Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti (Zadania)

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 16.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 241 slov
Počet zobrazení: 3 066
Tlačení: 151
Uložení: 145

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti (Zadania) 

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

1. ZADANIE

1.Filozofia: Predpoklady vzniku filozofie v Grécku. Prečo a ako sa menil predmet Filozofie. Uveďte rozdiely medzi filozofiou a mytológiou. Predmety filozofie v daných obdobiach (Antická F.)

2.Psychológia, Sociológia: Na konkrétnych príkladoch definujte rôzne formy komunikácie. Vysvetlite epochy rozvoja komunikácie a zdôvodnite ako pokrok ľudstva ovplyvnil vývoj komunikačných systémov ( 1.signály a znaky, 2.reč, 3. písmo, tlač, 4.masová komunikácia)

3.Právo, Politológia: Porovnajte rôzne formy štátneho režimu. Posúďte dôsledky nedemokratického štátneho režimu. Aplikujte na podmienky bývalého Československa (vláda jednej strany, komunisti, čo bolo potláčané).

2. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite podstatu dvoch základných filozofických smerov: materializmu a idealizmu. Vysvetlite význam medzi monizmom, dualizmom, pluralizmom a uveďte príklady.

2.Psychológia, Sociológia: Rozlíšte tri skupiny psychických javov(procesy, stavy, vlastnosti/obsahy). Na príkladoch opíšte ako sa psychické procesy prejavujú v správaní, v komunikácii medzi ľuďmi.

3.Právo, Politológia: Porovnajte dva formy priamej demokracie(referendum a plebiscit) a zhodnoťte výhody priamej a nepriamej demokracie.

3. ZADANIE

1.Filozofia: Porovnajte etapy vývoja Filozofie a vysvetlite predmet filozofie v jednotlivých obdobiach dejín filozofie. Uveďte smery s charakteristikou hlavných predstaviteľov.

2.Psychológia, Sociológia: Uveďte zdroje sociálnych zmien. Analyzujte ich príčiny, uveďte možnosti ich odstránenia. Na základe historického poznania uveďte príklady v priebehu sociálnych zmien v spoločnosti. Porovnajte pojmy evolúcia, revolúcia, pokrok, sloboda, modernizácia.

  1. Právo, Politológia: Prezentujte vlastný názor na jednotlivé zložky politického systému a zdôvodnite, prečo sú politické strany a hnutia najdôležitejšie subjekty.

4. ZADANIE

1.Filozofia: Uveďte základné etapy Antickej filozofie. Vysvetlite rozdielnosť názorov predstaviteľov Rannej gréckej filozofie na chápanie pralátky a pohybu.

2.Psychológia, Sociológia: Analyzujte vzťah medzi telesnou a duševnou stránkou človeka. Na príkladoch rozlíšte jednotlivé psychické procesy. Porovnajte vnem a predstavu.

3.Právo, Politológia: Zhodnoťte rozdelenie politických strán podľa orientácie a zaujmite stanovisko k hodnotovým preferenciám pravicových a ľavicových strán.

5. ZADANIE

1.Právo, Politológia: Popíšte obsah a význam Ústavy SR. Vysvetlite preambulu a priblížte etapy ústavného vývoja u nás od prvej ústavy(1848)m ako sa to menilo.

2.Filozofia: Analýzou výrokov Sokrata vysvetlite podstatu jeho praktickej filozofie. Aplikujte základné myšlienky jeho filozofie do súčasnosti a vysvetlite prečo.

3.Psychológia, Sociológia: Zaujmite stanovisko k problémom komunikácie ako možným zdrojom konfliktov v spoločnosti. Posúďte, ktoré problémy súčasnosti pramenia z odlišnosti kultúr a navrhnite riešenia týchto problémov.

6. ZADANIE

1.Filozofia: Charakterizujte podstatu Platónovej filozofie. Priblížte jeho učenie o ideách a vysvetlite pojmy vzor, odraz, dialektika v jeho filozofii.

2.Právo, Politológia: Vysvetlite rozdiely medzi parlamentnými, prezidentskými, komunálnymi voľbami a voľbami do VÚC. Porovnajte aktívne a pasívne volebné právo. Objasnite funkcie volieb v demokratických štátoch.

3.Psychológia, Sociológia: Porovnajte teórie sociálneho konsenzu, sociálneho konfliktu a interaktívnej sociológie. Zaujmite stanovisko k problému sociálnych zmien a nevyhnutnosti spoločenských zmien.

7. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite podstatu Aristotelovej filozofie. Charakterizujte oblasti, ktorým sa venoval. Definuj pojmy: subjekt, predikát, premisa, sylobizmus.

2.Právo a Politológia: Zdôvodnite potrebu delenia štátnej moci v demokratickom štáte. Analyzujte výkonnú moc v štáte, činnosť jej jednotlivých zložiek a popíšte ich právomoci.

3.Psychológia a Sociológia: Posúďte funkcie rodiny a jej primárne postavenie v procese socializácie. Prezentujte vlastný názor na súčasné problémy rodiny a navrhnite spôsoby riešenia.

8. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite ako sa mení charakter gréckej filozofie v období helenizmu. Charakterizujte filozofické smery z obdobia helenizmu. Vysvetlite pojmy ataraxia, epikurovstvo, Jedno.

2.Právo a Politológia: Analyzujte princípy volebného práva v SR(všeobecnosť, rovnosť, priamosť, tajné hlasovanie). Porovnajte volebné systémy a zhodnoťte výhody a nevýhody jednotlivých systémov.

3.Psychológia a Sociológia: Utvorte niekoľko typových modelov rodinnej výchovy. Posúďte súčasné problémy rodiny a určte príčiny krízy v rodine.

9. ZADANIE

1.Filozofia: Uveďte hlavné znaky osvietenstva. Vysvetlite prínos Voltaira pre filozofiu a spoločenskú prax. Zdôvodnite odporúčania Voltaira na riešenie situácie vo Francúzsku v diele Filozofické listy.

2.Ekonómia: Analyzujte vzťah ekonómie a ekonomiky. Porovnajte tieto pojmy a rozlíšte pojmy potreby, statky, aj na konkrétnych príkladoch.

3.Právo a Politológia: Zdôvodnite prečo je potrebné rozlišovať medzi účastníkmi trestného činu. Zaujmite stanovisko k trestu smrti: Argumentujte za a proti. Uveďte vlastný názor na udeľovanie absencie.

10. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite podstatu Montesquiho . Porovnajte deľbu štátnej moci J.Locka a Montesquiho. Charakterizujte prínos encyklopedistov. 

2.Ekonómia: Analyzujte správanie jednotlivých subjektov na trhu. Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike. Analyzujte príčiny zlyhania trhového mechanizmu a zdôvodnite potrebu zásahov štátu do ekonomiky.

3.Právo a Politológia: Zhodnoťte svoje práva , práva dieťaťa na základe dokumentu Dohovor o právach dieťaťa. Prezentujte vlastný názor na riešenie rôznych prípadov porušovania ľudských práv.

11. ZADANIE

1.Filozofia: Charakterizujte podmienky vzniku a prínos Nemeckej klasického idealizmu. Vymenujte predstaviteľov tejto filozofie. Vysvetlite pojem Kategorický imperatív.

2.Ekonómia: Vysvetlite čo je podnik a podnikanie. Čo je jeho zmyslom. Analyzujte základné právne normy: fyzická osoba, právnická osoba, právna subjektivita, ekonomická samostatnosť, obchodný register.

3.Právo a Politológia: Zaujmite stanovisko k zastúpeniu menšín v politike. Zdôvodnite potrebu ochrany národnostných , etnických, jazykových a náboženských menšín. Popíšte národnostné zloženie v SR.

12. ZADANIE

1.Filozofia: Charakterizujte základné problémy Kantovej filozofie. Vysvetlite ako I. Kant riešil otázku poznania v diele Kritika čistého rozumu.

2.Ekonómia: Analyzujte formy živností a obchodné spoločnosti. Navzájom ich porovnajte. Na príkladoch uveďte ako štát podporuje rozvoj podnikania v SR. Porovnajte pojmy: privatizácie, reštitúcia, uveďte príklady.

3.Právo a Politológia: Uveďte aké sú garancie ochrany práva. Zdôvodnite potrebu práva v spoločnosti a na príkladoch zo života zhodnoťte mieru právomoci polície, advokácie, notárov a súdov.

13. ZADANIE

1.Právo, Politológia: Vysvetlite podstatu priamej a nepriamej demokracie. Definujte pojem demokracia a uveďte základné princípy demokracie.

2.Psychológia, Sociológia: Analyzujte príčiny individuálnych rozdielov medzi ľuďmi. Porovnajte typológiu osobnosti podľa Hippokrata, Junga a Eysencka. Na príkladoch popíšte prejavy ľudí rôzneho temperamentu.

3.Filozofia: Zaujmite stanovisko solipsizmu. Objasnite podstatu myšlienky „Byť znamená byť vnímaný“ a kriticky posúďte.

14. ZADANIE

1.Právo, Politológia: Vymedzte predmet rodinného práva. Vysvetlite v čom spočíva právny význam manželstva a rodiny a vymenujte štyri zásady rodinného práva.

2.Filozofia: Zhrnite základné znaky Poklasickej filozofie 19. storočia. Zdôvodnite opodstatnenosť pluralizmu. Rozlíšte antropologickú a scientistickú líniu. Uveďte smery týchto línií a priraďte k nim hlavných predstaviteľov.

3.Ekonómia: Vymenujte základné ukazovatele, ktorými sa meria výkonnosť ekonomiky. Uveďte, ktoré ciele hospodárskej politiky štátu považujete za najdôležitejšie a vysvetlite prečo.

15. ZADANIE

1.Psychológia, Sociológia: Charakterizujte spoločnosť ako zložitý systém vzťahov jednotlivca a sociálnych skupín. Vysvetlite úlohu a predmet sociológie v živote človeka. Porovnajte sociálny status, sociálnu rolu a sociálnu deviáciu. Vysvetlite v čom spočíva nebezpečenstvo a v čom pozitívum soc. Deviácií.

2.Právo, Politológia: Analyzujte rozdiely medzi horizontálnym a vertikálnym členením štátnej moci. Na príkladoch uveďte a analyzujte parlamentnú, kabinetnú a prezidentskú formu vlády. Vysvetlite základné rozdiely medzi unitárnym štátom, federáciou, konfederáciou.

3.Filozofia: Kriticky posúďte podmienky ovplyvňujúce predmet filozofie smerov 20.storočia. Uveďte príklady na aplikáciu niektorých filozofických teórií v súčasnej praxi. Posúďte problém pluralizmu tejto filozofie a rozlíšte smery a prúdy.

16. ZADANIE

1.Právo, Politológia: Charakterizujte znaky štátu a vysvetlite funkcie štátu. Opíšte štátne symboly SR. Charakterizujte právny štát a jeho znaky. Vysvetlite rozdiel medzi pojmami občan a obyvateľ.

2.Ekonómia: Vysvetlite formy a funkcie peňazí v modernej zmiešanej ekonomike. Vysvetlite príčiny vzniku inflácie. Na príkladoch určite, aké dôsledky majú jednotlivé formy inflácie na vývoj ekonomiky. Vysvetlite rozdiel medzi valutou, devízou a šekom.

3.Filozofia: Posúďte prečo sa filozofia existencializmu prejavuje vo Francúzsku. Vysvetlite jej podstatu a uveďte hlavných predstaviteľov. Analyzujte myšlienku „Keďže okrem nás neexistuje nikto a nič iné načo by sme mohli zodpovednosť preniesť, sprevádza našu vzdialenosť do slobody, úzkosť, obava a strach.“

17. ZADANIE

1.Ekonómia: Charakterizujte výrobu, vstupy a výstupy výroby. Na príkladoch vysvetlite, ktoré problému rieši mikroekonómia a ktoré makroekonómia. Charakterizujte výrobné faktory.

2.Psychológia, Sociológia: Na príkladoch rozlíšte druhy sociálnych skupín a popíšte základné znaky sociálnych skupín. Vysvetlite čo je sociálna interakcia. Objasnite význam sociálnej kontroly a sebakontroly.

3.Filozofia: Zdôvodnite nástup humanizmu a renesancie a nový pohľad na svet a človeka. Vysvetlite pojmy renesancia a humanizmus. Uveďte predstaviteľov a charakterizujte panteizmus Jordana Bruna.

18. ZADANIE

1.Ekonómia: Vysvetlite príčiny a pojmy nezamestnanosti. Popíšte správanie jednotlivých subjektov na trhu práce. Vysvetlite pojmy mzda, hrubá mzda, čistá mzda, ekvilibrium.

2.Psychológia, Sociológia: Na príkladoch rozlíšte druhy učenia. Vymenujte druhy a faktory ovplyvňujúce efektivitu učenia. Vysvetlite pojmy schopnosť, inteligencia a nadanie.

3.Filozofia: Vysvetlite čo je zdrojom poznania v racionalizme a empirizme v novovekej filozofii. Zdôvodnite prečo sa kľúčovou disciplínou stáva teória poznania. Aplikujte andikciu a dedukciu ako dve rôzne metódy.

19. ZADANIE

1.Filozofia: Analýzou výroku „ Dajte mi hmotu a ukážem vám, ako z nej musí vzniknúť svet“ (I.Kant). Zhodnoťte jeden z najpozoruhodnejších novovekých názorov na vznik vesmíru. Uveďte názov tejto teórie s jej popisom a menom fyzika, s ktorým musel Kant bojovať o prvenstvo vo svojej teórií. Rozlíšte jednotlivé obdobia Kantovej filozofie (Predkritické obdobie, Kritické obdobie)

2.Psychológia a Sociológia: Vysvetlite, čím sa zaoberá psychológia. Na konkrétnych príkladoch rozlíšte základné psychologické disciplíny. Porovnajte základné psychologické smery. Uveďte príklady životných situácií, v ktorých môžete využiť psychologické poznatky.

3.Právo a Politológia: Prezentujte vlastná názor na riešenie rôznych prípadov porušovania ľudských práv. Uveďte, ktoré orgány OSN, Rady Európy a EÚ sa zaoberajú ochranou ľudských práv. Vymenujte základné dokumenty k ochrane ľudských práv a slobôd.

20. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite podmienky vzniku a formovanie stredovekej filozofie. Porovnajte ju s Antikou. Popíšte obdobie stredovekej filozofie. Uveďte a charakterizujte princípy stredovekej filozofie. Analyzujte ústredný výrok stredovekej filozofie sformulovaný Augustínom: “ Pochop, aby si uveril a uver, aby si porozumel.“

2.Psychológia a Sociológia: Vysvetlite pojem kultúra a jej základné prvky, spoločenské problémy súčasnosti prameniace z odlišnosti kultúr. Na príkladoch uveďte, ako môže verejná mienka ovplyvniť riešenie problémov v spoločnosti.

3.Filozofia: Analýzou Heglovej myšlienky: „Čo je rozumové, je skutočné, čo je skutočné, je rozumové.“ Zdôvodnite jeho tvrdenie, že myšlienka je objektívnou podstatou sveta. Vymedzte základné problémy a podstatu Heglovej filozofie. Definujte pojmy: absolútno, idea, triáda.

21. ZADANIE

1.Filozofia: Charakterizujte podstatu filozofie J.J.Roussea. Objasnite podstatu prirodzeného stavu a prirodzeného náboženstva. Vysvetlite prínos Rousseau ako sociálneho mysliteľa a zdôvodnite, v čom spočíva jeho senzualistická filozofia.

2.Psychológia a Sociológia: Definujte pojem hodnoty a určte postavenie hodnôt v živote človeka. Určte vzťah medzi hodnotami, postojmi a normami. Vysvetlite pojmy: socializácia, sociálna deviácia, diáda, triáda, sociálne vzťahy v skupine.

3.Právo a Politológia: Zdôvodnite potrebu práva a spoločnosti. Uveďte ako sa jednotlivec môže podieľať na tvorbe práva. Zhodnoťte aplikáciu práva, formy nápravy práva a uveďte aké sú garancie ochrany práva.

22. ZADANIE

1.Filozofia: Podstata učenia J. Locka. Porovnajte názory na štát Locka a Hobbsa. Objasnite alebo vysvetlite výrok „ Človek človeku vlkom“ . Vysvetlite pojmy: tabula rasa, novoveký liberalizmus, empíria.

2.Právo a Politológia: Rozlíšte pojmy: ľudské právo, občianske právo na základe Ústavy SR. Vysvetlite členenie ľudských práv. Určte tri generácie ľudských práv a zdôvodnite ich zaradenie.

3.Filozofia: Zaujmite stanovisko k spoločným znakom Fichteho a Schellingovej filozofie. Uveďte nadväznosť Fichteho filozofie na Kantovu a vysvetlite pojmy: subjekt, objekt, absolútna totožnosť, dialektika.

23. ZADANIE

1.Filozofia: Podstata filozofie Hegla. Objasnite základnú problematiku jeho koncepcie. Vysvetlite jeho nazeranie na svet a porovnajte ho s učením Platóna.

2.Právo a Politológia: Vymedzte predmet občianskeho práva a na konkrétnych príkladoch vysvetlite, ktoré osobné práva občanov chráni. Rozlíšte pojmy: právna spôsobilosť (subjektivita) a spôsobilosť na právne úkony. Uveďte kedy vznikajú a ako zanikajú.

  1. Psychológia a Sociológia: Zaujmite kritické stanovisko prejavom extrémizmu. Porovnajte jednotlivé formy. Navrhnite riešenie boja proti extrémizmu a vysvetlite pojmy: xenofóbia, rasizmus, antisemitizmus.

24. ZADANIE

1.Filozofia. Typy ekonomík. Porovnajte ako sa riešia tri základné ekonomické otázky v rôznych typoch ekonomík. Na príklade SR vysvetlite prechod z centrálne riadenej ekonomiky na zmiešanú.

2.Právo a Politológia: Predmet pracovného práva. Spôsoby vzniku pracovného pomeru. Rozlíšiť jednotlivé druhy pracovných pomerov. Spôsoby rozviazania pracovného pomeru.

3.Filozofia: Uveďte príčiny vzniku a kriticky zhodnoťte podstatu Marxistickej Filozofie, ich zakladateľov, ich ekonomickú teóriu kapitalizmu. Pojmy: odcudzenie, odcudzenie práce, nadstavba, základňa, nadhodnota, sociálna revolúcia. Zdôvodnite rozšírenie marxistickej filozofie ako vedecký svetonázor.

25. ZADANIE

1.Filozofia: Podstata filozofie Kierkegarda. Objasnite krízu náboženstva spôsobenú jeho filozofiou. Porovnajte etické postoje Kierkegarda a Nietzscheho.

2.Právo a Politológia: Predmet trestného práva. Definuj, čo naše trestné právo považuje za trestné(trestné činy, spolupáchateľstvo). Uveďte a porovnajte príklady trestných činov a priestupkov. Vymenujte rôzne druhy trestov.

3.Ekonómia: Úlohy a ciele EÚ. Podstata a formy ekonomickej integrácie. Na príkladoch uveďte výhody a nevýhody vstupu SR do EÚ.

26. ZADANIE

1.Filozofia: Podstata analytickej filozofie, jej predstavitelia. Analýza myšlienky a autor: „Hranice môjho jazyka sú hranicami môjho sveta.“ Význam a vplyv Viedenského krúžku

2.Filozofia: Porovnajte filozofiu učenia Schopenhauera a Nietzscheho. Rozlíšte pojmy: nihilizmus, nadčlovek, prehodnotenie všetkých hodnôt.

3.Ekonómia: Zdôvodnite, prečo štát stanovuje dĺžku pracovného času, dovolenky, pracovné podmienky mladistvých a žien. Analyzujte pracovnú zmluvu a uveďte čo všetko musí obsahovať. Na príkladoch posúďte, kedy dochádza k porušovaniu práv a povinnosti zamestnancov a zamestnávateľov.

27. ZADANIE

1.Filozofia: Na základe analýzy myšlienky „Späť k samotným veciam“ vysvetlite podstatu filozofického smeru fenomenológia. Zakladateľ a filozofi, ktorí boli ovplyvnení fenomenológiou. Vysvetlite: fenomenologická redukcia. Porovnajte fenomenológiu s hermeneutikou a existencializmom.

2.Právo a Politológia: Vysvetlite potrebu ochrany spotrebiteľa, spôsob uplatňovania práva a povinnosti spotrebiteľa a predávajúceho. Opíšte postup a podmienky reklamácie tovaru. Štátne organizácie a inštitúcie, na ktoré sa môže spotrebiteľ obrátiť.

3.Ekonómia: Zdôvodnite využitie poznatkov a ekonómie vo svojom súkromnom živote. Vysvetlite fiškálnu politiku štátu. Zostavte základnú tabuľku príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu.

28. ZADANIE

1.Filozofia: Na základe výroku Pierca: „ Aby sme určili význam nejakého pojmu, musíme zohľadniť aké praktické dôsledky nevyhnutne vyplývajú z jeho pravdivosti, plný význam pojmu spočíva v súhrne týchto dôsledkov“ vysvetlite podstatu pragmatizmu ako filozofického smeru.. Hlavní predstavitelia. Objasnite koncepciu inštrumentalizmu.

2.Ekonómia:Typy trhov, princípy fungovania trhu na vzťahoch dopyt, ponuka, cena, domácnosti ako subjekt trhu. Pojmy: konkurencia, monopol, oligopol.

3.Filozofia: Charakterizujte pozitivizmus ako filozofický smer. Zamerajte sa na zakladateľa. Popíšte fázy pozitivizmu a zaujmite kritické stanovisko k princípom pozitivizmu. Zhodnoťte prínos pre filozofiu.

29. ZADANIE

1.Ekonómia: Vysvetlite vzťah subjektov dlžník, veriteľ a pojmy úrok a úver. Aká je pozícia centrálnej banky v bankovej sústave a jej úlohy. Aké operácie vykonávajú obchodné banky a poisťovne. Popíšte jednotlivé druhy poistení.

2.Filozofia: Porovnajte učenie Spinozu a Leibniza. Vysvetlite ako chápal Leibniz monády a pluralizmus. Prečo je Spinozova filozofia panteistická a monistická.

3.Filozofia: Analýzou výroku „Mierou všetkých vecí je človek, jestvujúcich že sú, nejestvujúcich že nie sú“ vysvetlite podstatu tejto filozofickej školy a určte autora výroku.

Vysvetlite význam Sofistov pre ďalší vývoj filozofie. Vysvetli pojmy: pravda, relativita pravdy, skepticizmus, antropologický obrat. Zaujmite stanovisko k problematike pravdy.

30. ZADANIE

1.Filozofia: Vysvetlite učenie T. Akvínskeho a základné problémy jeho koncepcie. Vysvetlite spor o univerzálie. Na základe výroku „Na čo sú Jeruzalemu Atény?“ vysvetlite vzťah filozofie a teológie v stredoveku a určte autora výroku.

2.Filozofia: Porovnajte učenie Descarta a Bacona. Vysvetlite ich prínos pre ďalší vývoj filozofie. Objasnite prečo je Descartova ontológia realistická a zároveň dualistická. Vysvetlite náuku o idoloch Bacona. Rozlíšte a na príkladoch vysvetlite pojmy monizmus, dualizmus, pluralizmus.

3.Ekonómia: Zdôvodnite význam kapitálu z hľadiska rozvoja spoločnosti. Popíšte a posúďte daňovú sústavu SR. Navrhnite a zdôvodnite možnosti zmien vo fiškálnej politike štátu za účelom zníženia deficitu štátneho rozpočtu a pozitívnych dôsledkov na životnú úroveň občanov.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#čo je to reštitúcia #maturitné zadanie

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti (Zadania)

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu