Vyučovacie zásady

Spoločenské vedy » Pedagogika

Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.12.2014
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 939 slov
Počet zobrazení: 18 616
Tlačení: 638
Uložení: 695

Vyučovacie zásady

Procesuálna stránka vyučovania a vyučovacie zásady. Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania.

VP: obsahová stránka – čo robiť?
procesuálna stránka – ako učiť
racionálna stránka organizácie vyučovania
usporiadanie rozvrhu vyučovacích hodín
racionálne overovanie vedomostí žiakov

 Procesuálna stránka vyučovania – pozostáva z vyučovacej činnosti U a učenia Z. PS určujú použité formy vyučovania, vyučovacie zásady, metódy, vyuč. prostriedky.

Vyučovacie zásady

Požiadavky, zákonitosti, kt. musí rešpektovať U, aby dosiahol didaktický cieľ. Všeobecné požiadavky, ktoré ovplyvňujú priebeh a výsledok vyuč. procesu.

Klasici uplatňovali zásady (v minulosti podliehali zásady zmenám)

J. A. Komenský – z názornosti, aktivity, uvedomelosti, sústavnosti, trvácnosti a zhody s prírodou (NAUSTZ)

J. J. Rousseau – z prirodzenosti, názornosti, aktivity a individuálneho prístupu k ž (PNAI)

Don Bosco – nadprirodzený a prirodzený princíp výchovy, aktivitu, individ. prístup a optimizmus.

Pestaloci – z. názornosti sústavnosti, postupnosti

Dnes

Maňáková – z. uvedomelosti, názornosti, aktivity, primeranosti, trvácnosti, sústavnosti

Velikanič – z. uvedomelosti, výchovnosti (deti vychovávame v každom okamihu), názornosti, aktivity, sústavnosti, primeranosti, trvácnosti (aby sa obsah vzdelávania stal majetkom v trvácej podstate)

Jarábek – z. výchovnosti, vedeckosti, uvedom., aktivity, dôkladnosti, trvácnosti, primeranosti, sústavnosti.

Obdržálek – princípy:

1. uvedomelosti – pôsobí na rozumovú a citovú stránku osobnosti. Uplatňuje sa pri osvojovaní nových poznatkov a ich uplatňovaní v praktickom živote, zahŕňa vytvorenie klad. vzťahu ž k učeniu. Napomáha tomu jasný výklad učiva. Výklad má syntetizovať učivo, aby ž tvorili odpovede. Je dôležité dokonalé pochopenie učiva

2. názornosti – názorná pomôcka má mať svoj zmysel, nesmie tlmiť abstraktno žiaka

3. sústavnosti – učivo usporiadať do logických celkov, kt. tvorí sústavu,

4. primeranosti – prihliadnutie na psychický a fyzický stav žiaka obtiažnosť, terminológia primeraná veku detí, indiv. prístup U k ž, náročnosť. Postupovať od konkrétneho k abstraktnému, známe, neznámemu, od jednoduchšieho k zložitejšiemu

5. aktivity – vyvolávanie a udržiavanie aktívneho prístupu žiakov k vyučovaniu, probl. úlohy

6. vedeckosti –najnovší stav poznatkov v odbore, terminológia má byť použ. primerane veku

7. trvácnosti – správna motivácie, názorné vyučovanie, aktívny prístup žiakov – preniknúť do jadra problému, pochopiť ho, rozvíjať pamäť a log. myslenie, aby ž si zapamätal poznatky a vedel ich využiť.
Počet vyuč. zásad nie je a nemôže byť raz a navždy stanovený, lebo zásady sa menia tak ako rastú poznatky o vyučovaní.

Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania:

1. Učiteľ žiak
- pozitívne vzťahy – pre ž. zdroj spokojnosti, školskej úspešnosti
- negatívne vzťahy – zdroj pamäte pre ž aj U, zdroj nespokojnsoti
žiak: zdroj duševného zraňovania nedisciplinovanosť, agresivita, plachosť, strata sebadôvery.
Zdroj napätia: a) zo strany U: nesprávny prístup k ž,
neocenenie námahy,
zneužívanie rodičov
b) zo strany ž: nezáujem o vyučovanie,
zneužívanie U,
nedisciplinovanosť,
agresivita,
nevychovanosť.
Pedagóg musí hľadať príčiny správania žiaka. Odstrániť príčiny a potom následky.

2. Učiteľ žiak

učivo

Vzťah ž k učivu sa utvára na základe:Vzťah U k učivu sa utvára na základe:
vzťahu k obsahu učiva vzťahu k učivu
organizácie vyučovania, činnosti v škole, doma pracovných vlastností
vzťahu k U intelektuálnych schopností
motivácie vzťahu k svojej spoločenskej role
psychického stavu
denného režimu

3. prostredie
učiteľ žiak
učivo
Vzťah U a ž k prostrediu sa prejavuje v školskom prostredí, v triednej klíme a atmosfére, kt utvárajú U a žiaci. Na klímu vplýva miera sociálnych vzťahov medzi žiakmi a medzi ž a U.
Klíma (atmosféra) prívetivá
nevľúdna

Všeobecne platné metod. odporúčanie ku vš. zásadám – každú vyuč. zásadu je treba didakt. správne chápať v priebehu celej vyučovacej hodiny

1. Zásada uvedomelosti a aktivity – vyjadruje požiadavku, aby ž k učebnej činnosti pristupovali uvedomele a
aby vlastnou aktívnou činnosťou získali nové vedomosti, spôsobilosti, zručnosti a návyky (niekedy sa formulujú osobitne) – čo sa ž učí, prečo sa to učí – kladný vzťah
- čo znamená aktivita? Hlásenie?
- Metod odporúča – využívať vstupné a priebežné motivačné metódy.
- využívať predchádz. vedomosti a poznatky ž z mimošk. učenia
- uplatňovať adektátne vyuč. metódy, aktivity a tvorivosť ž., vlastné tvorivé postupy
- klásť na ž primerané požiadavky, rešpektovať individ. osobitosti žiakov

2. zásada názornosti – vyjadruje požiadavky, aby ž získaval nové vedomosti, spôsobilosti, rzučnosti, návyky na základe konkrét. zmyslového vnímania podnetov a javov
- J. A Komenský – zapojiť čím väčší počet zmyslov – zmyslová skúsenosť je základ a tvorí prameň poznávania skutočnosti
- funkciu názoru plnia pozorovanie skutočných predmetov a javov
nepriamy názor (kresby, fotografie, filmy)
názorné predstavy (vyvolané rozprávaním, príbehy)
vzťahové predstavy (ide o prežívanie vzťahov, odvahy..)
- Metod. odporúča – učiť správne pozorovať predmety javy
- viesť ž k analýze pozorovania, učiť vyvodzovať závery
- názor využiť v každej fáze Vyuč. Hodiny
- krieda + tabuľa

3. zásada primeranosti – vyžaduje požiadavky, aby obsah a rozsah učiva, ale i metódy jeho sprostredkovania ž. boli primerané k ich biologicko – psychologickým schopnostiam
Úzko súvisí so zásadou individ. prístupu
Metodika odporúča
- postupnosť podľa pravidiel – od blízkeho k vzdialenému,..
- rešpektovať a uplatňovať primeranosť vo všetkých fázach vých. procesu
- uplatňovať primerané metódy výučby, dávať ž priemerané úlohy
- sústrediť sa v učiva na podstatu a tú vyžadovať od žiakov
- využívať mikrodiagnózu

4. zásada trvácnosti – VP, aby si žiaci učivo bezpečne zapamätali a aby si ho v prípade potreby vedeli vybaviť v pamäti a využiť v činnosti
Zabúdanie je prirodzenou súčasťou psychiky človeka, najrýchlejšie zabúda v prvých minútach a hodinách po osvojení si učiva. Postupne sa spomaľuje – opakovanie a upevňovanie učiva má nasledovať v krátkom časovom odstupe po procese učenia. Na vyuč. sa preto zaraďuje etapa prvotného opakovania a upevňovania učiva.
Metod odporúča
– podporovať túto zásadu aj zásadu uvedomelosti, primeranosti, názornosti
– venovať pozornosť trvácnosti v priebehu celého vyuč. procesu
– využívať mikrodiagnózy
– voliť primeraný rozsah učiva, primerané metódy, uplatňovať a využívať aktivitu ž
– systematicky preverovať vedomosti
– učiť ž technikám autodidakcie

5. zásada systematickosti – VP logicky usporiadať didakt. systém učiva so zreteľom na vekové osobitosti ž., ktorý si ž systematicky osvojujú pod vedením učiteľa
Pri výuke dochádza k postupnému obohacovaniu pojmov o nové znaky a vzťahy, uplatňovaním tejto zásady si ž utvára medzi jednotl. pojmami mnohostranné vzťahy, zaraďuje ich do širšej sústavy a hierarchie pojmov a priraďuje nižšie pojmy k vyšším – Piaget
Metod. odporúča: – tvorivú práca U s obsahom vzdelania
– premyslenú príprava U na vyuč. proces s akcentom na činnosť ž
– systemat. preverovanie a systematizovanie vedomostí.

6. zásada výchovnosti vyučovania

7. zásada individuálneho prístupu k žiakom

8. zásada spätnej väzby vo vyučovaní

9. zásada vedeckosti

10.  zásada spájania teórie s praxou

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Učebné poznámky z pedagogiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Pedagogika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.047 s.
Zavrieť reklamu