Maloobchod
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 427
Uložení: 102
Maloobchod
MALOOBCHOD – predstavuje činnosti, zamerané na predaj tovaru konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie.
Základné znaky maloobchodu:
- nákup tovaru prevažne vo veľkých množstvách od veľkoobchodníkov alebo výrobcov,
- predaj tovaru prevažne konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie,
- predaj tovaru spotrebiteľom v malých množstvách,
- predaj prevažne spotrebného tovaru.
Základnou prevádzkovou jednotkou maloobchodu je predajňa. Zaoberá sa predajom a ďalšími činnosťami spojenými s predajom (vážením, označovaním cenou, balením, apod.).
Základné úlohy maloobchodu:
- priblížiť tovar od veľkoobchodníkov a výrobcov k spotrebiteľom,
- zabezpečiť plynulý predaj tovaru konečným spotrebiteľom.
ČLENENIE MALOOBCHODU
Maloobchod môžeme členiť z viacerých hľadísk:
- podľa rozsahu poskytovaných služieb,
- podľa sortimentu,
- podľa miesta predaja.
Maloobchod podľa poskytovaných služieb členíme na: |
- samoobslužný maloobchod (vyskytuje sa najmä pri predaji základného tovaru – napr. potraviny, textil, drogéria, ... zákazník môže rýchlo, nerušene nakúpiť, väčšinou za nižšie ceny, ide o predajne s väčším objemom predaja, pre predavača v takejto predajni je práca menej namáhavá)
- maloobchod s vlastným výberom (zákazníci si sami vyberajú tovar, ale môžu požiadať personál o pomoc, sú tu vyššie náklady ako pri samoobslužnom predaji, vyžaduje si viac predavačov),
- maloobchod poskytujúci obmedzené služby (touto formou sa predáva väčšinou tovar dlhodobej spotreby ako napr. elektrospotrebiče, nábytok, koberce,.., o ktorom zákazníci vyžadujú informácie, obchodník poskytuje aj rôzne služby, napr. poskytuje úver, umožňuje vrátiť zakúpený tovar,..- vyššie náklady sa väčšinou premietnu aj vo vyšších cenách.)
- maloobchod poskytujúci úplnú ponuku služieb (táto forma predaja sa vyskytuje v špecializovaných predajniach a luxusných značkových obchodných domoch, napr. predaj luxusných módnych výrobkov, bazénov, šperkov,.. – predajcovia pomáhajú zákazníkom počas výberu tovaru, obsluhujú a poskytujú rôzne služby, napr. bezplatnú dodávku tovaru, servis v domácnosti, apod., s tým sú spojené vyššie náklady, čo je zohľadnené vo vyšších cenách).
Maloobchod podľa sortimentu |
- predajne so širokým sortimentom – veľký počet rozličných tovarových skupín (napr. obuv, odevy, textil, potraviny, bytové doplnky, nábytok, kvety, drogéria, ... Vyskytuje sa napr. v obchodných domoch, v hypermarketoch, apod.;
- predajne s úzkym sortimentom – ponúkajú len niekoľko tovarových skupín (napr. na čerpacej stanici sa okrem potrieb pre motoristov predávajú rôzne vybrané potraviny, hračky, noviny,...);
- predajne s hlbokým sortimentom – ponúkajú veľký počet variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializovaná predajňa hodín predáva pánske, dámske, detské, nástenné hodinky, budíky, stopky, ...);
- predajne s plytkým sortimentom – ponúkajú jeden alebo málo variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializované predajne – predajne s čokoládou, kávou,... alebo školský bufet, malý obchodný dom , apod.)
Maloobchod podľa miesta predaja |
- maloobchodný predaj v predajniach,
- maloobchodný predaj mimo predajní.
Maloobchodný predaj v predajniach
V maloobchode existujú rôzne typy predajní, napr.:
- špecializované predajne (predávajú úzky a hlboký sortiment, napr. špecializované predajne kníh, kvetov, nábytku, záhradkárskych potrieb,... alebo sa tovar špecializuje na tovar určitej značky, potom je v predajni veľa variantov tovaru (napr. predaj športovej obuvi, oblečenia, tašiek značky Adidas);
- menšie samoobsluhy ((majú úzky a plytký alebo stredne široký sortiment, napr. čerpacie stanice alebo predajne na sídliskách, predávajú potravinársky a nepotravinársky sortiment);
- pultové predajne (malé predajne, predaj za pultom, teda predaj s obsluhou);
- obchodné domy (ponúkajú široký, nie príliš hlboký sortiment, jednotlivé druhy tovarov sa predávajú v samostatných oddeleniach, napr. oddelenie obuvi, odevov, kozmetiky, potravín, apod. a ponúkajú aj rôzne služby, napr. predaj na úver, poradenskú činnosť, balenie tovaru, dodanie tovaru, a i.);
- supermarkety (majú širokú ponuku potravinárskeho i nepotravinárskeho tovaru, ide o samoobslužný predaj, časť tovaru sa predáva pultovým predajom, napr. mäso, lahôdky, cukrárske výrobky,... napr. Billa, Albert, DM Drogéria, ...);
- hypermarkety (predajňa s plochou nad 2 500 m2, priemerne 15 000 až 20 000 m2, ide o samoobslužný predaj so širokým sortimentom potravinárskeho i nepotravinárskeho charakteru, s ponukou rôznych služieb, napr. Tesco, Kaufland, Hypernova, Carrefour, ...);
- diskontné predajne (pre tieto predajne sú charakteristické nízke ceny, predávajú väčší objem tovaru, nemajú stabilný sortiment, závisí od dopytu, predáva sa formou samoobsluhy, majú nízku úroveň nákupných podmienok, s nedostatkom služieb, napr. Lídl, Aldi, Hoffer, Penny Market, ...).
Maloobchodný predaj mimo predajní
Je to pohyblivý, ambulantný, virtuálny predaj, v posledných rokoch narastá jeho význam, môžeme ho rozdeliť do 3 kategórií:
- predaj prostredníctvom poštových zásielkových domov (tzv. zásielkový predaj - pr. Magnet, Neckermann, Starkl, apod., ide o predaj pomocou katalógov, reklamy, televízie, rozhlasu, telefónu , cez inernet);
- predaj prostredníctvom stánkov (kioskov) a trhov (napr. predaj na trhoviskách, ambulantný predaj);
- iný maloobchodný predaj mimo predajní ( predajné automaty, predaj prostredníctvom obchodných zástupcov – napr. predaj kozmetických výrobkov AVON, ORIFLAME,...).
Priamy marketing
Spotrebiteľ získava informácie o tovare z reklamy, z médií, tovar si objednáva poštou, telefonicky, meilom, apod. Existujú viaceré formy priameho marketingu, napr. :
- priame zasielanie zásielok poštou na adresu vybraných zákazníkov (letáky, listy, vzorky, ...),
- priama distribúcia (zásielky sa neposielajú poštou, ale priamo sa vkladajú do schránok),
- telemarketing (telefonická komunikácia so zákazníkom),
- priamy marketing v rozhlase, v novinách, v časopisoch (inzeráty, reklamné spoty),
- mobil marketing (zákazník je najčastejšie oslovený prostredníctvom SMS správy),
- elektronický marketing (využíva internet).
Výhody internetového obchodu:
- predaj non-stop,
- úspora nákladov,
- úspora času, online spracovanie objednávok, jednoduchá aktualizácia,
- rovnaký prístup malých i veľkých podnikov k trhom,
- urýchlenie kontaktu so zákazníkom,
- rýchlejší tok peňazí,
- pre zákazníka - pohodlný nákup z domu, široký sortiment, úspora času, peňazí,
- možnosť platiť elektronickými platobnými prostriedkami.
OBCHODNÉ OPERÁCIE V PREDAJNI
Úlohou maloobchodných operácií je pripraviť tovar na predaj konečnému spotrebiteľovi.
Medzi obchodné operácie v predajni patrí:
- nákup tovaru,
- skladovanie tovaru,
- príprava tovaru na predaj,
- predaj tovaru spotrebiteľom.
Nákup tovaru – začína zisťovaním dopytu, podľa neho zamestnanec predajne objednáva tovar. Po vybavení objednávky vo veľkoobchode alebo vo výrobe prichádza tovar do predajne so sprievodnými dokladmi – faktúrou a dodacím listom. Podľa dodacieho listu sa uskutoční:
- odber tovaru (zamestnanec predajne prepočíta obaly s tovarom, ak je dodávka správna, vedúci predajne podpíše dodací list a nasleduje prebierka tovaru, ak je nesprávna, vedúci zaznamená do dodacieho listu nedostatky, podpíše on, aj posádka auta a nahlási to veľkoskladu),
- prebierka tovaru (v predajni alebo v sklade sa kontroluje množstvo a kvalita tovaru, ak sú zistené chyby v dodávke, vystavuje predajňa reklamáciu, ak nie sú zistené chyby, zapíše sa dodávka do knihy došlých zásielok, potom je tovar pripravený na uskladnenie alebo na predaj).
Skladovanie tovaru – úlohou skladovania je prekonať časový a priestorový nesúlad medzi dodávkou tovaru a jeho predajom. Pri skladovaní tovaru sa musia dodržať rovnaké požiadavky ako pri skladovaní tovaru vo veľkoobchode., aby sa tovar nepoškodil a neznehodnotil.
Príprava tovaru na predaj – cieľom prípravy je:
- urýchliť predaj tovaru, ktorý nie je dodávaný v požadovanej spotrebiteľskej úprave,
- upraviť tovar tak, aby bol vystavený a predvedený spotrebiteľovi v takom stave, aký požaduje.
Zamestnanci vykonávajú rôzne činnosti, napr. váženie, balenie, meranie, montáž, označenie tovaru cenou, dopĺňanie tovarov do regálov v predajni, apod.
Predaj – je to základná činnosť maloobchodu, jej cieľom je poskytnúť tovar zákazníkovi. Jednotlivé činnosti predajcu závisia od typu maloobchodnej predajne. Základné fázy predaja sú:
- ponuka tovaru (zistenie prianie zákazníka, podať informácie o ponúkanom sortimente),
- výber tovaru (zákazník sa rozhoduje o kúpe, pri čom mu môže predávajúci pomáhať),
- platenie za tovar (tovar mení vlastníka, je pripravený na výdaj),
- výdaj tovaru (uskutočňuje sa priamo v predajni alebo sa tovar dovezie na určené miesto zákazníkom).
Významnú úlohu pri predaji majú s l u ž b y, ktoré poskytujú predajcovia zákazníkom. Môže ísť o služby obchodného či technického charakteru (obchodno-technické služby). Napríklad:
- zásielkový predaj,
- poradenské služby,
- predvádzanie výrobkov,
- dovoz, úprava, balenie, montáž tovaru, ,
- opravy, servis, poskytovanie práva na výmenu,
- úschovňa batožín, parkovisko, apod.
MALOOBCHODNÝ MIX
Každý maloobchodný podnik si musí určiť svoju stratégiu predaja.
Zohľadňuje pritom základné prvky maloobchodného mixu. Sú to:
- umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete),
- imidž a atmosféra v predajni,
- určovanie cien.
UMIESTNENIE PREDAJNE (tvorba maloobchodnej siete) |
Maloobchodnú sieť môžeme členiť z viacerých hľadísk :
- celoročná sieť (je v prevádzke viac ako 9 mesiacov v roku),
- sezónna sieť (je v prevádzke maximálne 9 mesiacov v roku),
- stacionárna (stála) sieť (tvoria ju predajne umiestnené trvale na jednom mieste),
- ambulantná sieť (tvoria ju pohyblivé predajné zariadenia, napr. stánky, dodávky, autobusy, apod.),
- potravinárske predajne (podiel potravín na celkovom predaji je minimálne 80 %),
- nepotravinárske predajne (nepredávajú potravinársky tovar),
- zmiešané predajne (predávajú potravinársky i nepotravinársky tovar).
Výber miesta pre predajňu ovplyvňujú viaceré faktory, napríklad:
- zákazníci (koľko zákazníkov môže predajňa očakávať v súčasnosti, koľko do budúcnosti),
- sociálna štruktúra obyvateľstva (aké skupiny tvoria obyvateľstvo (deti, pracujúci, dôchodcovia, ..),
- kúpna sila obyvateľstva (aké sú príjmy obyvateľstva),
- ponúkaný sortiment (či je vhodný ponúkaný tovar na dané plánované miesto predaja),
- predpokladané náklady a výnosy (ich porovnaním zistí predpokladaný výsledok hospodárenia),
- forma ponuky (čo by bolo najvhodnejšie – samoobsluha, pultový, zásielkový alebo iný predaj),
- konkurencia (aká je konkurencia v danej lokalite, aké má výhody oproti konkurencii),
- doprava zákazníkov (aké sú možnosti prepravy – počet miest na parkovisku, hromadná doprava,...).
IMIDŽ A ATMOSFÉRA V PREDAJNI |
Ak sa chce predajňa udržať v konkurenčnom prostredí, musí osloviť svojich zákazníkov interiérom.
Imidž predajne zahŕňa:
- personál predajne (napr. príjemné správanie, vzdelávanie personálu, oblečenie – rovnošaty),
- čistota predajne a tovaru,
- označenie tovaru,
- záručné doby,
- šírku a hĺbku sortimentu, apod.
Atmosféra predajne - pôsobí na zmysly a psychiku. Atmosféru ovplyvňujú napríklad:
- veľkosť predajnej plochy,
- stavba predajne,
- zariadenie predajne,
- farebná úprava,
- členenie predajnej plochy,
- orientačné tabule a nápisy,
- intenzita a spôsob osvetlenia,
- hudba,
- ponuka tovaru,
- umiestnenie regálov, apod.
URČOVANIE CIEN (TVORBA CIEN) |
CENA – je suma dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru alebo vytvorená na ocenenie tovaru na iné účely.
Výšku cien ovplyvňujú najmä tieto faktory:
- nadobúdacia cena (obsahuje predajnú cenu dodávateľa a obstarávacie náklady, napr. na dopravu, poistenie, clo, apod.),
- možnosť výberu dodávateľa (čím viac je dodávateľov toho istého tovaru, tým má predajca väčšie možnosti vybrať si dodávateľa s najnižšou cenou,
- náklady obchodných podnikov (ich výška sa premietne do ceny tovaru, napr. N na mzdy, skladovanie, balenie, reklamu, manipuláciu s tovarom, apod.),
- výška zisku (je rozdiel medzi výnosmi a nákladmi),
- zmluvne dohodnuté dodávateľsko-odberateľské podmienky (napr. o konečných cenách pre spotrebiteľov, znášanie rizika nepredania tovaru, apod.),
- zákonom alebo inými predpismi určené položky ( clo, spotrebné dane, dph, ...).
ELEKTRONICKÉ REGISTRAČNÉ POKLADNICE (ERP) |
Každý predajca, ktorý predáva v hotovosti musí evidovať predaj pomocou registračnej pokladnice.
Ich používanie má výhody pre predajcov i spotrebiteľov.
Výhody pre predajcu:
- poskytuje informácie → o výške predaja v naturálnych jednotkách i v eurách,
→ o počte obslúžených zákazníkov v jednotlivých hodinách i celkom,
→ o výške tržby za jednotlivé tovarové skupiny i celkom,
→ o výške tržby za rôzne časové obdobia (za deň, týždeň, mesiac),
→ o zásobách,
- skracuje čas inventúry,
- zjednodušuje administratívu,
- zvyšuje a zlepšuje výkon zamestnancov, apod.
Výhody pre spotrebiteľa:
- urýchľuje predaj,
- zlepšuje úroveň služieb,
- poskytuje prehľadné informácie o predaji pomocou pokladničných blokov.
ČIAROVÝ KÓD |
ČIAROVÝ KÓD – je medzinárodný systém označovania tovaru.
Čiarové kódy presne a rýchlo prenášajú informácie o tovare a automaticky riadia pohyb zásob.
Skener si pri predaji prečíta čiarový kód a v databáze pokladničného systému sa vyhľadajú požadované informácie o tovare (napr. názov a cena). Čiarový kód býva umiestnený na obchodnej jednotke, t.j. na výrobku alebo skupinovom balení výrobkov. Používanie čiarových kódov má výhody pre predajcov i spotrebiteľov.
Výhody používania čiarového kódu pre predajcu:
- urýchľuje predaj,
- umožňuje automatické spracovanie objednávok,
- zvyšuje efektívnosť skladovania a prehľadnosť zásob,
- znižuje administratívne náklady,
- umožňuje určovať a meniť ceny v pokladniciach,
- poskytuje informácie o zásobách, o predaji, a iné.
Výhody používania čiarového kódu pre spotrebiteľa:
- urýchľuje nákup,
- zlepšuje úroveň služieb,
- znižuje počet omylov pri platení v neprospech zákazníka.
TYPY KÓDOV |
V systéme GSL (Global Standards Leader) sa používa niekoľko typov čiarových kódov, pričom každý je vhodný na iné použitie (napr. v maloobchode, vo veľkoobchode, v zdravotníctve, apod.)
V maloobchode sa používajú napr. kódy:
- Kód EAN(European Article Numbering = Európske číslovanie výrobku)
EAN môže byť 13-miestny alebo 8-miestny čiarový kód
EAN 13 → prvé 3 číslice označujú štát, Napr. 858 - Slovenská republika
→ ďalšie 4 číslice označ. výrobcu, 4002 - Dr. Oetker, s.r.o., Bratislava
→ ďalších 5 číslic ozanč. druh výrobku, 00054 - BB puding kakaový v prášku
→ posledná číslica je kontrolná číslica. 8 - kontrolné číslo
EAN 8 → prvé 3 číslice označujú krajinu pôvodu, 501 - Poľsko
→ ďalšie 4 číslice charakteristiku výrobku, 7316 - výroba Wirgley Poznaň, žuvačka
→ posledná číslica je kontrolná číslica. 7 - kontrolné číslo
EAN 8 sa používa na označenie malých výrobkov, na ktorých nie je dostatočný priestor pre kód EAN 13.
Prvé trojčíslie krajiny registrácie sa nazýva prefix(napr. 858 má Slov. rep., 859 – ČR, 300 a 379 – Francúzsko, 900 a 919 – Rakúsko, apod. Prefix prideľuje jednotlivým krajinám EAN International so sídlom v Bruseli. Na Slovensku prideľuje kódy EAN Slovakia, s.r.o. so sídlom v Žiline.
- Kód UPS (Universal Product Code = Univerzálny výrobkový kód)
Pomocou neho sa označujú výrobky z USA a Kanady. Číselne nerozlišuje krajiny, takže nie je známa krajina pôvodu.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vnútorný obchod – maloobchod | Referát | 2 724 slov | |
Vnútorný obchod - maloobchod | Ostatné | 4 244 slov | |
Maloobchod, jeho charakteristika a znaky | Ostatné | 2 603 slov | |
Maloobchod a jeho členenie | Ostatné | 1 002 slov | |
Distribúcia – Maloobchod, Veľkoobchod | Referát | 353 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#označenie cenouVypracované maturitné otázky z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing | 719 slov | |
Trh a trhový mechanizmus, faktory trhu | 601 slov | |
Veľtrhy a výstavy ako komunikačný nástroj | 1 629 slov | |
Produkt | 1 690 slov | |
Zahraničný obchod, Export a import | 563 slov | |
Banková sústava, Národná banka Slovenska (NBS) | 2 865 slov | |
Výrobná činnosť podniku a výroba | 760 slov | |
Podnik a podnikanie, Životný cyklus podniku | 1 389 slov | |
Národné hospodárstvo a jeho štruktúra | 1 755 slov | |
Maloobchod | 1 912 slov | |
Financovanie podniku | 1 222 slov |