Maloobchod

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 09.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 912 slov
Počet zobrazení: 2 427
Tlačení: 111
Uložení: 102

Maloobchod

MALOOBCHOD – predstavuje činnosti, zamerané na predaj tovaru konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie.

Základné znaky maloobchodu:

  • nákup tovaru prevažne vo veľkých množstvách od veľkoobchodníkov alebo výrobcov,
  • predaj tovaru prevažne konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie,
  • predaj tovaru spotrebiteľom v malých množstvách,
  • predaj prevažne spotrebného tovaru.

Základnou prevádzkovou jednotkou maloobchodu je predajňa. Zaoberá sa predajom a ďalšími činnosťami spojenými s predajom (vážením, označovaním cenou, balením, apod.).

Základné úlohy maloobchodu:

  • priblížiť tovar od veľkoobchodníkov a výrobcov k spotrebiteľom,
  • zabezpečiť plynulý predaj tovaru konečným spotrebiteľom.

ČLENENIE MALOOBCHODU

Maloobchod môžeme členiť z viacerých hľadísk:

  1. podľa rozsahu poskytovaných služieb,
  2. podľa sortimentu,
  3. podľa miesta predaja.

Maloobchod podľa poskytovaných služieb členíme na:

  1. samoobslužný maloobchod (vyskytuje sa najmä pri predaji základného tovaru – napr. potraviny, textil, drogéria, ... zákazník môže rýchlo, nerušene nakúpiť, väčšinou za nižšie ceny, ide o predajne s väčším objemom predaja, pre predavača v takejto predajni je práca menej namáhavá)
  2. maloobchod s vlastným výberom (zákazníci si sami vyberajú tovar, ale môžu požiadať personál o pomoc, sú tu vyššie náklady ako pri samoobslužnom predaji, vyžaduje si viac predavačov),
  3. maloobchod poskytujúci obmedzené služby (touto formou sa predáva väčšinou tovar dlhodobej spotreby ako napr. elektrospotrebiče, nábytok, koberce,.., o ktorom zákazníci vyžadujú informácie, obchodník poskytuje aj rôzne služby, napr. poskytuje úver, umožňuje vrátiť zakúpený tovar,..- vyššie náklady sa väčšinou premietnu aj vo vyšších cenách.)
  4. maloobchod poskytujúci úplnú ponuku služieb (táto forma predaja sa vyskytuje v špecializovaných predajniach a luxusných značkových obchodných domoch, napr. predaj luxusných módnych výrobkov, bazénov, šperkov,.. – predajcovia pomáhajú zákazníkom počas výberu tovaru, obsluhujú a poskytujú rôzne služby, napr. bezplatnú dodávku tovaru, servis v domácnosti, apod., s tým sú spojené vyššie náklady, čo je zohľadnené vo vyšších cenách).

Maloobchod podľa sortimentu

  1. predajne so širokým sortimentomveľký počet rozličných tovarových skupín (napr. obuv, odevy, textil, potraviny, bytové doplnky, nábytok, kvety, drogéria, ... Vyskytuje sa napr. v obchodných domoch, v hypermarketoch, apod.;
  2. predajne s úzkym sortimentom – ponúkajú len niekoľko tovarových skupín (napr. na čerpacej stanici sa okrem potrieb pre motoristov predávajú rôzne vybrané potraviny, hračky, noviny,...);
  3. predajne s hlbokým sortimentom – ponúkajú veľký počet variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializovaná predajňa hodín predáva pánske, dámske, detské, nástenné hodinky, budíky, stopky, ...);
  4. predajne s plytkým sortimentom – ponúkajú jeden alebo málo variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializované predajne – predajne s čokoládou, kávou,... alebo školský bufet, malý obchodný dom , apod.)

Maloobchod podľa miesta predaja

  1. maloobchodný predaj v predajniach,
  2. maloobchodný predaj mimo predajní.

Maloobchodný predaj v predajniach

V maloobchode existujú rôzne typy predajní, napr.:

  • špecializované predajne (predávajú úzky a hlboký sortiment, napr. špecializované predajne kníh, kvetov, nábytku, záhradkárskych potrieb,... alebo sa tovar špecializuje na tovar určitej značky, potom je v predajni veľa variantov tovaru (napr. predaj športovej obuvi, oblečenia, tašiek značky Adidas);
  • menšie samoobsluhy ((majú úzky a plytký alebo stredne široký sortiment, napr. čerpacie stanice alebo predajne na sídliskách, predávajú potravinársky a nepotravinársky sortiment);
  • pultové predajne (malé predajne, predaj za pultom, teda predaj s obsluhou);
  • obchodné domy (ponúkajú široký, nie príliš hlboký sortiment, jednotlivé druhy tovarov sa predávajú v samostatných oddeleniach, napr. oddelenie obuvi, odevov, kozmetiky, potravín, apod. a ponúkajú aj rôzne služby, napr. predaj na úver, poradenskú činnosť, balenie tovaru, dodanie tovaru, a i.);
  • supermarkety (majú širokú ponuku potravinárskeho i nepotravinárskeho tovaru, ide o samoobslužný predaj, časť tovaru sa predáva pultovým predajom, napr. mäso, lahôdky, cukrárske výrobky,... napr. Billa, Albert, DM Drogéria, ...);
  • hypermarkety (predajňa s plochou nad 2 500 m2, priemerne 15 000 až 20 000 m2, ide o samoobslužný predaj so širokým sortimentom potravinárskeho i nepotravinárskeho charakteru, s ponukou rôznych služieb, napr. Tesco, Kaufland, Hypernova, Carrefour, ...);
  • diskontné predajne (pre tieto predajne sú charakteristické nízke ceny, predávajú väčší objem tovaru, nemajú stabilný sortiment, závisí od dopytu, predáva sa formou samoobsluhy, majú nízku úroveň nákupných podmienok, s nedostatkom služieb, napr. Lídl, Aldi, Hoffer, Penny Market, ...).

Maloobchodný predaj mimo predajní

Je to pohyblivý, ambulantný, virtuálny predaj, v posledných rokoch narastá jeho význam, môžeme ho rozdeliť do 3 kategórií:

  1. predaj prostredníctvom poštových zásielkových domov (tzv. zásielkový predaj - pr. Magnet, Neckermann, Starkl, apod., ide o predaj pomocou katalógov, reklamy, televízie, rozhlasu, telefónu , cez inernet);
  2. predaj prostredníctvom stánkov (kioskov) a trhov (napr. predaj na trhoviskách, ambulantný predaj);
  3. iný maloobchodný predaj mimo predajní ( predajné automaty, predaj prostredníctvom obchodných zástupcov – napr. predaj kozmetických výrobkov AVON, ORIFLAME,...).

Priamy marketing

Spotrebiteľ získava informácie o tovare z reklamy, z médií, tovar si objednáva poštou, telefonicky, meilom, apod. Existujú viaceré formy priameho marketingu, napr. :

  • priame zasielanie zásielok poštou na adresu vybraných zákazníkov (letáky, listy, vzorky, ...),
  • priama distribúcia (zásielky sa neposielajú poštou, ale priamo sa vkladajú do schránok),
  • telemarketing (telefonická komunikácia so zákazníkom),
  • priamy marketing v rozhlase, v novinách, v časopisoch (inzeráty, reklamné spoty),
  • mobil marketing (zákazník je najčastejšie oslovený prostredníctvom SMS správy),
  • elektronický marketing (využíva internet).

 Výhody internetového obchodu:

  • predaj non-stop,
  • úspora nákladov,
  • úspora času, online spracovanie objednávok, jednoduchá aktualizácia,
  • rovnaký prístup malých i veľkých podnikov k trhom,
  • urýchlenie kontaktu so zákazníkom,
  • rýchlejší tok peňazí,
  • pre zákazníka - pohodlný nákup z domu, široký sortiment, úspora času, peňazí,
  • možnosť platiť elektronickými platobnými prostriedkami.

OBCHODNÉ OPERÁCIE V PREDAJNI

Úlohou maloobchodných operácií je pripraviť tovar na predaj konečnému spotrebiteľovi.

Medzi obchodné operácie v predajni patrí:

  • nákup tovaru,
  • skladovanie tovaru,
  • príprava tovaru na predaj,
  • predaj tovaru spotrebiteľom.

Nákup tovaru – začína zisťovaním dopytu, podľa neho zamestnanec predajne objednáva tovar. Po vybavení objednávky vo veľkoobchode alebo vo výrobe prichádza tovar do predajne so sprievodnými dokladmi – faktúrou a dodacím listom. Podľa dodacieho listu sa uskutoční:

  1. odber tovaru (zamestnanec predajne prepočíta obaly s tovarom, ak je dodávka správna, vedúci predajne podpíše dodací list a nasleduje prebierka tovaru, ak je nesprávna, vedúci zaznamená do dodacieho listu nedostatky, podpíše on, aj posádka auta a nahlási to veľkoskladu),
  2. prebierka tovaru (v predajni alebo v sklade sa kontroluje množstvo a kvalita tovaru, ak sú zistené chyby v dodávke, vystavuje predajňa reklamáciu, ak nie sú zistené chyby, zapíše sa dodávka do knihy došlých zásielok, potom je tovar pripravený na uskladnenie alebo na predaj).

Skladovanie tovaru – úlohou skladovania je prekonať časový a priestorový nesúlad medzi dodávkou tovaru a jeho predajom. Pri skladovaní tovaru sa musia dodržať rovnaké požiadavky ako pri skladovaní tovaru vo veľkoobchode., aby sa tovar nepoškodil a neznehodnotil.

Príprava tovaru na predaj – cieľom prípravy je:

  • urýchliť predaj tovaru, ktorý nie je dodávaný v požadovanej spotrebiteľskej úprave,
  • upraviť tovar tak, aby bol vystavený a predvedený spotrebiteľovi v takom stave, aký požaduje.

Zamestnanci vykonávajú rôzne činnosti, napr. váženie, balenie, meranie, montáž, označenie tovaru cenou, dopĺňanie tovarov do regálov v predajni, apod.

Predaj – je to základná činnosť maloobchodu, jej cieľom je poskytnúť tovar zákazníkovi. Jednotlivé činnosti predajcu závisia od typu maloobchodnej predajne. Základné fázy predaja sú:

  1. ponuka tovaru (zistenie prianie zákazníka, podať informácie o ponúkanom sortimente),
  2. výber tovaru (zákazník sa rozhoduje o kúpe, pri čom mu môže predávajúci pomáhať),
  3. platenie za tovar (tovar mení vlastníka, je pripravený na výdaj),
  4. výdaj tovaru (uskutočňuje sa priamo v predajni alebo sa tovar dovezie na určené miesto zákazníkom).

Významnú úlohu pri predaji majú s l u ž b y, ktoré poskytujú predajcovia zákazníkom. Môže ísť o služby obchodného či technického charakteru (obchodno-technické služby). Napríklad:

  • zásielkový predaj,
  • poradenské služby,
  • predvádzanie výrobkov,
  • dovoz, úprava, balenie, montáž tovaru, ,
  • opravy, servis, poskytovanie práva na výmenu,
  • úschovňa batožín, parkovisko, apod.

MALOOBCHODNÝ MIX

Každý maloobchodný podnik si musí určiť svoju stratégiu predaja.

Zohľadňuje pritom základné prvky maloobchodného mixu. Sú to:

  • umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete),
  • imidž a atmosféra v predajni,
  • určovanie cien.

UMIESTNENIE PREDAJNE (tvorba maloobchodnej siete)

Maloobchodnú sieť môžeme členiť z viacerých hľadísk :

  1. celoročná sieť (je v prevádzke viac ako 9 mesiacov v roku),
  2. sezónna sieť (je v prevádzke maximálne 9 mesiacov v roku),
  3. stacionárna (stála) sieť (tvoria ju predajne umiestnené trvale na jednom mieste),
  4. ambulantná sieť (tvoria ju pohyblivé predajné zariadenia, napr. stánky, dodávky, autobusy, apod.),
  5. potravinárske predajne (podiel potravín na celkovom predaji je minimálne 80 %),
  6. nepotravinárske predajne (nepredávajú potravinársky tovar),
  7. zmiešané predajne (predávajú potravinársky i nepotravinársky tovar).

Výber miesta pre predajňu ovplyvňujú viaceré faktory, napríklad:

  • zákazníci (koľko zákazníkov môže predajňa očakávať v súčasnosti, koľko do budúcnosti),
  • sociálna štruktúra obyvateľstva (aké skupiny tvoria obyvateľstvo (deti, pracujúci, dôchodcovia, ..),
  • kúpna sila obyvateľstva (aké sú príjmy obyvateľstva),
  • ponúkaný sortiment (či je vhodný ponúkaný tovar na dané plánované miesto predaja),
  • predpokladané náklady a výnosy (ich porovnaním zistí predpokladaný výsledok hospodárenia),
  • forma ponuky (čo by bolo najvhodnejšie – samoobsluha, pultový, zásielkový alebo iný predaj),
  • konkurencia (aká je konkurencia v danej lokalite, aké má výhody oproti konkurencii),
  • doprava zákazníkov (aké sú možnosti prepravy – počet miest na parkovisku, hromadná doprava,...).

IMIDŽ A ATMOSFÉRA V PREDAJNI

Ak sa chce predajňa udržať v konkurenčnom prostredí, musí osloviť svojich zákazníkov interiérom.

Imidž predajne zahŕňa:

  • personál predajne (napr. príjemné správanie, vzdelávanie personálu, oblečenie – rovnošaty),
  • čistota predajne a tovaru,
  • označenie tovaru,
  • záručné doby,
  • šírku a hĺbku sortimentu, apod.

Atmosféra predajne - pôsobí na zmysly a psychiku. Atmosféru ovplyvňujú napríklad:

  • veľkosť predajnej plochy,
  • stavba predajne,
  • zariadenie predajne,
  • farebná úprava,
  • členenie predajnej plochy,
  • orientačné tabule a nápisy,
  • intenzita a spôsob osvetlenia,
  • hudba,
  • ponuka tovaru,
  • umiestnenie regálov, apod.

URČOVANIE CIEN (TVORBA CIEN)

CENA – je suma dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru alebo vytvorená na ocenenie tovaru na iné účely.

Výšku cien ovplyvňujú najmä tieto faktory:

  • nadobúdacia cena (obsahuje predajnú cenu dodávateľa a obstarávacie náklady, napr. na dopravu, poistenie, clo, apod.),
  • možnosť výberu dodávateľa (čím viac je dodávateľov toho istého tovaru, tým má predajca väčšie možnosti vybrať si dodávateľa s najnižšou cenou,
  • náklady obchodných podnikov (ich výška sa premietne do ceny tovaru, napr. N na mzdy, skladovanie, balenie, reklamu, manipuláciu s tovarom, apod.),
  • výška zisku (je rozdiel medzi výnosmi a nákladmi),
  • zmluvne dohodnuté dodávateľsko-odberateľské podmienky (napr. o konečných cenách pre spotrebiteľov, znášanie rizika nepredania tovaru, apod.),
  • zákonom alebo inými predpismi určené položky ( clo, spotrebné dane, dph, ...).

ELEKTRONICKÉ REGISTRAČNÉ POKLADNICE (ERP)

Každý predajca, ktorý predáva v hotovosti musí evidovať predaj pomocou registračnej pokladnice.

Ich používanie má výhody pre predajcov i spotrebiteľov.

Výhody pre predajcu:

  1. poskytuje informácie → o výške predaja v naturálnych jednotkách i v eurách,

→ o počte obslúžených zákazníkov v jednotlivých hodinách i celkom,

→ o výške tržby za jednotlivé tovarové skupiny i celkom,

→ o výške tržby za rôzne časové obdobia (za deň, týždeň, mesiac),

→ o zásobách,

  1. skracuje čas inventúry,
  2. zjednodušuje administratívu,
  3. zvyšuje a zlepšuje výkon zamestnancov, apod.

Výhody pre spotrebiteľa:

  1. urýchľuje predaj,
  2. zlepšuje úroveň služieb,
  3. poskytuje prehľadné informácie o predaji pomocou pokladničných blokov.

ČIAROVÝ KÓD

ČIAROVÝ KÓD – je medzinárodný systém označovania tovaru.

Čiarové kódy presne a rýchlo prenášajú informácie o tovare a automaticky riadia pohyb zásob.

Skener si pri predaji prečíta čiarový kód a v databáze pokladničného systému sa vyhľadajú požadované informácie o tovare (napr. názov a cena). Čiarový kód býva umiestnený na obchodnej jednotke, t.j. na výrobku alebo skupinovom balení výrobkov. Používanie čiarových kódov má výhody pre predajcov i spotrebiteľov.

Výhody používania čiarového kódu pre predajcu:

  • urýchľuje predaj,
  • umožňuje automatické spracovanie objednávok,
  • zvyšuje efektívnosť skladovania a prehľadnosť zásob,
  • znižuje administratívne náklady,
  • umožňuje určovať a meniť ceny v pokladniciach,
  • poskytuje informácie o zásobách, o predaji, a iné.

Výhody používania čiarového kódu pre spotrebiteľa:

  • urýchľuje nákup,
  • zlepšuje úroveň služieb,
  • znižuje počet omylov pri platení v neprospech zákazníka.

TYPY KÓDOV

V systéme GSL (Global Standards Leader) sa používa niekoľko typov čiarových kódov, pričom každý je vhodný na iné použitie (napr. v maloobchode, vo veľkoobchode, v zdravotníctve, apod.)

V maloobchode sa používajú napr. kódy:

  1. Kód EAN(European Article Numbering = Európske číslovanie výrobku)

EAN môže byť 13-miestny alebo 8-miestny čiarový kód

EAN 13 → prvé 3 číslice označujú štát, Napr. 858 - Slovenská republika

→ ďalšie 4 číslice označ. výrobcu, 4002 - Dr. Oetker, s.r.o., Bratislava

→ ďalších 5 číslic ozanč. druh výrobku, 00054 - BB puding kakaový v prášku

→ posledná číslica je kontrolná číslica. 8 - kontrolné číslo

EAN 8 → prvé 3 číslice označujú krajinu pôvodu, 501 - Poľsko

→ ďalšie 4 číslice charakteristiku výrobku,  7316 - výroba Wirgley Poznaň, žuvačka

→ posledná číslica je kontrolná číslica.  7 - kontrolné číslo

EAN 8 sa používa na označenie malých výrobkov, na ktorých nie je dostatočný priestor pre kód EAN 13.

Prvé trojčíslie krajiny registrácie sa nazýva prefix(napr. 858 má Slov. rep., 859 – ČR, 300 a 379 – Francúzsko, 900 a 919 – Rakúsko, apod. Prefix prideľuje jednotlivým krajinám EAN International so sídlom v Bruseli. Na Slovensku prideľuje kódy EAN Slovakia, s.r.o. so sídlom v Žiline.

  1. Kód UPS (Universal Product Code = Univerzálny výrobkový kód)

Pomocou neho sa označujú výrobky z USA a Kanady. Číselne nerozlišuje krajiny, takže nie je známa krajina pôvodu.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#označenie cenou


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu