy izby, ....
  1. podľa obdobia v týždni
  • rôzne víkendové zľavy, 2 os. za jednu cenu, ...

Kalkulácia cien v UZ

Cena je peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji, všetky ceny sú výsledkom medzi kupujúcim a predávajúcim.

Tvorba ceny- vychádza z reálnych nákladov ubyt. služieb prepočítaných na jeden deň a jednu izbu; jednodenný pobyt.

Metódy kalkulácie cien

-na základe vlastných nákladov na izbodeň

  • Kalkulácia ceny zahŕňa:
  • mzdové náklady, odmeny, prémie prac.
  • spotreba energie a paliva, materiálu
  • náklady na pranie, upratovanie
  • odpisy a náklady na opravy a údržbu
  • náklady na MG, propagáciu, nábor, cestovné
  • dane, zákonné soc. poistenie
  • ostatné náklady
  • zisk
  • Kalkulácia pomocou hodnotového faktoru:
  • kapacita
  • predpokladané využitie ubytovacej kapacity v %
  • požadované % zisku z ubytovania
  • vlastné náklady ubyt. časti hotela
  • hodnotový faktor pre jednotlivé druhy izieb
  1. výpočet predpokladaného počtu obsadených izieb, 1, 2, 3 –lôžk.

PJI= počet dní • počet jednolôžkových izieb  

100 • využitie v %

  1. výpočet vlastných nákladov

VN= VN ubyt. časti .

obsadenosť izieb na 1 rok • hodnot. faktor

  1. kalkulácia ceny izby

vlastné náklady+ zisk 30%= cena

netto+ DPH 6%= predajná cena

  • Kalkulácia cien pomocou variabilných a fixných nákladov
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Organizácia práce v ubytovacej časti hotela


Odporúčame

Spoločenské vedy » Manažment

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.042 s.
Zavrieť reklamu